Gå til innhold

beroligende og toleranseutvikling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste et svar her tidligere at det var bedre å ta beroligende for å fungere på jobb, enn det var med sykemelding.

For enkelte ganger kan jeg være enig. Men hva når det blir over lengre tid?

Jeg har før opplevd toleranseutvikling og det ble til slutt mange tabletter uten skikkelig effekt. Det er lite du kan ta mens du fremdeles skal kunne kjøre bil.

Da mener jeg det kun blir å utsette og forverre problemet med å ta beroligende for å kunne fungere over tid. 

Hva som blir for mye kan nok diskuteres. Men min erfaring er at det skal mindre og mindre til.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Beroligende er kun en symptomdemper der og da, men om du vil gjøre noe med problemet, må du jobbe med årsaken.

Enkelte ganger må du til slutt innse at du ikke kan gjøre noe med årsaken.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte ganger må du til slutt innse at du ikke kan gjøre noe med årsaken.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Er årsaken jobben?

Anonymkode: 0ee47...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte ganger må du til slutt innse at du ikke kan gjøre noe med årsaken.

Anonymkode: 4aa76...fc9

 

Om man ikke kan gjøre noe med årsaken, bør man se på hvordan man skal håndtere angsten best mulig og helst uten medisiner. Vanedannende medisiner mener jeg blir som en krykke man skal støtte seg til. Om man støtter seg for mye over lengre tid, vil muskelen bli svakere og man har egentlig gjort seg selv en bjørnetjeneste. Men dette er noe lege og pasient må finne ut av sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Om man ikke kan gjøre noe med årsaken, bør man se på hvordan man skal håndtere angsten best mulig og helst uten medisiner. Vanedannende medisiner mener jeg blir som en krykke man skal støtte seg til. Om man støtter seg for mye over lengre tid, vil muskelen bli svakere og man har egentlig gjort seg selv en bjørnetjeneste. Men dette er noe lege og pasient må finne ut av sammen.

Hvordan tar det seg ut når ansatte går rundt og gråter på jobben og klarer bare å fungere litt innimellom? 

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er årsaken jobben?

Anonymkode: 0ee47...610

Det også. Og summen av mye annet.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leste et svar her tidligere at det var bedre å ta beroligende for å fungere på jobb, enn det var med sykemelding.

For enkelte ganger kan jeg være enig. Men hva når det blir over lengre tid?

Jeg har før opplevd toleranseutvikling og det ble til slutt mange tabletter uten skikkelig effekt. Det er lite du kan ta mens du fremdeles skal kunne kjøre bil.

Da mener jeg det kun blir å utsette og forverre problemet med å ta beroligende for å kunne fungere over tid. 

Hva som blir for mye kan nok diskuteres. Men min erfaring er at det skal mindre og mindre til.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Hva sier legen din? Har du vært sykemeldt en periode og skal tilbake til jobb nå, eller hva er situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Ikke bruk beroligende på jobb. Er du så dårlig at du ikke klare å jobbe uten må du snakke med legen om å få en pause og behandling. Hvis behandling ikke har virket,- prøv en annen behandler. 

Beroligende medisiner er kun til brannslukking. Bruker du det mye utvikler du toleranse og må øke dosen mer og mer til du til slutt ikke klarer å stoppe. Denne fella er det mange som har gått i. De har endt opp på avrusning over mange måneder for å bli av med det. De heldige har fått komme tilbake til jobb etterpå men jeg vet om flere som ikke får jobb i kommunen lengre pga dette. 

Det begynner i det små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, frosken skrev:

Hva sier legen din? Har du vært sykemeldt en periode og skal tilbake til jobb nå, eller hva er situasjonen?

Jeg er på jobb etter en kortvarig sykemelding. Har ikke vært hos legen etterpå.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på jobb etter en kortvarig sykemelding. Har ikke vært hos legen etterpå.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Om mulig, så synes jeg du skal diskutere situasjonen nøye med din psykiater. Det beste er jo selvfølgelig om du hadde klart deg uten beroligende, men dersom du kan ha det rimelig ok gjennom desember ved å bruke litt beroligende når du trenger det på jobb, så mener jeg det også er et greit alternativ. Siden du har erfaring fra tidligere med toleranseutvikling, så vil du denne gangen sikkert være nøye med å ikke øke dosene ut over det forskrevne, så det oppstår jo ikke automatisk noen nye problemer som følge av medisinen. 

Hva som er den beste løsningen nå, synes jeg også avhenger av litt mer langsiktige forhold. Dersom du mener at sykemelding hjelper deg betraktelig til å komme over en kneik, så er kanskje det den beste løsningen. Dersom grunnen til at du har det så vanskelig er forhold utenfor din kontroll som kommer til å vedvare, og noen ukers sykemelding ikke gir deg noe økt livskvalitet, så er kanskje det beste å være noe på jobb. Men prøv om du kan få fremskyndet time hos psykiateren din eller ta en ordentlig samtale med fastlegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, frosken skrev:

Om mulig, så synes jeg du skal diskutere situasjonen nøye med din psykiater. Det beste er jo selvfølgelig om du hadde klart deg uten beroligende, men dersom du kan ha det rimelig ok gjennom desember ved å bruke litt beroligende når du trenger det på jobb, så mener jeg det også er et greit alternativ. Siden du har erfaring fra tidligere med toleranseutvikling, så vil du denne gangen sikkert være nøye med å ikke øke dosene ut over det forskrevne, så det oppstår jo ikke automatisk noen nye problemer som følge av medisinen. 

Hva som er den beste løsningen nå, synes jeg også avhenger av litt mer langsiktige forhold. Dersom du mener at sykemelding hjelper deg betraktelig til å komme over en kneik, så er kanskje det den beste løsningen. Dersom grunnen til at du har det så vanskelig er forhold utenfor din kontroll som kommer til å vedvare, og noen ukers sykemelding ikke gir deg noe økt livskvalitet, så er kanskje det beste å være noe på jobb. Men prøv om du kan få fremskyndet time hos psykiateren din eller ta en ordentlig samtale med fastlegen. 

Beroligende forskyver problemet. Når effekten avtar er jeg like langt hvis jeg ikke øker.  

Jeg har vært bedre under sykemelding. Men jeg vet det ikke er langvarig løsning. Og jeg vil helst unngå det også.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beroligende forskyver problemet. Når effekten avtar er jeg like langt hvis jeg ikke øker.  

Jeg har vært bedre under sykemelding. Men jeg vet det ikke er langvarig løsning. Og jeg vil helst unngå det også.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Resonnementet ditt hviler på en forutsetning om at du har et helt stabilt lidelsespress, og det er vel ikke gitt. Jeg synes en del av avgjørelsen bør baseres på hva som gir deg bedre livskvalitet, både nå og på litt lengre sikt. 

Hva ønsker du selv nå - dersom du kunne bestemme det helt fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, frosken skrev:

Resonnementet ditt hviler på en forutsetning om at du har et helt stabilt lidelsespress, og det er vel ikke gitt. Jeg synes en del av avgjørelsen bør baseres på hva som gir deg bedre livskvalitet, både nå og på litt lengre sikt. 

Hva ønsker du selv nå - dersom du kunne bestemme det helt fritt?

Fungere på jobb uten benzo. Så skulle jeg ønske jeg hadde det forholdsvis greit med meg selv.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fungere på jobb uten benzo. Så skulle jeg ønske jeg hadde det forholdsvis greit med meg selv.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Jeg tenkte mer på hva du selv ønsker av tiltak for å oppnå dette. Hva tror du kunne hjelpe dersom det ikke var noen hindringer mht. ressurser, regler osv. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Jeg tenkte mer på hva du selv ønsker av tiltak for å oppnå dette. Hva tror du kunne hjelpe dersom det ikke var noen hindringer mht. ressurser, regler osv. ?

Da kommer vi ned på detaljnivå som jeg ikke kan skrive her.

Anonymkode: 4aa76...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...