Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes hjelp


Trettheten

Anbefalte innlegg

Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. 

Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- 

Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? 

Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, Trettheten skrev:

Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. 

Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- 

Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? 

Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8

Kanskje du kan spørre gynekologen i forumet her under tema gynekologi og svangerskap ?

Anonymkode: ff7e8...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Trettheten skrev:

Hei. Har svangerskapsdia, og har fått veiledning på sykehuset i fht målinger osv. Behandlingsmålet er under 6.8 etter to timer. Så, det jeg lurer på. Har fått beskjed om å måle 1.5t til 2 timer etter måltid. 

Spiste nå kveldsmat, havregryn og eple, og etter 1 t har jeg 7.8 i blodsukker. Jeg måler igjen om en time. (har egentlig fått beskjed om å bare målet etter 2 t)- 

Greia er at jeg tidligere også har målt etter en time og etter to timer for "moro"skyld. Har da ofte hatt høyrere bl.sukker ved 1 times målingen enn ved 2 timers målingen. Hvilken måling er da på en måte riktig? Trodde blodsukkeret skulle være på topp etter to timer? 

Er jo litt "dumt " hvis jeg ikke får med meg høyt blodsukker og tror at jeg har riktig behandlingsmål, når blodsukkeret er "godkjent " etter to timer men ikke etter en time.. Syns det er vanskelig, ettersom jeg ikke helt forstår dette diabetesgreiene. Noen steder leser man at det er greit under 8mmol, mens ifht sv.dia skal man ligge under 6.8

Angående målinger ved diabetes. Har selv diabetes og bruker insulin.

Vanligvis er blodsukkeret høyest etter to timer, men det kan variere litt etter hva en spiser. Feks så er det mye sukker i eple. Da går blodsukkeret fort opp, for og så gå fort ned igjen. Hvis en spiser havregryn til eple så vil eple sørge for at blodsukkeret går fort opp, mens havregryn gjør at blodsukkeret holder seg stabilt lenge. Blodsukkeret skal helst ikke være over 9.0 to timer etter en har spist.

Det er langtids blodsukker (HbA1c) som skal være under 6.8. Det er det gjennomsnittlig blodsukkeret i de 3 siste månedene.

Dette er iallefall slik ved vanlig diabetes.

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Tror nok det er litt annerledes med svangerskapsdiabetes, ettersom jeg hadde 7.8 etter å ha spist sjokolade og fikk beskjed om at det var for høyt.. Men setter veldig pris på svar. Då forstår jeg hvertfall hvorfor jeg fikk så høyt blodsukker her en kveld. Syns også at det var rart jeg hadde 7 i blodsukker etter 2 timer etter eple og den havregrynen. Men da måler jeg etter to timer, ettersom det er det som er vanlig, så får jeg holde meg unna ting som øker blodsukkeret så fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...