Gå til innhold

Når man forsøker å sove men får det ikke til....


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Ja, dere har sikkert vært der: når man forsøker å sove men får det ikke til. Forsøkte, men måtte opp igjen. Lage meg noe mat for jeg kom på at jeg har jo kun spist en gang i dag. Har helt glemt å spise. Mulig derfor jeg ikke får sove. 

Jeg er normalt sett ikke plaget med søvnproblemer, men er det noen som er? Og hvilke tips hjelper det for å få til å sove i seg selv? Er kjipt når man ønsker å sove litt, men får det ikke til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius

Hvis sulten så spis ett lett måltid.

Hvis du tenker på at du ikke får sove, la tanken gå videre uten å gi den oppmerksomhet.

Stå opp og gjør noe kjedelig før du vrir deg for mye i senga. Legg deg på nytt.

Rydd hode for tanker og forsøk å døs, en lang god døs er bedre enn ingen søvn.

Ett tungt teppe oppå dyna kan hjelpe (med mindre du allerede er for varm).

Disse rådene hjalp meg før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, BamseLiten skrev:

Hvis sulten så spis ett lett måltid.

Hvis du tenker på at du ikke får sove, la tanken gå videre uten å gi den oppmerksomhet.

Stå opp og gjør noe kjedelig før du vrir deg for mye i senga. Legg deg på nytt.

Rydd hode for tanker og forsøk å døs, en lang god døs er bedre enn ingen søvn.

Ett tungt teppe oppå dyna kan hjelpe (med mindre du allerede er for varm).

Disse rådene hjalp meg før. 

Jeg spiste litt, og nå skal jeg forsøke igjen ;) . Takk for tipsene deres! Gode tips!. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:Jeg har ikke greid å komme meg til senga ennå, er litt propell i natt:rolleyes:

Når jeg greier å komme meg til sengs, så bør jeg bruke pusteøvelser som jeg har lært. Det pleier å hjelpe, men først så må jeg få stoppa propellen, så jeg greier å legge meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar medisiner så jeg får sove, men kan hende jeg kan la være å ta dem nå utover vinteren. for meg hjelper det å tenke på en ting jeg skal gjøre og ligge og planlegge til hver minste detalj hvordan jeg skal gjøre det. Da blir adhd'en så dritt lei at den sovner, og da sovner jeg også. Værre de gangene jeg ikke klarer ligge rolig, da vrir og vrenger jeg på meg til jeg sovner. Men det jeg forsøker å unngå er å tenke på at jeg ikke får sove, eller tenke at jeg må få sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være passe mett er nok lurt ja. Og som Påskelilje (var det vel?) så kan jeg bare glemme å sovne om jeg er kald på føttene - da tar det timesvis! Da er det på med et par sokker av typen trysil-sokker (en ullblanding, rene bomullssokker gjør det bare verre) og tykke ullsokker utenpå, da sovner jeg fort. :) 

Ellers er det et godt råd å puste rolig og prøve å slappe av i kroppen, begynn med å konsentrere deg om å slappe av i føttene og gå så oppover, jeg kommer aldri særlig langt før jeg slokner. :) Men det hender jo innimellom at jeg blir liggende og vri meg i noen timer og det er så kjedelig! Da hender det jeg leser litt i boka jeg holder på med, eller bare tar en tur opp på do f.eks. Jeg står ikke opp og spiser for denne kroppen er sånn laget at da våkner den igjen til samme tid neste natt for sier:"Du! Jeg fikk mat på denne tiden i går, da vil jeg ha det i natt også" og det er ikke aktuelt altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lillemus skrev:

Å være passe mett er nok lurt ja. Og som Påskelilje (var det vel?) så kan jeg bare glemme å sovne om jeg er kald på føttene - da tar det timesvis! Da er det på med et par sokker av typen trysil-sokker (en ullblanding, rene bomullssokker gjør det bare verre) og tykke ullsokker utenpå, da sovner jeg fort. :) 

Ellers er det et godt råd å puste rolig og prøve å slappe av i kroppen, begynn med å konsentrere deg om å slappe av i føttene og gå så oppover, jeg kommer aldri særlig langt før jeg slokner. :) Men det hender jo innimellom at jeg blir liggende og vri meg i noen timer og det er så kjedelig! Da hender det jeg leser litt i boka jeg holder på med, eller bare tar en tur opp på do f.eks. Jeg står ikke opp og spiser for denne kroppen er sånn laget at da våkner den igjen til samme tid neste natt for sier:"Du! Jeg fikk mat på denne tiden i går, da vil jeg ha det i natt også" og det er ikke aktuelt altså!

Ja, det hjelper faktisk å være sånn passe mett når man skal sove. Og det er også lurt å forsøke å slappe mest mulig av fra bein og oppover. Enig i den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må alltid ligge på siden og jeg forsøker å tenke på noe helt hverdagslig og kjedelig. Om det ikke går, begynner jeg å telle mine egne hjerteslag opp til 10, om og om igjen, men aldri høyere enn 10. For meg fungerer det ikke med puste- eller avslapningsøvelser da dette bare gjør meg mer stresset i hodet.

 

Når man opplever å bli sulten på kvelden, betyr det egentlig at kroppen gjør seg klar til å sove, men man skal ikke spise store måltider. Og selvfølgelig ikke kaffe med koffein på kveldstid. På psykiatriske avdelinger tas kaffen gjerne bort kl. 20.00 og kveldsmaten er rundt den samme tiden. Jeg tror ikke det er uten hensikt.

 

Metoder for å forbedre søvn

Kilde: Hentet fra: Senter for Krisepsykologi

Mange personer sliter med søvnen i forbindelse med traumatiske hendelser. I boken ”Den lille søvnboken” (Dyregrov, Fagbokforlaget, Bergen 2002) finnes mer utfyllende informasjon om ulike psykologiske metoder for å sove bedre. Om du sliter med å sove kan noen enkle råd formidles:

  • Ikke være i høy aktivitet eller utsette deg for stressfylte aktiviteter like før leggetid – roe ned i den siste timen før leggetid

  • Ha det stille der du sover. Om dette ikke er mulig, bruk «sov i ro» eller øreplugger.

  • Lytte til rolig musikk. Å lytte til rolig musikk har vist seg å være svært effektivt for å dempe spenning og således fremme søvn.

  • Unngå sterkt lys like før og etter at du er gått til sengs.

  • Gå til sengs til samme tid hver dag.

  • Om du har søvnproblemer, er det ikke lurt å sove innpå i helgene, fordi det forstyrrer rutinen. Det er best å ha den samme rytmen dag ut og dag inn.

  • En fysisk trett kropp sovner lettere enn en kropp som ikke er trett. Når kroppen har vært i bruk, produseres stoffer som naturlig løser opp musklene og det blir lettere å sovne.

  • Noe av det viktigste er å unngå mye kaffe, te, cola, brus eller ting med mye sukker i om kvelden. Dette gjør kroppen mer urolig og søvnen kommer senere.

  • Varm melk eller annen varm drikke (ikke te /kaffe) kan gjøre en søvnig siden varmevirkningen har en søvndyssende effekt.

  • Unngå store, tunge måltider sent på kvelden. Da vil en ofte få mer urolig søvn fordi magen er for full. Banan kan være bra fordi den inneholder et stoff som bevirkerdøsighet (melatonin).

  • Et varmt bad eller dusj sender blodet vekk fra hjernen til hudoverflaten, og gjør en både avslappet og søvnig.

 

Her finner du også mye informasjon om alt fra vanlig søvn og søvnsykdommer: Søvn og søvnsykdommer fra Helse Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Jeg må alltid ligge på siden og jeg forsøker å tenke på noe helt hverdagslig og kjedelig. Om det ikke går, begynner jeg å telle mine egne hjerteslag opp til 10, om og om igjen, men aldri høyere enn 10. For meg fungerer det ikke med puste- eller avslapningsøvelser da dette bare gjør meg mer stresset i hodet.

 

Når man opplever å bli sulten på kvelden, betyr det egentlig at kroppen gjør seg klar til å sove, men man skal ikke spise store måltider. Og selvfølgelig ikke kaffe med koffein på kveldstid. På psykiatriske avdelinger tas kaffen gjerne bort kl. 20.00 og kveldsmaten er rundt den samme tiden. Jeg tror ikke det er uten hensikt.

 

Metoder for å forbedre søvn

Kilde: Hentet fra: Senter for Krisepsykologi

Mange personer sliter med søvnen i forbindelse med traumatiske hendelser. I boken ”Den lille søvnboken” (Dyregrov, Fagbokforlaget, Bergen 2002) finnes mer utfyllende informasjon om ulike psykologiske metoder for å sove bedre. Om du sliter med å sove kan noen enkle råd formidles:

 

  • Ikke være i høy aktivitet eller utsette deg for stressfylte aktiviteter like før leggetid – roe ned i den siste timen før leggetid

     

  • Ha det stille der du sover. Om dette ikke er mulig, bruk «sov i ro» eller øreplugger.

     

  • Lytte til rolig musikk. Å lytte til rolig musikk har vist seg å være svært effektivt for å dempe spenning og således fremme søvn.

     

  • Unngå sterkt lys like før og etter at du er gått til sengs.

     

  • Gå til sengs til samme tid hver dag.

     

  • Om du har søvnproblemer, er det ikke lurt å sove innpå i helgene, fordi det forstyrrer rutinen. Det er best å ha den samme rytmen dag ut og dag inn.

     

  • En fysisk trett kropp sovner lettere enn en kropp som ikke er trett. Når kroppen har vært i bruk, produseres stoffer som naturlig løser opp musklene og det blir lettere å sovne.

     

  • Noe av det viktigste er å unngå mye kaffe, te, cola, brus eller ting med mye sukker i om kvelden. Dette gjør kroppen mer urolig og søvnen kommer senere.

     

  • Varm melk eller annen varm drikke (ikke te /kaffe) kan gjøre en søvnig siden varmevirkningen har en søvndyssende effekt.

     

  • Unngå store, tunge måltider sent på kvelden. Da vil en ofte få mer urolig søvn fordi magen er for full. Banan kan være bra fordi den inneholder et stoff som bevirkerdøsighet (melatonin).

     

  • Et varmt bad eller dusj sender blodet vekk fra hjernen til hudoverflaten, og gjør en både avslappet og søvnig.

     

 

 

Her finner du også mye informasjon om alt fra vanlig søvn og søvnsykdommer: Søvn og søvnsykdommer fra Helse Bergen

I tillegg til alle disse gode rådene, så finnes det også noen bra søvnapper, f.eks calm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall ikke vits i å bli liggende i sengen, opp å se på noe på netflix? 

Men en psykiater sa en gang at hvis du ligger stille får kroppen hvile, det skulle hjelpe på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er ihvertfall ikke vits i å bli liggende i sengen, opp å se på noe på netflix? 

Men en psykiater sa en gang at hvis du ligger stille får kroppen hvile, det skulle hjelpe på. 

Det hjelper ikke å se på netflix. Men det som hjelper er nok å ligge stille.. og samtidig være varm på beina, og samtidig være sånn passe mett. Ikke drikke kaffe eller noe med koffein i ;) . Og ikke mye sukker før leggetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Jeg har hatt søvnproblemer hele livet. Foreldrene mine måtte visst gi meg sovemedisin da jeg var baby. Men det som funker noenlunde greit nå etter hvert er å være helt firkanta på leggetid og stå-opp-tid. Vekkerklokke enten jeg strengt tatt må opp eller ikke, og legge meg enten jeg er trøtt eller ikke. Blir det seint i seng og lite søvn en natt av en eller annen grunn, så får jeg bare leve med å være trøtt dagen etter. Men jeg ser også at jeg må "lande" i god tid før leggetid. Slutte å jobbe i alle fall to timer før leggetid og bare slække med TV og strikketøy en stund, og så lese på senga når jeg har lagt meg. Det går stort sett bra, heldigvis. Minst mulig input, lys og lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg har hatt søvnproblemer hele livet. Foreldrene mine måtte visst gi meg sovemedisin da jeg var baby. Men det som funker noenlunde greit nå etter hvert er å være helt firkanta på leggetid og stå-opp-tid. Vekkerklokke enten jeg strengt tatt må opp eller ikke, og legge meg enten jeg er trøtt eller ikke. Blir det seint i seng og lite søvn en natt av en eller annen grunn, så får jeg bare leve med å være trøtt dagen etter. Men jeg ser også at jeg må "lande" i god tid før leggetid. Slutte å jobbe i alle fall to timer før leggetid og bare slække med TV og strikketøy en stund, og så lese på senga når jeg har lagt meg. Det går stort sett bra, heldigvis. Minst mulig input, lys og lyd. 

 

Du er imponerende flink og selvdisiplinert som får til dette og bør være et godt eksempel til etterfølgelse for mange av oss :) Hvor lenge har du gjort dette og klarer du deg i dag uten medisiner? Hvor mye sover du i gjennomsnitt pr. natt?

Beklager alle mine spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, Eva Sofie skrev:

 

Du er imponerende flink og selvdisiplinert som får til dette og bør være et godt eksempel til etterfølgelse for mange av oss :) Hvor lenge har du gjort dette og klarer du deg i dag uten medisiner? Hvor mye sover du i gjennomsnitt pr. natt?

Beklager alle mine spørsmål :)

Jeg bruker ikke medisiner nå. Jeg tok Circadin i et halvt år før jeg prøvde uten. Det er drøyt ett og et halvt år siden jeg kuttet medisinene. Det var så ille før jeg begynte på medisiner at jeg sov bare overfladisk et par timer i strekk før jeg våkna, og så gikk det et par timer før jeg fikk sove igjen, og så fortsatte det til jeg måtte opp. Jeg gikk i halvsvime hele dagen og ble aldri utsovet. Det hender jeg er trøtt nå også fordi jeg ikke klarer å legge meg tidlig nok av ulike grunner, men jeg sover i alle fall skikkelig når jeg først sover. Vanligvis sover jeg seks-sju timer. Det holder for meg. Hadde jeg trengt mer søvn, så måtte jeg bare lagt meg tidligere når jeg må opp til en fast tid for å få unger på skolen. Det var jo sånt jeg nekta å forholde meg til før. Da sov jeg fire-fem timer før jeg gikk på jobb og flata ut i helgene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...