Gå til innhold

Syns du det er deilig å gå i jeans?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ang bh så er sloggi sine de eneste jeg klarer å gå med en hel dag. Ulempen er at stroppene er litt glatte så de må strammes opp ofte  (evt må jeg bli bedre over skuldrene).

Anonymkode: aa2c1...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Xtra skrev:

Jeg sier fortsattt olabukser, selv om dette ordet sikkert forsvant for et tiår eller to siden. Alternativt sier jeg jeans, og ordet dongeri forbinder jeg med min mor (nå passert 80).

Jeg sier dongeribukser. Olabukser er så snodig og jeans er så jålete. Har et søskenbarn som også sa olajakke om dongerijakke da vi var i skolealder - det var helt rart i mine ører, hun bodde ikke så langt utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Xtra skrev:

Jeg sier fortsattt olabukser, selv om dette ordet sikkert forsvant for et tiår eller to siden. Alternativt sier jeg jeans, og ordet dongeri forbinder jeg med min mor (nå passert 80).

Jeg sier heller aldri dongeri, men lurer på om det kan være dialektforskjeller like mye som aldersforskjeller som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke på generelt å forbinde «kald og vond» med jeans, eller olabukser som jeg kaller det. Klær som er for trange er ubehagelig, hva enten det er olabukse eller en strikk i livet eller hvasomhelst. Men passer buksa er det et godt plagg å bruke. 

Og en god BH er deilig å ha på. Føler meg naken uten og har på bh selv om jeg tasser rundt i bare slappistøy hjemme en helgeformiddag. 

Jeg skjønner ikke generell motstand mot enhver kjole heller. Jeg kan skjønne at folk kan ha innvendiger mot kjole i visse situasjoner pga alt annet som typisk følger med kjolebruk: strømpebukser, pensko, «krav» om å sitte pent på stolen med beina samlet osv.

Men finnes jo ikke noe plagg som strammer mindre enn en løs og/eller stretchy kjole! Jeg har noen som bare brukes som hjemmekjoler, hvor jeg tasser rundt barføtt og med kun undertøy under. Og på en sommerdag er det utrolig deilig med en lett sommerkjole og kun sandaler uten sokker. :) 

Og også i mer formelle/fine anledninger synes jeg kjoler er mer behagelig enn bukser med linning og knapp. Det gjelder bare å ha bra (dyr..) nok strømpebukse til at den ikke sagger eller ruller seg ned. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
12 timer siden, Trine skrev:

Ja, det er tortur. Bruker sports-bh jeg, det er litt bedre enn vanlig bh. Men de må sitte akkurat riktig, så det er nesten umulig å finne noen jeg orker å ha på meg. Spile-bh'er er det desidert værste. Kan ikke skjønne hvem som kom med den "glupe" idéen å stikke metall inn i klær.

Jeg har en fra Bergans. Tror egentlig ikke det kan kalles jeans, men den ser sånn ut. Den er veldig myk og blir ikke så kald som jeans blir. Skjønner ikke at folk klarer å gå med jeans om vinteren. De blir iskalde.

Spile-BH er tortur. Jeg fant den perfekte BH-en (for meg) på Lindex nylig, men fikk selvsagt bare tak i én i riktig størrelse. De er utsolgt på nett også, så jeg får håpe de dukker opp igjen. Sportmodell, men med polstring/skåler og breie vanlige stropper, og med hekter. Ser mer ut som en vanlig BH, bare litt større. Skulle absolutt hatt én til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier aldri jeans.  Veksler nok mellom dongeri- og olabukser, selv om sistnevnte smaker litt av 70-tallet for meg.  Ute (f.eks. på jobb) bruker jeg bare dongeribukser i forskjellige farger i vinterhalvåret, som regel uten eller med litt stretch.  Om sommeren bruker jeg tynnere bomullsbukser.  Når jeg er hjemme for kvelden, blir det ofte joggebukse i stedet.  Men jeg synes ikke det er spesielt ubehagelig å gå med dongeribukser, de passer jo til meg.

Eneste typen bh jeg orker, er Sloggi sport, den er sånn alt-i-ett til å ta over hodet, uten spiler eller hekter eller noe.  Jeg tar den av når jeg kommer hjem for kvelden. 

Jeg ser bedre ut i penbukse enn i kjoler / skjørt fordi jeg er liten og vekten er uheldig fordelt selv om den er innenfor normalområdet. Dessuten er jeg ikke noe flink til å gå / sitte pent i kjole, fordi jeg nesten aldri gjør det.  Tynn strømpebukse er heller ikke noe favorittplagg.  Men jeg har bukseantrekk som er tydelig finere enn hverdagsklærne mine.  Hvis det er en reell risiko for at jeg blir eneste dame med bukser, tar jeg på skjørt eller kjole i stedet.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Andreaswell skrev:

Syns jeans er helt nydelig å ha på jeg :D 

Du snakker om deg selv nå ikke sant?:P

Lurer på hva slags diagnoser de som ikke liker ha på jeans har..

Anonymkode: 277c2...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det må ikke nødvendigvis være en diagnose, men noen er hypersensitive og reagerer sterkere enn "folk flest" på blant annet klær. I grunnen kunne jeg tenkt meg å gå i pysjen hele dagen, men det er sikkert mest av latskap. Uaktuelt, selvsagt, når jeg skal vise meg for andre folk, og jeg bor jo ikke alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Det må ikke nødvendigvis være en diagnose, men noen er hypersensitive og reagerer sterkere enn "folk flest" på blant annet klær. I grunnen kunne jeg tenkt meg å gå i pysjen hele dagen, men det er sikkert mest av latskap. Uaktuelt, selvsagt, når jeg skal vise meg for andre folk, og jeg bor jo ikke alene. 

Nei ikke nødvendigvis.

Men det er et faktum at folk på autismespektrummet er mer hypersensitive enn folk flest.

Anonymkode: 277c2...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei ikke nødvendigvis.

Men det er et faktum at folk på autismespektrummet er mer hypersensitive enn folk flest.

Anonymkode: 277c2...6de

Absolutt, og der er nok både jeg og mange andre her. Men vi reagerer på ulike ting, og ikke like sterkt. En annen ting er mat. Jeg reagerer mer på tekstur enn smak på mat også. Enkelte ting klarer jeg bare ikke å spise fordi konsistensen er ekkel. Som blåskjell. Eller bær, for den del, sånne som sprekker når du biter i dem og så tyter det ut gugge. Som blåbær, som jeg liker når de har blitt syltetøy, selv om jeg ikke klarte å spise det som barn på grunn av "klumpene".  Jeg plukka ut bærene i jordbærsyltetøyet også, men jeg spiste jordbær, fordi de ikke er flytende inni. Det er sånt som sikkert virker meningsløst for andre. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Spile-BH er tortur. Jeg fant den perfekte BH-en (for meg) på Lindex nylig, men fikk selvsagt bare tak i én i riktig størrelse. De er utsolgt på nett også, så jeg får håpe de dukker opp igjen. Sportmodell, men med polstring/skåler og breie vanlige stropper, og med hekter. Ser mer ut som en vanlig BH, bare litt større. Skulle absolutt hatt én til. 

Høres litt ut som de sports-bhene jeg har. De har stropper og hekter. Jeg liker ikke de sportsbhene som har sånn kryss bak, eller hvor stroppene liksom går sammen bak. Det er fordi da kommer stroppene for nære nakken og presser på de altfor stive musklene jeg har der. Jeg har ikke polstring da, det vil jeg heller ikke ha. Men de kunne nok hatt litt mer skåler, på en måte. Den ene har det, men siden jeg har lært at den godt kan være litt stram på ytteste hakk når man prøver den i butikken, men den faktisk ikke strekker seg noe ved bruk, så blir den litt for stram for meg. Typisk at de slutter å ta inn varen, når man endelig har funnet noe som passer.

4 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Absolutt, og der er nok både jeg og mange andre her. Men vi reagerer på ulike ting, og ikke like sterkt. En annen ting er mat. Jeg reagerer mer på tekstur enn smak på mat også. Enkelte ting klarer jeg bare ikke å spise fordi konsistensen er ekkel. Som blåskjell. Eller bær, for den del, sånne som sprekker når du biter i dem og så tyter det ut gugge. Som blåbær, som jeg liker når de har blitt syltetøy, selv om jeg ikke klarte å spise det som barn på grunn av "klumpene".  Jeg plukka ut bærene i jordbærsyltetøyet også, men jeg spiste jordbær, fordi de ikke er flytende inni. Det er sånt som sikkert virker meningsløst for andre. 

Sopp tror jeg er det ekleste jeg har spist. Blåskjell er det ikke engang aktuelt å smake på. Jordbæra i syltetøyet er også ekle, men jordbær er godt. Skjønner heller ikke at folk klarer å spise fettet på koteletter. Det har også en ekkel konsistens. Tror jeg også reagerer mer på teksturen enn smaken, men så blir jo smaken forbundet med teksturen så da hjelper det ikke alltid om smaken kommer i annen konsistens. F.eks liker jeg ikke smaken av kantarell, men er ganske sikker på at det er fordi jeg assosierer smaken med sopp, og sopp assosierer jeg med de ekle, glatte, hermetiske sjampinjongene. Men jeg har altfor velutviklet smaksans og luktesans også, så jeg sliter litt med både smak og tekstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Hehe... jeg mener at jeg ligger noen hakk foran deg i løypa når det gjelder å finne behagelige klær - uten at det er synlig for alle at jeg kun velger ut i fra hvordan klærne kjennes ut å ha på seg. Jeg er jo like glad i turklær som du er, så jeg innbiller meg at det kan være at du kunne hatt glede av å prøve noen løsninger du ikke allerede har prøvd;-) Men i stedet for at jeg skal drive å foreslå ting, så kan du jo si fra hvis du på et eller annet tidspunkt har lyst på noen tips.

Jepp, det er bedre om jeg sier ifra, for som regele har jeg allerede tenkt på det meste og vurdert det meste. Og da slipper jeg å fremstå som vanskelig og negativ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Jeg liker ikke å gå i jeans, men jeg gjør det når jeg er ute av huset. Jeg går i joggebukser hjemme, sånne grå eller sorte med bomullstoff. Verdens mest komformtable plagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Joggebukser har jeg ikke brukt på evigheter. De glatte syntestiske greiene som ungene bruker i gymmen er grusomme, men sånne tjukke gammeldagse er jo comfy til hjemmebruk. Jeg hadde en sånn som jeg sosa rundt i enkelte helger da jeg var singel og ungene var hos faren for helga. Og hvis jeg var innstilt på å ikke se folk hele helga. Det var i grunnen digg. Bare sose fra torsdag ettermiddag til mandag morgen uten å forholde meg til andre levende skapninger enn katten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Joggebukser har jeg ikke brukt på evigheter. De glatte syntestiske greiene som ungene bruker i gymmen er grusomme, men sånne tjukke gammeldagse er jo comfy til hjemmebruk. Jeg hadde en sånn som jeg sosa rundt i enkelte helger da jeg var singel og ungene var hos faren for helga. Og hvis jeg var innstilt på å ikke se folk hele helga. Det var i grunnen digg. Bare sose fra torsdag ettermiddag til mandag morgen uten å forholde meg til andre levende skapninger enn katten. 

Forstår egentlig godt at de med unger ikke bruker joggebukse hele tiden. Det hadde tatt seg ut om mora hadde kommet på foreldremøte til ungen i joggebukse og hettegenser. Hadde sikkert vært bekymringsmeldingsgrunnlag også, så negative som folk er mot vi joggebuksebrukere.

Personlig er jeg alltid inne. Bortsett fra matbutikken, og jeg kunne ikke brydd meg mindre i om butikkjærringa ser joggebuksa mi!

Anonymkode: 277c2...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår egentlig godt at de med unger ikke bruker joggebukse hele tiden. Det hadde tatt seg ut om mora hadde kommet på foreldremøte til ungen i joggebukse og hettegenser. Hadde sikkert vært bekymringsmeldingsgrunnlag også, så negative som folk er mot vi joggebuksebrukere.

Personlig er jeg alltid inne. Bortsett fra matbutikken, og jeg kunne ikke brydd meg mindre i om butikkjærringa ser joggebuksa mi!

Anonymkode: 277c2...6de

Ja butikken er ikke så nøye liksom. Apropos det med å være "passende" kledd, jeg hadde crocs en gang, mest som "løpe til postkassa eller gjøre husarbeid"-sko. Og så kom en av ungene hjem fra skolen en dag jeg hadde fri og holdt på å vaske ganggulvet, i (så vidt jeg kan huske) normale klær, altså jeans og en eller annen genser, men altså gule ullsokker og de lilla crocsene. Vi hadde avtalt å gå til banken (rett ved huset vårt) og ordne med minibankkort til ham, så han var vel tretten, og jeg bare kasta på meg en jakke og treiv veska mi. Men da fikk jeg ordre om å få på meg andre sko. "De deler vel ikke ut bankkort til folk som går i banken i gule sokker og lilla crocs, liksom." Så da så. Det er av sine egne en skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker om deg selv nå ikke sant?:P

Lurer på hva slags diagnoser de som ikke liker ha på jeans har..

Anonymkode: 277c2...6de

Jaja, var ikke det spørsmålet da? Om oss selv? :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår egentlig godt at de med unger ikke bruker joggebukse hele tiden. Det hadde tatt seg ut om mora hadde kommet på foreldremøte til ungen i joggebukse og hettegenser. Hadde sikkert vært bekymringsmeldingsgrunnlag også, så negative som folk er mot vi joggebuksebrukere.

Personlig er jeg alltid inne. Bortsett fra matbutikken, og jeg kunne ikke brydd meg mindre i om butikkjærringa ser joggebuksa mi!

Anonymkode: 277c2...6de

Noe av det teiteste jeg har lest i dag. Har du så liten tillit på lærerprofesjonen at du tror de sender bekymringsmeldinger i hytt og pine fordi noen foreldre går i joggedress? Da bør barnevernet stå stand i byen da....

Joggebukser er like forskjellige som oss mennesker, men det er vi mennesker som dømmer. Finnes flust av joggebukser som ser helt alright ut. Hadde du derimot gått i en «sleng» joggebukse med hull og malingsflekker til stadighet ville nok folk reagert. Men hva vet vel vi? Kanskje du pusser opp? Kanskje du er kunstner, som maler hele dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...