Gå til innhold

Influensavaksine - syk av vaksinen?


bibben

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta influensavaksine. Fikk nettopp høre av en bekjent at h*n hadde blitt så syk i etterkant av vaksinasjonen. Er det vanlig? Bør jeg planlegge for/ ta høyde for noen dager med influensasymptomer? Jeg har et par uker foran meg med noen forpliktelser der jeg bør være 100% frisk, derfor spør jeg nå.

På forhånd takk for eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Influensavaksinen som voksne tar, er en "drept" vaksine, og det er ikke vanlig å få bivirkninger som likner influensasykdom.  Men man kan selvfølgelig være smittet av et eller annet på forhånd.

1 - 10% får reaksjoner som er litt sykdomsaktige. 

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Jeg tok vaksinen på fredag og merket nøyaktig ingenting.  Jeg pleier ikke å ta influensavaksine - tok bare det året med svineinfluensa.  Men nå fikk vi et tilbud på jobben som gjorde det veldig lettvint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, bibben skrev:

Jeg har tenkt å ta influensavaksine. Fikk nettopp høre av en bekjent at h*n hadde blitt så syk i etterkant av vaksinasjonen. Er det vanlig? Bør jeg planlegge for/ ta høyde for noen dager med influensasymptomer? Jeg har et par uker foran meg med noen forpliktelser der jeg bør være 100% frisk, derfor spør jeg nå.

På forhånd takk for eventuelle svar! :)

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Det sies her at mellom en og ti prosent kan få lette symptomer i etterkant av vaksinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, laban skrev:

Influensavaksinen som voksne tar, er en "drept" vaksine, og det er ikke vanlig å få bivirkninger som likner influensasykdom.  Men man kan selvfølgelig være smittet av et eller annet på forhånd.

1 - 10% får reaksjoner som er litt sykdomsaktige. 

https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/sporsmal-og-svar-om-influensa/

Jeg tok vaksinen på fredag og merket nøyaktig ingenting.  Jeg pleier ikke å ta influensavaksine - tok bare det året med svineinfluensa.  Men nå fikk vi et tilbud på jobben som gjorde det veldig lettvint. 

Du postet raskest, ser jeg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bibben skrev:

Jeg har tenkt å ta influensavaksine. Fikk nettopp høre av en bekjent at h*n hadde blitt så syk i etterkant av vaksinasjonen. Er det vanlig? Bør jeg planlegge for/ ta høyde for noen dager med influensasymptomer? Jeg har et par uker foran meg med noen forpliktelser der jeg bør være 100% frisk, derfor spør jeg nå.

På forhånd takk for eventuelle svar! :)

Jeg tar influensavaksine hvert år, har aldri merket noe. Men har fått beskjed om at jeg ikke skal trene den dagen jeg tar vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...