Gå til innhold

Usikker på om jeg skal ha dårlig samvittighet


ColaZero

Anbefalte innlegg

Det banket hardt på døren her nå. Jeg gikk ut, der stod det en mann og sa på feilfritt engelsk; your doorbell is out of order. I am sorry I had to knock on your door.

Så viste han meg et kort skrevet på norsk om sin sønn hjemme i Polen. Han hadde fått kreft. Så han trengte penger til behandling så sønnen ikke skulle dø. Han snudde kortet og viste bildet av den lille sønnen sin.

Jeg nølte litt og spurte om folk rundt her ga han penger (på engelsk). Han svarte da på gebrokkent engelsk denne gangen at han ikke forstod. Jeg spurte om han hadde kjøpt flybillett eller kjørt bil hit til Norge. Han sier igjen at han ikke forstår. Jeg sa til han at jeg ikke kan gi han penger og beklager det. Han viste meg bildet igjen og sa, help my son! Please. Jeg sa sorry og ristet på hodet samtidig som jeg tenkte på femtilappen i lommeboka. Han så så lei seg ut da han gikk!! 

Så nå dras jeg mellom at dette er ren svindel og tanken på at jeg ikke ga penger til hans kreftsyke sønn som ligger for døden. 

Kan det hende at det er sant at han trengte penger til sønnen sin? Må man ha helseforsikring i Polen for å få helsehjelp? Og hvis man er fattig og ikke har råd til helseforsikring så står man på bar bakke helt uten hjelp? Lar man små barn dø av kreft i Polen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, ColaZero skrev:

Det banket hardt på døren her nå. Jeg gikk ut, der stod det en mann og sa på feilfritt engelsk; your doorbell is out of order. I am sorry I had to knock on your door.

Så viste han meg et kort skrevet på norsk om sin sønn hjemme i Polen. Han hadde fått kreft. Så han trengte penger til behandling så sønnen ikke skulle dø. Han snudde kortet og viste bildet av den lille sønnen sin.

Jeg nølte litt og spurte om folk rundt her ga han penger (på engelsk). Han svarte da på gebrokkent engelsk denne gangen at han ikke forstod. Jeg spurte om han hadde kjøpt flybillett eller kjørt bil hit til Norge. Han sier igjen at han ikke forstår. Jeg sa til han at jeg ikke kan gi han penger og beklager det. Han viste meg bildet igjen og sa, help my son! Please. Jeg sa sorry og ristet på hodet samtidig som jeg tenkte på femtilappen i lommeboka. Han så så lei seg ut da han gikk!! 

Så nå dras jeg mellom at dette er ren svindel og tanken på at jeg ikke ga penger til hans kreftsyke sønn som ligger for døden. 

Kan det hende at det er sant at han trengte penger til sønnen sin? Må man ha helseforsikring i Polen for å få helsehjelp? Og hvis man er fattig og ikke har råd til helseforsikring så står man på bar bakke helt uten hjelp? Lar man små barn dø av kreft i Polen?

 

 

Det høres ut som svindel.

Anonymkode: 03b01...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ColaZero skrev:

Det banket hardt på døren her nå. Jeg gikk ut, der stod det en mann og sa på feilfritt engelsk; your doorbell is out of order. I am sorry I had to knock on your door.

Så viste han meg et kort skrevet på norsk om sin sønn hjemme i Polen. Han hadde fått kreft. Så han trengte penger til behandling så sønnen ikke skulle dø. Han snudde kortet og viste bildet av den lille sønnen sin.

Jeg nølte litt og spurte om folk rundt her ga han penger (på engelsk). Han svarte da på gebrokkent engelsk denne gangen at han ikke forstod. Jeg spurte om han hadde kjøpt flybillett eller kjørt bil hit til Norge. Han sier igjen at han ikke forstår. Jeg sa til han at jeg ikke kan gi han penger og beklager det. Han viste meg bildet igjen og sa, help my son! Please. Jeg sa sorry og ristet på hodet samtidig som jeg tenkte på femtilappen i lommeboka. Han så så lei seg ut da han gikk!! 

Så nå dras jeg mellom at dette er ren svindel og tanken på at jeg ikke ga penger til hans kreftsyke sønn som ligger for døden. 

Kan det hende at det er sant at han trengte penger til sønnen sin? Må man ha helseforsikring i Polen for å få helsehjelp? Og hvis man er fattig og ikke har råd til helseforsikring så står man på bar bakke helt uten hjelp? Lar man små barn dø av kreft i Polen?

 

 

Det er mange som går rundt på dørene med lignende historier. Det har vært lignende folk her også.

Utifra det du skriver, så vil jeg tro at det er svindel. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for og ikke ha gitt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som svindel.

Anonymkode: 03b01...23a

Dumt å si at jeg håper det var svindel. Svindel på dette planet er skikkelig ufint. Men bedre å håpe på at han forsøkte å lure meg enn at jeg ikke hjalp et barn i nød. Det bor mange eldre lenger opp i boligområdet her. Håper ikke de lar seg lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ColaZero skrev:

Kan det hende at det er sant at han trengte penger til sønnen sin? Må man ha helseforsikring i Polen for å få helsehjelp? Og hvis man er fattig og ikke har råd til helseforsikring så står man på bar bakke helt uten hjelp? Lar man små barn dø av kreft i Polen?

Du skal slettes ikke ha dårlig samvittighet. Han har ikke noe kreftsykt barn i Polen, det var antagelig ikke sitt eget barn han viste deg bilde av engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Det er mange som går rundt på dørene med lignende historier. Det har vært lignende folk her også.

Utifra det du skriver, så vil jeg tro at det er svindel. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet for og ikke ha gitt penger.

Han virket så oppriktig lei seg! Jeg får tenke på at jeg ikke har så mye selv heller...Jeg gir ikke til de store innsamlingsaksjonene heller. Teit å gi en tier liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Du skal slettes ikke ha dårlig samvittighet. Han har ikke noe kreftsykt barn i Polen, det var antagelig ikke sitt eget barn han viste deg bilde av engang.

Nei, det var jeg det jeg tenkte da jeg stod i døra, men begynte å tvile når han ble så lei seg. Vet du noe om helsevesenet i Polen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ColaZero skrev:

Det banket hardt på døren her nå. Jeg gikk ut, der stod det en mann og sa på feilfritt engelsk; your doorbell is out of order. I am sorry I had to knock on your door.

Så viste han meg et kort skrevet på norsk om sin sønn hjemme i Polen. Han hadde fått kreft. Så han trengte penger til behandling så sønnen ikke skulle dø. Han snudde kortet og viste bildet av den lille sønnen sin.

Jeg nølte litt og spurte om folk rundt her ga han penger (på engelsk). Han svarte da på gebrokkent engelsk denne gangen at han ikke forstod. Jeg spurte om han hadde kjøpt flybillett eller kjørt bil hit til Norge. Han sier igjen at han ikke forstår. Jeg sa til han at jeg ikke kan gi han penger og beklager det. Han viste meg bildet igjen og sa, help my son! Please. Jeg sa sorry og ristet på hodet samtidig som jeg tenkte på femtilappen i lommeboka. Han så så lei seg ut da han gikk!! 

Så nå dras jeg mellom at dette er ren svindel og tanken på at jeg ikke ga penger til hans kreftsyke sønn som ligger for døden. 

Kan det hende at det er sant at han trengte penger til sønnen sin? Må man ha helseforsikring i Polen for å få helsehjelp? Og hvis man er fattig og ikke har råd til helseforsikring så står man på bar bakke helt uten hjelp? Lar man små barn dø av kreft i Polen?

 

 

Jeg tenker at det kan godt hende at han virkelig trengte penger, men at jeg for min egen del ikke ønsker å gi penger når folk kommer hjem til meg. Jeg tenker videre at det er helt rimelig om han er lei seg, det må være et usedvanlig vanskelig liv å leve av tigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ColaZero skrev:

Nei, det var jeg det jeg tenkte da jeg stod i døra, men begynte å tvile når han ble så lei seg. Vet du noe om helsevesenet i Polen?

Så vidt jeg skjønner ut fra Wikipedia så må man ha en sykeforsikring, men da er det gratis. Denne betales ofte av arbeidsgiver og dersom foreldrene er forsikret så er også barna dekket. Har aldri hørt at det skal være grisedyrt å få behandling i det offentlige helsevesenet der, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er det. Men jeg hadde ikke trodd ett sekund på en som kom på døra mi og påsto noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tenker at det kan godt hende at han virkelig trengte penger, men at jeg for min egen del ikke ønsker å gi penger når folk kommer hjem til meg. Jeg tenker videre at det er helt rimelig om han er lei seg, det må være et usedvanlig vanskelig liv å leve av tigging.

Ja, det var vel derfor han ble lei seg. Fordi han virkelig trengte penger. Samtidig tenker jeg på den dokumentaren (norsk) jeg så, som jeg ikke husker navnet på. Om rumenere. At alt var et infiltrert spill, tiggerne på gaten satt som oftest på vaktpost. Det var prostitusjon, dop etc inne i bildet.

Kanskje han som var her var del av et større nettverk som alle tigget penger. Men ille nok allikevel. De tigger av en grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
17 minutter siden, ColaZero skrev:

Nei, det var jeg det jeg tenkte da jeg stod i døra, men begynte å tvile når han ble så lei seg. Vet du noe om helsevesenet i Polen?

Polen er relativt moderne, og ikke et u-land. Barn får gratis behandling. Legeutdanningen regner jeg med er kurant siden nordmenn drar til Warszawa for å studere medisin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lillemus skrev:

Så vidt jeg skjønner ut fra Wikipedia så må man ha en sykeforsikring, men da er det gratis. Denne betales ofte av arbeidsgiver og dersom foreldrene er forsikret så er også barna dekket. Har aldri hørt at det skal være grisedyrt å få behandling i det offentlige helsevesenet der, men det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er det. Men jeg hadde ikke trodd ett sekund på en som kom på døra mi og påsto noe slikt.

Takk for info. Da KAN det hende historien var sann...hvis han er arbeidsløs i Polen. Og om man da er totalt desperat så drar man kanskje til rike Norge og nedverdiger seg til å tigge ved dørene. Shit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gargamel skrev:

Polen er relativt moderne, og ikke et u-land. Barn får gratis behandling. Legeutdanningen regner jeg med er kurant siden nordmenn drar til Warszawa for å studere medisin.

 

Får barn gratis behandling? Er du skråsikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror man får helsehjelp uansett. Min polske venninne drar alltid til Polen for helsehjelp i den grad hun kan. Hun har bodd og jobbet i Norge i mange år og har fulle rettigheter her. Hun tar typisk tannlege og legeting og noen dager på besøk i Polen i blant. Det er mye billigere og hun hun stoler mer på polsk helsevesen enn det norske. Så jeg tror dette er svindel.

Anonymkode: 893c2...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gargamel skrev:

Det står i Wiki.

Da stoler jeg på deg og Lillemus. Men Lillemus skrev at man måtte ha forsikring (som regel gjennom arbeidsgiver) og dermed får barna fri helsehjelp. Leste du det samme eller stod det at barn har fri helsehjelp uansett om foreldrene er forsikret eller ei? Beklager alle spørsmål, men jeg prøver å google, men finner ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man får helsehjelp uansett. Min polske venninne drar alltid til Polen for helsehjelp i den grad hun kan. Hun har bodd og jobbet i Norge i mange år og har fulle rettigheter her. Hun tar typisk tannlege og legeting og noen dager på besøk i Polen i blant. Det er mye billigere og hun hun stoler mer på polsk helsevesen enn det norske. Så jeg tror dette er svindel.

Anonymkode: 893c2...8ae

Men hun har jo penger å betale med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, ColaZero skrev:

Da stoler jeg på deg og Lillemus. Men Lillemus skrev at man måtte ha forsikring (som regel gjennom arbeidsgiver) og dermed får barna fri helsehjelp. Leste du det samme eller stod det at barn har fri helsehjelp uansett om foreldrene er forsikret eller ei? Beklager alle spørsmål, men jeg prøver å google, men finner ikke ut av det.

Det stemmer at man i utgangspunktet må ha forsikring eller være gift eller barn av noen som har det.

Det er presisert at eldre, funksjonshemmede og unge barn uansett får gratis hjelp:

In particular, the government is obliged to provide free health care to young children, pregnant women, disabled people and to the elderly."

Jeg synes artikkelen er rotete og uklar.  

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_Poland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gargamel skrev:

Det stemmer at man i utgangspunktet må ha forsikring eller være gift eller barn av noen som har det.

Det er presisert at eldre, funksjonshemmede og unge barn uansett får gratis hjelp:

In particular, the government is obliged to provide free health care to young children, pregnant women, disabled people and to the elderly."

Jeg synes artikkelen er rotete og uklar.  

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_Poland

Ja, den artikkelen var vanskelig å forstå. Selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som oppsøker en på døren bare farer med juks og bedrag. 

Nå når jeg har levd en stund ser jeg mye tidligere hvordan politikerne ofte dreier oss rundt lillefingeren og gjør at vi alle føler mye skyld vi ikke har og driver mennesker til sånne ting som bare ødelegger også for dem selv iallefall som gruppe til slutt. Når vi har noen kroner å avse gir vi nå bare til etablertehjelpeapparat som videreformidler hjelp på lovlig måte med sikte på å løfte folk ut av elendighet på god måte. 

Vi er  ingen av oss uberørt av alt vi ser og hører om vonde og umenneskelige ting og ser at de svakeste av oss blir skammelig utnyttet uten at ressursene er der til å skape andre rammer rundt menneskers liv.

Alt dreier seg bare om status og penger og makt og samfunnet er blitt steinhardt. Men hovedansvar har politikerne mener jeg.

Enkelte politikere har aldri sagt et sant ord tror jeg.

Anonymkode: 1d86e...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...