Gå til innhold

Kalorier ut minus kalorier inn= vektendring?


Prøverigjen

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med overvekt, men da nåla rundet 100 kg, tenkte jeg at jeg måtte gjøre noe. Dessuten har jeg mange betennelser i kroppen, Artrose etc, og tenker at en lettere kropp og bedre kosthold er fornuftig.
På det tidspunktet spiste jeg rundt 5000 kalorier om dagen. Det meste i form av Cola (2l/dag), sjokolade, bakverk, potetgull og annet godteri. I tillegg til vanlig - ok sunn mat. Jeg gikk opp alt fra 1-4 kg pr år de siste årene, og da sier det seg selv at jeg forbrenner mye. Er i ekstremt mye aktivitet hver dag. Treningsklokken min viser at jeg forbrenner mellom 3500-4500 kalorier hver dag. Til å bare være 1,64 m høy, oppfattes jeg likevel ikke som feit, men sterk med mye muskler, og litt rund.

Men. Når jeg nå velger å kutte ut/ned på det meste av sukker og alt som ikke har med mat og gjøre, og teller kalorier hele tiden, så ligger jeg på i underkant av 2000 kalorier inn. Differansen blir alt fra 1800-2500 kalorier hver dag. Første uken gikk jeg ned 2,3 kg. Den neste gikk jeg opp 300 gram..??
Hvorfor skjer dette? Vil det "løsne" igjen snart, eller er kroppen gått i fullstendig sparebluss? Spiser jeg for lite? Det er ganske mye mat i det jeg spiser på nesten 2000 kalorier, og jeg er ingen storspiser, så klarer ikke å få i meg mer mat - i hvert fall ikke sunn mat som metter...

Håper på godt svar for å holde motivasjonen oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Det første vekttapet er sikkert vann som var bundet i kroppen pga høyt sukkerinntak. 

Vektoppgangen kan være tilfeldig variasjon.

Du får evaluere opplegget etter to måneder, og ikke to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Prøverigjen skrev:

Håper på godt svar for å holde motivasjonen oppe!

Helt enig med Gargamel, de første kiloene, de som forsvinner nesten over natten, er vann som kroppen samler fordi du spiser mye sukker. Sukker er karbohydrater som binder til seg mye mer vann enn fett og proteiner.

Fett forsvinner naturlig nok ikke fra kroppen i samme tempo. Kutt ned på sukker og mel og kroppen din vil elske deg. :) Spesielt hvetemel, det er faktisk roten til mye vondt i kroppen. Og som Garga sier - ikke gjør endringer etter to uker, vent i to mnd før du foretaar deg noe igjen dersom vekta fremdeles ikke har gått ned.

Forresten - finn frem et målebånd (evt. en snor eller noe) og mål deg over magen, rumpa, lårene og brystkassen i dag og noter deg målene. Mål deg så igjen om en uke eller to. Du kan bli svært overrasket selv om tallene på vekta ikke har sunket nevneverdig. Kroppen er en rar ting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!
Ikke at jeg skal evaluere og ev slutte/gjøre endringer etter to uker - bare prøver å holde motivasjonen oppe :-)
Bruker målebånd 9 steder på kroppen, og det har forsvunnet 11 cm den første uka, og 1 den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Prøverigjen skrev:

Takker for svar!
Ikke at jeg skal evaluere og ev slutte/gjøre endringer etter to uker - bare prøver å holde motivasjonen oppe :-)
Bruker målebånd 9 steder på kroppen, og det har forsvunnet 11 cm den første uka, og 1 den andre...

Det høres ut som om du prøver ut et velegnet opplegg for vektreduksjon. Det vil kunne variere en god del fra dag til dag hva vekta viser, særlig nå i begynnelsen. Kroppen vil neppe  gå på sparebluss når du ligger rundt 2000 kcal i døgnet, du må bare ha litt tålmodighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, var litt redd for det med sparebluss siden kroppen er vant til nesten 5000 kcal om dagen, men da er det trolig ikke det. Prøver tålmodighet jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎29‎.‎10‎.‎2017 den 10.32, Prøverigjen skrev:

Takk, var litt redd for det med sparebluss siden kroppen er vant til nesten 5000 kcal om dagen, men da er det trolig ikke det. Prøver tålmodighet jeg :-)

 

Ved vektnedgang snakker man ofte ikke om "sparepluss", for det skjer først når du tilfører kroppen for lite næring og den har blitt vant til at den må fordele energien utover der den behøves mest fordi den har erfart at det blir lenge til neste måltid.

Når du går ned i vekt, og spesielt om det skjer fort, snakker man om "platåer". Kroppen jobber egentlig hele tiden mot å oppnå den høyeste vekten den har hatt, og det er derfor det er krevende å holde vekten, men ved vektnedgang kan vekten stå stille i både  en og to uker. Da forbrenner kroppen av sitt eget fettlager, noe som ikke vises på vekten. Det er ikke nødvendig å få panikk om vekten står stille, for den vil fortsette å gå ned så lenge du fortsetter med vektreduksjonstiltakene dine.

Jeg synes det er bra du bruker målebånd. Om/når du bruker vekt, bør du ikke veie deg for ofte (ikke mer enn én gang pr. uke) og da på samme dag og samme tidspunkt hver gang.

Lykke til! Dette klarer du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...