Gå til innhold

Smerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 21 år og går på p-piller

jeg har lenge hatt vondt i hofte, lår og rumpe. Det har vært varmefølelse, stikking og ubehag. Strålingen rundt i dette området. Jeg har vært hos lege, Gynokolog og fysioterapeut.

de sier at det er muskulært, men jeg leser mye rart på nettet. Kan det ha noe med noe annet å gjøre? Gir sammenvoksninger smerter i lang tid? Har aldri hatt infeksjoner og aldri hatt så mye smerter rundt menstrasjonen og har ikke vondt ved sex. Da kan det vel heller ikke være endo? Har hørt at det kan klemme på nerver, men det er vel ikke det første tegnet? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine symptomer tyder ikke på endometriose. Sammenvoksinger gir ikke nødvendigvis smerter. Sammenvoksinger kommer etter operasjon, infeksjon eller evt avansert endometriose. Så det er vel muskelrelatert som du har fått forklart?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok muskelsmerter. Men har strålinger fra hofte og nedover i lår/lysk. Men det er sånn hele tiden. Hva er ofte symptomene på endometriose? Har man vondt hele tiden? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Symptomer ved endometriose er 'menstruasjonssmerter' som kan starte allerede fra eggløsningen og fortsette til menstruasjonen har kommet i gang. Så er det gjerne et par uker uten symptomer. Det er sjelden konstante smerter,

Smerter i hofte, lår og rumpe tyder ikke på underlivssykdom.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Og smertene ligner menssmerter hele tiden? For jeg har mere stive muskler på en måte. Og litt utstråling i bekken/hofte område 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en periode med småblødninger hele tiden på p-stav. Er dette farlig? Jeg var hos gynokolog. Byttet til vanlige p-piller og fikk da «normal» blødning igjen. Det har vel ikke gjort til at jeg selv har økt faren for å få endometriose? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det har jeg svart på:

Symptomer ved endometriose er 'menstruasjonssmerter' som kan starte allerede fra eggløsningen og fortsette til menstruasjonen har kommet i gang. Så er det gjerne et par uker uten symptomer. Det er sjelden konstante smerter,

Smerter i hofte, lår og rumpe tyder ikke på underlivssykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bekkensmerter handler heller ikke om det så lenge smertene sitter på sidene utenfor magen på en måte? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke presise definisjoner. Det dreier seg om smerter mellom lyskene og navlen. Det kan omfatte både det utvendige, altså det benete bekken med skjelett, og det indre med innvoller (livmor, eggledere, eggstokker, tarm, blære og bukhinne).

Håper at det var svar på dine spørsmål

Hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan ha smerter der selvom det ikke er endometriose? Det kan være muskulært og lysk og bekken? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan ha smerter der selvom det ikke er endometriose? Det kan være muskulært og lysk og bekken? 

Anonymkode: 16787...1ec

Isjias?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Risiko for endometriose:

  • arvelighet (mor eller søster har endometriose)
  • tidlig første menstruasjon (menarke)
  • rikelige blødninger
  • mange år uten graviditet

man diskuterer om miljøgifter øker risiko

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke langvarige blødninger på p-stav eller p-piller risiko. Men med rikelige blødninger så mener du at man blør ut bind og tamponger på kort tid? Ingen i familien min har det. 

 

En ting til:

hvis man skal få eggledernetennelse av klamydia så må man ha klamydia når man får betennelsen? Det er bare hvis man går med den ubehandla over lang tid, men hvis den skulle bli borte av seg selv - kan man da få eggledernetennelse flere måneder etter den er borte? Det går vel ikke? 

Anonymkode: 16787...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De spørsmålene tror jeg at vi har vært igjennom, så jeg avslutter tråden. Ved nye spørsmål må du legge inn på nytt. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...