Gå til innhold

Revolusjonen i Iran.


Mari Y

Anbefalte innlegg

Iran gikk igjennom en revolusjon i 1979, som mange sikkert vet, da presteskapet og Ayatollah Khomeini tok makten. Det er viktig å understreke at politisk og fundamentalistisk islam oppstod lenge før dette. Moderne islamisters ideologi er gjerne rotfestet i Det Muslimske brorskapet som oppstod i 1928 i Egypt, men mye kan vel også tilskrives wahhabismen i Saudi Arabia. Men Iran var det første og eneste landet der islamistene klarte å styrte en statsleder( Shahen), og ta over makten? Det jeg lurer på er hvilken rolle Iran og revolusjonen spiller i dag ift spredningen av fundamentalistisk islam på verdensbasis? Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
1 time siden, Mari Y skrev:

Det jeg lurer på er hvilken rolle Iran og revolusjonen spiller i dag ift spredningen av fundamentalistisk islam på verdensbasis? Noen som vet? 

Mulig revolusjonen i seg selv er et forbilde på en måte, men Iran er shia mens IS, al Qaida og Taliban er sunni. De er bitre fiender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Mulig revolusjonen i seg selv er et forbilde på en måte, men Iran er shia mens IS, al Qaida og Taliban er sunni. De er bitre fiender.

Det stemmer. Iran er eneste landet der majoriteten er sjia. Men så støtter de Hizbollah i Libanon(de er vel egentlig også sjiamuslimer?), jeg er ikke helt sikker når det kommer til Hamas. Og de er vel gjerne sunni 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

De er jo IS fremste mål, disse Shia muslimene. Så nei de har ikke så mye med terror å gjøre som feks IS, Taliban og Al Quaida som alle er Sunni. Det var også Shia muslimer som demonstrerte mot IS foran stortinget. På tross av veldig streng religion, er Iran ett veldig rolig land i forhold til Afganistan, Irak, Syria, Somalia osv. Det skyldes nok delvis att det er få minoriteter. Det finnes sunni muslimer i Iran, men disse er stort sett Kurdere. Kristne og jøder, får egne representanter i nasjonalforsamlingen, men det er forbudt å konvertere til kristendommen og Bahai. Bahai forfølges. Bahai er en moderne religion som oppstod i Iran, som er veldig fredelig, men svært forfulgt i Iran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2017 den 16.41, Worrysome plenty skrev:

De er jo IS fremste mål, disse Shia muslimene. Så nei de har ikke så mye med terror å gjøre som feks IS, Taliban og Al Quaida som alle er Sunni. Det var også Shia muslimer som demonstrerte mot IS foran stortinget. På tross av veldig streng religion, er Iran ett veldig rolig land i forhold til Afganistan, Irak, Syria, Somalia osv. Det skyldes nok delvis att det er få minoriteter. Det finnes sunni muslimer i Iran, men disse er stort sett Kurdere. Kristne og jøder, får egne representanter i nasjonalforsamlingen, men det er forbudt å konvertere til kristendommen og Bahai. Bahai forfølges. Bahai er en moderne religion som oppstod i Iran, som er veldig fredelig, men svært forfulgt i Iran.

Ok, takk for svar. 

Jeg sitter på noe av det samme inntrykket. Iranere er generelt sett sekulære,slik jeg har skjønt det, også. 

Men det er likevel to ting som får meg til å spekulere: Atomtrusselen og det faktum at de støtter Hizbollah. Det får meg altså likevel til å lure på hvilken rolle det sittende regimet spiller internasjonalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bahaiene er trist, og kanskje litt det samme som jeg har lest om ahmadiya- muslimer i Pakistan? Er synd hvordan folk bruker religion rundt omkring. Jeg synes kanskje Pakistan og Saudi Arabia kan virke mer relevante ift hvem som finansierer ekstrem islam. Spesielt dette med at Pakistan angivelig holdt bin Laden i eksil. Og Pakistan har gjerne omtrent samme type styresett som i Iran, da Zia ul- Haq tok makten i 1979. Jeg vet i alle fall at Saudi Arabia blir beskyldt for å stå bak spredningen av ekstremisme, men dette overrasker meg ikke nevneverdig så ekstrem som wahhabismen er. Det som da er merkelig er at dette landet er ett land som ikke ble rammet av innreiseforbud, mens de har fått beskyldninger om å finansiere de terroristene som stod bak 11 September. Jeg mener å huske at IS kom inn i listen der også. 

Men samtidig; dette historiske skillet burde i alle fall ha kansje noe betydning? I alle fall om man legger vekt på den anti- vestlige holdningen og fokuset på jihad- hellig krig, sitter jeg på inntrykket at mye er ganske det samme uansett. Sharialovene og jødehat kan man vel si at er ganske åpenbart, da både Iran og Saudi Arabia samt en rekke andre land og opprørsgrupper håndhever sharialovene opp til straffelovene(steining for utroskap og homofili, dødsstraff for å forlate islam og masse annet). Det er nemlig variasjon i hvor stor grad man bruker sharialover i de fleste muslimske land. Noen land bruker en kombinasjon mellom sharia og straffelover etter kolonitiden. Det er i alle fall tilfellet for de aller fleste arabiske land. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...