Gå til innhold

Hei hå nå er det jul igjen...snart!


stjernestøv

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg gleder meg til fire dager fri.

Er et sant helvete på jobb for tiden og jeg gleder meg igrunn mest til helgene. Har vært syk i tre uker men ikke hatt tid til å være sykmeldt, og helvete fortsetter helt fram til jul. Vurderer å ta fri, hvis jeg får lov, de to dagene før jul, så jeg kan vaske og pynte litt på dagtid. 

Jeg er negativ nå, jeg beklager det. Er bare litt utmattet. Men gleder meg til å spise pepperkaker med kald melk til og til å feire med familien da :) selve julematen er jeg ikke noe glad i.

Godt du får fri da siden du har et Helvete nå, det var trist å høre :( Du burde sykemeldt deg da når du er syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Trine skrev:

Jeg kjøper bare til mamma og pappa, også kjøper jeg til søsteren min og mannen hennes. Og tantebarna må få ihvertfall. Også får bestefar et eller annet han har bruk for, men som ikke koster så mye. Han setter pris på sånne forbruksvarer. Men så kjenner jeg 3 andre barn/tenåringer som også burde få noe. Også har søstern min bursdag oppi det hele. Nå får jeg jo halv satt i desember da, så kanskje det går greit. Søsteren min og foreldrene mne kommer til å kjøpe gave til meg uansett om jeg sier de ikke skal det. Og det eneste som er litt ok på julaften er å se andre bli glade for det de får av meg. Så jeg tror jeg bare får lukke øynene litt for hva det koster.

Nå har jeg allerede sagt at jeg må droppe bursdagen lille julaften, så tror ikke jeg kan droppe 1. juledag også. De tar det som en selvfølge at jeg er med, og med mindre jeg drar på meg omgangsyke er jeg nok bare pent nødt til å dra. Herregyd, nå høres det ut som jeg ikke bestemmer over meg selv. Jeg orker bare ikke den skuffelsen til mamma om jeg ikke blir med. Hun er ekspert på å gi meg dårlig samvittighet. Tror ikke hun mener å gjøre det altså. Så er jeg også lei av å forklare at det ikke er synd på meg selv om det er ting jeg ikke orker og derfor takker nei til.

I min familie er jeg egentlig litt usikker på hvem som har høyest støynivå. Det er nok unga, men det er noen voksne som ikke er veldig langt bak dem på støyskalaen.

Kjøp for eksempel julekaffe eller julete til de voksne, så forklarer du at i år blir det slik fordi økonomien ikke strekker til. Forstår de ikke det så trenger de ikke julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fionys skrev:

Kjøp for eksempel julekaffe eller julete til de voksne, så forklarer du at i år blir det slik fordi økonomien ikke strekker til. Forstår de ikke det så trenger de ikke julegaver.

Jo, de forstår det, men om jeg skal kjøpe kaffe til alle så blir jo det eneste som er ok med jula borte. Bestefar kan få julekaffe, men ikke søsteren min. Hun fortjener noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg gleder meg til fire dager fri.

Er et sant helvete på jobb for tiden og jeg gleder meg igrunn mest til helgene. Har vært syk i tre uker men ikke hatt tid til å være sykmeldt, og helvete fortsetter helt fram til jul. Vurderer å ta fri, hvis jeg får lov, de to dagene før jul, så jeg kan vaske og pynte litt på dagtid. 

Jeg er negativ nå, jeg beklager det. Er bare litt utmattet. Men gleder meg til å spise pepperkaker med kald melk til og til å feire med familien da :) selve julematen er jeg ikke noe glad i.

Det var leit å høre. Du har vært litt usynlig på Dol i høst... ønsker deg god bedring og gode dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg gleder meg og har alltid. Litt travelt selve julaften frem til litt ut på kvelden. Må lage mat, ta imot gjester, være julenisse etc, men det blir bra. Gleder meg til noen late dager i romjula med god mat og godt selskap.

Jeg gleder meg til gavene også. Såpass barnslig er jeg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius

Jeg har mistet oversikten og det ødelegger litt av gleden med jul. Jeg, mannen og dattera skal feire alene men nå har mannen spurt som sin familie om vi kan være med dem....de måtte tenke litt på det. Det er tre dager siden nå...og jeg som trenger laaang tid for å mentalt forberede meg til å feire jul med fullt hus og støy. Svigermor er snart 86 og jeg har aldri feiret jul med henne noe jeg ønsker å oppleve før det er for sent. Det har jeg sagt tydelig ifra om at jeg vil men, ja jeg føler vi blir avvist iom jeg i fjor så klart ifra at det ikke var en selvfølge at vi feiret med min familie og at jeg helst ville slippe det i 2017. Tydelig hint for å si det slik. 

Vi får se. Vi tre, en kalkun og kortspill så blir det bra. Må vel ha en flaske juledrikk også da. 

Men hva kjøper jeg i gaver? Er det innafor å kjøpe brannslukkingsapparat til mine foreldre og svigermor. Altså, de har jo men svigermor kunne hatt ett 2 kilos og det mine foreldre har er tomt, de bare vet det ikke (jeg og venner fikk fyr i poppcorngryta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg har mistet oversikten og det ødelegger litt av gleden med jul. Jeg, mannen og dattera skal feire alene men nå har mannen spurt som sin familie om vi kan være med dem....de måtte tenke litt på det. Det er tre dager siden nå...og jeg som trenger laaang tid for å mentalt forberede meg til å feire jul med fullt hus og støy. Svigermor er snart 86 og jeg har aldri feiret jul med henne noe jeg ønsker å oppleve før det er for sent. Det har jeg sagt tydelig ifra om at jeg vil men, ja jeg føler vi blir avvist iom jeg i fjor så klart ifra at det ikke var en selvfølge at vi feiret med min familie og at jeg helst ville slippe det i 2017. Tydelig hint for å si det slik. 

Vi får se. Vi tre, en kalkun og kortspill så blir det bra. Må vel ha en flaske juledrikk også da. 

Men hva kjøper jeg i gaver? Er det innafor å kjøpe brannslukkingsapparat til mine foreldre og svigermor.

Det er litt uortodoks med brannslukkingsapparat, men hvis det faktisk er noe de trenger så er det bra. Ikke lett å finne på ting til eldre folk.

4 timer siden, BamseLiten skrev:

Altså, de har jo men svigermor kunne hatt ett 2 kilos og det mine foreldre har er tomt, de bare vet det ikke (jeg og venner fikk fyr i poppcorngryta).

Oi, hvor lenge siden var det? Høres ut som noe en gjeng tolvåringer kunne gjort:D. Særlig når dere ikke turte å fortelle det etterpå. Du får kjøpe nyttt og pakke det pent inn, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
På 21.11.2017 den 0.48, Trine skrev:

Jo, de forstår det, men om jeg skal kjøpe kaffe til alle så blir jo det eneste som er ok med jula borte. Bestefar kan få julekaffe, men ikke søsteren min. Hun fortjener noe mer.

Søsteren din fortjener at du klarer deg økonomisk, tenker nå jeg da :)

Jeg tror ingen familiemedlemmer ønsker at du skal slite med økonomien . 

Jeg ville i hvert fall ikke hatt julegaver av noen som slet med økonomien. Julegaver er lite viktig i voksen alder :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg både gleder og er litt "avventende". Det er deilig med fri og familie, julepynt og god mat. Men jeg er nok en slik person som liker å ha litt orden/oversikt over ting, og jeg merker jo at jeg har giftet meg inn i en veldig folkerik familie som er vant til å ta mye "på sparket", og det kan være en utfordring for slike som meg at man ikke vet hvem som skal være hvor og når før like før. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
8 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg har mistet oversikten og det ødelegger litt av gleden med jul. Jeg, mannen og dattera skal feire alene men nå har mannen spurt som sin familie om vi kan være med dem....de måtte tenke litt på det. Det er tre dager siden nå...og jeg som trenger laaang tid for å mentalt forberede meg til å feire jul med fullt hus og støy. Svigermor er snart 86 og jeg har aldri feiret jul med henne noe jeg ønsker å oppleve før det er for sent. Det har jeg sagt tydelig ifra om at jeg vil men, ja jeg føler vi blir avvist iom jeg i fjor så klart ifra at det ikke var en selvfølge at vi feiret med min familie og at jeg helst ville slippe det i 2017. Tydelig hint for å si det slik. 

Vi får se. Vi tre, en kalkun og kortspill så blir det bra. Må vel ha en flaske juledrikk også da. 

Men hva kjøper jeg i gaver? Er det innafor å kjøpe brannslukkingsapparat til mine foreldre og svigermor. Altså, de har jo men svigermor kunne hatt ett 2 kilos og det mine foreldre har er tomt, de bare vet det ikke (jeg og venner fikk fyr i poppcorngryta).

Veldig flott med nyttige gaver, så absolutt ja. Å gi bort ting folk ikke trenger er jo det verste, og voksne folk har jo det meste fra før av. Jeg gir helst forbruksting til de voksne ungene våre. Sånt som kan spises eller drikkes eller brukes opp på andre måter. De yngste har knapt nok inntekt, så der går det gjerne i elektronikk og andre hobbyting som de ønsker seg og ellers må spare lenge for å kunne kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Søsteren din fortjener at du klarer deg økonomisk, tenker nå jeg da :)

Jeg tror ingen familiemedlemmer ønsker at du skal slite med økonomien . 

Jeg ville i hvert fall ikke hatt julegaver av noen som slet med økonomien. Julegaver er lite viktig i voksen alder :)

 

Ja, det har du vel rett i. Det var litt lettere før hun fikk unger, nå er det jo plutselig to til som skal ha gave. Jeg tror jeg skal lage en liste over hvem som skal ha gaver og hva jeg vil gi, og se hvor mye det blir totalt. Ungene trenger jo ikke noe dyrt da, de er for små til å bry seg om pris uansett. Så tror jeg nok de blir oppdratt til at prisen på gaver ikke er vesentlig. I fjor fikk de så mange gaver at jeg følte det hele ble overveldende for dem. Og det festlige var at de hadde fått hvert sitt norgesglass som jeg hadde fylt med bokstavkjeks, saltstenger og goldfish. Og det syns de var mye mer stas enn de andre gavene. De fikk noe mer altså, men det var noe de trengte, så jeg tenkte jeg fikk finne på noe annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
5 timer siden, morsan skrev:

Jeg både gleder og er litt "avventende". Det er deilig med fri og familie, julepynt og god mat. Men jeg er nok en slik person som liker å ha litt orden/oversikt over ting, og jeg merker jo at jeg har giftet meg inn i en veldig folkerik familie som er vant til å ta mye "på sparket", og det kan være en utfordring for slike som meg at man ikke vet hvem som skal være hvor og når før like før. :lol: 

Ha ha, nå måtte jeg le :D

Jeg kjenner sååå godt igjen i det der. 

Det er ikke bare bare å være skilt, ha så mange familier å måtte forholde seg til. Det er mange hensyn som skal tas. Det må planlegges god tid i forveien, slik at det ikke blir kluss og risikere at noen blir fornærmet. 

Derfor må jeg ha det klart, hvem som skal sove hvor og når, hvor de skal spise middag, frokost, hvem som skal besøkes og når. 

Jeg hater det egentlig, men det må gjøres. Hvis ikke blir det bare surr. 

X- mann skal planlegge med sin nye kjæreste, hennes familie og egen familie.

(Dette trenger jeg oversikt over ) 

Kjæreste skal planlegge med sin familie og sin x-kone ang hans sønn. 

( Dette trenger jeg også oversikt over )

Jeg skal planlegge med mine foreldre og søsken, samt ungene mine. 

( Dette trenger jeg oversikt over )

Jeg må ha tidlig oversikt over alles ønsker for å kunne legge puslespillet. 

Og når puslespillet er lagt , så klarer ikke mannfolka å huske hvordan puslespillet ser ut. 

Derfor må jeg skrive mail med denne overskriften:

JULA SER SLIK UT :

23 des: ungene skal spise middag hos deg og overnatte til 24 des.De spiser frokost hos deg. 

24 des : Ungene kommer til meg i god tid før middag. De overnatter til 25 des. 

25 des : Ungene spiser frokost hos meg og de kommer til deg ut på dagen. 

26. Des : Jeg henter ungene for å dra på julemiddag til mine foreldre. 

27. Des: Du og ungene skal spise julemiddag hos mora di. 

28 des : vi pluss ungene skal spise julemiddag hos broren min. 

29 des: kjæresten og jeg drar til fjells og du og ungene kan lage de planene dere vil. 

( Helga før jul har jeg invitert familien til kjæresten på julemiddag, siden de reiser bort i jula ) Det er jeg som tenker på det også. 

Slik blir vår jul og jeg har ikke planlagt dette alene altså, men det er jeg som setter i gang planlegginga og må snakke med alle for å få oversikten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.11.2017 den 19.09, issomethingwrong skrev:

Jeg gleder meg til fire dager fri.

Er et sant helvete på jobb for tiden og jeg gleder meg igrunn mest til helgene. Har vært syk i tre uker men ikke hatt tid til å være sykmeldt, og helvete fortsetter helt fram til jul. Vurderer å ta fri, hvis jeg får lov, de to dagene før jul, så jeg kan vaske og pynte litt på dagtid. 

Jeg er negativ nå, jeg beklager det. Er bare litt utmattet. Men gleder meg til å spise pepperkaker med kald melk til og til å feire med familien da :) selve julematen er jeg ikke noe glad i.

Det blir godt med fri!🐻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg til jul. I år blir jeg nok alene på julaften. Slik blir det når ingen bryr seg om en, i alle fall ingen jeg vil legge meg inn på. Jeg syns også det er  vanskelig å måtte fortelle andre at jeg skal være alene i julen

Anonymkode: 909df...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, BamseLiten skrev:

Men hva kjøper jeg i gaver? Er det innafor å kjøpe brannslukkingsapparat til mine foreldre og svigermor. Altså, de har jo men svigermor kunne hatt ett 2 kilos og det mine foreldre har er tomt, de bare vet det ikke (jeg og venner fikk fyr i poppcorngryta).

Heeeelt innafor! Min eks er brannvernansvarlig på jobben så hos meg har det haglet inn med røykvarslere til heiim og hytte, brannslokker på boks (til hytta) og flere branntepper i gaver - knallflott! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Heeeelt innafor! Min eks er brannvernansvarlig på jobben så hos meg har det haglet inn med røykvarslere til heiim og hytte, brannslokker på boks (til hytta) og flere branntepper i gaver - knallflott! :) 

Jeg har gitt datteren brannteppe i julegave, hun ønsket seg det da. (Det var en ekstra gave)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ha ha, nå måtte jeg le :D

Jeg kjenner sååå godt igjen i det der. 

Det er ikke bare bare å være skilt, ha så mange familier å måtte forholde seg til. Det er mange hensyn som skal tas. Det må planlegges god tid i forveien, slik at det ikke blir kluss og risikere at noen blir fornærmet. 

Derfor må jeg ha det klart, hvem som skal sove hvor og når, hvor de skal spise middag, frokost, hvem som skal besøkes og når. 

Jeg hater det egentlig, men det må gjøres. Hvis ikke blir det bare surr. 

X- mann skal planlegge med sin nye kjæreste, hennes familie og egen familie.

(Dette trenger jeg oversikt over ) 

Kjæreste skal planlegge med sin familie og sin x-kone ang hans sønn. 

( Dette trenger jeg også oversikt over )

Jeg skal planlegge med mine foreldre og søsken, samt ungene mine. 

( Dette trenger jeg oversikt over )

Jeg må ha tidlig oversikt over alles ønsker for å kunne legge puslespillet. 

...

Slik blir vår jul og jeg har ikke planlagt dette alene altså, men det er jeg som setter i gang planlegginga og må snakke med alle for å få oversikten. :)

Hehe jeg må flire av oppramsingen din! :) Er mye likt mtp alle ting som må hensyntas, men en forskjell er at verken jeg eller mannen har innhentet info fra våre ekser om deres planer for julen. Men også sett bort fra dem - hadde det bare vært mulig å putte alt annet inn i et excelark hadde jeg gladelig gjort der. Jeg har ett barn som jo har vokst opp med en mor med innebygd excelark i hjernen og derfor mer vant til å forholde seg til avklaringer osv. Selv om han også kan være sløv/glemsk og/eller ta ting som det kommer. Men mannens (voksne) barn er ikke vant til å tenke på dette viset, og heller ikke at deres planer eller endring av dem (frem og tilbake og gjerne i siste liten) kan ha innvirkning på alle andres situasjon/planer. Og når de da er vant til at det er helt greit så er det ikke så lett å komme inn og være «stemor» med andre «regler». 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, morsan skrev:

Hehe jeg må flire av oppramsingen din! :) Er mye likt mtp alle ting som må hensyntas, men en forskjell er at verken jeg eller mannen har innhentet info fra våre ekser om deres planer for julen. Men også sett bort fra dem - hadde det bare vært mulig å putte alt annet inn i et excelark hadde jeg gladelig gjort der. Jeg har ett barn som jo har vokst opp med en mor med innebygd excelark i hjernen og derfor mer vant til å forholde seg til avklaringer osv. Selv om han også kan være sløv/glemsk og/eller ta ting som det kommer. Men mannens (voksne) barn er ikke vant til å tenke på dette viset, og heller ikke at deres planer eller endring av dem (frem og tilbake og gjerne i siste liten) kan ha innvirkning på alle andres situasjon/planer. Og når de da er vant til at det er helt greit så er det ikke så lett å komme inn og være «stemor» med andre «regler». 😉

Noe aspergerisk over oppramsinga mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...