Gå til innhold

Har psykiater/psykologen din gjort noe "ekstra" for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til psykiater i mange år. Men har aldri opplevd at han gjorde noe ekstra for meg.. Er det noen andre her som har opplevd at behandler har gjort noe mer enn bare å være en samtalepartner på timene? Jeg skrev en gang en mail og sms til han når jeg var i ytterste nød, men han svarte aldri.. Følte meg dum og avvist.. (Ja, ja vet det kan være mange grunner til han ikke svarte..) Lurer bare på om andre har opplevd det lille ekstra på hjelp pg service?

Anonymkode: 55b5e...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å sende sms til sin psykologs private mobil burde nok ikke forekomme. En psykolog må kunne skille mellom jobb og privatliv, og en pasient bør klare å respektere dette.

Anonymkode: 6050b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å sende sms til sin psykologs private mobil burde nok ikke forekomme. En psykolog må kunne skille mellom jobb og privatliv, og en pasient bør klare å respektere dette.

Anonymkode: 6050b...782

Ha ha, skjedde 1 gang da jeg var manisk.

Anonymkode: 55b5e...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha ha, skjedde 1 gang da jeg var manisk.

Anonymkode: 55b5e...faa

Hva gjorde du, da? :) 

Anonymkode: ad020...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nåværende psykolog har skilt seg ut fra mine tidligere psykologer, nettopp fordi h*n gir mer av seg selv (uten å være privat) og gjør det lille ekstra. Jeg opplever at h*n jobber og står på for meg, og gjør sitt ytterste for å hjelpe. Det har gitt resultater, og jeg har satt veldig stor pris på det.

Anonymkode: ad020...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til psykiater i mange år. Men har aldri opplevd at han gjorde noe ekstra for meg.. Er det noen andre her som har opplevd at behandler har gjort noe mer enn bare å være en samtalepartner på timene? Jeg skrev en gang en mail og sms til han når jeg var i ytterste nød, men han svarte aldri.. Følte meg dum og avvist.. (Ja, ja vet det kan være mange grunner til han ikke svarte..) Lurer bare på om andre har opplevd det lille ekstra på hjelp pg service?

Anonymkode: 55b5e...faa

Sjefspsykologen som var på dps la meg alltid inn dagen etter jeg var der når jeg var dårlig, han sa "Nå er det vel på tide med en innleggelse"? Og jeg var så fjern at jeg var enig, det syns jeg var fint gjort av han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologen min har gjort mye for meg som hun ikke hadde "trengt" å gjøre. Hun har gitt meg klemmer, svarer alltid på meldinger (fra jobbtelefon) og sender meg meldinger i blant for å høre hvordan det går utenfor timene. I kriser har hun ringt meg og tilbudt meg å kjøre meg hjem/til avdelingen ol. 

Mange av dere syns sikkert det er uprofesjonelt, jeg syns det er hyggelig. End of story.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg har nå utmerker seg. Ikke det at hun yter spesiell ekstraservice utovrer å hive seg rundt når jeg tar kontakt og sier det er krise, eller hun selv opplever meg sånn. En gang kom hun på hjemmebesøk til meg fordi jeg var fysisk syk over tid og vi mente at kontinuitet var viktig da. En gang tok vi en biltur mens vi pratet sammen, for jeg synes det kan være beroligende å være bilpasasjer. Psykologer jeg har hatt tidligere har vært for redde for å forlate kontoret synes jeg, eller litt lite flinke til å tenke utenfor boksen. Det er viktig å understreke at min nåværende terapeut og jeg har helt klare grenser for hva som er greit og ikke greit. Egentlig synes jeg ikke det er så vanskelig å forstå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat det men det var en anledning hvor han hadde undersøkt noe annet da han også tok andre henvendelser i en studentaetting at han stoppet opp å "så hele meg naken" Tenkte i øyeblikket at han kanskje memorererte andre tilfeller av "kanskje schisofreni "men jeg tror mye senere han forlot den arbeidahypotesen.

Akkurat en sånne erfaring har med generasjoner og kultur i oppvekst å gjøre tror jeg. Lege og pasientrelasjonen fikk dermed god avstand på en underlig vis og gjorde meg mye mere robust i forhold til Terapauten plutselig av helt naturlige grunner forsvinner ut av livet ditt på grunn av bytte av arbeidssted osv. eller andre engasjement.

At dette ikke ble så vellykket kanskje er så sin sak men jeg har inntrykk av at mange kan få veldig vanskelige bånd og tilknytninger til tidligere terapauter som høres mye ut som nye " kors å bære".

Terapauten var ikke slik at Terapauten mente at alle kvinner burde " holde snavla på seg" og det var også en positiv erfaring selv om jeg nok ikke var en person fra " vedkommendes" vanlige liv.

Terapauten hadde nok rett i at det var så mye jeg ikke forstod selv vi faktisk hadde noen utvalgte bøker i bokhylla der jeg engang vokste opp også.

Alt i livet tar ofte så mye tid.

 

Anonymkode: 66d8f...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler ingen sorg fordi jeg tror det er ikke alt man kan hjelpe noen med.

Anonymkode: 66d8f...acd

Sorg er kanskje å dra det litt langt, men å føle at ett menneske gidder å gjøre det lille ekstra for deg kan faktisk bety veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Fionys skrev:

Min terapeut gjør jobben sin, verken mer eller mindre. Jeg synes det er viktig å holde det på et profesjonelt nivå. 

 

Samme her, og enig. Jeg hadde lett følt en takknemlighetsgjeld som kunne forkludret terapien, om behandler stadig «strakk seg» utover hva man kan forvente. Eneste, jeg fikk tilbud om en ekstra time i uka da jeg hadde det ekstra tøft i en periode. Det satte jeg stor pris på, samtidig var det «innafor» profesjonelle rammer mtp måten det ble lagt fram på. 

For øvrig: Jeg savnet tidligere at behandler uttrykte mer varme og omtanke for meg. Helt til jeg opplevde akkurat dét hos en kroppsterapeut jeg gikk til en periode. Hun ble så omsorgsfull og engasjert i meg og mine vansker at det ble belastende, heller enn støttende. Noe med at jeg følte dårlig samvittighet og at jeg skuffet henne når jeg ikke ble bedre av behandlingen. Tror ikke nødvendigvis hun følte det sånn, men det kan lett bli en «bivirkning» ved for mye (uttrykt) engasjement. Når behandler forholder seg mer nøytral, står jeg friere til å dele og uttrykke det jeg har behov for, uten å være redd for skuffe eller såre vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "gamle" psykiater kunne jeg ringe til privat hvis det var krise. Han sa den gang at dette var bedre enn at jeg dro på legevakten, da de ikke ante noe om min sykehistorie. Hadde han i mange, mange år og det var bare et fåtall ganger jeg benyttet meg av det. Han kom også hjem til meg ved to anledninger (ble da lagt inn) Han var så profesjonell at dette gikk veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mulighet til å sende e-post. Har gjort det ved to anledninger og fått svar/oppringing og raskt time.

Han har nå sluttet å jobbe som psykolog, men har sagt at jeg kan ringe han privat ved akutt krise. Er en trygghet i å vite det.

Tror ikke han tilbyr dette til alle sine pasienter, men at han er sikker på at jeg aldri vil komme til å ringe hvis det ikke er krise. 

Anonymkode: c8c63...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt mulighet til å sende e-post. Har gjort det ved to anledninger og fått svar/oppringing og raskt time.

Han har nå sluttet å jobbe som psykolog, men har sagt at jeg kan ringe han privat ved akutt krise. Er en trygghet i å vite det.

Tror ikke han tilbyr dette til alle sine pasienter, men at han er sikker på at jeg aldri vil komme til å ringe hvis det ikke er krise. 

Anonymkode: c8c63...88f

Hva regner du som krise da? 

Anonymkode: 6050b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva regner du som krise da? 

Anonymkode: 6050b...782

Absolutt siste før selvmord.

Anonymkode: c8c63...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...