Gå til innhold

Hvorfor blir jeg nektet for celleprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 23 år, hatt samleie for første gang i år. Kun med en person. Vært fast røyker i flere år (7.klasse på Barneskolen) 12 år altså. Tatt første dose av HPV-vaksinen. Spurte fastlegen om å ta celleprøve, fikk nekt om det. Fastlegen mente at det var unødvendig å teste meg nå, da jeg uansett kom til å ha celleforandring og at kreft tar tid å utvikle, og derfor burde jeg ta det om to år. Syns dette var så teit sagt. Om kreft tar tid å utvikle, betyr vell ikke at man skal vente til kreften har startet god å starte behandling? 

Anonymkode: edbec...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi de ikke pleier starte teste for livmorhalskreft før 25 og du er i tillegg lavrisiko fordi du knapt har hatt et seksualiv og i tillegg nå vaksinerer deg for hpv som stort sett er årsaken til at folk får livmorhalskreft. 

Anonymkode: ed9ee...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er 23 år, hatt samleie for første gang i år. Kun med en person. Vært fast røyker i flere år (7.klasse på Barneskolen) 12 år altså. Tatt første dose av HPV-vaksinen. Spurte fastlegen om å ta celleprøve, fikk nekt om det. Fastlegen mente at det var unødvendig å teste meg nå, da jeg uansett kom til å ha celleforandring og at kreft tar tid å utvikle, og derfor burde jeg ta det om to år. Syns dette var så teit sagt. Om kreft tar tid å utvikle, betyr vell ikke at man skal vente til kreften har startet god å starte behandling? 

Anonymkode: edbec...d49

Det høres rart ut om legen har sagt at du uansett kommer til å ha celleforandringer - er du sikker på at du siterer legen riktig?

Ellers er jeg enig med det andre svaret du har fått, det er svært liten sjanse for at du har celleforandringer, du er veldig ung, har hatt et rolig sexliv med kun en partner og er vaksinert. Hvorfor stresser du med dette? Dersom det er mye underlivskreft i familien din og du er redd av den grunn, så blir saken en annen og det burde legen ha vist forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har en veldig klok lege! Jeg tror at så mye som 70 % får infeksjon med HPV tidlig etter start på seksuallivet. Det gir forbigående celleforandringer, men hos noen få vil celleforandringene bli permanente og kan utvikle seg til forstadier og i verste fall kreft med årene. Dem skal vi fange opp ved celleprøver. Hvis man begynner å ta celleprøver mens det er ‘uro’ på livmorhalsen på grunn av virus, så går det galt. Jeg var på en kongress i et østeuropeiske land hvor de tok celleprøve fra seksuell debut og det medførte at 10 % av jentene i ung alder måtte fjerne ytterste del av livmorhalsen fordi man var redd for at de hadde forstadier. Det vil vi unngå med vår rutine som er celleprøve fra 25 til 70 år. Det er ikke kreft vi skal oppdage med celleprøve, men forstadier.

Flott at du vaksinerer deg, og flott at din lege ikke lot seg overtale. (Men ikke flott at du røker, det griper inn i så mange ting, ikke bare lungekreft, men mange andre former for kreft. Det vil etterhvert påvirke ditt utseende, gi rynker og dypere stemme. Det kan påvirke fruktbarheten og medfører tidligere overgangsalder).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lillemus skrev:

Det høres rart ut om legen har sagt at du uansett kommer til å ha celleforandringer - er du sikker på at du siterer legen riktig?

Ellers er jeg enig med det andre svaret du har fått, det er svært liten sjanse for at du har celleforandringer, du er veldig ung, har hatt et rolig sexliv med kun en partner og er vaksinert. Hvorfor stresser du med dette? Dersom det er mye underlivskreft i familien din og du er redd av den grunn, så blir saken en annen og det burde legen ha vist forståelse for.

Jeg har ikke vaksinert meg, jeg har tatt første vaksinen etter min seksuelle debut

Anonymkode: edbec...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...