Gå til innhold

Økt dose på aurorix, på egenhånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter med mye generalisert angst + angst i flere former. Det har også gjort meg ganske deppa. Har begynt med aurorix og tar 600 mg nå, men kjenner ikke god nok effekt. Har lest flere steder at med aurorix kan en øke opp til 750-900. Problemet mitt er at legen nekter meg dette, da det kun står 600 i vedlegget. Var også hos en anna lege som sa nei, fordi det ikke er oppført som mer enn 600. Men jeg har lest her at NHD skrev at en kunne øke dosen til 750-900. Så jeg lurer, er det okei å øke denne dosen på egenhånd? Føler meg litt rådvill! Atså et par uker med 750, så gå over til 900? 

Anonymkode: 1ba37...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg sliter med mye generalisert angst + angst i flere former. Det har også gjort meg ganske deppa. Har begynt med aurorix og tar 600 mg nå, men kjenner ikke god nok effekt. Har lest flere steder at med aurorix kan en øke opp til 750-900. Problemet mitt er at legen nekter meg dette, da det kun står 600 i vedlegget. Var også hos en anna lege som sa nei, fordi det ikke er oppført som mer enn 600. Men jeg har lest her at NHD skrev at en kunne øke dosen til 750-900. Så jeg lurer, er det okei å øke denne dosen på egenhånd? Føler meg litt rådvill! Atså et par uker med 750, så gå over til 900? 

Anonymkode: 1ba37...d07

Nei jeg synes ikke det er greit. Medisinendringer må foregå i samsvar med legen man har. Det vil jo også han merke i forhold til det han foreskriver av tabletter til deg, så i lengden blir det jo oppdaget. Da må du heller bytte lege og håpe du finner en som ikke går etter felleskatalogen. Det betyr vel egentlig at du må komme deg til en psykiater. Det er stort sett de som finner på å gå utenfor felleskatalogens anbefalinger, slik som NHD. 

Jeg synes ikke man skal eksperimentere med medisiner på egen hånd når legen har sagt blankt nei. Men jeg skjønner desperasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Kjenner du noe som helst effekt på 600mg? I såfall et det et godt argument til fastlegen din for en doseøkning, dersom du ikke kjenner noe effekt på nåværende dose som tross alt er bransenormen for maks dosering så er det mindre sansynlighet for forbedring ved økning, slik jeg har forstått det. Du kan også be om et serumspeil for å se hvor godt kroppen din tar opp nåværende dose.

All doseøkning bør skje i samråd med fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2017 den 18.52, sirop1365381324 skrev:

Kjenner du noe som helst effekt på 600mg? I såfall et det et godt argument til fastlegen din for en doseøkning, dersom du ikke kjenner noe effekt på nåværende dose som tross alt er bransenormen for maks dosering så er det mindre sansynlighet for forbedring ved økning, slik jeg har forstått det. Du kan også be om et serumspeil for å se hvor godt kroppen din tar opp nåværende dose.

All doseøkning bør skje i samråd med fastlege.

Det finnes ikke serumspeil på Aurorix. Halveringstiden er for kort til at det skal gi mening.

Dessuten er det slik med MAOI at du kan ha effekt selv om serumkonsentrasjonen er lav. Medisinen kan «holde fast» på MAO selv om det er lite av den i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sirop1365381324
1 hour ago, issomethingwrong said:

Det finnes ikke serumspeil på Aurorix. Halveringstiden er for kort til at det skal gi mening.

Dessuten er det slik med MAOI at du kan ha effekt selv om serumkonsentrasjonen er lav. Medisinen kan «holde fast» på MAO selv om det er lite av den i blodet.

Jeg har selv tatt serumspeil på Aurorix, så det finnes nok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, sirop1365381324 skrev:

Jeg har selv tatt serumspeil på Aurorix, så det finnes nok.

 

 

Sikker?

Finnes ikke på Senter for psykofarmakologi i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...