Gå til innhold

Gravid - hendene verker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er gravid i uke 31. Har de siste ukene fått vondt i leddene i hendene, først bare den ene hånden, nå begge. Er dette vanlig? Jeg har ikke funnet noe om det i bøker. Jordmor sa det kunne være jeg hadde en del vann i hendene og at det er derfor. Dette er i så fall ikke synlig, men jeg måtte ta av gifteringen, så litt er det nok. Er det noe jeg bør bekymre meg over - jeg tenker da begynnende leddgikt eller lignende? (min mor har lupus).

Anonymkode: 801c6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Mener du vondt i leddene? det er ikke typisk ved graviditet. Men hevelse i hendene på grunn av væskeansamling er ganske vanlig. Hvis blodtrykk og urin er normal, så er det ikke noe å være bekymret for. Fint at ringen er fjernet mens det var mulig. En spesiell nervesmerte kan opptre under graviditet 'karpaltunnelsyndrom', men det er ikke spesielt i leddet

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/nerveskader/karpaltunnelsyndrom/

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener vondt i leddene. Det er verst når jeg våkner om morgenen, merker mindre til det utover dagen. De har også lett for å sovne, hvis jeg ligger for lenge i samme stilling med dem. Har vondt og det er vondt å bøye fingrene ut og inn.  Blodtrykk og urin er helt normalt. Jordmor mente det ikke var så uvanlig og kunne komme av væske i hendene, men som deg har jeg ikke hørt om dette før. 

Anonymkode: 801c6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd. Fastlegen tar dessverre absolutt ingenting av det jeg sier i graviditeten alvorlig, siden alt kan skyldes den. 

Anonymkode: 801c6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er vel rimelig å se det an til etter fødselen. Det er jo uansett ikke noe som skal trenger behandling.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for beroligende svar. Jeg trodde kanskje at hvis man fikk revmatisme, så måtte man gå på medisiner, men det gjelder altså ikke om det kun er i hendene, hvis jeg forstår deg rett? :-)

Anonymkode: 801c6...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke ekspert på revmatisme, men det behandles jo etter symptomer, så det kan vente til etter fødselen, hvis du ikke er voldsomt plaget. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...