Gå til innhold

Gravid 4+2, myom og smerter.


Anemone;)

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg er gravid og ca. 4+2 uker på vei. Helt siden jeg hadde eggløsning har jeg hatt smerte/murringer/stikninger. Rundt de dagene hvor mensen skulle ha kommet hadde jeg kraftige menslignende smerter. De varte ikke lenge, men jeg tenkte at dette kom til å ende med en sa. Disse smertene har vedvart noen dager og jeg dro derfor til gynekolog som undersøkte med ultralyd. Han sa at alt så normalt ut bortsett fra at jeg hadde et myom. Han mente at dette ikke kom til å ha noen betydning for svangerskapet. Han kunne ikke se corpus luteum og fant noe han trodde kunne være eggsekken. Så mine spørsmål er:

1. Hvorfor kunne han ikke se corpus luteum? 

2. Kan myomet være årsaken til smertene? Hva annet kan det være? 

3. Vil myomet kunne bli problematisk for sv.skapet

Har ikke spottet eller blødd. Har ømme bryster, småkvalm og trøtt. Kan nevne at jeg har sterke smerter ved menstruasjon og bruker vanligvis mye smertestillende da.  29 år

mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du sier at du er 4+2 uker gravid. Hva mener du med det? Man regner svangerskapets varighet fra siste menstruasjons første dag. Er du da 6 uker+2 dager?

  1. Corpus luteum er det området på eggstokken hvorfra egget løsnes og hvor det etter eggløsningen produseres hormoner, spesielt progesteron, som er avgjørende for bevaring av graviditeten. Det er ikke vanlig å lede etter ‘corpus luteum’ ved ultralyd, så hans kommentar om at det ikke er sett, er helt overflødig.

  2. Forbigående smerter av noen dagers varighet er ikke typisk ved myom (muskelknute). Hvis du har hatt sterke menstruasjonssmerter tidligere, så kan man tenke på den godartede tilstanden endometriose. Det kan gi symptomer i tidlig svangerskap, men forsvinner etter hvert.

  3. Jeg vet ikke hvor stor myomet er. Noen vokser, noen krymper og noen er stabile under graviditet. Det ser man ved senere ultralydundersøkelse.

Lykke til med graviditeten, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...