Gå til innhold

Er så sliten (trenger bare en utblåsning og litt trøst)


påskelilje

Anbefalte innlegg

Jeg er så sliten!

Hadde konsert med koret i helga, og det krevde mye konsentrasjon (selv om jeg elsker det og det gir meg mye). Førstkommende helg skal jeg ha hovedansvar for et stort privat arrangement, og jeg merker at jeg blir så sliten selv om jeg gleder meg veldig. 

Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, så hadde det nok gått greit. Men alle mine tre ungdommer krever mye energi, og jeg orker bare ikke hjelpe den mellomste med en prøve i kveld fordi jeg ikke har overskudd til å være tålmodig...

Huset ser ikke ut. Det ble ikke gjort rent på onsdag da jeg hadde fri eller i helga, og ungene gjør bare aller nådigst bittelitt. De to eldste har hatt mye med skolen og den ene var bortreist i helga, så de er litt unnskyldt.

I morgen kveld skal jeg bruke til forbereding til arrangementet, men hvis "mas" om lekser og prøver komner på toppen, begynner jeg å grine...

Så er jeg opptatt med noen forsåvidt morsomme ting onsdag og torsdag kveld , og så går det i ett til natt til søndag.

Jeg vet dette blir fint og jeg gleder meg, men akkurat nå klarer jeg ikke tenåringer som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp... Mannen er bortreist, så det er ikke hkelp i ham ;-)

Jeg er frisk, og neste uke er alt bra igjen. Men akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal rekke alt jeg må....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg er frisk, og neste uke er alt bra igjen. Men akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal rekke alt jeg må....

La huset flyte denne uka, ta unna oppvask og klesvask og sats på at dere ikke får uventet besøk. :) Er det noe ungdommene vil ha gjort så klarer de utmerket godt å gjøre det selv. Kan de hjelpe hverandre med å øve til prøver kanskje? Høre hverandre i leksene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble egentlig litt sliten bare av å lese dette jeg. Tror ikke jeg har noen trøstende ord å komme med, desverre. Godt det snart er neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Blås i alt. Rot og støv løper ikke av sted. Sett de unge i arbeid med mat og oppvask. Lese til prøver bør de også klare uten din hjelp. Faktisk kan det være godt for en tenåring å se hvordan dens egne studieteknikker virker i praksis 😉 Det kan godt hende det viser seg å gå riktig så bra. Dessuten kan søsken ofte gi vel så gode råd som mamma. 

Tenk på deg selv nå ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, påskelilje skrev:

Huset ser ikke ut.

Blås i det, helgearrangementet skal vel ikke være hjemme hos dere?  Hvis du har fri i morgen også (vet ikke om det er hver onsdag?), kan du jo rydde en halvtime eller noe sånt, så får du vekk det mest synlige.  Resten kan sikkert vente.

10 timer siden, påskelilje skrev:

I morgen kveld skal jeg bruke til forbereding til arrangementet, men hvis "mas" om lekser og prøver kommer på toppen, begynner jeg å grine...

Hvis de ha hjelp, avtal tydelige tidspunkt og få dem til å gjøre noe husarbeid til gjengjeld. Ikke la det flyte ut slik at hele kvelden går mens du egentlig tenker på alt annet, men si at du kan stille opp en time fra kl. 20 mot at h*n (f.eks.) støvsuger stua rett etter skoletid dagen etter.

I det hele tatt må du gjøre det klart for dem at du må ha mulighet for å planlegge.  De vet sikkert om prøver noen dager i forveien, så hvis de skal ha hjelp, må de melde inn behovet på forhånd, slik at du vet om det - og altså være forberedt på å gjøre noen oppgaver til gjengjeld. 

Husk at det er en ekstra time søndag morgen, du kan jo bestemme hva den skal brukes til, for dere alle fire. Søvn er oppskrytt ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, alle sammen!

Jeg var bare helt fullstendig på felgen i går. Hun minste forstod det (etter at jeg hadde skrevet innlegget), og ryddet kjøkkenet eksemplarisk. Jeg ble så glad at jeg fikk helt klump i halsen. Og mellomste klarte å øve til prøven helt selv, og jeg orket å høre på henne litt før jeg la meg, hva hun hadde forberedt. Jeg klarte også å si nei til å hente de to eldste i ettermiddag på trening - de får ta bussen selv (ofte sier jeg ja for å være snill, men nå må jeg være snill med meg selv).

Lurt det med å be om støvsuging til gjengjeld for leksene! Det skal jeg gjøre, hvis de trenger mer hjelp. Hadde alle tre tatt en halvtime hver med rydding og støvsuging, så tror jeg huset hadde vært ok (ikke superryddig, men greit nok).

Godt mulig noen "kommer innom" på søndagen før de reiser hjem, så huset må ikke være helt bomba da. Men jeg fikk i alle fall et lite pusterom nå. Arrangementet skal heldigvis ikke være hos oss, nei. Jeg skal lage litt av maten, men ungene har lovet å hjelpe på fredag og lørdag. Det som tynger mest, er min egen rolle på selve arrangementet. Vet jo at dette går bra til slutt - jeg er ganske flink til å mobilisere krefter og konsentrasjon mot slutten når det gjelder :P

Nå må jeg ta en pause i dette - og konsentrere meg om jobb!

Takk, alle - satte veldig pris på det dere sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg er så sliten!

Hadde konsert med koret i helga, og det krevde mye konsentrasjon (selv om jeg elsker det og det gir meg mye). Førstkommende helg skal jeg ha hovedansvar for et stort privat arrangement, og jeg merker at jeg blir så sliten selv om jeg gleder meg veldig. 

Hadde jeg bare hatt meg selv å tenke på, så hadde det nok gått greit. Men alle mine tre ungdommer krever mye energi, og jeg orker bare ikke hjelpe den mellomste med en prøve i kveld fordi jeg ikke har overskudd til å være tålmodig...

Huset ser ikke ut. Det ble ikke gjort rent på onsdag da jeg hadde fri eller i helga, og ungene gjør bare aller nådigst bittelitt. De to eldste har hatt mye med skolen og den ene var bortreist i helga, så de er litt unnskyldt.

I morgen kveld skal jeg bruke til forbereding til arrangementet, men hvis "mas" om lekser og prøver komner på toppen, begynner jeg å grine...

Så er jeg opptatt med noen forsåvidt morsomme ting onsdag og torsdag kveld , og så går det i ett til natt til søndag.

Jeg vet dette blir fint og jeg gleder meg, men akkurat nå klarer jeg ikke tenåringer som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp... Mannen er bortreist, så det er ikke hkelp i ham ;-)

Jeg er frisk, og neste uke er alt bra igjen. Men akkurat nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal rekke alt jeg må....

Kjenner veldig igjen følelsen du nevner, jeg har det også slik i mellom. Og når det er lenge til neste helgedag uten planer kan det føles ganske overveldende. Men det går gjerne bra :). Du har allerede fått noen tips, jeg har dessverre ingen.  Lykke til, det kommer lys i tunnellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

Takk, alle sammen!

Jeg var bare helt fullstendig på felgen i går. Hun minste forstod det (etter at jeg hadde skrevet innlegget), og ryddet kjøkkenet eksemplarisk. Jeg ble så glad at jeg fikk helt klump i halsen. Og mellomste klarte å øve til prøven helt selv, og jeg orket å høre på henne litt før jeg la meg, hva hun hadde forberedt. Jeg klarte også å si nei til å hente de to eldste i ettermiddag på trening - de får ta bussen selv (ofte sier jeg ja for å være snill, men nå må jeg være snill med meg selv).

Lurt det med å be om støvsuging til gjengjeld for leksene! Det skal jeg gjøre, hvis de trenger mer hjelp. Hadde alle tre tatt en halvtime hver med rydding og støvsuging, så tror jeg huset hadde vært ok (ikke superryddig, men greit nok).

Godt mulig noen "kommer innom" på søndagen før de reiser hjem, så huset må ikke være helt bomba da. Men jeg fikk i alle fall et lite pusterom nå. Arrangementet skal heldigvis ikke være hos oss, nei. Jeg skal lage litt av maten, men ungene har lovet å hjelpe på fredag og lørdag. Det som tynger mest, er min egen rolle på selve arrangementet. Vet jo at dette går bra til slutt - jeg er ganske flink til å mobilisere krefter og konsentrasjon mot slutten når det gjelder :P

Nå må jeg ta en pause i dette - og konsentrere meg om jobb!

Takk, alle - satte veldig pris på det dere sa!

Så bra å høre at ting gikk bedre enn du fryktet, og at du fikk kjøkkenryddehjelp :) 

Og dette med å sette i gang unger er jo en flott ting, da. Ikke at jeg alltid har vært så flink selv. Men dersom man attpåtil klarer å gjøre denne halvtimen _samtidig_ så tror jeg at alle kan få litt mental drahjelp av hverandre: Alle ser at andre må jobbe - det er ingen som slapper av samtidig. Og mtp fremgang får man glede og spirit av _andres_ fremgang også. Det synes fortere for alle at man får gjort en del, og det bruker å hjelpe på humøret totalt sett. Det virker ikke så stort og uoverkommelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Så bra å lese at du kom deg gjennom helga og at ungene fikk tatt litt ansvar selv. En dag skal unge voksne klare seg helt selv og da har de lært noe denne helga som de får bruk for, både på hybelen og også hvis de får en kjæreste 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sliten også. Så det er nok flere som er slitne.. Mye å gjøre. 

Anonymkode: 0a9fa...14d

Lett å bli sliten når høstmørket setter inn. Ganske typisk for meg iallefall. Jeg er alltid i kjelleren til min bursdag. 

Skrell bort alt du kan la vær å gjøre. Du har lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag kveld, og jeg er så glad og takknemlig for at jeg fikk lov til å lede og gjennomføre det store arrangementet for en av de jeg er mest glad i av alle! 

Alt det praktiske gikk fint, jeg klarte å mobilisere hjerne og muskler slik at alt gikk som det skulle, hadde ikke tid til å bli nervøs - og det virket som om alle hadde en fin kveld. 

I dag sov vi lenge, spiste lang frokost, bare sløvet litt og gikk til slutt en tur i skogen før det ble mørkt.  Nå skal vi spise rester fra i går til middag 😊

Jeg regnet jo med at det skulle gå i hop, men var bare så vanvittig sliten tidligere i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...