Gå til innhold

Hei hå nå er det jul igjen...snart!


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
1 time siden, morsan skrev:

Hehe jeg må flire av oppramsingen din! :) Er mye likt mtp alle ting som må hensyntas, men en forskjell er at verken jeg eller mannen har innhentet info fra våre ekser om deres planer for julen. Men også sett bort fra dem - hadde det bare vært mulig å putte alt annet inn i et excelark hadde jeg gladelig gjort der. Jeg har ett barn som jo har vokst opp med en mor med innebygd excelark i hjernen og derfor mer vant til å forholde seg til avklaringer osv. Selv om han også kan være sløv/glemsk og/eller ta ting som det kommer. Men mannens (voksne) barn er ikke vant til å tenke på dette viset, og heller ikke at deres planer eller endring av dem (frem og tilbake og gjerne i siste liten) kan ha innvirkning på alle andres situasjon/planer. Og når de da er vant til at det er helt greit så er det ikke så lett å komme inn og være «stemor» med andre «regler». 😉

Jeg kan forestille meg at det føles litt overveldende. Spesielt siden du er vant med 1 barn. Min kjæreste har også en sønn og jeg tror nok han føler han fikk en storfamilie i fanget med mine 3 ungdommer og at dette er uvant for han. 

Siden vi bare har 2 soverom, kan ikke mine barn og hans sønn overnatte samtidig hos oss. 

Mine 3 ungdommer kan overnatte samtidig fordi alle 3 kan plasseres på samme soverom.  Når sønnen hans skal overnatte, må mine unger overnatte hos faren sin eller i leiligheten til sønnen min.

Det er bare i ferier vi har denne problemstillingen, men det gjør puslespillet i ferier ekstra komplisert ;)

For å legge puslespillet, må vi da ha oversikt over våre x' ers planer også :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
16 timer siden, Gargamel skrev:

Det er litt uortodoks med brannslukkingsapparat, men hvis det faktisk er noe de trenger så er det bra. Ikke lett å finne på ting til eldre folk.

Oi, hvor lenge siden var det? Høres ut som noe en gjeng tolvåringer kunne gjort:D. Særlig når dere ikke turte å fortelle det etterpå. Du får kjøpe nyttt og pakke det pent inn, da. 

Ikke så langt unna. Jeg var vel 16 og det verste er, etter å ha slukka brannen i gryta ble det noen timer vasking. Sannelig noe kliss å vaske det pulveret sånn som det kleber. Etter at alt så fint ut igjen var det bare å pakke sammen apparatet og sette det på plass og så late som ingenting....men så  ville ikke splinta inn og krøll og ball så var hele kjøkkenet fullt IGJEN. Bare å begynne på'an med klut og vann. 

Jeg turte ikke si noe. Straffen hadde vert å ikke få være alene hjemme mere..

12 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Veldig flott med nyttige gaver, så absolutt ja. Å gi bort ting folk ikke trenger er jo det verste, og voksne folk har jo det meste fra før av. Jeg gir helst forbruksting til de voksne ungene våre. Sånt som kan spises eller drikkes eller brukes opp på andre måter. De yngste har knapt nok inntekt, så der går det gjerne i elektronikk og andre hobbyting som de ønsker seg og ellers må spare lenge for å kunne kjøpe. 

Tror jeg går for det da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Derfor må jeg skrive mail med denne overskriften:

JULA SER SLIK UT :

23 des: ungene skal spise middag hos deg og overnatte til 24 des.De spiser frokost hos deg. 

24 des : Ungene kommer til meg i god tid før middag. De overnatter til 25 des. 

25 des : Ungene spiser frokost hos meg og de kommer til deg ut på dagen. 

26. Des : Jeg henter ungene for å dra på julemiddag til mine foreldre. 

27. Des: Du og ungene skal spise julemiddag hos mora di. 

28 des : vi pluss ungene skal spise julemiddag hos broren min. 

29 des: kjæresten og jeg drar til fjells og du og ungene kan lage de planene dere vil. 

( Helga før jul har jeg invitert familien til kjæresten på julemiddag, siden de reiser bort i jula ) Det er jeg som tenker på det også. 

Slik blir vår jul og jeg har ikke planlagt dette alene altså, men det er jeg som setter i gang planlegginga og må snakke med alle for å få oversikten. :)

Seriøst? Jeg gir en lang beng i hva eks og unger gjør hvor og når etter vi har foretatt "barnebytte" på vanlig dag i romjula og før den tid er ungene hos meg og drar ikke frem og tilbake sånn. Hadde min eks presentert en slik oversikt (han hadde forøvrig ikke vært i stand til å planlegge noe slikt uansett :D ) så hadde jeg fått hetta, men jeg har jo skjønt at din eks er veldig spesiell...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, Lillemus skrev:

Seriøst? Jeg gir en lang beng i hva eks og unger gjør hvor og når etter vi har foretatt "barnebytte" på vanlig dag i romjula og før den tid er ungene hos meg og drar ikke frem og tilbake sånn. Hadde min eks presentert en slik oversikt (han hadde forøvrig ikke vært i stand til å planlegge noe slikt uansett :D ) så hadde jeg fått hetta, men jeg har jo skjønt at din eks er veldig spesiell...

 

Lista har jeg laget sammen med min x, så det får han ikke hetta av. Han har sine planer med kjæreste og hennes familie han også og derfor er vi helt nødt til å ha en plan. Problemet er bare at han glemmer hva bli enige om og da ringer han meg :

-Du hvordan var det nå egentlig med 2 juledag ?

Da får han det skriftlig på mail og det er han kjempefornøyd med :)

Både han og jeg har stor familie, så dette lages jo for ungenes del først og fremst for at det ikke skal skje en dobbelbooking. Det er ikke noe hyggelig for dem om det skjer en dobbelbooking og de føler de blir dradd i alle retninger. 

Jeg er ogsp helt nødt til å vite når ungene skal sove hos meg fordi de ikke kan sove hos meg samtidig som sønnen til kjæresten sover der. Det er det ikke plass til. 

Ungene tas med på planlegginga de også og spesielt min eldste datter som studerer utenlands vil gjerne ha en plan . Hun er en organisator , vil rekke over besteforeldre på begge sider og  alle andre  og skal også putte inn vennene sine i planen på kveldstid. 

Det blir mye mer ryddig for alle om vi er enige på forhånd og vi unngår uenigheter :)

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Lillemus : Det er ikke noe som heter barnebytte lenger når ungene er 27, 24 og 16. 

Da bestemmer de selv og er med på planlegginga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Lillemus : Det er ikke noe som heter barnebytte lenger når ungene er 27, 24 og 16. 

Da bestemmer de selv og er med på planlegginga :)

For en 16-åring kan vel 'barnebytte' fortsatt være aktuelt, selv om jeg skjønner at de også ønsker å bli hørt :-)

Men for de større: Enig. Det ville nok vært mye lettere rent logistikkmessig om vi bare hadde yngre barn hvor man hadde helt klare 'byttedager' og forventninger om hvor de skal bo og dermed også hvem sitt opplegg de skal være med på. Voksne barn stiller ikke i den kategorien.

For vår del har vi ingen lenger som "byttebor" mellom foeldrene eller har noen form for samværsordning eller byttedag. Jeg tror ikke min sønn har overnattet hos faren siden natta etter julaften i fjor - når han har vært på beslk der drar han enten hjem til meg eller til kjæresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

JULA SER SLIK UT :

23 des: ungene skal spise middag hos deg og overnatte til 24 des.De spiser frokost hos deg. 

24 des : Ungene kommer til meg i god tid før middag. De overnatter til 25 des. 

25 des : Ungene spiser frokost hos meg og de kommer til deg ut på dagen. 

26. Des : Jeg henter ungene for å dra på julemiddag til mine foreldre. 

27. Des: Du og ungene skal spise julemiddag hos mora di. 

28 des : vi pluss ungene skal spise julemiddag hos broren min. 

29 des: kjæresten og jeg drar til fjells og du og ungene kan lage de planene dere vil. 

 

Hadde mine foreldre lagt opp til et slikt program da jeg var +/- 20 hadde jeg nedlagt veto og reist langt vekk. Juleferie har for meg bestandig vært en balanse mellom familieselskaper og "frtitid" til venner, et slikt løp med middaggsselskaper ville jeg fått hetta av, da som nå.  Første året som kjærester/gift ble det tendenser til for mange familieselskaper, men det fikk jeg heldigvis satt en stopper for - det tapper meg for krefter når det blir mye av det.

 

Jada, jeg er litt sær. Ser du skriver at dine barn har vært med på planleggingen, så da er det vel ok for dem.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
13 minutter siden, Xtra skrev:

Hadde mine foreldre lagt opp til et slikt program da jeg var +/- 20 hadde jeg nedlagt veto og reist langt vekk. Juleferie har for meg bestandig vært en balanse mellom familieselskaper og "frtitid" til venner, et slikt løp med middaggsselskaper ville jeg fått hetta av, da som nå.  Første året som kjærester/gift ble det tendenser til for mange familieselskaper, men det fikk jeg heldigvis satt en stopper for - det tapper meg for krefter når det blir mye av det.

 

Jada, jeg er litt sær. Ser du skriver at dine barn har vært med på planleggingen, så da er det vel ok for dem.

Men de har jo vært med og lagt opp løpet. 

De vil ha en dag hos besteforeldre på begge sider.  De feirer jo ikke julaften med besteforeldre, så de setter bare av en middag til dem. Og husk at dette er selvvalgt. 

Det ser nok verre ut enn det er. Det er jo bare en middag og når alle bor så nært hverandre, går det fint. 

Legg merke til at vi ikke er opptatt noen kvelder og ungene er helt fri til å planlegge hva de vil med vennene sine hver eneste kveld og det gjør de. 

Hun eldste er veldig til å planlegge fordi hun er veldig opptatt av å få se brsteforeldrene på begge sider når hun først er hjemme og de to dagene er faste. 

Når det gjelder den 28 des kan det hende de dropper den dagen fordi de også ser dem den 26. Det har skjedd før og det bestemmer de selv. 

Det er jo ikke slik at de er oss foreldre som lager planen alene. Jeg bare skriver den ned jeg. Hun eldste er svært deltagende . 

I  5 år har jeg feiret jul med x etter skilsmissen og da ble det mindre frem og tilbake. Dere reagerte jo på det også :)

Dette er første året jeg skal feire med kjæresten etter 4 år som kjærester og første år som samboer. Da blir det jo slik. 

Galt blir det uansett hva jeg gjør, men ungene er fornøyd med planen da :)

Men jeg er selvsagt veldig lei meg for at ungene ikke er i en kjernefamilie slik vi var før. Spesielt i ferier. Jeg synes ikke det er lett dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
41 minutter siden, morsan skrev:

For en 16-åring kan vel 'barnebytte' fortsatt være aktuelt, selv om jeg skjønner at de også ønsker å bli hørt :-)

Men for de større: Enig. Det ville nok vært mye lettere rent logistikkmessig om vi bare hadde yngre barn hvor man hadde helt klare 'byttedager' og forventninger om hvor de skal bo og dermed også hvem sitt opplegg de skal være med på. Voksne barn stiller ikke i den kategorien.

For vår del har vi ingen lenger som "byttebor" mellom foeldrene eller har noen form for samværsordning eller byttedag. Jeg tror ikke min sønn har overnattet hos faren siden natta etter julaften i fjor - når han har vært på beslk der drar han enten hjem til meg eller til kjæresten.

På papiret, så har vi egentlig barnebytte for henne, men det er ikke slik i praksis lenger og jeg synes hun skal få slippe det når hun er så stor. 

Hun farter frem og tilbake akkurat som hun vil. Nå har hun begynt på videregående og den ligger bare en holdeplass fra der jeg og kjæresten bor. Derfor er hun mest hos oss. 

Men hun er på badminton 2 ganger i uka og da er det lettest for henne å sove hos faren. Også ved andre anledninger. Nei, dette styrer hun selv. Eneste jeg trenger å vite er hvor hun har tenkt å spise middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Lillemus : Det er ikke noe som heter barnebytte lenger når ungene er 27, 24 og 16. 

Da bestemmer de selv og er med på planlegginga :)

:D Mine er 17 og 19 og vi har fremdeles mamma- og pappa-tider. Eldstemann er sikkert den eneste studenten som har mamma- og pappa-helger! :D Men de trives med det så da lar vi det være sånn til lillemor er ferdig på vgs i alle fall, så får vi se. Da begynner vel mor å bli moden for å flytte hjemmefra på mer permanent basis. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
29 minutter siden, Lillemus skrev:

:D Mine er 17 og 19 og vi har fremdeles mamma- og pappa-tider. Eldstemann er sikkert den eneste studenten som har mamma- og pappa-helger! :D Men de trives med det så da lar vi det være sånn til lillemor er ferdig på vgs i alle fall, så får vi se. Da begynner vel mor å bli moden for å flytte hjemmefra på mer permanent basis. ;) 

Ja, her er det ungene som flytter hjemmefra :)

Den eldste flyttet hjemmefra for 6 år siden . Den mellomste flyttet og bodde borte i ett år før han kom tilbake. Nå bor han for seg selv og det tror jeg han synes er deilig. :) Han hadde godt av det også. 

I går sa han : I dag har jeg ryddet og vasket. Jeg har TIL OG MED vasket doen :D

- Har du til og med vasket doen ? Du verden ! 

Ha ha, jeg måtte nemlig ha et lite do-vaskekurs med han :D

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Vi vurderer faktisk å droppe juletre i år. Det blir rett og slett for trangt når vi får middagsgjester og må utvide spisebordet. Mannen er litt sånn bob-bob, så det er ikke helt spikra ennå, men ungen (den ene av de fastboende som skal feire julaften her i år) og jeg er enige om at det er like greit å la være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Vi vurderer faktisk å droppe juletre i år. Det blir rett og slett for trangt når vi får middagsgjester og må utvide spisebordet. Mannen er litt sånn bob-bob, så det er ikke helt spikra ennå, men ungen (den ene av de fastboende som skal feire julaften her i år) og jeg er enige om at det er like greit å la være. 

Haha, hadde foreldra mine droppa juletre hadde jeg klikka. Akkurat som jeg gjorde det året de hadde kjøpt ny juletrefot. Da kunne vi like godt bare drite i hele jula, mente jeg. Man skal nemlig ikke endre på ting ;) Men da jeg fant ut at jeg skulle gå tur langs veien i går, siden skogen var litt sånn våt og guffen, så jeg noen som hadde fått opp juletreet allerede :o Folk er gale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Vi vurderer faktisk å droppe juletre i år. Det blir rett og slett for trangt når vi får middagsgjester og må utvide spisebordet. Mannen er litt sånn bob-bob, så det er ikke helt spikra ennå, men ungen (den ene av de fastboende som skal feire julaften her i år) og jeg er enige om at det er like greit å la være. 

Ikke juletre???? Da blir det jo ikke ordentlig jul! Kjøp et liiiiite ett da vel?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også mye negativ. Jeg har funnet ut at enkelte mennesker nok bare er mye mere følsomme og dermed opplever mye mere enn andre. Og det er ikke jeg.😊😊

Anonymkode: 818d9...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Men jeg er selvsagt veldig lei meg for at ungene ikke er i en kjernefamilie slik vi var før. Spesielt i ferier. Jeg synes ikke det er lett dette. 

Nei, det er mye mer komplisert når man ikke lenger er en kjernefamilie. Det er mange ulike hensyn å ta og mange ønsker og forventninger.

Og så kompliseres det ytterligere ved at ens nye svigerfamilie ikke er ens barns familie, slik det jo var før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
28 minutter siden, morsan skrev:

Nei, det er mye mer komplisert når man ikke lenger er en kjernefamilie. Det er mange ulike hensyn å ta og mange ønsker og forventninger.

Og så kompliseres det ytterligere ved at ens nye svigerfamilie ikke er ens barns familie, slik det jo var før. 

Ja, det siste kan føles litt ensomt noen ganger. Mine barn er aldri med til min nye svigerfamilie. Ikke har de lyst og de skal få slippe å ha enda en familie å forholde seg til , selv om jeg må det. 

Men det er litt rart og ikke ha samme familie som ungene lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det siste kan føles litt ensomt noen ganger. Mine barn er aldri med til min nye svigerfamilie. Ikke har de lyst og de skal få slippe å ha enda en familie å forholde seg til , selv om jeg må det. 

Men det er litt rart og ikke ha samme familie som ungene lenger. 

Ja, kan relatere meg 100% til det du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, det siste kan føles litt ensomt noen ganger. Mine barn er aldri med til min nye svigerfamilie. Ikke har de lyst og de skal få slippe å ha enda en familie å forholde seg til , selv om jeg må det. 

Men det er litt rart og ikke ha samme familie som ungene lenger. 

Er det litt syndt i barna med alle rare og kompliserte familiekonstellasjoner som det er i våre dager? Det kan en lure på.

Anonymkode: 69643...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det litt syndt i barna med alle rare og kompliserte familiekonstellasjoner som det er i våre dager? Det kan en lure på.

Anonymkode: 69643...73f

Mine barn var 3 og 5 år da vi skilte lag og fikk i løpet av de to første årene 8 nye søskenbarn omtrent på samme alder og har alt nå sagt i mange år (nå er de 17 og 19 år) at de er glade for at vi skilte lag, at de ikke fatter hvordan vi kunne passe sammen og at de er kjempeglade for å ha fått så mange søskenbarn og nye "tanter og onkler". :) Og de mener det altså - disse to sitter ikke og sier ting de tror jeg vil like å høre, de sier det de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...