Gå til innhold

Sopp? Forårsaket av meg eller henne?


Jens Hanglestad

Anbefalte innlegg

Jens Hanglestad

Hei.

Har siste to månedene fått vite fra to forskjellige kvinner at de har fått hvit utflod (sopp?) etter å hatt sex med meg. 

Felles for begge to er at vi har hatt sex der vi brukte spytt som «glidemiddel» og jeg har utførst oralsex på begge.

Kan jeg være årsaken? Hvilke tester burde jeg eventuelt ta? 

På forhånd takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, Jens Hanglestad skrev:

Hei.

Har siste to månedene fått vite fra to forskjellige kvinner at de har fått hvit utflod (sopp?) etter å hatt sex med meg. 

Felles for begge to er at vi har hatt sex der vi brukte spytt som «glidemiddel» og jeg har utførst oralsex på begge.

Kan jeg være årsaken? Hvilke tester burde jeg eventuelt ta? 

På forhånd takk for svar. 

Har du sjekket deg for klamydia?

Anonymkode: 2ca58...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jens Hanglestad skrev:

Ja. Venter på svar. Hvor raskt ville evt. symptomer forekomme etter smitte?

 

 

1-2 uker etter samleie har jeg lest. Har selv opplevd hvit utflod i det siste og venter også på svar fra klamydiatest. Når får du svar på din prøve? 

Anonymkode: 2ca58...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jens Hanglestad skrev:

I tilfellet beslrevet over var det innen 48 timer. Derfor jeg er usikker på at det er klamydia.

Det virker merkelig. Sist jeg hadde slik utflod var det bakteriell vaginose. Legen min sier det ikke smitter men jeg er overbevist om at det kan "henge" igjen bakterier på penis som fremkaller dette hos kvinner. Lukter utfloden deres? På apoteket fikk jeg beskjed om at partnerbehandling var vanlig med bakteriell vaginose og dette er merkelig om det ikke smitter

Anonymkode: 2ca58...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
6 timer siden, Jens Hanglestad skrev:

Noen flere med erfaringer?

Fikk høre en gang at den type sopp ikke kan leve i munnen til en frisk person.(ikke spør...) 

Er det ikke mer sannsynlig at du har litt sopp på snoppen? Klør det litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sopp og bakteriell vaginose anses ikke for seksuelt overførte sykdommer, men det kan jo skje at begge partnere har sopp. Sopp gir kløe og sårhet ved skjeden og på penis. Hos kvinner forekommer ofte et hvit klumpet utflod (som cottage cheese). Sopp i spytt anser jeg som lite sannsynlig. Mange kan ha sopp uten symptomer. Det behandles ved symptomer.

Ved bakteriell vaginose er det en unormal sammensetning av bakterier i skjeden hos kvinnen, det kan gi grålig utflod med ‘fiskelukt’. Det kan forekomme ved høy seksuell aktivitet, men det er ikke noen mikrobe som overføres ved sex og det regnes ikke som seksuelt overført sykdom. Kvinnen behandles med tabletter eller krem i skjeden, partner skal ikke behandles.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Sopp og bakteriell vaginose anses ikke for seksuelt overførte sykdommer, men det kan jo skje at begge partnere har sopp. Sopp gir kløe og sårhet ved skjeden og på penis. Hos kvinner forekommer ofte et hvit klumpet utflod (som cottage cheese). Sopp i spytt anser jeg som lite sannsynlig. Mange kan ha sopp uten symptomer. Det behandles ved symptomer.

Ved bakteriell vaginose er det en unormal sammensetning av bakterier i skjeden hos kvinnen, det kan gi grålig utflod med ‘fiskelukt’. Det kan forekomme ved høy seksuell aktivitet, men det er ikke noen mikrobe som overføres ved sex og det regnes ikke som seksuelt overført sykdom. Kvinnen behandles med tabletter eller krem i skjeden, partner skal ikke behandles.

Vennlig hilsen Mette

På apoteket fikk jeg utskrevet Flagyl mot bakteriell vaginose og hun som jobbet der sa at det også var vanlig med partnerbehandling men legen sa det ikke var det? I pakkingsvedlegget på Flagyl stod det også at partner skulle behandles ved overvekst av Gardernella?

Anonymkode: 2ca58...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

For det første er 'overvekt' av gardnerella ikke det samme som bakteriell vaginose. Det er en gammel misforståelse.

Dette skrives i Veileder i gynekologi som brukes av norske gynekologer

Amsel's kriterier.  Hvorav 3 av 4 skal være til stede for diagnosen bakteriell vaginose (Bemerk at undersøkelse for gardnerella ikke er med for diagnose !)

1.     Tynflytende, grålig homogen utflod

2.     pH > 4,5

3.     Positive sniff test (fisk lukt ved applikasjon av 1 dråpe 10 % kalilut til utflod på objekt glass pga frigjøring av aminer)

4.     Minst 20 % clue celler på vått (saltvanns) preparat. (Altså mikroskopi av utflod)

Per i dag har 4 av 5 studier om partnerbehandling ikke vist noe stor effekt på antall residiv hos kvinnen og partnerbehandling anbefales ikke

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...