Gå til innhold

Fikk ny diagnose i posten - ingen oppfølging


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? Bør jeg bestille time hos fastlegen? Hva med nav? Har gitt beskjed til saksbehandler, men trenger jeg gi beskjed til fagansvarlig på arbeidsmarkedsbedriften jeg er tilknyttet til? Jeg har gitt beskjed til veilederen min der, men han mener vi skal ha det samme opplegget med å søke jobber. Synes det virker urealistisk. Har holdt på slik i mange år, praksisplass etter praksisplass uten lovnad om lønnet jobb. Begynner å bli mange år nå. 

Anonymkode: 4b686...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? 

Ja, tror det. Ikke noe behandling for aspergers uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe uvanlig med å ikke få noe oppfølging i ettertid..

Men siden du går til psykiater går du da til psykolog også? Da kan du isåfall bare spørre han? Ellers står det jo veldig mye info om as på nettet. Tror nok Mr. google vet mer om as enn det en psykolog ville gjort.

En arbeidsgiver trenger jo ikke å vite hvilken diagnoser folk har dersom det ikke svekker dine evner til å utføre jobben mye. Arbeidsgivere har heller ikke rett til å spørre om diagnosene til folk.

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? Bør jeg bestille time hos fastlegen? Hva med nav? Har gitt beskjed til saksbehandler, men trenger jeg gi beskjed til fagansvarlig på arbeidsmarkedsbedriften jeg er tilknyttet til? Jeg har gitt beskjed til veilederen min der, men han mener vi skal ha det samme opplegget med å søke jobber. Synes det virker urealistisk. Har holdt på slik i mange år, praksisplass etter praksisplass uten lovnad om lønnet jobb. Begynner å bli mange år nå. 

Anonymkode: 4b686...217

Ble du foresten kvitt den paranoide personlighetsfortyrrelsen, eller var det sånn at du har vært feildiagnostisert med den? Og hvorfor fikk du endra den til asperger? Var det du selv som trodde du hadde asperger?

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Ta en prat med fastlegen. Selv om det ikke finnes behandling i for å bli frisk så er det viktig å få informasjon og innsikt i sin lidelse. Det kan du godt be om. At diagnoser kommer ramlende inn via brev har jeg innsett ikke er uvanlig og det kan være brutalt. Det rare er at min gynekolog ikke vil skrive i brev at jeg har kreft men en psykolog kan sende diagnoser i brev og enkelte psykiske diagnoser er som kreft for sjelen.

Men altså, du trenger ikke informere jobb om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ble du foresten kvitt den paranoide personlighetsfortyrrelsen, eller var det sånn at du har vært feildiagnostisert med den? Og hvorfor fikk du endra den til asperger? Var det du selv som trodde du hadde asperger?

Anonymkode: 2f86f...7ef

Ja, mulig feildiagnostisering, fikk den etter schizofrenidiagnosen siden jeg ikke hadde psykosesymptomer. Har hatt den siden 2003. Fikk shcizofrenidiagnose i 1998. Søster er psykolog og sa at kvinner kunne bli feildiagnostisert med schizofreni når de egentlig har asberger. Har hatt mistanker selv og begynte hos en psykiater som sa hun var ganske sikker på at jeg hadde asberger. Det sosiale er vanskelig for meg. Lever ganske isolert. Kun kontakt med gamle foreldre og litt søsteren min og litt kontakt med en venninne som jeg kan møte en gang i blandt, men føler ikke hun er en som jeg kan ringe og snakke med om problemer. 

 

Anonymkode: 4b686...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? Bør jeg bestille time hos fastlegen? Hva med nav? Har gitt beskjed til saksbehandler, men trenger jeg gi beskjed til fagansvarlig på arbeidsmarkedsbedriften jeg er tilknyttet til? Jeg har gitt beskjed til veilederen min der, men han mener vi skal ha det samme opplegget med å søke jobber. Synes det virker urealistisk. Har holdt på slik i mange år, praksisplass etter praksisplass uten lovnad om lønnet jobb. Begynner å bli mange år nå. 

Anonymkode: 4b686...217

Du kan prøve å ta kontakt med Autismeforeningen. Kanskje de har treff, arrangementer og likepersonstjeneste? Jeg tror disse foreningene har vel så mye å tilby folk med diagnoser som det helsevesenet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få ny diagnose i posten? Og har du fått asperger-diagnosen etter kun noen samtaler med overlegen? Ingen nevropsykologiske tester? Det er liksom ikke nok å slite sosialt for å få den diagnosen. Jeg ville uansett tatt kontakt med fastlegen. Er det sånn at du ikke fungerer i jobb eller er problemet det å faktisk få en jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Trine skrev:

Kan man få ny diagnose i posten?

Jeg fikk det per telefon (asperger diagnose), så det går nok ann ja, var samme gereia for meg du har asperger lykke til videre med livet, dett var dett

Anonymkode: 3697f...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Kan man få ny diagnose i posten? Og har du fått asperger-diagnosen etter kun noen samtaler med overlegen? Ingen nevropsykologiske tester? Det er liksom ikke nok å slite sosialt for å få den diagnosen. Jeg ville uansett tatt kontakt med fastlegen. Er det sånn at du ikke fungerer i jobb eller er problemet det å faktisk få en jobb?

Ja etter 3 samtaler og 4 spørreskjema. Hvordan er nevropsykologiske tester? Er det et krav? Psykiateren jeg går til mente ganske sikkert at jeg hadde asberger syndrom. Ville ha det bekreftet. Har problemer med å få jobb og være i jobb, kommer an på stedet, men er avhengig av inkluderende miljø eller miljø som kan akseptere at man er litt tilbaketrukket. Jeg tror også det er riktig diagnose. 

Anonymkode: 4b686...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja etter 3 samtaler og 4 spørreskjema. Hvordan er nevropsykologiske tester? Er det et krav? Psykiateren jeg går til mente ganske sikkert at jeg hadde asberger syndrom. Ville ha det bekreftet. Har problemer med å få jobb og være i jobb, kommer an på stedet, men er avhengig av inkluderende miljø eller miljø som kan akseptere at man er litt tilbaketrukket. Jeg tror også det er riktig diagnose. 

Anonymkode: 4b686...217

Hørtes ikke så veldig mye ut. Det er jo en ganske alvorlig diagnose å få sånn sett. 

Disse testene vet jeg skal gjøres:

1. Siden asperger er en hjerneskade man er født med så skal helst også dine foreldre ta tester (slike spørsmål-tester). Dette er i grunn ganske åpenbart da det er dine foreldre som husker best fra den tiden du var liten. En skal gjøre dette for å få en mest nøyaktig diagnose.

2. Så skal du svare på en mengde spørsmål (på ark altså)

3. Det skal også bli tatt slike "iq-lignende tester" typ "hva har hund og katt til felles?"

4. Til slutt så blir du tatt med inn til en samtale hos habiliteringstjenesten. Her blir du satt inn i et rom sammen med en autismeekspert som du snakker med, samtidig som det sitter en annen autismeekspert bak et toveisvidu og observerer. Disse to autismeeskpertene observerer deg, hvordan du samhandler med andre, kroppspråk, øyenkontakt osv

Det er ihvertfall sånn det skal gjøres ideelt sett for at du skal få korrekt diagnose.

 

Anonymkode: 2f86f...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det per telefon (asperger diagnose), så det går nok ann ja, var samme gereia for meg du har asperger lykke til videre med livet, dett var dett

Anonymkode: 3697f...ef4

Hmm, da må jeg si jeg har vært heldig. Jeg fikk diagnosen for et år siden og har enda ikke blitt overlatt til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja etter 3 samtaler og 4 spørreskjema. Hvordan er nevropsykologiske tester? Er det et krav? Psykiateren jeg går til mente ganske sikkert at jeg hadde asberger syndrom. Ville ha det bekreftet. Har problemer med å få jobb og være i jobb, kommer an på stedet, men er avhengig av inkluderende miljø eller miljø som kan akseptere at man er litt tilbaketrukket. Jeg tror også det er riktig diagnose. 

Anonymkode: 4b686...217

Nevropsykologiske tester er ulike tester for å finne ut hvordan hjernen jobber og for å se om det finnes funksjonsforstyrrelser. Vet ikke om det er et krav, men det er ihvertfall anbefalt. De skal jo også snakke med en person fra oppveksten (f.eks foreldre).

Er det sånn at du tenker at du ikke burde være i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Trine skrev:

Hmm, da må jeg si jeg har vært heldig. Jeg fikk diagnosen for et år siden og har enda ikke blitt overlatt til meg selv.

Det er ganske uvanlig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Trine skrev:

Hmm, da må jeg si jeg har vært heldig. Jeg fikk diagnosen for et år siden og har enda ikke blitt overlatt til meg selv.

Hva slags behandling/oppfølging for asperger er det du får, og føler du det hjelper?

Anonymkode: 3697f...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trine skrev:

Nevropsykologiske tester er ulike tester for å finne ut hvordan hjernen jobber og for å se om det finnes funksjonsforstyrrelser. Vet ikke om det er et krav, men det er ihvertfall anbefalt. De skal jo også snakke med en person fra oppveksten (f.eks foreldre).

Er det sånn at du tenker at du ikke burde være i jobb?

Jeg vil gjerne ha noe å gå til, gjøre noe og være en del av et fellesskap, men frykter at det vanlige arbeidslivet blir for tøft. Det er veldig vanskelig å få jobb. Det er også en utfordring å stå i jobb, men hvis jeg trives og det går bra er jo det det beste, men mulig det er tøffere der ute enn jeg håper. Har holdt på med jobbsøking i mange år. Er heldig hvis jeg får en praksisplass som ikke er lønnet. Til og med der må jeg konkurrere med andre, og jeg er tilknyttet en arbeidsmarkedsbedrift. Synes det er tøft. Det blir praksisplass på praksisplass uten lønnet jobb. En nevropsykolog har også vært med på å ta avgjørelsen (blitt diskutert med av overlegen). 

Anonymkode: 4b686...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hørtes ikke så veldig mye ut. Det er jo en ganske alvorlig diagnose å få sånn sett. 

Disse testene vet jeg skal gjøres:

1. Siden asperger er en hjerneskade man er født med så skal helst også dine foreldre ta tester (slike spørsmål-tester). Dette er i grunn ganske åpenbart da det er dine foreldre som husker best fra den tiden du var liten. En skal gjøre dette for å få en mest nøyaktig diagnose.

2. Så skal du svare på en mengde spørsmål (på ark altså)

3. Det skal også bli tatt slike "iq-lignende tester" typ "hva har hund og katt til felles?"

4. Til slutt så blir du tatt med inn til en samtale hos habiliteringstjenesten. Her blir du satt inn i et rom sammen med en autismeekspert som du snakker med, samtidig som det sitter en annen autismeekspert bak et toveisvidu og observerer. Disse to autismeeskpertene observerer deg, hvordan du samhandler med andre, kroppspråk, øyenkontakt osv

Det er ihvertfall sånn det skal gjøres ideelt sett for at du skal få korrekt diagnose.

 

Anonymkode: 2f86f...7ef

Det du nevner på punkt 3 er ikke en "IQ lignende test". Det er en fullblods IQ test. Dette er et spørsmål fra deltesten Likheter, som er en del av Verbal Forståelse på WAIS.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, gråstein skrev:

Det er ganske uvanlig, tror jeg.

Ja, det virker jo som at det er ganske uvanlig. Jeg avsluttet ikke på DPS før de visste at oppfølgingen fra kommunen fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? Bør jeg bestille time hos fastlegen? Hva med nav? Har gitt beskjed til saksbehandler, men trenger jeg gi beskjed til fagansvarlig på arbeidsmarkedsbedriften jeg er tilknyttet til? Jeg har gitt beskjed til veilederen min der, men han mener vi skal ha det samme opplegget med å søke jobber. Synes det virker urealistisk. Har holdt på slik i mange år, praksisplass etter praksisplass uten lovnad om lønnet jobb. Begynner å bli mange år nå. 

Anonymkode: 4b686...217

Gratulerer, nå kan du se deg selv noe annerledes . hva med tilleggs diagnoser, fikk du med noen av de, eller forsvant de også med AS diagnosen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ny diagnose: Asbergers syndrom. Hadde før paranoid personlighetsfortsyrrelse og tidligere schizofreni. Overlegen brukte 3 samtaler med meg og jeg fylte ut flere spørreskjemaer. Jeg synes det var kort tid, siden han også virket usikker, men han sa jeg hadde så mye utredning fra før. Psykiateren min som jeg kun kan gå til en gang i måneden, er sykemeldt. Synes det er tøft å bare få en ny diagnose uten oppfølging i ettertid og noen å snakke med. Er dette vanlig? Bør jeg bestille time hos fastlegen? Hva med nav? Har gitt beskjed til saksbehandler, men trenger jeg gi beskjed til fagansvarlig på arbeidsmarkedsbedriften jeg er tilknyttet til? Jeg har gitt beskjed til veilederen min der, men han mener vi skal ha det samme opplegget med å søke jobber. Synes det virker urealistisk. Har holdt på slik i mange år, praksisplass etter praksisplass uten lovnad om lønnet jobb. Begynner å bli mange år nå. 

Anonymkode: 4b686...217

Gratulerer. Fikk du ingen av de andre diagnosene med deg ? I tillfelle så skulle det bli enklere for deg nå. Men siden du ønsker terapi eller behandling, så er det nok viktig at du lærer deg selv bedre å kjenne gjennom et evt opplegg. Ta hesyn til dine sosiale begrensinger og fokuser på noe du er flink til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...