Gå til innhold

Diagnostisere ME


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og legen min har holdt på med en ME-utredning den siste tiden. Jeg håper jo at jeg ikke har ME, men jeg vil få utelukket alt annet som kan gi symptomene. Mest av alt håper jeg jo at man faktisk finner noe konkret som kan behandles. Det er så langt tatt en haug med blodprøver (vitaminer, mineraler, blodceller, leververdier, antistoffer, CRP, glukose, stoffskifte m.m), også har jeg spyttet i et glass for å måle kortisolnivået og tatt en MR av hodet. Greia er at legen min sier at funnene så langt tyder på at jeg ikke trenger noen vidre utredning. Det er ingenting som tilsier at jeg skulle ha nytte av videre testing. Kroppen min er frisk.

Men kroppen min er for faen ikke frisk! Jeg er helt i ørka og føler at jeg går rundt med kronisk influensa. Er så plaget av utmattelse, søvnighet, feberfølelse, kvalme, svimmelhet, muskel/ledd/skjelett-smerter, hodepine, magetrøbbel, tåkesyn og frysninger. Hver dag er en kamp. Jeg går på AAP i en alder av 19 år fordi jeg har måttet slutte på skolen og ikke har noen som helst arbeidserfaring pga helsa. Hvis det har seg sånn at man faktisk ikke kommer til å finne noen forklaring på plagene mine, så kan i hvert fall en ME-diagnose kanskje gi meg større forståelse fra venner, familie og verden generelt. Hvis man har ME så skjønner folk at man er utslitt fordi man er syk. Man trenger ikke å komme med grunner for at det ikke går. De skjønner at man rett og slett bare ikke klarer det som alle andre klarer. Men sånn som det er nå så driver alle å skal pushe meg til mer fysisk aktivitet og at jeg må prøve hardere. De skjønner ikke at jeg blir verre av å anstrenge meg. 

Men legen min kan jo ikke gi meg noen ME-diagnose uten å ha utelukket absolutt alt annet. Jeg har fortsatt et håp om at kanskje det er noe vi ikke har oppdaget enda, som kan være forklaringen på hvordan jeg har det. F.eks skjønner jeg ikke hvordan han kan ha utelukket hjertesykdom og kreft med de få prøvene han har tatt? Er ikke det også tilstander som skal utelukkes? 

Så jeg føler meg egentlig bare veldig stuck. Legen min vil ikke utrede meg vidre, samtidig som jeg av akkurat den grunn ikke kan få noen ME-diagnose. Jeg skjønner ikke hvordan han tenker. Kanskje er han så sikker på at vi ikke vi finne noe, samtidig som han ikke ser noen verdi i å gi meg diagnosen ME. For med eller uten diagnosen, så er jo plagene mine de samme. Diagnosen er jo bare noe som står der på papiret. Men for de jeg kjenner med ME, så var det å få diagnosen et vendepunkt. Endelig fikk de den riktige hjelpen. Noen ble sent avgårde på rehabiliteringsopphold som har gitt dem mye bedre livskvalitet. Kan jeg også få tilbud om dette selv om jeg ikke har ME? 

Sorry for at jeg har skrevet så langt, jeg er bare veldig forvirret og ikke minst fortvilet. Jeg har ikke krefter til å ta opp noen «kamp» mot fastlegen min. Jeg er så dårlig i kroppen, men andre ser på meg som frisk. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: ce1d2...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...