Gå til innhold

Mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 24 år som hadde en abort februar i år. Etter aborten fikk jeg mensen tilbake i april. Jeg hadde normal syklus på 5 uker helt frem til juni (har alltid hatt syklus på 5 uker, før graviditet også). Etter dette fikk jeg mensen i september igjen, altså 3 måneders syklus, og nå har jeg ikke hatt mensen siden da. I september når jeg hadde mensen hadde jeg ubeskyttet samleie ( dette altså når jeg hadde mensen) jeg har tatt flere tester for å sjekke om jeg er gravid igjen, men alle testene er negative. Jeg er litt beskymret over hvorfor mensen ikke kommer nå. Har hatt litt småvokst nederst i magen i det siste og har alltid tenkt at mensen kommer snart, men den kommer ikke. 

Hva kan være årsaken? Bør jeg kontakte fastlegen? 

Tusen takk for svar! 

Anonymkode: 22faa...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være mange årsaker til at menstruasjonen ikke kommer til ventet tid. Det skyldes hormonforstyrrelser hvor eggløsningen er forsinket eller ikke kommer i det hele tatt. Jeg vet veldig lite om deg ellers. Bruker du prevensjon? Evt hvilken type? Er du overvektig, da kan det være tilstanden PCOS (poly cystisk ovarie syndrom) hvor det ofte er forandringer ved hud og hår også. Hvis du trener mye eller har slanket deg, kan det være forklaringen. Så er det mange andre mer sjeldne tilstander. Fravær av menstruasjon er IKKE tegn på noe farlig som kreft. Hvis du ikke har fått menstruasjon innen ca 3 måneder, så synes jeg du skal kontakte fastlegen. Det vil bli aktuelt med hormonprøver (blodprøve).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...