Gå til innhold

Hei hå nå er det jul igjen...snart!


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det litt syndt i barna med alle rare og kompliserte familiekonstellasjoner som det er i våre dager? Det kan en lure på.

Anonymkode: 69643...73f

Det blir kanskje dobbelt opp med familieselskap.

Jeg har aldri hatt så mye imot familieselskap for min del. Synes det var veldig gøy å møte søskenbarn når jeg var liten. I dag slapper jeg godt av og koser meg i selskap med egne søsken m.  familie og mine foreldre. Litt mindre avslappende med svigerfamilie, uten at det er noe galt med dem. Vi har bare ikke fullt så mye til felles.

Vi har en god del slakke i jula. Kona er god til å sette ned foten litt så ikke alle dager blir booket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter
17 timer siden, Lillemus skrev:

Ikke juletre???? Da blir det jo ikke ordentlig jul! Kjøp et liiiiite ett da vel?! 

Vi har et plasttre. Ekte går ikke på grunn av allergi. Må sjekke om det er plass til det etter at vi har ommøblert og fått større sofa. Det er mulig det går, altså, hvis vi flytter på noen stoler. Spiller ingen rolle for meg om vi har juletre eller ikke, men hvis mannen vil ha, så gjerne for meg, så sant det er plass. Eller om han vil kjøpe et mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
17 timer siden, Trine skrev:

Haha, hadde foreldra mine droppa juletre hadde jeg klikka. Akkurat som jeg gjorde det året de hadde kjøpt ny juletrefot. Da kunne vi like godt bare drite i hele jula, mente jeg. Man skal nemlig ikke endre på ting ;) Men da jeg fant ut at jeg skulle gå tur langs veien i går, siden skogen var litt sånn våt og guffen, så jeg noen som hadde fått opp juletreet allerede :o Folk er gale!

Det er vel strengt tatt det jeg gjør. Driter i jula, altså. Nå når ungene er voksne og bare et par av dem er hos meg på julaften, i beste fall, så slutta jula å eksistere for flere år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Vi har et plasttre. Ekte går ikke på grunn av allergi. Må sjekke om det er plass til det etter at vi har ommøblert og fått større sofa. Det er mulig det går, altså, hvis vi flytter på noen stoler. Spiller ingen rolle for meg om vi har juletre eller ikke, men hvis mannen vil ha, så gjerne for meg, så sant det er plass. Eller om han vil kjøpe et mindre. 

Jeg har et som er 80 cm eller noe, med lys på og så henger vi på noen små kuler og annet stæsj. :) Jeg er ikke i min egen leilighet i jula, men ungene og jeg koser oss i adventstiden. Hos kjæresten har vi ordentlig juletre ja - noe annet kommer ikke på tale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det litt syndt i barna med alle rare og kompliserte familiekonstellasjoner som det er i våre dager? Det kan en lure på.

Anonymkode: 69643...73f

Ja og nettopp derfor var jeg lenge i ekteskapet. 

Fordelen nå er at de er voksne og slipper å forholde seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg har et som er 80 cm eller noe, med lys på og så henger vi på noen små kuler og annet stæsj. :) Jeg er ikke i min egen leilighet i jula, men ungene og jeg koser oss i adventstiden. Hos kjæresten har vi ordentlig juletre ja - noe annet kommer ikke på tale!

Ja, folk er nok ulike sånn. Det gjelder vel å tilpasse seg de en bor sammen med så godt en kan. Mannen min er heller ikke så opptatt av tradisjoner, så vi finner vel fram til noe som både er praktisk og julete nok, regner jeg med. Jeg er ikke noe høytidsmenneske, eller kosemenneske, for den del. Hverdag og rutiner er i grunnen det som passer meg best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er vel strengt tatt det jeg gjør. Driter i jula, altså. Nå når ungene er voksne og bare et par av dem er hos meg på julaften, i beste fall, så slutta jula å eksistere for flere år siden. 

Ja, men siden jeg alikevel må på med finstasen og slite meg igjennom selskaper, kan vi like gjerne ha det juletreet også, hva er ellers vitsen liksom, og hvor skal gavene ligge. Men nå kan det jo hende at jeg finner lukten av skau i stua en smule beroligende da. Men hos meg kommer det aldri noe juletre. Ser for meg at yngste bikkja hadde spist det opp :D Ikke trenger jeg barnåler rundt overalt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
48 minutter siden, Trine skrev:

Ja, men siden jeg alikevel må på med finstasen og slite meg igjennom selskaper, kan vi like gjerne ha det juletreet også, hva er ellers vitsen liksom, og hvor skal gavene ligge. Men nå kan det jo hende at jeg finner lukten av skau i stua en smule beroligende da. Men hos meg kommer det aldri noe juletre. Ser for meg at yngste bikkja hadde spist det opp :D Ikke trenger jeg barnåler rundt overalt heller.

Hehe, det med julegavene har jeg også tenkt på. Liksom det eneste ankepunktet mitt, for min egen del. Det er sikkert pussig at det skal være det verste, men men. Godt at vi er to, i så fall. Og jeg forstår jo hva du mener når du likevel må pynte deg og være i selskap. Vi er jo bare hjemme. 

Jeg prøvde å dra litt rundt på noen stoler i ettermiddag, og har kommet fram til en løsning som gjør at vi skal få plass. Men nå har visst mannen begynt å venne seg til tanken på å droppe hele greia, og siden det vanligvis er han som må rydde vekk alt stæsjet etter jul, så virker det nesten som han ble litt skuffa. Jaja. Det får bli hans avgjørelse. Ungene gir jo like mye blaffen som jeg gjør, og jeg tror at han føler at vi må ha julepynt for ungenes skyld. Som altså ikke bryr seg. 

Endret av yellow ledbetter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Ungene gir jo like mye blaffen som jeg gjør, og jeg tror at han føler at vi må ha julepynt for ungenes skyld. Som altså ikke bryr seg. 

Her er jentungen (17 år) og jeg like jule-tussete begge to og koser oss halvt fordervet nå i førjulstiden. :) Vi lager julegaver, har juleverkstedhelg, baker krumkaker, kakemenn og pepperkaker (jeg baker noe mer da, men ikke sammen med henne), pynter til jul og nikoser oss! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Hehe, det med julegavene har jeg også tenkt på. Liksom det eneste ankepunktet mitt, for min egen del. Det er sikkert pussig at det skal være det verste, men men. Godt at vi er to, i så fall. Og jeg forstår jo hva du mener når du likevel må pynte deg og være i selskap. Vi er jo bare hjemme. 

Jeg prøvde å dra litt rundt på noen stoler i ettermiddag, og har kommet fram til en løsning som gjør at vi skal få plass. Men nå har visst mannen begynt å venne seg til tanken på å droppe hele greia, og siden det vanligvis er han som må rydde vekk alt stæsjet etter jul, så virker det nesten som han ble litt skuffa. Jaja. Det får bli hans avgjørelse. Ungene gir jo like mye blaffen som jeg gjør, og jeg tror at han føler at vi må ha julepynt for ungenes skyld. Som altså ikke bryr seg. 

Skulle jeg bare vært hjemme hadde jeg gitt blaffen i juletre jeg også. Var på hyttetur med bare en kompis en gang på julaften. Vi hadde ikke noe juletre og ingen pakker heller. Var veldig behagelig.

Om ungene ikke bryr seg er det vel like greit å gi mannen fri i år. Her kommer det ikke opp noe som engang kan minne om jul. Ser liksom ikke poenget med å fylle huset med alle mulige julesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula blir så lett bare kav og mas. Nei. Jeg foretrekker påske eller 17.maimed vår i bakkar og li.😊

Anonymkode: 818d9...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.11.2017 den 11.54, stjernestøv skrev:

Håper det går bra! Noen som gruer seg til jul? Det er jo å være sosial det, jeg er så sliten for tiden. 

All shoppingen kan fort bli litt masete. Men vi er ikke så mange på julaften, så det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jula blir så lett bare kav og mas. Nei. Jeg foretrekker påske eller 17.maimed vår i bakkar og li.😊

Anonymkode: 818d9...091

Påske og 17. mai feirer vi ikke. Det er bare jul vi har gjort noe spesielt ut av, og det er ganske beskjedent mot hva folk flest driver med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Mari Y skrev:

All shoppingen kan fort bli litt masete. Men vi er ikke så mange på julaften, så det går:)

Jeg liker heller ikke å gå i overfylte butikker så jeg prøver å gjøre unna en del på tidspunkter det ikke er så fullt. En del blir kjøpt via nett og en del lager jeg sjøl.

Og hvert år tar søstrene mine og jeg ut en ferie- eller avspaseringsdag hvor vi drar til en liten by 4-5 mil fra der vi bor en dag midt i uka. På formiddagen er det lite folk i butikkene, så spiser vi julelunsj på et hotell før vi drar innom et annet kjøpesenter og titter litt der. Noen ganger drar vi også innom et sted eller to på veien hjem og da er vi rimelig mette på alle måter når vi kommer hjem utpå ettermiddagen. :) Da får vi handlet litt julegaver og pynt og stæsj til oss selv og koser oss som bare det. Dette har vi gjort i mange år nå og det har blitt en tradisjon som vi gleder oss til fra tidlig på høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
29 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg liker heller ikke å gå i overfylte butikker så jeg prøver å gjøre unna en del på tidspunkter det ikke er så fullt. En del blir kjøpt via nett og en del lager jeg sjøl.

Og hvert år tar søstrene mine og jeg ut en ferie- eller avspaseringsdag hvor vi drar til en liten by 4-5 mil fra der vi bor en dag midt i uka. På formiddagen er det lite folk i butikkene, så spiser vi julelunsj på et hotell før vi drar innom et annet kjøpesenter og titter litt der. Noen ganger drar vi også innom et sted eller to på veien hjem og da er vi rimelig mette på alle måter når vi kommer hjem utpå ettermiddagen. :) Da får vi handlet litt julegaver og pynt og stæsj til oss selv og koser oss som bare det. Dette har vi gjort i mange år nå og det har blitt en tradisjon som vi gleder oss til fra tidlig på høsten. :)

Jeg gjør det også sånn med gaver. Lager mye selv, handler en del på nett, og resten handler jeg når jeg vet det er lite folk i butikkene. God planlegging er tingen. Skal jeg begynne å tenke på hva jeg skal ha når jeg er i butikken blir det i hvert fall stress. Mat og drikke til jul handler jeg også i god tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg liker heller ikke å gå i overfylte butikker så jeg prøver å gjøre unna en del på tidspunkter det ikke er så fullt. En del blir kjøpt via nett og en del lager jeg sjøl.

Og hvert år tar søstrene mine og jeg ut en ferie- eller avspaseringsdag hvor vi drar til en liten by 4-5 mil fra der vi bor en dag midt i uka. På formiddagen er det lite folk i butikkene, så spiser vi julelunsj på et hotell før vi drar innom et annet kjøpesenter og titter litt der. Noen ganger drar vi også innom et sted eller to på veien hjem og da er vi rimelig mette på alle måter når vi kommer hjem utpå ettermiddagen. :) Da får vi handlet litt julegaver og pynt og stæsj til oss selv og koser oss som bare det. Dette har vi gjort i mange år nå og det har blitt en tradisjon som vi gleder oss til fra tidlig på høsten. :)

Så hyggelig 🎄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...