Gå til innhold

Sammenvoksninger i livmor etter kirurgisk abort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en dame på 30 år som dessverre hadde en MA som ble oppdaget i uke 13 i mai i år. Dette var min første graviditet. 

Ble først forsøkt med medisinsk abort, men det endte med kirurgisk da cytotec ikke hadde effekt. Fikk aldri tilbake mensen etter dette, og har i tillegg hatt en del småblødninger og ubehag i mage/korsrygg i etterkant. Jeg har vært mange runder hos fastlege for å få undersøkt dette, men ble bare avfeid med at det var normalt at mensen kunne bli borte i opptil 8 mnd. Ble omsider tatt på alvor etter å ha vært hos privat gyn, og i går var jeg på sykehuset for en hysteroskopi pga mistanke om rester. Fikk ikke gjennomført hysteroskopien pga at det var for smertefullt. Gynekologen sa det var sammenvoksninger etter den kirurgiske aborten som gjorde at livmorhalsen var svært trang. Skal tilbake for å få utført hysteroskopi i narkose.

Etter inngrepet har jeg nå lest en del om sammenvoksninger, og jeg har blitt svært skremt av det jeg har lest. Er det slik at jeg ikke kan bli gravid på den naturlige måten lengre på tross av at sammenvoksninger fjernes? Er det stor sjangse for at jeg nå har blitt steril? 

Har ett sterkt barneønske, og frykten for at dette nå aldri kan bli en realitet er svært tung å bære.

Anonymkode: 3e824...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Opplysningen om at det kan ta 8 måneder før menstruasjonen er tilbake er ikke korrekt. Man kan vente menstruasjon i løpet av en måned eller to etter en abort. Er det tatt hormonprøver av deg? Det ville jeg ha startet med. Så ville jeg ha gitt deg hormontabletter (provera eller p-pille) for å se om det medførte blødning. Det er mulig at gynekologen har sett at det var forandringer i livmorhulen og derfor ønsket en hysteroskopi? Fikk du ikke informasjon om hva som ble funnet?

Etter din beskrivelse er det livmorhalsen som er trang, og det er ikke det samme som sammenvoksinger inne i livmoren. Livmorhalsen må blokkes opp for å få inn instrumentet, og det må gjøres i narkose. Hvis det er sammenvoksinger inne i livmoren kan legen forsøke å klippe dem over. Mer kan jeg ikke si på nåværende tidspunkt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Tusen takk for svar! 

Jeg har tatt ultralyd hos flere gynekologer, og de sier at de ser noe i livmoren, og at det kan være rester, men at det ikke ligner helt på det. Dette er grunnlaget for hysteroskopien.

Så vidt jeg vet er det bare tatt HCG-blodprøver av meg. Etter at jeg var hos privat gynekolog på slutten av august fikk jeg en primolut-kur for å forsøke å få i gang menstruasjonen og kvitte meg med rester. Fikk bare en sparsom blødning etter denne kuren, og HCG var fremdeles forhøyet. Har hatt en del småblødninger i etterkant, og HCG er nå negativ. Har ikke hatt noe normal menstruasjon.

Gynekologen som forsøkte å utføre hysteroskopien sa at livmorhalsen var svært trang, og han snakket om sammenvoksninger som gjorde det vanskelig å komme inn i selve livmoren, og som førte til at undersøkelsen ble svært smertefull for meg. Det er mulig jeg har misforstått noe her. Ble tidligere fortalt at jeg har en bakovervendt livmor. Vet ikke om det kan gjøre at det er vanskeligere å komme inn i den? 

Anonymkode: 3e824...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Bakovervendt livmor betyr ikke noe i den sammenheng. Ut fra det du forteller er det risiko for sammenvoksinger. Hysteroskopien vil gi svar. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...