Gå til innhold

Deprimert etter å ha fått Asbergers syndrom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig fått diagnosen og er en godt voksen kvinne. Selv om jeg føler at den stemmer, merker jeg at jeg har blitt mer deprimert.

 

Anonymkode: 7f357...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

yellow ledbetter

Det er du nok ikke alene om. Mange blir deprimert når de får en diagnose, enten det er denne eller andre. Kanskje mest fordi de sørger over alt som har gått galt i livet og at de fikk vite det altfor seint. Andre tar det nok på min måte, mest som en lettelse over at brikkene falt på plass og at endelig forstår jeg hvorfor ting har vært som de har vært. Det avhenger nok litt av hvor ille en har hatt det. Jeg har jo klart meg bra, sånn sett. Og det er nok litt avhengig av hvordan du er som person. Jeg husker et eksempel om en person som fikk OCD-diagnose. Hans første tanke var: "Hurra, jeg er ikke gal. Jeg har jo bare OCD", mens en med en annen tilnærming ville tenkt: "Hjelp, jeg har OCD, jeg er jo gal." 

Jeg tipper du trenger tid til å tenke og sortere, og husk at diagnosen din ikke var noe som folk kjente til da du vokste opp. Verken du selv eller folk rundt deg kunne gjort noe for å oppdage det og langt mindre gjøre noe med det. Nå slipper du å føle deg dum eller skamme deg for ting du ikke har fått til eller har gjort feil, for det var faktisk ikke din feil. Eller noen andres feil. Det er sånt som bare er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått diagnosen og er en godt voksen kvinne. Selv om jeg føler at den stemmer, merker jeg at jeg har blitt mer deprimert.

 

Anonymkode: 7f357...d77

Det kan gå helt fint. Du kan f eks kontakte Autismeforeningen i ditt lokale kommune/ fylke. Der kommer du i kontakt med andre aspergere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Det kan gå helt fint. Du kan f eks kontakte Autismeforeningen i ditt lokale kommune/ fylke. Der kommer du i kontakt med andre aspergere 

Hva er poenget med det når alle med aspergers er helt forskjellige. "Har du møtt en med Asperger, har du bare møtt en", heter det.

Anonymkode: 167ad...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med det når alle med aspergers er helt forskjellige. "Har du møtt en med Asperger, har du bare møtt en", heter det.

Anonymkode: 167ad...f38

Det er alle med depresjon og, men man må nødvendigvis ha noen trekk man scorer på for å få begge diagnosene. Disse trekkene kan man i varierende grad finne hos andre gruppemedlemmer og dermed også kanskje litt forståelse, tips og triks for hvordan man evt skal kunne klare håndtere hverdagen på en ok måte.

Anonymkode: 0b10d...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått diagnosen og er en godt voksen kvinne. Selv om jeg føler at den stemmer, merker jeg at jeg har blitt mer deprimert.

 

Anonymkode: 7f357...d77

Jeg tror du trenger litt tid til å fordøye det. På sikt håper og tror jeg du vil få det bedre. Du er fortsatt den samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med det når alle med aspergers er helt forskjellige. "Har du møtt en med Asperger, har du bare møtt en", heter det.

Anonymkode: 167ad...f38

Fordi det kan faktisk hjelpe å få forskjellige erfaringer fra forskjellige mennesker, også. Jeg er i en slik gruppe og har funnet at det hjelper veldig. Man trenger ikke være like, men man kan utveksle forskjellige erfaringer eller få nye venner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er alle med depresjon og, men man må nødvendigvis ha noen trekk man scorer på for å få begge diagnosene. Disse trekkene kan man i varierende grad finne hos andre gruppemedlemmer og dermed også kanskje litt forståelse, tips og triks for hvordan man evt skal kunne klare håndtere hverdagen på en ok måte.

Anonymkode: 0b10d...38d

Òg poenget er jo ikke at man skal være like. Men finner man noen man har ting til felles med er det positivt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått diagnosen og er en godt voksen kvinne. Selv om jeg føler at den stemmer, merker jeg at jeg har blitt mer deprimert.

 

Anonymkode: 7f357...d77

Ja jeg fikk først en depresjon, og så fikk jeg diagnosen senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari Y skrev:

Fordi det kan faktisk hjelpe å få forskjellige erfaringer fra forskjellige mennesker, også. Jeg er i en slik gruppe og har funnet at det hjelper veldig. Man trenger ikke være like, men man kan utveksle forskjellige erfaringer eller få nye venner 

Jeg kunne tenke meg å bli med i en slik gruppe. Hvordan blir jeg det? TS

Anonymkode: 7f357...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også noen grupper på facebook. Der har ihvertfall jeg fått mye støtte. Og kanskje spesielt bekreftelse på at sånn jeg er ikke er unormalt for en med asperger.

Jeg ble ikke deprimert da jeg fikk diagnosen. Jeg var deprimert fra før, og diagnosen hjalp meg med å få en forklaring på det jeg har slitt med hele livet. Det er jo ikke sånn at du har fått asperger nå, du har hatt det hele livet. Men nå har problemene/utfordringene dine fått et navn, og da blir det lettere å forstå problemene og også akseptere at du har noen utfordringer som andre ikke har.

Får du noe oppfølging etter at du fikk diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne tenke meg å bli med i en slik gruppe. Hvordan blir jeg det? TS

Anonymkode: 7f357...d77

Du kontakter Autismeforeningen i din lokale kommune eller fylke, og så har de mer informasjon der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 23.18, Trine skrev:

Det finnes også noen grupper på facebook. Der har ihvertfall jeg fått mye støtte. Og kanskje spesielt bekreftelse på at sånn jeg er ikke er unormalt for en med asperger.

Jeg ble ikke deprimert da jeg fikk diagnosen. Jeg var deprimert fra før, og diagnosen hjalp meg med å få en forklaring på det jeg har slitt med hele livet. Det er jo ikke sånn at du har fått asperger nå, du har hatt det hele livet. Men nå har problemene/utfordringene dine fått et navn, og da blir det lettere å forstå problemene og også akseptere at du har noen utfordringer som andre ikke har.

Får du noe oppfølging etter at du fikk diagnosen?

Nei jeg har det vanlige opplegget med å selv skaffe meg jobb ved å søke og bruke veileder som hjelp. Saksbehandleren min sa hun ikke visste noe om Asberger, men hun hadde hørt at det var egne tiltak for menn med Asberger som jobbet med IKT. Psykiateren min mener jeg bør være åpen med arbeidsgiver om at jeg har Asberger slik at de tar hensyn til meg. Er det nødvendig da? Jeg føler meg ikke som en vanskelig person. Jeg kan bare gå en gang i måneden til psykiateren min. Skulle gjerne hatt flere å snakke med. Mulig jeg melder meg inn i Asbergergruppene på facebook, men da får alle vennene mine vite at jeg har Asberger også, så det må jeg vurdere nøye. Kan jeg skrive melding til deg? 

Anonymkode: 7f357...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har det vanlige opplegget med å selv skaffe meg jobb ved å søke og bruke veileder som hjelp. Saksbehandleren min sa hun ikke visste noe om Asberger, men hun hadde hørt at det var egne tiltak for menn med Asberger som jobbet med IKT. Psykiateren min mener jeg bør være åpen med arbeidsgiver om at jeg har Asberger slik at de tar hensyn til meg. Er det nødvendig da? Jeg føler meg ikke som en vanskelig person. Jeg kan bare gå en gang i måneden til psykiateren min. Skulle gjerne hatt flere å snakke med. Mulig jeg melder meg inn i Asbergergruppene på facebook, men da får alle vennene mine vite at jeg har Asberger også, så det må jeg vurdere nøye. Kan jeg skrive melding til deg? 

Anonymkode: 7f357...d77

Det er nødvendig dersom du trenger tilrettelegging.

Ja, klart du kan. Bare å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.11.2017 den 14.24, Trine skrev:

Det er nødvendig dersom du trenger tilrettelegging.

Ja, klart du kan. Bare å skrive det.

Hvordan skriver jeg melding til deg? Jeg trykker på navnet ditt, men ingenting skjer?

Anonymkode: 7f357...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.11.2017 den 6.09, Mari Y skrev:

Fordi det kan faktisk hjelpe å få forskjellige erfaringer fra forskjellige mennesker, også. Jeg er i en slik gruppe og har funnet at det hjelper veldig. Man trenger ikke være like, men man kan utveksle forskjellige erfaringer eller få nye venner 

Ts her. Er du også godt voksen? 

Anonymkode: 7f357...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/26/2017 den 15.09, Mari Y skrev:

Fordi det kan faktisk hjelpe å få forskjellige erfaringer fra forskjellige mennesker, også. Jeg er i en slik gruppe og har funnet at det hjelper veldig. 

I en Asperger gruppe?

Anonymkode: 167ad...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg tror vi er mange som har fått diagnosen i godt voksen alder. Særlig damer, fordi vi ofte ikke er den typiske aspergeren folk ser for seg som snakker som en robot og er på grensen til å være genial, men mangler sosiale antenner. Jenter er ofte flinkere til å lære sosiale koder av å observere andre, uten nødvendigvis å forstå dem. "Pretending to be normal" er et kjent begrep. 

Jeg er ikke i noen gruppe, så akkurat det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men håper du får det bedre etter hvert. Kunnskap om diagnosen er gull. Jeg kunne ganske mye om det fra før av, fordi det er andre i nær familie med diagnoser i autismespekteret, så det var på en måte noe jeg hadde visst lenge. Eller jeg trodde vel helst at jeg bare "sto nær da det smalt". :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...