Gå til innhold

Skal legges inn på Tirsdag på DPS sin døgnenhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Undulaten skrev:

Javel... da får jeg bare godta det. Det er sikkert bare meg som ikke skjønner det. 

Det er nok ikke bare du som ikke likte kommentaren, men det er vel ok at vi er litt uenige om akkurat det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, frosken skrev:

Du har god grunn til å håpe at innleggelsen skal bidra til at du får det bedre. Ser at flere i denne tråden skriver om negative erfaringer under innleggelser. Noen er jo uheldige, men mange steder gjør de en svært god jobb med å hjelpe pasientene. Synes ikke du skal lytte så veldig til andres negative erfaringer, se heller hvordan det blir der du skal være.

Lykke til:-)

Tror å det at jeg heller skal se det positive.. Nå får jeg perm i helgene og skal være der i ukedagene bare..

Hvis jeg skal gå rundt å tenke på det dere som skrive dette negative så kunne jeg bare ringt å sagt at jeg heller vil være hjemme..

Men deres negative opplevelser skremmer meg ikke.. Men dere må gjerne skrive. ;) 

Har vært innlagt på dps døgn tidligere å der var det psykiatriske sykepleiere, psykologer, vernepleiere etc etc døgnet rundt, selv i helgene var det fagpersoner som var på vakt.. Har aldri opplevd ufaglærte personer..

Anonymkode: ad675...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror å det at jeg heller skal se det positive.. Nå får jeg perm i helgene og skal være der i ukedagene bare..

Hvis jeg skal gå rundt å tenke på det dere som skrive dette negative så kunne jeg bare ringt å sagt at jeg heller vil være hjemme..

Men deres negative opplevelser skremmer meg ikke.. Men dere må gjerne skrive. ;) 

Har vært innlagt på dps døgn tidligere å der var det psykiatriske sykepleiere, psykologer, vernepleiere etc etc døgnet rundt, selv i helgene var det fagpersoner som var på vakt.. Har aldri opplevd ufaglærte personer..

Anonymkode: ad675...ec0

Så fint at du har gode erfaringer fra tidligere. Håp om bedring er en bra ting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da alltid fagpersoner på jobb på et DPS. Dvs. sykepleiere, vernepleiere, hjelpepleiere, sosionomer etc. En varierende andel av de ansatte kan være studenter i relevant utdanning eller kanskje også ufaglærte. Men DPS går innunder sykehus, og det vil ikke være lovlig drift å kun ha ufaglærte på vakt. De skal medisinere blant annet, noe som ikke er lovlig å utføres av annet enn sykepleier/vernepleier eller i enkelte tilfeller hjelpepleier.

Det ER store forskjeller på DPS. Noen er mer eller mindre psykiatriske sykehjem, og noen har nok dårlig arbeidskultur blant de ansatte. Selv har jeg vært innlagt ved to ulike DPS. Det ene hadde i all hovedsak sykepleiere og psykiatriske sykepleiere ansatt, og de hadde solid opplegg hele uka, med mye tilbud om aktiviteter. Jeg hadde samtale med psykolog fire ganger i uka. Det var et rehabiliteringsopphold.

På det andre DPS'et har jeg kun vært på korttidsopphold/kriseopphold. Der var det i større grad bruk av studenter og andre yrkesgrupper, men det var alltid minst én sykepleier på vakt på avdelingen 24/7. Det var mindre aktiviteter, men det kan være det var fordi jeg ikke var på et likedan opphold. Det var heller ikke like ofte samtale med behandler, men jeg var i en litt annen fase av sykdomsforløpet da uansett.

Alt i alt mener jeg nok at det første DPS'et hadde best tilbud. Aktivitetsplanen var variert og tilpasset det "vanlige folk" ønsker å drive med. DPS nr. 2 hadde ukentlig refleksjonssamtale med prest blant annet, noe som for meg bare ble teit. De hadde også "gåtur", men det var ofte bare å gå til butikken og tilbake, mens det første DPS'et samlet alle sammen i avdelingens biler og hadde ulike turmål hver uke. Jeg følte at aktivitetene på nr. 1 var mer meningsfulle og gjennomtenkte, mens de på nr. 2 var mer "jaja, vi må jo ha en aktivitetsplan av noe slag". Men de ansatte på DPS nr. 1 var flinke de også, det var ikke noe å utsette på det.

Husk at det er fritt sykehusvalg når det ikke gjelder akuttbehandling. Det går an å søke seg til et DPS som er spesielt flink på ens egen problematikk, eller som en vet har et godt rykte. Ikke minst kan en velge å søke seg "vekk" i fra et DPS hvor en ikke føler en får utbytte av oppholdet.

Anonymkode: 9272b...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble innlagt i går på døgnenhet. Her er det psykiatrisk sykepleiere, vernepleiere, sykepleier, psykologer, psykiatere etc etc.. Alle har en eller annen form for utdanning og eller videreutdanning. Det er dagvakter, kveldsvakter og nattevakter.. Så det er folk å få tak i 24/7.. Så her er man trygg, men ikke ofte de banker på å spørr om det går bra etc, du skal helst være frisk nok til å ta kontakt med personalet i stua eller gangen selv.. Men ellers så er man litt overlatt til seg selv.. 

Anonymkode: ad675...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal jo ikke behandle deg som et lite barn. De skal stimulere egenaktivitet og ansvar. Derfor er det fint at du selv må ta ansvar for å ta kontakt.

Anonymkode: 1ed2b...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble innlagt i går på døgnenhet. Her er det psykiatrisk sykepleiere, vernepleiere, sykepleier, psykologer, psykiatere etc etc.. Alle har en eller annen form for utdanning og eller videreutdanning. Det er dagvakter, kveldsvakter og nattevakter.. Så det er folk å få tak i 24/7.. Så her er man trygg, men ikke ofte de banker på å spørr om det går bra etc, du skal helst være frisk nok til å ta kontakt med personalet i stua eller gangen selv.. Men ellers så er man litt overlatt til seg selv.. 

Anonymkode: ad675...ec0

Akkurat derfor har jeg et problem med dps. Folka på dps var utrolig dårlig til å ta kontakt med meg, og hjelpe meg å seette ord på hva jeg følte. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De skal jo ikke behandle deg som et lite barn. De skal stimulere egenaktivitet og ansvar. Derfor er det fint at du selv må ta ansvar for å ta kontakt.

Anonymkode: 1ed2b...966

Sikkert bra for noen, men ikke for alle. For noen er selve problemet det å ha vanskelig med sosial samhandling. Dette burde foresten dpsen jeg var på vite, det sto jo i papirene!

Anonymkode: f5c94...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...