Gå til innhold

Dere som har lagt på dere mye


Underbar

Anbefalte innlegg

av medisiner feks.. hvordan takler dere dette? 

Jeg er vant til å være slank. Å kunne dra på vanlige klesbutikker. Sykdommen min har dessverre gjort til at jeg har lagt på meg nærmere 20 kg. Jeg HATER det! I tillegg har jeg spiseproblematikk, og jeg er virkelig i en ond spiral.

Noen som kjenner seg igjen? Hvordan komme seg ut av dette? 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Underbar skrev:

av medisiner feks.. hvordan takler dere dette? 

Jeg er vant til å være slank. Å kunne dra på vanlige klesbutikker. Sykdommen min har dessverre gjort til at jeg har lagt på meg nærmere 20 kg. Jeg HATER det! I tillegg har jeg spiseproblematikk, og jeg er virkelig i en ond spiral.

Noen som kjenner seg igjen? Hvordan komme seg ut av dette? 😫

Jeg er der, var vel ikke tykk før men har vært det i noen år nå. Kommer ikke ut av det før jeg er ferdig med medisiner! Håpløs situasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det stiller seg annerledes om det først og fremst er medisinene som forårsaker overvekten, men kanskje det kan gi gode resultater likevel, å legge om kostholdet? Jeg har flere rundt meg som i den siste tiden har gått ned mange kilo og fått flere andre helsegevinster ved å følge kostplaner, utarbeidet av Thor Foseid, som til dels er basert på LCHF. Stikkord: kutt ut sukker, kornprodukter og poteter (raske karbohydrater) og øk mengden grønnsaker og rene kjøtt- og fiskeprodukter + sunt fett, i moderate mengder. Det finnes en gruppe på Facebook som heter «spør Thor», med mye info., råd, diskusjoner og inspirerende delinger fra folk som har testet ut dette. Ulike kostplaner, med god innføring i tenkningen bak, kan kjøpes for rundt 350 kroner. Disse er tilpasset ulike utfordringer/målsettinger. Jeg har selv nylig kjøpt kostplan og tenker å teste dette ut. Har ikke behov for vektnedgang, snarere tvert i mot, men tenker det muligens kan gi andre positive effekter å innføre et slikt kosthold, med kostplan tilpasset mine behov. 

Jeg går på ingen måte god for det faglige i disse kostplanene, men det ser absolutt ut til å funke. «Klassisk» LCHF kosthold er omdiskutert mtp det høye fett- og proteininnholdet. Ut i fra det jeg kan bedømme, virker dette kostholdet mer moderat i så henseende. 

-dette så nesten ut som snikreklame, men det er det altså ikke. Kun et velment råd, motivert av de endringene jeg har sett hos venner, som tidligere har prøvd «alt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Underbar skrev:

av medisiner feks.. hvordan takler dere dette? 

Jeg er vant til å være slank. Å kunne dra på vanlige klesbutikker. Sykdommen min har dessverre gjort til at jeg har lagt på meg nærmere 20 kg. Jeg HATER det! I tillegg har jeg spiseproblematikk, og jeg er virkelig i en ond spiral.

Noen som kjenner seg igjen? Hvordan komme seg ut av dette? 😫

Jeg har både lagt på meg og tatt av meg når jeg har brukt medisiner, men jeg tror ikke av at det kommer direkte av medisin. Har både hatt veldig god matlyst og veldig dårlig matlyst og det sier seg selv at vekta vil variere etter inntaket av mat, også har selvfølgelig aktivitet også noe å si. 

Har jeg dårlig matlyst må jeg tvinge meg til å spise og har jeg god matlyst så må jeg selvsagt begrense inntaket. 

Det som kan være lurt er å skrive ned alt det man spiser og drikker i løpet av dagen for så å regne det om til kalorier. 

Legger ved en veldig fin side som beregner kaloribehovet https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Gode råd her. Faste måltider og kontroll på kalorier og næringsstoffer. Og mosjon er selvsagt bra, men å trene seg tynn er knapt mulig. Jeg har vært tjukk halvparten av livet og vel så det. Opp og ned i vekt. Nå har jeg vært tynn lenge, så jeg håper jeg er ferdig med livet som tjukkas, men en vet jo aldri. Du må i alle fall tenke permanent endring av kosthold og livsstil, ikke "slankekur". Det funker aldri i lengden. Lykke til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min løsning ble vektoperasjon. Det er ingen lettvint løsning, som mange tror, for det innebærer en varig endring av kostholdet livet ut om man ikke vil gå opp igjen i vekt og med de begrensningene det gir med å skulle leve med en 2 dl stor magesekk og ikke tåle enkelte matvarer lenger. Det er ca. 1/4 av vektopererte som går opp igjen i vekt. Man får hjelp til vektnedgang fra operasjonen de to første årene, men deretter må man jobbe like hardt som ikke-opererte for å holde vekten og mange sier det føles enda tyngre å skulle slanke seg igjen ved noe vektoppgang etter en vektoperasjon.

Men jeg er enig med yellow ledbetter; slankekurer blir som jojo-slanking. Man går ned, og deretter opp igjen + et par kilo ekstra. Om man skal gå for LCHF, må denne følges livet ut. Det samme gjelder shaker, Grete Roede og jeg vet ikke hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev i hovedinnlegget at jeg strever med spiseproblematikk. Det har jeg gjort i 20 år. Vet alt om kosthold og kalorier. Jeg har vært glad i å trene, var maratonløper. Jeg spiser normalt, men trener ikke for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, gått opp mye siste året jeg og. Vært stabil siden mars, men hva hjelper det når jeg ikke går ned og ikke passer klær. Jeg føler fryktelig på det i møte med andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg jo ikke hva slags medikamenter dere bruker, men AD/stimulanten Wellbutrin er i USA mye brukt hos pasienter som ønsker/behøver vektreduksjon i kombinasjon med primæreffektene. Kan også kombineres med andre AD. Kan skrive under på at det dreper apetitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Caprioli skrev:

Nå vet jeg jo ikke hva slags medikamenter dere bruker, men AD/stimulanten Wellbutrin er i USA mye brukt hos pasienter som ønsker/behøver vektreduksjon i kombinasjon med primæreffektene. Kan også kombineres med andre AD. Kan skrive under på at det dreper apetitten.

https://www.kk.no/helse/ny-medisin-skal-slanke-overvektige-68806976

Den ene som omtales er praktisk talt det samme som Wellbutrin. (Har ISW lært meg!) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Underbar skrev:

av medisiner feks.. hvordan takler dere dette? 

Jeg er vant til å være slank. Å kunne dra på vanlige klesbutikker. Sykdommen min har dessverre gjort til at jeg har lagt på meg nærmere 20 kg. Jeg HATER det! I tillegg har jeg spiseproblematikk, og jeg er virkelig i en ond spiral.

Noen som kjenner seg igjen? Hvordan komme seg ut av dette? 😫

Håper du på råd om hvordan akseptere at du er blitt 20 kg tyngre eller råd i forhold til hvordan unngå ytterligere vektoppgang og evt. gå noe ned?

Hva slags spiseproblematikk er det du har strevd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Jeg har god erfaring med å kun spise frukt frem til lunsj. Frukt, vann og kaffe. Ulempen er at man  må spise ganske jevnt fra man står opp og frem til lunsj så jeg har gjerne med meg oppskåret eple i en pose til påfyll. Frukt på tom mange gjærer ikke. Kroppen tar opp de vitaminene den trenger og lar resten renne rett ut (tisser mye). Til middag prøver jeg å spise mest mulig grønnsaker i stede for poteter. Jeg tenker aldri på mengden jeg spiser bare hva jeg spiser og at frukt kun inntas på helt tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har totalt gått opp over 70 kg av diverse psykofarma. For ca et PR siden bestemte jeg meg for at nå var det nok. 

Med fare for å virke klisje, så må jeg slenge meg på at endring av matvaner er en ting som har fungert. Det vil virke håpløst og til ingen nytte, men for meg nå er vekten bare et tall. Jeg bryr meg heller om cm og hva jeg passer av klær. Det har vært en motivator for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke medisiner, men for min del har vekta gått opp med alderen. Jeg veide 70 kg, og snaut det i 20 åra. Det økte oppover mot 80 til jeg var 40. Er i dag 44 og vekta har passert 90. 

Vet ikke hva det kommer av, endret stoffskifte, mindre forbrenning etc. Har aldri vært noe matvrak. Vil prøve å spise mer frukt og grønt, kutte ned på øl, få et par ganger med mosjon i uka. Det er vel ganske individuelt dette med vekt.

Du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er vanlig å forbrenne mindre jo eldre en blir, så de fleste legger på seg etter hvert uten at det nødvendigvis er et problem hvis en har litt å gå på fra før. Da har en valget mellom å akseptere at det er sånn det er, eller innta færre kalorier, eventuelt være så fysisk aktiv at en klarer å forbrenne mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
16 timer siden, Underbar skrev:

Skrev i hovedinnlegget at jeg strever med spiseproblematikk. Det har jeg gjort i 20 år. Vet alt om kosthold og kalorier. Jeg har vært glad i å trene, var maratonløper. Jeg spiser normalt, men trener ikke for tiden. 

Det er neppe bare manglende trening som gjør at du har lagt på deg såpass mye og fort. Enkelte medisiner kan gjøre noe med forbrenningen din også, uten at jeg har erfaring med dette. Og når du har greie på kosthold og kaloriforbruk og spiser normalt, så må du nesten bare se om du kan knipe inn på kaloriene uten å sulte. Analysere kaloriinnholdet i alle måltidene du spiser til daglig og se om det er matvarer du kan kutte ut eller erstatte med andre som gir færre kalorier.

Det må være skikkelig kjipt å oppleve dette, og hvis du har hatt spiseforstyrrelser (som forhåpentligvis er under kontroll, slik jeg tolker deg) er det jo skummelt også, med tanke på å miste kontrollen. Det er bra at du tar tak i det, i alle fall. 

Og det er aldri dumt å sjekke stoffskiftet når en plutselig går opp i vekt. Det kan jo være noe sånt også, selv om jeg tror du har rett i at medisinene har skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
19 timer siden, Caprioli skrev:

Nå vet jeg jo ikke hva slags medikamenter dere bruker, men AD/stimulanten Wellbutrin er i USA mye brukt hos pasienter som ønsker/behøver vektreduksjon i kombinasjon med primæreffektene. Kan også kombineres med andre AD. Kan skrive under på at det dreper apetitten.

Wellbutrin gjorde ikke en dritt for apetitten min, men sendte meg i psykose like feit som før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, elina777 skrev:

Wellbutrin gjorde ikke en dritt for apetitten min, men sendte meg i psykose like feit som før

Jeg forstår, dette er dog ganske langt fra normalreaksjonen på Wellbutrin. Spesielt dette med psykosen tror jeg må være en sjelden bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...