Gå til innhold

30 dagers ryddeutfordring!


påskelilje

Anbefalte innlegg

På Kvinneguiden leste jeg om en ryddeutfordring der en i 30 dager skulle bli kvitt ting i huset en ikke lenger hadde bruk for. Gjennom disse ukene skulle en bli mer bevisst på de tingene en har og forhåpentligvis redusere innkjøpene fremover. Og at en får ryddet i hus og hode og får litt mer struktur :)

Det beste er dersom en kan gi tingene til andre som har bruk for dem (Fretex, UFF, Finn etc), det nest beste er om en kildesorterer riktig slik at de i alle fall blir laget noe nytt av. Alt av tekstiler bør gå gjenbruk.

Opplegget er slik: 

Dag 1 kvitter du deg med 1 ting

Dag 2 kvitter du deg med 2 ting

....

Dag 30 kvitter du deg med 30 ting!

På denne måten skal du visstnok ha fått 465 (har ikke kontrollregnet) unødvendige ting ut av huset og hodet :D Vanlig søppel regnes ikke med.

Jeg starter i morgen. Noen som blir med? Vi kan rapportere i denne tråden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Hm, vi har det godt her i Norge. Skikkelig I- landsproblem :)

Jeg har ikke noe som skal kastes her jeg bor nå. Vi har så få ting, men tenker å ta en rassia i loftsboden  i leiligheten sønnen min leier av meg, men jeg kan ikke reise dit hver dag, så får prøve å få unna alt sammen på en kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nicklusheletida skrev:

Hm, vi har det godt her i Norge. Skikkelig I- landsproblem :)

Jeg har ikke noe som skal kastes her jeg bor nå. Vi har så få ting, men tenker å ta en rassia i loftsboden  i leiligheten sønnen min leier av meg, men jeg kan ikke reise dit hver dag, så får prøve å få unna alt sammen på en kveld :)

Ja, det er rett og slett kvalmt hvor mange ting vi omgir oss med. Vi har ryddet en del de siste dagene og fått ut en del rask, men det er mye å ta av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

På Kvinneguiden leste jeg om en ryddeutfordring der en i 30 dager skulle bli kvitt ting i huset en ikke lenger hadde bruk for. Gjennom disse ukene skulle en bli mer bevisst på de tingene en har og forhåpentligvis redusere innkjøpene fremover. Og at en får ryddet i hus og hode og får litt mer struktur :)

Det beste er dersom en kan gi tingene til andre som har bruk for dem (Fretex, UFF, Finn etc), det nest beste er om en kildesorterer riktig slik at de i alle fall blir laget noe nytt av. Alt av tekstiler bør gå gjenbruk.

Opplegget er slik: 

Dag 1 kvitter du deg med 1 ting

Dag 2 kvitter du deg med 2 ting

....

Dag 30 kvitter du deg med 30 ting!

På denne måten skal du visstnok ha fått 465 (har ikke kontrollregnet) unødvendige ting ut av huset og hodet :D Vanlig søppel regnes ikke med.

Jeg starter i morgen. Noen som blir med? Vi kan rapportere i denne tråden 😊

Jeg er i grunnen veldig fornøyd med at jeg ikke har hundrevis av overflødige ting;-) Så jeg er ikke opptatt av å kaste. Men hadde en veldig bra ryddeaksjonen i sommer, hvor alle ting fikk faste plasser - og tingene holder seg fortsatt på de plassene, stort sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg er i grunnen veldig fornøyd med at jeg ikke har hundrevis av overflødige ting;-) Så jeg er ikke opptatt av å kaste. Men hadde en veldig bra ryddeaksjonen i sommer, hvor alle ting fikk faste plasser - og tingene holder seg fortsatt på de plassene, stort sett!

Så bra! Sånn vil jeg også gjerne ha det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Akkurat nå, påskelilje skrev:

Ja, det er rett og slett kvalmt hvor mange ting vi omgir oss med. Vi har ryddet en del de siste dagene og fått ut en del rask, men det er mye å ta av...

Ja, det har lett for å samle seg opp når en har bodd lenge på et sted. 

Jeg har bodd i et stort hus selv og kunne la rasket ligge igjen hos x- mannen. Det var deilig :) Nå har jeg flyttet inn hos kjæresten som er ektremt overryddig av seg,  slik at ingenting som kan kastes blir liggende i hus :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, påskelilje skrev:

På Kvinneguiden leste jeg om en ryddeutfordring der en i 30 dager skulle bli kvitt ting i huset en ikke lenger hadde bruk for. Gjennom disse ukene skulle en bli mer bevisst på de tingene en har og forhåpentligvis redusere innkjøpene fremover. Og at en får ryddet i hus og hode og får litt mer struktur :)

Det beste er dersom en kan gi tingene til andre som har bruk for dem (Fretex, UFF, Finn etc), det nest beste er om en kildesorterer riktig slik at de i alle fall blir laget noe nytt av. Alt av tekstiler bør gå gjenbruk.

Opplegget er slik: 

Dag 1 kvitter du deg med 1 ting

Dag 2 kvitter du deg med 2 ting

....

Dag 30 kvitter du deg med 30 ting!

På denne måten skal du visstnok ha fått 465 (har ikke kontrollregnet) unødvendige ting ut av huset og hodet :D Vanlig søppel regnes ikke med.

Jeg starter i morgen. Noen som blir med? Vi kan rapportere i denne tråden 😊

Jeg har ikke 465 unødvendige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet fra huset så kvittet jeg meg med flere tilhenger lass med ting og tang. Flyttet så noen ganger og hver gang ble det gitt bort eller sendt ting på søpla. Har nylig begynt å gi bort ting som har stått ubrukt i noen år, men kan nok med fordel gå hardere til verks.

Har nok ikke så mange ting som jeg kan kvitte meg med, men noe er det jo. Uansett så trenger det å ryddes her, så jeg er med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg starter i morgen. Noen som blir med? Vi kan rapportere i denne tråden 😊

Som du vet bor jeg litt her og litt der så jeg orker ikke bli med på noe slikt - men jeg er faktisk i ferd med å rydde og kvitte meg med ting! :) Før helgen kvittet jeg meg med 6 (!) bæreposer med bøker, de gikk til salgstralla på det ene biblioteket der jeg jobber og jeg tror det meste er solgt allerede - og det vises nesten ikke i bokhyllene engang...

Har en ryddeavtale med en søster ang. kjellerbodene, vi har kjellerboder ved siden av hverandre og har avtalt at vi skal rydde sammen en dag. :) Dvs. jeg har tre boder, den ene tok jeg skikkelig for flere år siden og den har jeg klart å holde rimelig i sjakk, men de andre to har ikke vært tatt ordentlig noen gang (altså på 11 år...), den ene av de to er ikke sååå full, men den andre... Der er det såvidt jeg får beina innenfor døra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kayia skrev:

I'm in! Begynner vi i dag?

Jepp!

Dag 1: Fått fjernet alle minstejentas minitopper som lå i skapet på badet, som hun ikke har brukt på minst et halvt år. Lagt i UFF-pose, skal legge den i container på onsdag når jeg har fri. Regner dette som 1 ting, men når jeg kommer til dag 28, 29, 30 og 31, hadde jeg kanskje tellet dem opp enkeltvis :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, emilie321 skrev:

Da jeg flyttet fra huset så kvittet jeg meg med flere tilhenger lass med ting og tang. Flyttet så noen ganger og hver gang ble det gitt bort eller sendt ting på søpla. Har nylig begynt å gi bort ting som har stått ubrukt i noen år, men kan nok med fordel gå hardere til verks.

Har nok ikke så mange ting som jeg kan kvitte meg med, men noe er det jo. Uansett så trenger det å ryddes her, så jeg er med:)

Så bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Jeg har bodd i et stort hus selv og kunne la rasket ligge igjen hos x- mannen. Det var deilig :) 

 

Haha!! Samme her! Dvs de tingene som var helt klart mine tok jeg enten med eller jeg kvittet meg med det. Og det var MYE som ble kastet/gitt bort! 

Men det er nå over fire år siden og det fylles jo opp med nytt, dog ikke like mye. Både fordi jeg har mindre lagringsplass nå enn i huset, og men også fordi jeg ikke lider av samme kastevegring som min eks og derfor har ryddet/kastet jevnlig. Og denne kastevegringen hans påvirket også meg. Blir lett litt slik at hvorfor skal jeg drive og rydde og kaste i mine ting bare for at han skal bemektige seg den plassen som blir ryddet? :P 

Men tilbake til påskeliljes gode oppfordring om rydd og kast: Godt tiltak, men jeg betviler at jeg har så mye som kan kastes nå. Og dessuten vil jeg heller ta et skikkelig raid fremfor å utporsjonere over mange dager sånn. 

Det som står for tur i så henseende er uteboden, men der er det så kaldt nå at jeg bør vente til våren. Våren som var var jeg travelt opptatt med å gifte meg. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1: 13-åringens minitopper. Gis til UFF.

Dag 2: 2 digre kokebøker for barn som har ligget på kjøkkenet i årevis, uten å ha blitt brukt en eneste gang. Leveres til bruktbutikk.

Andre som er med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke engang om jeg har 465 ting. Eller kanskje, jeg har jo veldig mye hundeutstyr. Men der er det lite som kan kastes, for kjenner jeg meg rett dukker det opp flere valper før jeg dør og da er det dumt å kjøpe alt utstyr som de fort vokser ut av, på nytt. Jeg har ihvertfall ikke 465 ting som kan kastes, jeg har visst nok den ryddigste kjelleren mannen som hadde el.sjekk her noen gang hadde sett. Men jeg har ting jeg ikke husker at jeg har og det ser jeg ikke poenget med. Da vet jeg jo ikke at jeg har det når jeg får bruk for det. Jeg skal få hjelp til å få system på tingene, siden jeg har et ekstremt behov for kontroll, men jeg har tenkt at jeg sikkert kan kvitte meg med endel av det jeg har. Det kan jo hende jeg klarer det dersom jeg følger dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På ‎05‎.‎11‎.‎2017 den 23.28, påskelilje skrev:

 

På denne måten skal du visstnok ha fått 465 (har ikke kontrollregnet)

30*((30+1)/2)= 465 => OK

Jeg skal kaste mye ræl, men vet ikke om dette er realistisk å komme opp i 465. Spørs om man kaller en spiker for en ting, eller om det må være fra en sokk og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Gargamel skrev:

30*((30+1)/2)= 465 => OK

Jeg skal kaste mye ræl, men vet ikke om dette er realistisk å komme opp i 465. Spørs om man kaller en spiker for en ting, eller om det må være fra en sokk og oppover.

Hvorfor blir det riktig formel???? Det du har skeevet er jo gjennomsnittet av lavest og høyest siffer og så ganget med anrall dager. Hmmmm. Det blir kanskje rett ja...

Her i huset satt vi lørdagskveld og skrev en himla formel med Sigma (n+1) der n = (1, 29 ) eller noe sånt :D Jeg prøvde meg først på fakultet (!), men det var ganging mellom hvert tall fortalte 18-åringen.

Bruker litt for lite matematikk, merker jeg... Hang med eldstemann delvis i 2.klasse på vgs, men ikke i 3. Han har high level IB-matte. Vanskelig nok med vanlig R-matte på norsk, tenker jeg ;) 

Ikke at dette var så vanskelig, men jeg bruker det så sjelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...