Gå til innhold

Når kan jeg ta celleprøve?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

25 år og hadde samleie sist for 4.mnd siden, kan jeg fortsatt gå å ta dn celleprøve eller må jeg vente til det har gått 6.mnd siden sist jeg hadde samleie? 

Anonymkode: 025a0...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

25 år og hadde samleie sist for 4.mnd siden, kan jeg fortsatt gå å ta dn celleprøve eller må jeg vente til det har gått 6.mnd siden sist jeg hadde samleie? 

Anonymkode: 025a0...b79

Hvorfor skulle du vente 6 mnd etter samleie??? Da er det mange som aldri hadde fått tatt celleprøve gitt... Selv har jeg bare den regelen at jeg ikke har samleie siste døgnet før celleprøve. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Celleprøve tas av kvinner mellom 25 og 70 år. Når du har passert 25 år kommer det vanligvis et brev om at du bør søke lege for å få tatt prøve, og så må du selv bestille time hos fastlegen.  Deretter skal det det tas prøve hvert 3.år, med mindre prøven viser uregelmessigheter som bør sjekkes tidligere.

Celleprøven tas uavhengig av samleie, men helst ikke under kraftig menstruasjon. Hvis du bruker p-pille, kan du evt utsette menstruasjonen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...