Gå til innhold

Asperger - er du klumsete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja det sies i diagnosekriteriene at aspergere har en tendens til klumsethet

Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet er typisk for tilstanden, men ikke nødvendig for å fylle kriteriene for diagnosen"

er du en klumsete person? Stuper du ofte i dørstokken? Slår hodet i kjøkkenskapet? Går rett på veggen/døra? Sklir på isen? Har du masse blåmerker på kroppen? Mange kuler i hodet?

jeg vil ikke betegne meg selv som en klumsete person.. syns egentlig andre er mye mer klumsete enn meg.

(spørsmål ment til de med asperger)

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er klumsete, ellerså er jeg bare skikkelig uforsiktig. Jeg har koordinasjonsproblemer ihvertfall, så det er nok ikke bare det at jeg er uforsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trine skrev:

Ja, jeg er klumsete, ellerså er jeg bare skikkelig uforsiktig. Jeg har koordinasjonsproblemer ihvertfall, så det er nok ikke bare det at jeg er uforsiktig.

Kan du utdype? Har du noen eksempler på når du er klumsete? 

Alle selvsagt slått tåa i dørstokken en gang, men er dette noe som skjer ofte/re hos deg vil du si osv

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det sies i diagnosekriteriene at aspergere har en tendens til klumsethet

Intens interesse for ett bestemt tema, detaljfokus, og fysisk klossethet er typisk for tilstanden, men ikke nødvendig for å fylle kriteriene for diagnosen"

er du en klumsete person? Stuper du ofte i dørstokken? Slår hodet i kjøkkenskapet? Går rett på veggen/døra? Sklir på isen? Har du masse blåmerker på kroppen? Mange kuler i hodet?

jeg vil ikke betegne meg selv som en klumsete person.. syns egentlig andre er mye mer klumsete enn meg.

(spørsmål ment til de med asperger)

Anonymkode: 6a62b...77a

Ja, er klumsete og har dårlig finmotorikk. Men ikke så ille at jeg har masse blåmerker og kuler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gråstein skrev:

Ja, er klumsete og har dårlig finmotorikk. Men ikke så ille at jeg har masse blåmerker og kuler da.

Ok. Kan du utdype? På hvilken måte er du klumsete? Hvorfor vil du si du er en klumsete person?:)

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg burde vel egentlig ha dårlig finmotorikk grunnet diagnosen,men  jeg jobbet faktisk i en verna bedrift der jeg satt og lodda;) Ganske rart i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Jeg burde vel egentlig ha dårlig finmotorikk grunnet diagnosen,men  jeg jobbet faktisk i en verna bedrift der jeg satt og lodda;) Ganske rart i grunnen.

Jeg har da heller ikke dårlig finmotorikk. Å knyte skolissene er ikke noe problem, det er heller ikke håndarbeid f.eks strikking for å ta et eksempel. ;)

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jokke89 skrev:

Lærte ikke å knyte sko før jeg var 13 år jeg :( 

Hvorfor det? Har du adhd?

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at klossethet kan komme av at en også er distre , at en er så fokusert på noe at en ikke ser skapdøren,ikke får med beskeder av andre i en hjelpesituasjon, ikke tenke igjennom  hva en skal gjøre osv. Men som barn snublet jeg mange ganger i mine egne bein, om det var at jeg var født julbeint eller hva, vet jeg ikke.ellers kan jeg ikke minnes at jeg var noe særlig klumsete når jeg var liten. Det vel noe som heter sosial klossethet også.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, FGT skrev:

Jeg tror at klossethet kan komme av at en også er distre , at en er så fokusert på noe at en ikke ser skapdøren,ikke får med beskeder av andre i en hjelpesituasjon, ikke tenke igjennom  hva en skal gjøre osv. Men som barn snublet jeg mange ganger i mine egne bein, om det var at jeg var født julbeint eller hva, vet jeg ikke.ellers kan jeg ikke minnes at jeg var noe særlig klumsete når jeg var liten. Det vel noe som heter sosial klossethet også.

Hvordan er en person som er sosialt klossete? Jeg kan liksom ikke se det for meg... klossete for meg det er å snuble

Anonymkode: 6a62b...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jupp. Megakløne. Kræsjer inn i ting, fomler og mister ting i golvet. Finmotorikken er ikke så ille, bortsett fra at jeg skriver stygt, men jeg er fryktelig skjelven på hendene innimellom, så jeg er glad jeg ikke er kirurg liksom. Og jeg har sikkert dårlig balanse, eller er i alle fall redd for å tryne. Sykle tror jeg at jeg lærte til normal tid, men jeg har aldri likt å gå på ski eller balansere, og jeg takler ikke flytebrygger og småbåter som gynger og alt som gjør at jeg bokstavelig talt føler meg på utrygg grunn. Som i sånne teite stoler som gynger og vipper. Venninna mi kjøpte sånne svære, stygge lenestoler som var så populære på nittitallet. Jeg måtte dytte den inntil veggen så den sto i ro hvis jeg skulle sitte i en sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er en person som er sosialt klossete? Jeg kan liksom ikke se det for meg... klossete for meg det er å snuble

Anonymkode: 6a62b...77a

Det er vel det å kommunisere dårlig, først og fremst. Si ting som ikke passer seg, eller misforstå det andre sier. Folk pakker jo inn ting til det ugjenkjennelige, og så vet du ikke hva de mener. Jeg forstår at de ikke mener det de sier når de gjør sånt, men hva de egentlig mener er mer uvisst, og ikke minst om de prøver å være morsomme eller rett og slett bare er slemme og spydige. Og under kommunikasjon kommer jo også kroppsspråk og ansiktsuttrykk, noe som er enda verre. Særlig for oss som ikke liker å se folk i øynene. Hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er en person som er sosialt klossete? Jeg kan liksom ikke se det for meg... klossete for meg det er å snuble

Anonymkode: 6a62b...77a

Hvorfor er du så interessert i dette og driver med kryssforhør?

Anonymkode: 0f78a...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...