Gå til innhold

Sjalusi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som er feil med å skrive om det, -å forsøke sette ord på det som oppleves vanskelig kan være nyttig.

Jeg synes det er rart at du trekker en slik slutning uti fra det jeg skrev men ok, da får jeg la vær å si noe mer.

Anonymkode: 04582...2b7

Jeg prøvde å si at jeg ikke har andre måter å takle det på. Er derfor jeg startet tråden, for å spørre om råd før jeg må gå så langt. 

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke eksempler skal jeg gi? Det handler om at jeg må akseptere at andre er mye bedre enn meg. Jeg er med i en fritidsaktivitet der dette kommer tydelig frem, og det er veldig vondt for meg. Det er spesielt en dame der som begynte etter meg som får bare positiv omtale og likes på alle sine innlegg på Facebook.Jeg føler meg råtten og grusom innvendig fordi jeg er sjalu, det er ikke likt meg i hele tatt.

Anonymkode: 08c13...60b

Dette synes jeg ikke er så vanskelig å forstå. Dersom selvfølelsen din ikke er så trygg, så vil det at andre kommer inn og får mye oppmerksomhet kunne vekke vonde følelser. 

Jeg synes du skal jobbe med din egen tenkning rundt det som skjer. Det er helt greit at du kjenner på sjalusi og jeg synes du skal prøve å akseptere dette. Du tåler å være med fortsatt selv om det vekker noen vonde følelser, og du er ikke råtten innvendig fordi om du har slike følelser. Følelser er lovlige, - det er handlinger som ikke kan få fritt spillerom alltid:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å si at jeg ikke har andre måter å takle det på. Er derfor jeg startet tråden, for å spørre om råd før jeg må gå så langt. 

Anonymkode: 08c13...60b

Det du skriver får meg til å tenke at du har en fryktelig dårlig/lav selvtillit. Kanskje det kan være et sted å begynne?

For mange år siden var jeg i en litt lignende situasjon. Jeg drev med digitalt arbeid og selv om jeg fikk det noenlunde greit til var det en annen " i kretsen" som var fryktelig mye dyktigere. Jeg mannet meg opp til å ta kontakt på epost for å få tips og råd om hvordan bli flinkere -og en samtale ble til flere, det ble etterhvert en fin vennskaps-relasjon som gjorde at sjalusien jeg kjente på ble mindre "viktig" (jeg glemte den bort). Jeg sier ikke at dette er en riktig måte å gjøre det på men det kan være èn mulighet. 

Anonymkode: 04582...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, frosken skrev:

Dette synes jeg ikke er så vanskelig å forstå. Dersom selvfølelsen din ikke er så trygg, så vil det at andre kommer inn og får mye oppmerksomhet kunne vekke vonde følelser. 

Jeg synes du skal jobbe med din egen tenkning rundt det som skjer. Det er helt greit at du kjenner på sjalusi og jeg synes du skal prøve å akseptere dette. Du tåler å være med fortsatt selv om det vekker noen vonde følelser, og du er ikke råtten innvendig fordi om du har slike følelser. Følelser er lovlige, - det er handlinger som ikke kan få fritt spillerom alltid:-)

Takk for at dere forstår meg og ikke dømmer meg. Jeg vil ikke ha det sånn, det har ødelagt mye for meg nå. 

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å si at jeg ikke har andre måter å takle det på. Er derfor jeg startet tråden, for å spørre om råd før jeg må gå så langt. 

Anonymkode: 08c13...60b

Jeg mener det er veldig ok å drive med en hobby uten å være best, eller til og med om man er blant de dårligste. Det er absolutt ikke en ukjent situasjon for meg, hvis noen skulle tro det. 

En hobby gjør man fordi man liker å gjøre det. Man bli i alle fall flinkere enn de som ikke driver med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg mener det er veldig ok å drive med en hobby uten å være best, eller til og med om man er blant de dårligste. Det er absolutt ikke en ukjent situasjon for meg, hvis noen skulle tro det. 

En hobby gjør man fordi man liker å gjøre det. Man bli i alle fall flinkere enn de som ikke driver med det. 

Det er sant det. Jeg har bestemt meg for å tenke at jeg er like god som menneske selv om hun er mye bedre på andre områder. Det er det jeg har strevd så mye med, å føle meg bra nok som menneske. Hun fortjener all den positive omtalen og alle likes hun får, hun har jobbet hardt med dette i mange år. 

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke eksempler skal jeg gi? Det handler om at jeg må akseptere at andre er mye bedre enn meg. Jeg er med i en fritidsaktivitet der dette kommer tydelig frem, og det er veldig vondt for meg. Det er spesielt en dame der som begynte etter meg som får bare positiv omtale og likes på alle sine innlegg på Facebook.Jeg føler meg råtten og grusom innvendig fordi jeg er sjalu, det er ikke likt meg i hele tatt.

Anonymkode: 08c13...60b

Her må det ligge noe bak - at man kan bli litt sjalu når det dukker opp en nykommer som er flinkere/bedre/mer populær enn en selv er ikke helt uvanlig, men å reagere så sterkt som du gjør når man er i voksen alder, er vel ikke helt normalt? Jeg mistenker at du også kan slite litt med andre ting? Jeg har ikke lest hele tråden så det er godt mulig du har fortalt om det. :) Ingen er best i alt, men jeg er sikker på at du er flink nok med den aktiviteten du holder på med og er ikke det viktigste at du koser deg med det? Ikke at du skal være Den Beste og skinne sterkere enn alle de andre? De fleste av oss er nå sånn midt på treet tross alt. Prøv å rist av deg de dumme tankene og vær fornøyd med den innsatsen du gjør, jeg tror sikkert de andre synes det er trivelig at du er med. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at du blir sjalu. Jeg merker at jeg kan bli litt irritert eller oppgitt når andre er mye flinkere enn meg i min hobby, men så kommer jeg på at jeg ikke er på langtnær så flink til å trene så ofte som de som er flinkere enn meg, også tenker jeg at det tross alt bare er en hobby. Poenget må jo være å kose seg med det man driver med. Hadde jeg trent hver dag hadde jeg blitt lei, så da får jeg bare akseptere at andre klarer å jobbe hadere med noe enn det jeg gjør. Jeg vet ikke om du bruker like mye tid på hobbyen din som hen som er flinkere enn deg. Om det er tilfelle hjelper det jo ikke så mye å tenke som jeg gjør. Mendu kan fortsatt forsøke å tenke at det bare er en hobby, det er noe du skal ha det gøy med, på dine premisser. Hva man oppnår bør ikke være målet, og skal du sammenligne deg med noen så sammenlign deg med deg selv. Har du fremgang så vær fornøyd med det. Prøv å gi litt faen i hva andre får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må også huske at en ny person på egen arena, i egen klubb eller lag langt fra trenger å være en nybegynner. Det kan være en meget erfaren utøver som har flyttet til ditt område.

Anonymkode: 172de...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et råd av noen som fortalte meg om menneskeverd. Jeg er like mye verd som denne dama selv om hun er mye bedre enn meg i hobbyen vår. 

Jeg tok et oppgjør med meg selv idag og bestemte meg for å legge sjalusien på hylla. Det er «bare» en (vond) følelse som jeg har dyrket.   

Takk for alle råd.

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å sette ord på følelsene. Hva andre mener er velykket liv behøver ikke være hva man selv trenger.

Jeg er også glad jeg ikke har barn. Jeg ville vært en elendig forelder. Jeg har for mye av " oppdrageren" i meg til å være noen god forelder. Så veldig glad jeg ikke er det.Når jeg innså det var jeg reddet fra sjalusiens klør på det punktet.

Når sjalusien puster en mye i nakke må man også huske hvor mange måter det er å fortelle en historie på. Historien om alle disse vellykkedemenneske er kanskje ikke hele historien. Hadde maninnholdsmessig lærtnoe annet i skoledagene hadde kanskje selvbildet vært bedre og man kunne kanskje funnet en karriere som hadde passet en bedre i forhold til dagdrømmer men hvem vet hva det da var gått ut over.

 

Anonymkode: e4888...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

En kan jo ikke være flinkest til alt her i verden. Jeg tror du bare må vurdere gleden over hobbyen opp mot frustrasjonen over misunnelsen, og kanskje prøve å endre tankemønsteret ditt når du forstår hvorfor du reagerer som du gjør. For det handler nok mye om selvfølelse, som andre skriver her. Og noen har større behov for å være best, for å imponere og få ros av andre, mens andre stort sett driver med ting for sin egen skyld og bryr seg ikke så mye om hva andre synes. Det handler nok også om personlighet. Jeg liker å få til ting, men at noen er flinkere enn meg er ikke så farlig, så lenge jeg selv er fornøyd med det jeg har gjort. Men jeg er ikke noe konkurransemenneske heller, så det handler kanskje like mye om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, yellow ledbetter skrev:

En kan jo ikke være flinkest til alt her i verden. Jeg tror du bare må vurdere gleden over hobbyen opp mot frustrasjonen over misunnelsen, og kanskje prøve å endre tankemønsteret ditt når du forstår hvorfor du reagerer som du gjør. For det handler nok mye om selvfølelse, som andre skriver her. Og noen har større behov for å være best, for å imponere og få ros av andre, mens andre stort sett driver med ting for sin egen skyld og bryr seg ikke så mye om hva andre synes. Det handler nok også om personlighet. Jeg liker å få til ting, men at noen er flinkere enn meg er ikke så farlig, så lenge jeg selv er fornøyd med det jeg har gjort. Men jeg er ikke noe konkurransemenneske heller, så det handler kanskje like mye om det. 

Jeg jobber med meg selv for å akseptere at jeg har de følelsene jeg har og det faktum at hun blir forgudet. Noen blir forgudet, sånn er det bare, og denne damen er virkelig fantastisk, så jeg skjønner det. 

Jeg vil ikke at noen skal forgude meg, jeg vil bare føle at jeg er «bra nok» - verken bedre eller dårligere enn noen.

 Jeg er ikke på hennes nivå i hele tatt og jeg vil aldri bli like god, for jeg har ikke like gode muligheter til å trene som hun har, i tillegg jobber jeg 100 %. 

Jeg vurderer faktisk å gi meg fordi jeg ikke orker å se på alt som foregår og fordi jeg har så reduserte muligheter til å trene. Jeg har tilogmed vurdert å bytte klubb. Men jeg prøver så godt jeg kan å jobbe med meg selv og sjalusien min, jeg vil ikke la den få vinne over meg. 

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare sortere ut og gi på båten i livet alt som strikt ikke har med en sjøl å gjøre da blir ofte grunnlaget for sjalusi veldig lite eller faller helt bort.❤️

Anonymkode: e4888...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man må bare sortere ut og gi på båten i livet alt som strikt ikke har med en sjøl å gjøre da blir ofte grunnlaget for sjalusi veldig lite eller faller helt bort.❤️

Anonymkode: e4888...c79

Den eneste måten å takle det på er avstand. Jeg har ikke noe valg. 

Anonymkode: 08c13...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2017 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Hvordan takler dere andre sjalusi som dere ikke kan flykte fra? Det er så vondt at det gir meg uønskede tanker. 

Anonymkode: 08c13...60b

Prøver å gå til bunns i det og finne ut av hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...