Gå til innhold

Ny jobb - må jeg klare alt nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble så lei meg på jobb i går. Jeg er under opplæring i ny jobb som er veldig vanskelig (for meg - sikkert ikke for andre). Hadde lyst til å grine og bare slutte en vending. 

 
Hun som har lært meg opp er ikke så tålmodig med meg, hun går og maser og pirker på meg hele tiden, er veldig glad i å prate og å sitte og drikke kaffe slik at hun stresser for å bli ferdig, og i går bannet hun fordi hun ble stresset pga meg også - jeg var så sliten på slutten at jeg ikke klarte å forstå hva hun mente, og når jeg ikke skjønte det bannet hun fordi hun ble stresset. 
 
Jeg er forvirret. Jeg spør når jeg lurer på ting, og jeg er engasjert for å lære, det er ufattelig mye å sette seg inn i og MYE ansvar. Hvis jeg ikke gjør jobben min riktig kan det få katastrofale følger/stå om liv. Noen ganger ble hun sur og lei av meg tror jeg. 
 
Jeg har ikke lyst til å jobbe der hvis det skal være sånn :-( jeg føler meg så dum fordi jeg må ha ting inn med teskje og fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i ting så fort.. jeg har mest lyst til å slutte og begynner å angre meg for at jeg tok jobben. 
 
Kan hun forvente at jeg klarer å huske og ta innover meg masse ting på en uke? 
 
Jeg skal jobbe alene neste uke, og jeg gruer meg veldig til det og til å dumme meg ut på nytt.. jeg kommer ikke til å klare jobben min. 
 
Er det noen som forstår meg og som har noen fornuftige ord å si? 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida

Skriv ned etter hvert som hun sier ting. Lag deg en huskeliste. 

Selv lager jeg lister og har i tillegg gule lapper rundt hele pc' en min. Jeg plukker dem ned når jeg er trygg på at jeg ikke trenger dem lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Skriv ned etter hvert som hun sier ting. Lag deg en huskeliste. 

Selv lager jeg lister og har i tillegg gule lapper rundt hele pc' en min. Jeg plukker dem ned når jeg er trygg på at jeg ikke trenger dem lenger. 

Har dessverre ikke den muligheten.. 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre ikke den muligheten.. 

Anonymkode: 41525...0a5

Hva mener du ? Har du ikke mulighet til å skrive ned det hun sier ?

Ikke noen små stikkord heller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så lei meg på jobb i går. Jeg er under opplæring i ny jobb som er veldig vanskelig (for meg - sikkert ikke for andre). Hadde lyst til å grine og bare slutte en vending. 

 
Hun som har lært meg opp er ikke så tålmodig med meg, hun går og maser og pirker på meg hele tiden, er veldig glad i å prate og å sitte og drikke kaffe slik at hun stresser for å bli ferdig, og i går bannet hun fordi hun ble stresset pga meg også - jeg var så sliten på slutten at jeg ikke klarte å forstå hva hun mente, og når jeg ikke skjønte det bannet hun fordi hun ble stresset. 
 
Jeg er forvirret. Jeg spør når jeg lurer på ting, og jeg er engasjert for å lære, det er ufattelig mye å sette seg inn i og MYE ansvar. Hvis jeg ikke gjør jobben min riktig kan det få katastrofale følger/stå om liv. Noen ganger ble hun sur og lei av meg tror jeg. 
 
Jeg har ikke lyst til å jobbe der hvis det skal være sånn :-( jeg føler meg så dum fordi jeg må ha ting inn med teskje og fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i ting så fort.. jeg har mest lyst til å slutte og begynner å angre meg for at jeg tok jobben. 
 
Kan hun forvente at jeg klarer å huske og ta innover meg masse ting på en uke? 
 
Jeg skal jobbe alene neste uke, og jeg gruer meg veldig til det og til å dumme meg ut på nytt.. jeg kommer ikke til å klare jobben min. 
 
Er det noen som forstår meg og som har noen fornuftige ord å si? 

Anonymkode: 41525...0a5

Vanskelig å komme med noen quick fix, men jeg har vært i samme situasjon og kjenner følelsen. Du har vært uheldig med læremesteren din, som er så hissig og utålmodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble så lei meg på jobb i går. Jeg er under opplæring i ny jobb som er veldig vanskelig (for meg - sikkert ikke for andre). Hadde lyst til å grine og bare slutte en vending. 

 
Hun som har lært meg opp er ikke så tålmodig med meg, hun går og maser og pirker på meg hele tiden, er veldig glad i å prate og å sitte og drikke kaffe slik at hun stresser for å bli ferdig, og i går bannet hun fordi hun ble stresset pga meg også - jeg var så sliten på slutten at jeg ikke klarte å forstå hva hun mente, og når jeg ikke skjønte det bannet hun fordi hun ble stresset. 
 
Jeg er forvirret. Jeg spør når jeg lurer på ting, og jeg er engasjert for å lære, det er ufattelig mye å sette seg inn i og MYE ansvar. Hvis jeg ikke gjør jobben min riktig kan det få katastrofale følger/stå om liv. Noen ganger ble hun sur og lei av meg tror jeg. 
 
Jeg har ikke lyst til å jobbe der hvis det skal være sånn :-( jeg føler meg så dum fordi jeg må ha ting inn med teskje og fordi jeg ikke klarer å sette meg inn i ting så fort.. jeg har mest lyst til å slutte og begynner å angre meg for at jeg tok jobben. 
 
Kan hun forvente at jeg klarer å huske og ta innover meg masse ting på en uke? 
 
Jeg skal jobbe alene neste uke, og jeg gruer meg veldig til det og til å dumme meg ut på nytt.. jeg kommer ikke til å klare jobben min. 
 
Er det noen som forstår meg og som har noen fornuftige ord å si? 

Anonymkode: 41525...0a5

Hun kan håpe at du klarer å huske ting veldig fort, men hun må akseptere at du ikke alltid klarer det. Din utfordring er å klare å akseptere at hun ikke er den perfekte læremester, prøv å ikke henge deg opp i at hun av og til gir deg negativ respons. Ingen av dere trenger å tenke at den andre er perfekt i jobben. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, frosken skrev:

Hun kan håpe at du klarer å huske ting veldig fort, men hun må akseptere at du ikke alltid klarer det. Din utfordring er å klare å akseptere at hun ikke er den perfekte læremester, prøv å ikke henge deg opp i at hun av og til gir deg negativ respons. Ingen av dere trenger å tenke at den andre er perfekt i jobben. 

Jeg kan ikke jobben min enda. Jeg skal jobbe alene nå til uka, og hvis jeg ikke glør jobben min riktig kan det som sagt få katastrofale følger (har jeg blitt fortalt, av kolleger og av sjefen).  Jeg mener ikke at hun skal være en perfekt læremester, det er det heller ingen som er. Og jeg kan tenke meg det er vanskelig å lære meg opp også fordi jeg er så «treg i oppfattelsen». 

Jeg har gjort mltt beste hele uka. 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke jobben min enda. Jeg skal jobbe alene nå til uka, og hvis jeg ikke glør jobben min riktig kan det som sagt få katastrofale følger (har jeg blitt fortalt, av kolleger og av sjefen).  Jeg mener ikke at hun skal være en perfekt læremester, det er det heller ingen som er. Og jeg kan tenke meg det er vanskelig å lære meg opp også fordi jeg er så «treg i oppfattelsen». 

Jeg har gjort mltt beste hele uka. 

Anonymkode: 41525...0a5

Det er viktig at du gjør jobben din på en ordentlig måte, men påpekningen av at det kan få katastrofale følger handler om at de ikke vil at du skal slurve eller ta lettvint på det. Så fremt du gjør som best du kan, og tenker deg om de gangene du er i tvil, så er jeg overbevist om at det er godt nok. Om noen uker kan du alle rutinene, så da blir det mye mindre slitsomt for deg å jobbe:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke jobben min enda. Jeg skal jobbe alene nå til uka, og hvis jeg ikke glør jobben min riktig kan det som sagt få katastrofale følger (har jeg blitt fortalt, av kolleger og av sjefen).  Jeg mener ikke at hun skal være en perfekt læremester, det er det heller ingen som er. Og jeg kan tenke meg det er vanskelig å lære meg opp også fordi jeg er så «treg i oppfattelsen». 

Jeg har gjort mltt beste hele uka. 

Anonymkode: 41525...0a5

Det er jo en håpløs uttalse å komme med at det kan få katastrofale følger. 

Men du får ikke gjort noe med sjef og kollegaer. Du får bare gjort ditt beste og mitt råd da er at du setter deg ned og skriver en stikkordsliste med alt du måtte komme på som ikke skal glemmes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er jo en håpløs uttalse å komme med at det kan få katastrofale følger. 

Men du får ikke gjort noe med sjef og kollegaer. Du får bare gjort ditt beste og mitt råd da er at du setter deg ned og skriver en stikkordsliste med alt du måtte komme på som ikke skal glemmes. 

Jeg jobber på en operasjonsavd med akutte operasjoner som kan handle om liv og død på sekunder, og da må ting være riktig. 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Det er viktig at du gjør jobben din på en ordentlig måte, men påpekningen av at det kan få katastrofale følger handler om at de ikke vil at du skal slurve eller ta lettvint på det. Så fremt du gjør som best du kan, og tenker deg om de gangene du er i tvil, så er jeg overbevist om at det er godt nok. Om noen uker kan du alle rutinene, så da blir det mye mindre slitsomt for deg å jobbe:-)

Ja, skal gjøre mitt beste, kan ikke mere enn det :) 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal prate på en vennlig måte til kollegaer. Det er ikke lov å banne utifra det jeg forstår. Hadde en slik ansvarlig leder jeg og en stund og jeg sa ifra til ledelsen over at jeg ikke klarte måten hun hisset seg på. Og da ble det stopp på banningen. Siden så har hun pratet vennlig til meg. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en operasjonsavd med akutte operasjoner som kan handle om liv og død på sekunder, og da må ting være riktig. 

Anonymkode: 41525...0a5

Alene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på en operasjonsavd med akutte operasjoner som kan handle om liv og død på sekunder, og da må ting være riktig. 

Anonymkode: 41525...0a5

Da er det jo forståelig at du synes dette er vanskelig. Hvis noen banner synes jeg der er helt ok å si ifra og samtidig bruke anledningen til å si noe om hvordan du lærer best. Ingen liker å bli bannet til og i jobb må man kunne forvente at det ikke brukes slike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 16.21, BamseLiten skrev:

Da er det jo forståelig at du synes dette er vanskelig. Hvis noen banner synes jeg der er helt ok å si ifra og samtidig bruke anledningen til å si noe om hvordan du lærer best. Ingen liker å bli bannet til og i jobb må man kunne forvente at det ikke brukes slike ord.

Ville bare grine og dra hjem fra jobb idag. Jeg vet ikke om jeg klarer dette. Det hele bekrefter bare at jeg er dum. For ti år siden hadde jeg ikke klart det. 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare grine og dra hjem fra jobb idag. Jeg vet ikke om jeg klarer dette. Det hele bekrefter bare at jeg er dum. For ti år siden hadde jeg ikke klart det. 

Anonymkode: 41525...0a5

Uff da. Det er ikke noen god følelse. Av og til hjelper det meg å sette av tid til å gråte ut, jeg legger meg i senga for det får jeg være alene. Etterpå tenker jeg "fanken heller om de skal får rett". Kanskje ett litt rart råd men det hjelper å få det ut. Samtidig tenker jeg at det kan være lurt å ta tak i en leder eller en annen kollega du føler er ok og snakke om det. Si at du synes det er tøft med ny jobb og mye nytt å huske på. Be om råd til å fokusere på det som er viktigst, kanskje du kan få observere og være "to ekstra hender" under ett par operasjoner før du skal stå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BamseLiten skrev:

Uff da. Det er ikke noen god følelse. Av og til hjelper det meg å sette av tid til å gråte ut, jeg legger meg i senga for det får jeg være alene. Etterpå tenker jeg "fanken heller om de skal får rett". Kanskje ett litt rart råd men det hjelper å få det ut. Samtidig tenker jeg at det kan være lurt å ta tak i en leder eller en annen kollega du føler er ok og snakke om det. Si at du synes det er tøft med ny jobb og mye nytt å huske på. Be om råd til å fokusere på det som er viktigst, kanskje du kan få observere og være "to ekstra hender" under ett par operasjoner før du skal stå alene.

Jeg har spurt behandler om råd, men hn kan ikke hjelpe meg med det. Takk for at du forstår. 

Anonymkode: 41525...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare grine og dra hjem fra jobb idag. Jeg vet ikke om jeg klarer dette. Det hele bekrefter bare at jeg er dum. For ti år siden hadde jeg ikke klart det. 

Anonymkode: 41525...0a5

Det høres vondt ut ja. Jeg er enig med @BamseLiten. Du får snakke med noen der du stoler på. Ikke "gråte på skulderen prat", men si at det er mye info på kort tid og at du er overveldet. Du bør aller helst ta det med nærmeste sjef.  

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare grine og dra hjem fra jobb idag. Jeg vet ikke om jeg klarer dette. Det hele bekrefter bare at jeg er dum. For ti år siden hadde jeg ikke klart det. 

Anonymkode: 41525...0a5

Det er tøft for de fleste å starte i ny jobb. Det er selvfølgelig tull at det bekrefter at du er dum, det bekrefter bare at du som andre synes det er slitsomt å begynne i ny jobb og forholde seg til haugevis med nye rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spurt behandler om råd, men hn kan ikke hjelpe meg med det. Takk for at du forstår. 

Anonymkode: 41525...0a5

Jeg mener du akkurat nå ikke skal gjøre noe som helst annet enn å holde ut og akseptere at dette er krevende for deg. Dette er en jobb du gjerne vil ha, og da bør du ikke rote deg til med å vise for mye av din sårbarhet i forhold til kolleger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...