Gå til innhold

Add og angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på Ritalin pga Add påvist i voksen alder. Men for å få oppstart på Ritalin måtte jeg slutte med stesolid som jeg har fått mot angst og posttraumatisk stress i 15 år. Nå merker jeg jo at ritalinen virker godt men jeg sliter fremdeles med ekstremt mye angst. Er det slik at siden jeg begynte med Ritalin så kan jeg aldri bruke stesolid, xanor osv igjen? Eller har jeg «rett» til å bruke begge medikamentene? Håper på hurtig svar for jeg orker snart ikke mer..

Anonymkode: 1ed83...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står bare at du kan få nedsatt sedasjon, skulle ikke tro det hadde all verden å si. Men interaksjonanalysen sier at konbinasjonen bør unngås. Har du prøvd ssri mot angsten, eller antipsykotika? Uansett må du forholde deg til det legen din sier og ikke hva vi måtte finne på å si her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kzza skrev:

Legen min sier det er helt vanlig å få utskrevet begge deler mtp min angst tilstand, men psykiateren som skriver ut Ritalin sier nei.. 

Jeg har en venninne med ADHD. Hun bruker både Ritalin og Vival. Det er fastlegen hennes som skriver ut begge medikamentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på Ritalin pga Add påvist i voksen alder. Men for å få oppstart på Ritalin måtte jeg slutte med stesolid som jeg har fått mot angst og posttraumatisk stress i 15 år. Nå merker jeg jo at ritalinen virker godt men jeg sliter fremdeles med ekstremt mye angst. Er det slik at siden jeg begynte med Ritalin så kan jeg aldri bruke stesolid, xanor osv igjen? Eller har jeg «rett» til å bruke begge medikamentene? Håper på hurtig svar for jeg orker snart ikke mer..

Anonymkode: 1ed83...f8a

Hvis du har brukt disse sterke benzoene i femten år tror jeg at mye av den forhøyede angsten du nå kjenner på er abstinens som vil gå over. Det er virkelig ikke bra å gå så lenge på slike medisiner. Jeg har selv gått på benzo i over ti år, sobril og xanor, og hadde mye abstinenser når jeg sluttet en lang periode, men når det var over, hadde jeg mindre angst enn når jeg gikk på benzoene. Det er ofte slik at når en går for lenge på det som virker angstdempende så begynner de å virke mot sin hensikt og gir mer angst. Jeg har det mye roligere i sjelslivet mitt nå. Gikk også på benzo for traumer og angst slik som du. Så om du ikke får gå på de mer, så er det kanskje ikke den katastrofen du kanskje føler det er akkurat nå. Jeg tror du etter hvert kommer til å få det mye bedre. Men jeg skjønner at du har det helt forferdelig akkurat nå.

Gikk du på benzo fast(regelmessig hver dag) eller sporadisk? Måtte du bråslutte på store doser, eller lagde de en fornuftig nedtrappingsplan for deg? Jeg vet ikke om du kjører bil. Men fordelen med å være uten er jo også at du kan kjøre bil.

Anonymkode: bf281...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 27.10.2017 den 8.08, AnonymBruker skrev:

Hvis du har brukt disse sterke benzoene i femten år tror jeg at mye av den forhøyede angsten du nå kjenner på er abstinens som vil gå over. Det er virkelig ikke bra å gå så lenge på slike medisiner. Jeg har selv gått på benzo i over ti år, sobril og xanor, og hadde mye abstinenser når jeg sluttet en lang periode, men når det var over, hadde jeg mindre angst enn når jeg gikk på benzoene. Det er ofte slik at når en går for lenge på det som virker angstdempende så begynner de å virke mot sin hensikt og gir mer angst. Jeg har det mye roligere i sjelslivet mitt nå. Gikk også på benzo for traumer og angst slik som du. Så om du ikke får gå på de mer, så er det kanskje ikke den katastrofen du kanskje føler det er akkurat nå. Jeg tror du etter hvert kommer til å få det mye bedre. Men jeg skjønner at du har det helt forferdelig akkurat nå.

Gikk du på benzo fast(regelmessig hver dag) eller sporadisk? Måtte du bråslutte på store doser, eller lagde de en fornuftig nedtrappingsplan for deg? Jeg vet ikke om du kjører bil. Men fordelen med å være uten er jo også at du kan kjøre bil.

Anonymkode: bf281...d4f

Jeg mente at jeg har fått utskrevet benzo i varierende grad over 15 år, i starten var det sporadisk men etter enn «hendelse» ble jeg diagnosert med PTSD og etter det brukte jeg 10 mg stesolid eller valium daglig. Økte aldri dosen! Har holdt meg innafor det jeg måtte for å beholde bil lappen. Psykiateren min sier nei til begge, legen sier det e greit å bruke begge. Hva skal til for at legen skal kunne skrive ut ritalinen og ikke psykiateren? Da får jeg jo begge to og ett normalt liv.. Har jeg noen rettigheter her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...