Gå til innhold

Cyster på eggstokkene?


BekymraJente

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg opplever fra tid til annen en sterk, stikkende smerte i nederste del av magen. Jeg vil tro det er i området der eggstokkene ligger, men er ikke sikker. Det er så vondt at det nesten tar pusten fra meg, men varer kun i kort tid, maks 1 minutt. Disse «stikkene» kommer enten i intervaller rett etter hverandre, eller så kan det være flere ukers mellomrom. Jeg har heller ikke funnet noe mønster i når det er jeg har vondt, da smertene dukker opp uansett, som regel når jeg er helt i ro. Noen jeg har snakket med har sagt at de har opplevd noe av det samme, og at det da har vist seg å være cyster på eggstokkene. Det jeg lurte på var om det kan være det det er, eller om det er noe annet? 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, BekymraJente skrev:

Hei!

Jeg opplever fra tid til annen en sterk, stikkende smerte i nederste del av magen. Jeg vil tro det er i området der eggstokkene ligger, men er ikke sikker. Det er så vondt at det nesten tar pusten fra meg, men varer kun i kort tid, maks 1 minutt. Disse «stikkene» kommer enten i intervaller rett etter hverandre, eller så kan det være flere ukers mellomrom. Jeg har heller ikke funnet noe mønster i når det er jeg har vondt, da smertene dukker opp uansett, som regel når jeg er helt i ro. Noen jeg har snakket med har sagt at de har opplevd noe av det samme, og at det da har vist seg å være cyster på eggstokkene. Det jeg lurte på var om det kan være det det er, eller om det er noe annet? 

 

På forhånd takk :)

Hei! 

Tror nok at Mette svarer deg uansett, men skal sies at jeg opplevde det samme. Men mine «smerter/ubehag» var vedvarende. Dro til gynekolog og fant ut at dette var luftsmerter. Anbefaler deg å ta en time hos gynekolog da eggstokkene må undersøkes med indre ultralyd :-) Og cyster er veldig vanlig og godartede svulster, som som regel forsvinner etter 2-3 menstruasjoner

Anonymkode: 4dbfa...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg må be om din alder, om du bruker prevensjon, om du har regelmessige menstruasjoner,

Hilsen Mette

Jeg er 19 år gammel, går på Cerazette og har dermed «mistet» min menstrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det med cyster er ofte en ‘bortforklaring’. Når vi leger ikke har sikker forklaring på smerter som kommer og går, så ‘trøster’ vi med at det nok er cyster på eggstokkene. Noen har smerter ved eggløsning, men det kommer ganske regelmessig.

Du bruker Cerazette som er en ‘gestagen-pille’ som stopper eggløsningen, men noen ganger kan det danne seg cyster. De er vanligvis ikke smertefulle, med mindre de sprekker eller det kommer blødning i dem. De kan også dreie seg rundt. Smerter av 1 minutts varighet kan passe med eggløsning, men den stopper gjerne opp på Cerazette. Den godartede tilstanden endometriose kan også gi smerter, men de er ikke så kortvarige som 1 minutt, kommer gjerne ved menstruasjon.

Jeg synes absolutt at du skal fortsette med Cerazette som holder deg blødningsfri. Hvis smertene varer flere dager, synes jeg du skal få en sjekk. Helst hos gynekolog som kan utføre ultralyd. Men dine symptomer ikke er ikke tegn på noe alvorlig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...