Gå til innhold

Flytte til annen by, noen som har tatt risikoen før?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å forsøke å finne meg en jobb, og flytte til en annen by i Norge. Eneste er det praktiske.. Det høres komplisert ut. men dette er noe jeg ønsker. :) 

Jeg gjør det for å føle at jeg får en litt ny start i livet mitt. Og har tenkt å søke jobb i området hvor jeg vurderer å flytte. Noen som har gjort et slikt stort sprang før... Erfaringer med det? 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg vurderer å forsøke å finne meg en jobb, og flytte til en annen by i Norge. Eneste er det praktiske.. Det høres komplisert ut. men dette er noe jeg ønsker. :) 

Jeg gjør det for å føle at jeg får en litt ny start i livet mitt. Og har tenkt å søke jobb i området hvor jeg vurderer å flytte. Noen som har gjort et slikt stort sprang før... Erfaringer med det? 

Å få jobb i dag handler mye om nettverk, jeg ville ikke engang vurdert å flytte noe sted med mindre jeg visste jeg hadde et ben innafor eller at det var en stor manko på på mitt yrke. 

Jeg forstår ønsket om "blanke ark og ny start" godt men her må du legge følelses til side og være smart. Gjør undersøkelser, sjekk stillingsannonser, priser på leie/eie, osv. 

Anonymkode: 85656...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få jobb i dag handler mye om nettverk, jeg ville ikke engang vurdert å flytte noe sted med mindre jeg visste jeg hadde et ben innafor eller at det var en stor manko på på mitt yrke. 

Jeg forstår ønsket om "blanke ark og ny start" godt men her må du legge følelses til side og være smart. Gjør undersøkelser, sjekk stillingsannonser, priser på leie/eie, osv. 

Anonymkode: 85656...a43

Jeg ble foreslått dette av noen jeg kjenner. De sa at de mener at jeg kan ha godt av å gjerne flytte, og få en ny start. Og jeg tror det samme. Det føles deilig å tenke på. Og veldig inspirerende. 

Men er det dumt å gjøre det? ... 

Jeg har ikke noe nettverk her i byen. Jo jeg har familien, og barna. Men ellers så har jeg ikke noe nettverk. Så å flytte en times flytur unna.. skader det? Jeg vil tro at det kunne være sunt i min situasjon. Men jeg vet ikke om dette er uklokt altså... selv om jeg lengter etter å starte livet med blanke ark på en helt ny plass... Tror ikke jeg er alene om å tenkt slike tanker før :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å få jobb i dag handler mye om nettverk, jeg ville ikke engang vurdert å flytte noe sted med mindre jeg visste jeg hadde et ben innafor eller at det var en stor manko på på mitt yrke. 

Jeg forstår ønsket om "blanke ark og ny start" godt men her må du legge følelses til side og være smart. Gjør undersøkelser, sjekk stillingsannonser, priser på leie/eie, osv. 

Anonymkode: 85656...a43

Jeg er enig i at det kan innebære en del risikoer å skifte yrke. Og at jeg må forsøke å legge følelsene til side og være smart. Men det er fristende å starte livet mitt på nytt med blanke ark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg er enig i at det kan innebære en del risikoer å skifte yrke. Og at jeg må forsøke å legge følelsene til side og være smart. Men det er fristende å starte livet mitt på nytt med blanke ark. 

 

Nissen har gjerne en tendens til å følge med på lasset, sier en gjerne?

Anonymkode: c966c...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg synes dette er et valg som blir helt opp til deg selv. Det går ikke an for meg å si at det er veldig riktig eller helt feil.

Du kan jo starte med å søke jobber, og være forberedt på en reise for å stille på intervju. Noen tar intervju over skype også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg vurderer å forsøke å finne meg en jobb, og flytte til en annen by i Norge. Eneste er det praktiske.. Det høres komplisert ut. men dette er noe jeg ønsker. :) 

Jeg gjør det for å føle at jeg får en litt ny start i livet mitt. Og har tenkt å søke jobb i området hvor jeg vurderer å flytte. Noen som har gjort et slikt stort sprang før... Erfaringer med det? 

Nå vet jeg ikke hvor gamle ungene dine er, men du tenker på at de også evt. må flytte fra skole, venner og fritidsaktiviteter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gargamel skrev:

Jeg synes dette er et valg som blir helt opp til deg selv. Det går ikke an for meg å si at det er veldig riktig eller helt feil.

Du kan jo starte med å søke jobber, og være forberedt på en reise for å stille på intervju. Noen tar intervju over skype også. 

Jeg har en jobb hvor jeg har ugunstige jobbtider og dårlig betalt, så jeg må jo søke jobb uansett om dette fortsetter... Og da er tanken min : Hva med å forsøke å starte et nytt kapittel i livet mitt med å flytte til ny by. 

Begge barna er voksen, men et av barna ønsker å følge med om jeg gjør.  Mens det andre er også fristet til å følge med. :) 

Jeg føler en befriende følelse med å ta det steget med å komme meg bort fra denne byen :) . Sikkert andre som har hatt det som meg og kjent behovet for det samme regner jeg med. Jeg er nok ikke den første ...  Jeg tenker på å starte å søke på jobber jeg vet jeg kvalifiserer meg til å kunne få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Nå vet jeg ikke hvor gamle ungene dine er, men du tenker på at de også evt. må flytte fra skole, venner og fritidsaktiviteter?

Det vanskeligste er dette med barna. Begge barna ønsker å flytte. Men jeg tror ikke faren til barna og familien ellers vil sette noe pris på at vi flytter. De vil synes det er leit. Et av barna har stort nettverk her i byen. Mens det andre har venner på skolen men liker å være mye alene på fritiden. Det vanskeligste med å flytte er dette med barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Mina1 skrev:

 

Jeg føler en befriende følelse med å ta det steget med å komme meg bort fra denne byen :) . Sikkert andre som har hatt det som meg og kjent behovet for det samme regner jeg med. Jeg er nok ikke den første ...  Jeg tenker på å starte å søke på jobber jeg vet jeg kvalifiserer meg til å kunne få. 

Uten egentlig peiling har jeg ikke inntrykk av at det er byen som er problemet. Jeg synes du bør grave frem "egne spøkelser" før du vurderer både dating, flytting og andre endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å flytte til en helt, for meg, fremmed by når min sønn ble etablert med samboer. Har ikke angret på det en eneste dag faktisk 😀

Anonymkode: a0aa8...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som ville starte "med blanke ark", få en ny start, og hun har gjort det samme flere ganger. Hva vil du ha nytt? Miljøforandring... Nye venner... Ny selvrealisering... Ny jobb... Mye av dette lar seg gjøre, men man kan ikke flykte fra seg selv. Jeg tror det er det min venninne flere ganger forsøkte - og mislyktes hver gang. Jeg flyttet til en ny by og trives her, men venner har jeg få av foruten om min samboer. For meg er ikke det noe savn, men for andre er det å ha et sosialt nettverk svært viktig for trivsel.

Men her må du tenke over fordeler og ulemper. Hva mister du ved å flytte? Hva får du ved å flytte? Hva risikerer du ved å flytte? Hvilke konsekvenser vil det få for familien din?

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mina1 skrev:

Det vanskeligste er dette med barna. Begge barna ønsker å flytte. Men jeg tror ikke faren til barna og familien ellers vil sette noe pris på at vi flytter. De vil synes det er leit. Et av barna har stort nettverk her i byen. Mens det andre har venner på skolen men liker å være mye alene på fritiden. Det vanskeligste med å flytte er dette med barna. 

Hva om barnas far nekter og forlanger at barna da blir boende hos ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Eva Sofie skrev:

Jeg hadde en venninne som ville starte "med blanke ark", få en ny start, og hun har gjort det samme flere ganger. Hva vil du ha nytt? Miljøforandring... Nye venner... Ny selvrealisering... Ny jobb... Mye av dette lar seg gjøre, men man kan ikke flykte fra seg selv. Jeg tror det er det min venninne flere ganger forsøkte - og mislyktes hver gang. Jeg flyttet til en ny by og trives her, men venner har jeg få av foruten om min samboer. For meg er ikke det noe savn, men for andre er det å ha et sosialt nettverk svært viktig for trivsel.

Men her må du tenke over fordeler og ulemper. Hva mister du ved å flytte? Hva får du ved å flytte? Hva risikerer du ved å flytte? Hvilke konsekvenser vil det få for familien din?

Lykke til med valget! :)

Takk for svaret ditt. :) 
Jeg har ingen venner, så jeg har ikke venner å flytte ifra. Da jeg var på ferie i sommer, så var alt likt som om jeg var hjemme. Merket ikke forskjell. Eneste er at jeg har familie. Og det er det jeg må tenke på. Hvordan fikse en best mulig løsning anngående dem. Jeg er veldig given på å starte et nytt liv med blanke ark. Jeg har vært gjennom mye tungt, og jeg tror at løsningen for å få alt på avstand er å flytte. Da føler jeg at jeg får ting på avstand og kan starte med blanke ark. Jeg kjente det i sommer på ferie... : Jeg følte det var noen avslappende og herlige dager for meg. 

Men jeg må tenke på hva jeg mister ved å flytte? Hva jeg får ved å flytte? Hva jeg risikerer? Og hvilke konsekvenser det vil få for familien min. Må tenke gjennom det. Jeg vurderer å flytte en times flytur unna. Så det er jo et stykke, men kort vei hjem om det skulle være noe. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg vurderer å forsøke å finne meg en jobb, og flytte til en annen by i Norge. Eneste er det praktiske.. Det høres komplisert ut. men dette er noe jeg ønsker. :) 

Jeg gjør det for å føle at jeg får en litt ny start i livet mitt. Og har tenkt å søke jobb i området hvor jeg vurderer å flytte. Noen som har gjort et slikt stort sprang før... Erfaringer med det? 

Med tanke på det jeg har lest om deg/det du sliter med så høres det for meg ut som en dårlig løsning. Det er enkelte situasjoner som kan være svært belastende i livet. Nr 1: Å flytte. Nr 2: Skifte jobb.

Du sliter og har det såpass belastende fra før, så hvis du legger til stresset med å finne nytt bosted, flytte, pakke og finne ny jobb og trives i denne (overgangsfasen er uansett ganske krevende) så er mulighetene for at det kanskje ikke går så bra tilstede.

Dette med at du ønsker å starte med blanke ark. Disse blanke arkene synes jeg du skal tenke på som starten på etterlengtende behandling. 

Du trenger også raskt behandling på et nytt sted og det er heller ikke gjort i en fei.

For meg høres det ut som en drøm om raskest mulig komme deg ut ev situasjonen du er i nå, og det er en dårlig ide. En annen skrev her at nissene følger med på lasset.

Du må rydde opp i det du strever med før du setter igang med slike prosesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ColaZero skrev:

Med tanke på det jeg har lest om deg/det du sliter med så høres det for meg ut som en dårlig løsning. Det er enkelte situasjoner som kan være svært belastende i livet. Nr 1: Å flytte. Nr 2: Skifte jobb.

Du sliter og har det såpass belastende fra før, så hvis du legger til stresset med å finne nytt bosted, flytte, pakke og finne ny jobb og trives i denne (overgangsfasen er uansett ganske krevende) så er mulighetene for at det kanskje ikke går så bra tilstede.

Dette med at du ønsker å starte med blanke ark. Disse blanke arkene synes jeg du skal tenke på som starten på etterlengtende behandling. 

Du trenger også raskt behandling på et nytt sted og det er heller ikke gjort i en fei.

For meg høres det ut som en drøm om raskest mulig komme deg ut ev situasjonen du er i nå, og det er en dårlig ide. En annen skrev her at nissene følger med på lasset.

Du må rydde opp i det du strever med før du setter igang med slike prosesser.

Jeg tror det motsatte: jeg tror at det å flytte og endre litt på situasjonen vil gjøre meg friskere. Jeg blir iallefall friskere av å tenke på det. Har ikke hatt angst etter at jeg begynte å tenke på det. 2 dager uten angst.... Det er helt unormalt meg. Har ikke hatt det slik før... Har aldri gått uten angst i 2 dager... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si jeg på en måte har gjort det for noen år siden. Flyttet til en ny by hvor jeg ikke kjente noen, fikk ny jobb og prøvde å få til å starte med blanke ark der.

Mine erfaringer er at de indre problemene (som har med ens personlighet, ens angst og ens tunge tanker) følger med. For at man skal lykkes i å få det bedre ved å flytte til et nytt sted tror jeg man er veldig avhengig av hvilke mennesker man møter. For noen tror jeg det kan være en hjelp til å komme videre, men man bør ikke forvente at problemene forsvinner av det og at man ikke vil få andre problemer.

Og det at tanken på det gjør at du kjenner deg friskere, betyr ikke at det å gjøre det vil gjøre deg enda friskere. Da jeg var på mitt dårligste var tanken på at jeg kunne ta livet mitt noe av det eneste som hjalp meg til å handle noe friskere (gjøre vanlige dagligdagse ting). Men det betyr bare at tanken hjalp, ikke at det ville hjulpet å gjennomføre.

Jeg vil prøve å formidle dette på en så lite dømmende måte som mulig, men du er en av de personene jeg har møtt som tenker mest svart/hvitt, enten/eller eller lignende (ut ifra det du skriver i alle fall). Ting er stort sett grått, ingenting er enten eller. Det er ikke slik at det bare er din eller noen andre sin skyld, det er ikke slik at du enten er hyggelig eller ikke, det er ikke slik at det å flytte enten vil være bra eller dårlig. Jeg vet at denne tankegangen kanskje er noe som er lettere å se hos andre enn hos seg selv, men jeg synes det oppleves som om du tenker veldig enten eller. Det kan selvsagt hende jeg tar feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, umakenverdt skrev:

Jeg vil si jeg på en måte har gjort det for noen år siden. Flyttet til en ny by hvor jeg ikke kjente noen, fikk ny jobb og prøvde å få til å starte med blanke ark der.

Mine erfaringer er at de indre problemene (som har med ens personlighet, ens angst og ens tunge tanker) følger med. For at man skal lykkes i å få det bedre ved å flytte til et nytt sted tror jeg man er veldig avhengig av hvilke mennesker man møter. For noen tror jeg det kan være en hjelp til å komme videre, men man bør ikke forvente at problemene forsvinner av det og at man ikke vil få andre problemer.

Og det at tanken på det gjør at du kjenner deg friskere, betyr ikke at det å gjøre det vil gjøre deg enda friskere. Da jeg var på mitt dårligste var tanken på at jeg kunne ta livet mitt noe av det eneste som hjalp meg til å handle noe friskere (gjøre vanlige dagligdagse ting). Men det betyr bare at tanken hjalp, ikke at det ville hjulpet å gjennomføre.

Jeg vil prøve å formidle dette på en så lite dømmende måte som mulig, men du er en av de personene jeg har møtt som tenker mest svart/hvitt, enten/eller eller lignende (ut ifra det du skriver i alle fall). Ting er stort sett grått, ingenting er enten eller. Det er ikke slik at det bare er din eller noen andre sin skyld, det er ikke slik at du enten er hyggelig eller ikke, det er ikke slik at det å flytte enten vil være bra eller dårlig. Jeg vet at denne tankegangen kanskje er noe som er lettere å se hos andre enn hos seg selv, men jeg synes det oppleves som om du tenker veldig enten eller. Det kan selvsagt hende jeg tar feil :) 

Jeg har spurt folk som kjenner meg om hvordan inntrykket deres er i dagliglivet av meg. Deres inntrykk er at jeg er glad og positiv. Og hvis noe plager meg så er det ting som er vanskelig for alle. Det er det jeg har fått høre. Men de ser ikke alt jeg skriver her. Men jeg mener at inni meg bor det positive tanker men jeg er preget av dårlige erfaringer. Jeg vil si at jeg egentlig er en veldig positiv glad person innerst inne og at det er det som holder meg oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg tror det motsatte: jeg tror at det å flytte og endre litt på situasjonen vil gjøre meg friskere. Jeg blir iallefall friskere av å tenke på det. Har ikke hatt angst etter at jeg begynte å tenke på det. 2 dager uten angst.... Det er helt unormalt meg. Har ikke hatt det slik før... Har aldri gått uten angst i 2 dager... 

Jeg synes umakenverdt har gitt deg et veldig fint svar.

Du sier at du tror at å endre litt på situasjonen vil gjøre deg friskere. Du blir ihvertfall friskere av å tenke på det. Å endre litt på situasjonen behøver jo ikke bety at du må flytte til en annen landsdel? Du kan endre på situasjonen din ved å til å begynne med gå til fastlegen. Deretter terapi.

Hvis du tenker på at du fram i tid kan bli angstfri, få det bedre med deg selv, slippe dvelingen, få bedre selvtillit, bli roligere, ikke tenke så svart/hvitt...gjør det deg gladere? Denne snuoperasjonen tror jeg det kanskje er lurest å gjøre hjemme der du bor nå, i nærheten av familien og støtteapparatet ditt.

Det kan være hardt arbeid å gå i terapi og da tenker jeg at det kan være best å ikke ha for mange nye og utrygge faktorer som nytt bosted, ny jobb etc å jobbe med i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...