Gå til innhold

smertestillende ved mensen kramper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 44 år. Dag 2 i mensen. Er det normalt at jeg må ta 2 stk paracet 500mg og 2 stk proxan 250 mg på under 5 timer? Mensen smertene ga seg ikke før. kaldsvettet i kramper. kjente det piplet svette i underlivet ved trusekanten. Aldri opplevd før. Sovnet på sofaen i utmattelse da smertene ga seg. Mistenker selv at jeg har endometriose. Har stikkinger i endetarmen rundt "eggløsningen". 2 uker før jeg ca bruker å få en gjennomblødning og må ta en p pille pause. Uten prevensjon har jeg sterke mensen smerter med store blodklumper. Varighet 10 dager. Tror du at jeg blir bedre av kramper i underlivet ved overgangsalderen? Når jeg nærmer meg det.

Anonymkode: c7785...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være endometriose-varianten ‘adenomyose’ hvor forandringene sitter inne i livmorveggen. Det er vanligere hos de noe eldre kvinner. Det er helt godartede forandringer. Jeg vil anbefale deg en hormonspiral som både kan redusere smerter og blødningsmengden.

Nå bruker du p-pille, så før du oppgir denne metoden, vil jeg anbefale deg å ta p-pille uten pause så menstruasjonen blir borte, iallfall etter hvert. Hvis du får gjennombruddsblødninger, så hold pause i tre dager, før du fortsetter med pillene.

Du kan regne med at smertene helt forsvinner når du kommer i overgangsalderen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Gikk inn å leste om adenomyose. Det stod at man kunne bli verre av å bruke p-piller om man hadde adenomyose. sitat: P-piller
P-piller inneholder østrogen, og det kan forverre adenomyose. Derfor råder ekspertene sterkt til bruk av preparater med kun progesteron, nemlig hormonspiral eller Cerazette. Disse vil også behandle en eventuell samtidig foreliggende endometriose effektivt.
Er man imidlertid helt blødnings- og smertefri med for eksempel Microgynon, er det usikkert om man virkelig kan fraråde å bruke disse. Det er behov for bedre forskning før man kan uttale seg mer bestemt om dette.       

Tørr ikke prøve spiral. pga all skrekkhistoriene om spiral. Så det blir aldri aktuelt. Finnes det andre prevensjonsmuligheter?  Har alltid hatt menssmerter. Verst var i 20 årene og nå i 40 årene har det øket på igjen med menssmerter. 30 årene husker jeg som slitsomt å ha mensen men ok.  Er dessverre oppvokst i generasjonen der jeg ikke ble fortalt før jeg rundet 40 år at man trenger ikke å ha mensen 12 ganger i året. Skulle ønske jeg hadde hatt fritt valg tidligere i livet og fått begrenset mensen i året. Har ingen barn. Så har hatt mine mensen runder. Startet på pillen igjen i dag etter 3 dagers p pille pause. I natt låg keg våken pga menssmerter. Tok 1 proxan tabl. og fikk vondt i ribbeina og mageregionen. En slags sultfølelse som jeg kun får når jeg har mensen og tar smertestillende som paracet/proxan eller ibux. Får alltid ekstra smerter de første minuttene etter å ha svelget smertestillende. Før jeg blir "bedøvet" og alt føles bra igjen. Skyldes dette andenomyosen??                 

Anonymkode: c7785...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi vet jo ikke om du har adenomyose. Det kan være vanskelig å stille diagnosen. Jeg anbefaler deg å forsøke med kontinuerlig p-pille først og se om det hjelper.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sugende følelsen/smertene du får kan være ibux og eller naproxen.  Det kan svi i magen. Magen kan etter langvarig og hyppig bruk begynne å reagere på disse smertestillende. 

Anonymkode: 202eb...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vi vet jo ikke om du har adenomyose. Det kan være vanskelig å stille diagnosen. Jeg anbefaler deg å forsøke med kontinuerlig p-pille først og se om det hjelper.

Hilsen Mette

Jeg går kontinuerlig på p pillen. Men får alltid brun spotting som går over til blødninger i slutten av brett nr 2. (Yasmin 21) Har prøvd å bare la det spotte og blø for å se om det stoppet igjen. Det lengste jeg har holdt ut er 5 uker. Da var jeg så lei av å blø. At jeg tok 3 dagers pause.

Skulle jeg egentlig ha brukt Yasmin 28 tabl. brett i stedet for 21 tabl.? Eller microgynon??

Syns det er rart at jeg får slike smerter når jeg går på p pillen. Trodde jeg skulle bli bedre av pillen enn uten. Er avhengig av å gå på prevensjon. Uten så er det et mareritt med langvarige og ekstreme blødninger.

Anonymkode: c7785...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den sugende følelsen/smertene du får kan være ibux og eller naproxen.  Det kan svi i magen. Magen kan etter langvarig og hyppig bruk begynne å reagere på disse smertestillende. 

Anonymkode: 202eb...4ad

Ja har tenkt den tanken selv også.

Anonymkode: c7785...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I Yasmin 28 er de 7 tabletter uvirksomme og må kastes ved det kontinuerlige regime, det er hele forskjellen i forhold til 21 tabletter pakning. Alle p-piller (unntatt Synfase og Qlaira) kan tas uten pause. Blir det gjennombruddsblødning, så holder du bare 3 dagers pause og starter opp igjen.

Magesmerter med sultfølelse kan som det er foreslått være bivirkning av Proxan. Prøv i stedet Napren-E som inneholder det samme som i Proxan, men som er mildere mot magen.

Med hensyn til prevensjon, så kan du forsøke p-sprøyten som etter hvert helt kan stoppe menstruasjonen og som er et godt prevensjonsmiddel. Det er også behandling for endometriose/adenomyose

Hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

I Yasmin 28 er de 7 tabletter uvirksomme og må kastes ved det kontinuerlige regime, det er hele forskjellen i forhold til 21 tabletter pakning. Alle p-piller (unntatt Synfase og Qlaira) kan tas uten pause. Blir det gjennombruddsblødning, så holder du bare 3 dagers pause og starter opp igjen.

Magesmerter med sultfølelse kan som det er foreslått være bivirkning av Proxan. Prøv i stedet Napren-E som inneholder det samme som i Proxan, men som er mildere mot magen.

Med hensyn til prevensjon, så kan du forsøke p-sprøyten som etter hvert helt kan stoppe menstruasjonen og som er et godt prevensjonsmiddel. Det er også behandling for endometriose/adenomyose

Hilsen Mette

 

 

Takk for gode råd. Skal tenke litt på p-sprøyta. Har ikke lyst å legge på meg.  Syns det har sniket på nok kilo etter at jeg fylte 40 år. Øker hvert år med 2-3 kilo. Skal kjøpe Napren-E å prøve det i stedet for proxan.

Anonymkode: c7785...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...