Gå til innhold

Har psykiater/psykologen din gjort noe "ekstra" for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Absolutt siste før selvmord.

Anonymkode: c8c63...88f

Men viss du blir i så krise at du absolutt skal ta selvmord så er du vel ikke interessert i hjelp? Er det ikke selvmordstanker du tenker på?

Anonymkode: 6050b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men viss du blir i så krise at du absolutt skal ta selvmord så er du vel ikke interessert i hjelp? Er det ikke selvmordstanker du tenker på?

Anonymkode: 6050b...782

Vanskelig å forklare. Men hvis jeg i den verst tenkelige smerten står der, og en liten flik av meg allikevel ønsker hjelp, så vet jeg at jeg kan ringe.

Situasjonen er jo rent hypotetisk, og  vil nok aldri hende, men på en uforklarlig måte så er det en trygghet å vite at jeg KAN ringe.

Nå er jo alt av helsepersonell pliktig til å hjelpe i en slik situasjon, så i teorien kan jo alle ringe til tidligere behandlere. 

Jeg har hatt fire depresjonsepisoder hvor situasjonen eskalerer raskt, og har blitt til psykose. 

Anonymkode: c8c63...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å forklare. Men hvis jeg i den verst tenkelige smerten står der, og en liten flik av meg allikevel ønsker hjelp, så vet jeg at jeg kan ringe.

Situasjonen er jo rent hypotetisk, og  vil nok aldri hende, men på en uforklarlig måte så er det en trygghet å vite at jeg KAN ringe.

Nå er jo alt av helsepersonell pliktig til å hjelpe i en slik situasjon, så i teorien kan jo alle ringe til tidligere behandlere. 

Jeg har hatt fire depresjonsepisoder hvor situasjonen eskalerer raskt, og har blitt til psykose. 

Anonymkode: c8c63...88f

Ok da forstår jeg litt mer ☺

Kan jeg spørre hva slags diagnose du har? Hvordan merker du at du havner i psykose? Hva slags psykotiske symtpomer er det snakk om?

Anonymkode: 6050b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Min behandler ved DPS sørget for at jeg fikk gratis taxi tilbake til avdelingen og det satte jeg stor pris på da jeg hadde kaos i hodet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er sikkert ikke like lett for alle av dem i dag heller. Det er også så lett å forstrekke seg. Samfunssberedskap og alt sånt er nok mye ansvar som tynger også for dem. De representerer jo bare superviktige strukturer og styrkes sikkert med hva de trenger håper vel bare alle.

 

Anonymkode: 66d8f...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykiatriske sykepleier på DPS poliklinikk har gjort mye. Han har vært med i ulike møter, han har vært på møter med kommunen for å få på plass riktig og nok oppfølging når han nå avslutter meg (noe som dessverre ikke har hjulpet mye, da kommunen står på bakbeina...), han har vært hjemme hos meg for å snakke med barna, han har tatt opp ting med psyk sykepleier i kommunen som jeg har sagt i fra om i timer, jeg har hatt perioder med timer 2 ganger ukentlig når jeg har vært veldig dårlig, han har lagt meg inn flere ganger på psykiatrisk avdeling eller DPS. Han har samtidig vært veldig profesjonell, på en sånn måte som en behandler bør være både i forhold til tillit, struktur, forutsigbarhet, trygghet og empati, samt at han har hatt lite fravær.  Så jeg kunne ikke hatt en bedre behandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.11.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til psykiater i mange år. Men har aldri opplevd at han gjorde noe ekstra for meg.. Er det noen andre her som har opplevd at behandler har gjort noe mer enn bare å være en samtalepartner på timene? Jeg skrev en gang en mail og sms til han når jeg var i ytterste nød, men han svarte aldri.. Følte meg dum og avvist.. (Ja, ja vet det kan være mange grunner til han ikke svarte..) Lurer bare på om andre har opplevd det lille ekstra på hjelp pg service?

Anonymkode: 55b5e...faa

Kan sende melding eller mail, om jeg lurer på ting, og får svar. Ikke alltid med en gang. Men har ikke sagt at det et veldig krise då. Uttrykker meg nok ganske forsiktig, tror ofte jeg ikke greier å kommunisere hvor ille det egentlig er. Uansett har jeg sagt at hvis jeg trenger noe akutt utenom timene, tar jeg heller kontakt med fastlege eller legevakt. Hun forklarer ofte hvorfor svar har tatt tid, uten at jeg spør. Jeg forstår at hun ikke alltid kan svare med det samme.

Synes hun gir god "service". Trenger jeg f.e. sykmelding, kan jeg skrive SMS til henne, og hun melder videre til fastlegen. (Hun skriver ikke sekv s.m. siden hun på lønningskontoret er mor til barn i klassene til barna mine).

Går ikke fast der, men kan si fra ved behov, så får jeg time etter et par uker, i stedet for at behandlingen er avslutta og det blir flere måneders ventetid.

Og hun lar meg få STOR innvirkning på egen behandling.

Egentlig driver hun helst med kognitiv terapi, jeg var der for det først, men hun er fleksibel. Ikke det som er fokus nå.

På noen områder har hun ikke veldig stor kunnskap, noe jeg iblant har savna, men alt det andre veier opp og hun er bevisst på det, og henviser videre ved behov.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 13.36, elina777 skrev:

Min behandler ved DPS sørget for at jeg fikk gratis taxi tilbake til avdelingen og det satte jeg stor pris på da jeg hadde kaos i hodet:)

Min psykiater har også ordnet pasientreise fram og tilbake for meg. Og i tillegg ordnet det slik at jeg ikke skal dele taxi med noen. Så jeg slipper å sitte sammentrykt og snakke med ukjente folk. Får angst av det, og kan begynne å disossiere, og da må vi bruke halve timen på det.

I tillegg kan jeg ringe og sende sms til jobbmobilen hans. Men det tilbudet tror jeg mange av pasientene hans som har. Når han har ferie får jeg alltid behandling hos en annen/vikar så jeg slipper å gå 2 uker uten behandling.

Så jeg synes han strekker seg langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjort og gjort. Tror jeg fikk en tube med infesjonsalve. Man tror man vet så mye om andre mennesker. I virkeligheten vet man ofte ingenting om den annen tror jeg.😊

Anonymkode: 66d8f...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle fått vårt og mere til det er ikke hva jeg mener. Men alt er så ofte så annerledes enn man tror. På den annen side var det noe helt nytt for meg.

Men jeg er like usikker som da jeg gikk inn døra til psykiateren eller coachen på hva som er det beste kart og kompass i livet. Men " thats life" kanskje.😊

Anonymkode: 66d8f...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Dory1 skrev:

Synes jeg mange ganger har fått veldig veldig god hjelp av NHD. Han har en spesiell plass i mitt hjerte! 

Doljenta/Dory 

Enig med deg. Syned nhd har gitt meg veldig mange gode svar , og svart meg både ofte og med lengre svar enn det han trengte, til nytte for meg. Veldig god hjelp.

Anonymkode: 6688f...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til psykiater i mange år. Men har aldri opplevd at han gjorde noe ekstra for meg.. Er det noen andre her som har opplevd at behandler har gjort noe mer enn bare å være en samtalepartner på timene? Jeg skrev en gang en mail og sms til han når jeg var i ytterste nød, men han svarte aldri.. Følte meg dum og avvist.. (Ja, ja vet det kan være mange grunner til han ikke svarte..) Lurer bare på om andre har opplevd det lille ekstra på hjelp pg service?

Anonymkode: 55b5e...faa

Jeg har gått til psykolog i over 20 år. Har ikke hjulpet nevneverdig. Ikke mye hjelp å få. Jeg er fremdeles veldig deprimert. De bryr seg ikke så mye. Burde fått en bedre opplevelse etter 20 år. De greier ikke å nå inn til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, erik123 skrev:

Jeg har gått til psykolog i over 20 år. Har ikke hjulpet nevneverdig. Ikke mye hjelp å få. Jeg er fremdeles veldig deprimert. De bryr seg ikke så mye. Burde fått en bedre opplevelse etter 20 år. De greier ikke å nå inn til meg. 

Helt utrolig om behandlerne dine ikke har revurdert terapiform eller diagnose etter 20 år med stillstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har dessverre ikke det. Men det skal sies at jeg har hatt forskjellige behandlere. Men intet har hjulpet så langt. Sliter fortsatt med depresjoner. Tar Brintellix mot plagene., Demper litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2017 den 13.36, elina777 skrev:

Min behandler ved DPS sørget for at jeg fikk gratis taxi tilbake til avdelingen og det satte jeg stor pris på da jeg hadde kaos i hodet:)

Det er mulig å ringe Kirkens SOS og Mental Helse. Selv har jeg chattet med Kirkens SOS mange ganger. Føler litt at de ikke tar deg på alvor, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dory1 skrev:

Synes jeg mange ganger har fått veldig veldig god hjelp av NHD. Han har en spesiell plass i mitt hjerte! 

Doljenta/Dory 

Han har nok betydd mye for mange her.. 

Anonymkode: d32d1...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 25.11.2017 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk til psykiater i mange år. Men har aldri opplevd at han gjorde noe ekstra for meg.. Er det noen andre her som har opplevd at behandler har gjort noe mer enn bare å være en samtalepartner på timene? Jeg skrev en gang en mail og sms til han når jeg var i ytterste nød, men han svarte aldri.. Følte meg dum og avvist.. (Ja, ja vet det kan være mange grunner til han ikke svarte..) Lurer bare på om andre har opplevd det lille ekstra på hjelp pg service?

Anonymkode: 55b5e...faa

Jeg har en psykolog som har sagt til meg at i tunge stunder kan jeg ringe til han. Når jeg har hatt det tøft og bedt om time raskt har han vært velvillig til det. Det viktigste er at han hjalp meg med innleggelse da jeg ville bare dø. Jeg så ingen utvei men det gjorde han. Jeg tar ikke kontakt med psykologen utenom timene hvis ikke det er veldig ille eller jeg må bytte time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...