Gå til innhold

Spiser du julemat før jul?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skal på julebord midt i desember og da skal jeg spise julemat. Utenom dette så spiser jeg ikke julemat før på julaften. Da er jeg også forsynt med ribbe, det er ikke favoritt maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det verboden?

Anonymkode: aa1a9...202

Jeg er ikke noen storfan av ribbe, elsker svoren når kjæresten lager ribbe, men selve ribbekjøttet er ikke spesielt godt. Skal på julebord og julelunsj i midten av desember så da blir det jo julemat, men jeg tror ikke det blir til at jeg lager noe selv før til jul nei. I år blir det forøvrig kalkun på julaften hos oss, men med medisterkaker og julepølser til da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg er ikke noen storfan av ribbe, elsker svoren når kjæresten lager ribbe, men selve ribbekjøttet er ikke spesielt godt. Skal på julebord og julelunsj i midten av desember så da blir det jo julemat, men jeg tror ikke det blir til at jeg lager noe selv før til jul nei. I år blir det forøvrig kalkun på julaften hos oss, men med medisterkaker og julepølser til da. :)

Si at han må steke den i 8-10 timer, først da blir kjøttet spiselig. Og svitsje fra familieribbe til tynnribbe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, XbellaX skrev:

Si at han må steke den i 8-10 timer, først da blir kjøttet spiselig. Og svitsje fra familieribbe til tynnribbe ;-)

På hvor mange grader da?

Anonymkode: aa1a9...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvor mange grader da?

Anonymkode: aa1a9...202

1.) 40 min med svor ned og vann opp  til halve ribba er dekt i formen, legg folie over: 40 min - 180grader

2.)  Ta ut ribba, snu den, fjern folie og legg noe under så fettet får rent av. La vannet være i formen. Skru ovnen ned til 80 grader (ikke sett ribba inn før ovnen er på 80). Stek i ca 8- 10 timer.

3.) Skru opp til 250 grader noen minutter for sprø svor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, XbellaX skrev:

1.) 40 min med svor ned og vann opp  til halve ribba er dekt i formen, legg folie over: 40 min - 180grader

2.)  Ta ut ribba, snu den, fjern folie og legg noe under så fettet får rent av. La vannet være i formen. Skru ovnen ned til 80 grader (ikke sett ribba inn før ovnen er på 80). Stek i ca 8- 10 timer.

3.) Skru opp til 250 grader noen minutter for sprø svor.

 

I alle dager, er ikke dette alt for tidlig?!? Ribbesteking en måned før julaften..

(Jeg har forresten allerede spist full julemiddag, pinnekjøtt og multekrem, på jobbseminar.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, XbellaX skrev:

Si at han må steke den i 8-10 timer, først da blir kjøttet spiselig. Og svitsje fra familieribbe til tynnribbe ;-)

Han er kjempeflink med slik mat, det er bare jeg som ikke er så glad i svin lenger. Koteletter er greit, men ribbe er ikke så godt, selv svinesteik er jeg ikke så glad i heller, har spist mest vilt de siste 10-15 årene når det kommer til rent kjøtt til store middager. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, frosken skrev:

I alle dager, er ikke dette alt for tidlig?!? Ribbesteking en måned før julaften..

(Jeg har forresten allerede spist full julemiddag, pinnekjøtt og multekrem, på jobbseminar.)

 

Men ribbe er liksom ikke julemat for meg. Ribbe er desembermat (det er jo snart desember!). Pinnekjøtt derimot er helt hellig. :-)

 

28 minutter siden, Lillemus skrev:

Han er kjempeflink med slik mat, det er bare jeg som ikke er så glad i svin lenger. Koteletter er greit, men ribbe er ikke så godt, selv svinesteik er jeg ikke så glad i heller, har spist mest vilt de siste 10-15 årene når det kommer til rent kjøtt til store middager. :)

Vilt er fantastisk :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i typisk julemat, så for meg holder det med ribbe og sånt på julaften.

 

Er man litt sosial skal det godt gjøres å holde unna for julemat før jul. Men jeg er typisk den som sitter med en biff mens de andre bestiller lutefisk og pinnekjøtt ;). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker helst å vente til jul med julematen - da smaker pinnekjøttet best! Som regel blir det likevel noe julemat på jobben i løpet av desember. Det smaker ikke så godt som hjemme i jula, men godt er det jo da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, XbellaX skrev:

Men ribbe er liksom ikke julemat for meg. Ribbe er desembermat (det er jo snart desember!). Pinnekjøtt derimot er helt hellig. :-)

Vilt er fantastisk :-) 

Har smakt pinnkjøtt noen ganger på julebord, men helt ærlig så ser jeg ikke stasen med det... 

Vilt derimot! Mmmm! Vi har god tilgang på vilt gjennom en jeger på jobben til kjæresten og bytter gjerne mot noe fra taxfree-kvota f.eks. Praktisk. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke julemat før jul, men det gjør jeg for så vidt ikke i jula heller, siden jeg ikke tåler feit mat og ikke synes det er noe godt heller... ;)

Men kalkun er godt, men det er nyttårsmat for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...