Gå til innhold

Kan årsaken til at jeg ikke orker å søke jobb være latskap?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor driver du å spørr etter andres meninger her da? Det er da ingen av oss som har innsikt/forståelse for din situasjon..

Eller er det kun de som er enige med deg, og forteller deg om hvor syk du er som har innsikt i din situasjon?:rolleyes:

Anonymkode: 8cae4...67d

Jo det er helt greit at du kan mene at jeg er bare lat, men jeg sier bare at : hvis du ser en av de du elsker mest bli påkjørt støtt og stadig.... som mareritt i hodet ditt... bilder som du ikke klarer å skille fra virkelighet, men i underbevisstheten forstår du at det ikke har skjedd...men du slår deg ikke helt til ro med de bildene du så.. og blir redd lenge etter... Når du først har slått deg til ro etter to dager med at det kun var tankene, så får du nye bilder....  hvordan ville du klart da å søke jobb? 

Om dette er latskap og om jeg får bildene pga latskap... så får jeg bare forsøke igjen å skjerpe meg, men jeg får bildene oftest når jeg er aktiv... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Jo det er helt greit at du kan mene at jeg er bare lat, men jeg sier bare at : hvis du ser en av de du elsker mest bli påkjørt støtt og stadig.... som mareritt i hodet ditt... bilder som du ikke klarer å skille fra virkelighet, men i underbevisstheten forstår du at det ikke har skjedd...men du slår deg ikke helt til ro med de bildene du så.. og blir redd lenge etter... Når du først har slått deg til ro etter to dager med at det kun var tankene, så får du nye bilder....  hvordan ville du klart da å søke jobb? 

Om dette er latskap og om jeg får bildene pga latskap... så får jeg bare forsøke igjen å skjerpe meg, men jeg får bildene oftest når jeg er aktiv... 

Syns ikke ocd er noen grunn i seg selv til å slutte i jobb.

Gå til legen, og få ssri som alle andre andre

Du får neppe mindre tanker i hodet av å sitte hjemme uten å gjøre annet enn å glo i veggen og sove døgnet rundt. Det skal jeg si deg

Anonymkode: 8cae4...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns ikke ocd er noen grunn i seg selv til å slutte i jobb.

Gå til legen, og få ssri som alle andre andre

Du får neppe mindre tanker i hodet av å sitte hjemme uten å gjøre annet enn å glo i veggen og sove døgnet rundt. Det skal jeg si deg

Anonymkode: 8cae4...67d

Prater ikke om å slutte i jobb, men prater om at det er ufattelig vanskelig å søke nye jobber pga dette. 

Jeg sitter ikke bare i ro. I dag har jeg gjort det, men det pleier jeg aldri. Men årsaken til at jeg har sittet i ro i dag, er at jeg var utslitt... fordi jeg fikk tilbake angst og bilder i hodet i går da jeg var i aktivitet. Og jeg behøvde litt ro fordi jeg ble sliten bare. Men sier ikke noe om å sove døgnet rundt, og glo i veggen. Normalt sett pleier jeg å trene, gå i jobb, og være aktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Samme her.. får helt panikk når jeg får de bildene... Helt panikk... Blir livredd. 

For å si det slik: til de som mener at jeg er bare lat anngående jobbsøking: - forestill deg at du ser de du er mest glad i bli påkjørt hele tiden omtrent... og så klarer du ikke å skille mellom virkelighet og fantasi? Ville du da slitt med å søke jobb? Eller ville du satt deg ned å latet som ingenting å søkt jobb? 

Ja takk stjernestøv: Godt at du og flere til ser problemet mitt :) . Det hjelper meg til å gjøre det som er rett: søke legehjelp. 

Tråden din heter "kan årsaken til at jeg ikke orker å søke jobb være latskap". Du stiller et spørsmål og får et svar som er helt innafor når det gjelder spørsmålet. Du kan ikke starte slike tråder hvis du kun ønsker svar av typen "nei, du er ikke lat, jeg skjønner deg så godt, slik du strever er det ikke rart, stakkars deg". Du må regne med at du får forskjellige synspunkter på saken, ikke bare det du selv ønsker å høre. Legger merke til, men har enda ikke lest hele tråden, at dette nå kan bli kverne-tema. En person sa, dere som mener jeg er lat skulle bare visst etc. Prøv å unngå det.

For ordens skyld, jeg mener at du absolutt trenger å gå til lege.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mina1 skrev:

Det er nok noe alle har i seg. Men nå sitter jeg å stiller meg spørsmålet : er det meg som er lat? Er en som skriver i tråden, en anonym bruker.. som skriver at hun / han mener at jeg er lat. Og at jeg burde bare ta tak i jobbsøkingen. Men lett å ta tak når man får marerittbildene i hodet i det man skal sitte å skrive søknader..... altså jeg får bilder i hodet om at de jeg er glad i dør osv.. i det jeg gjør noe som jeg føler meg stresset av.... Og det er jo ikke akkurat noe behagelig..... 

Når du blir så påvirket av andres svar som det du gjør, bør du egentlig unngå å stille sånne spørsmål på et forum. Du bør heller begynne å stole mer på deg selv. Det er jo tross alt bare du som kan vite om du er lat eller ikke. Det er ingen andre her som kan vite hvordan du har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at du starter denne og tilsvarende tråder fordi du er i behov av oppmerksomhet. Og blir du gitt oppmerksomhet starter kverninga. Minker oppmerksomheten trekker du frem "da-behøver-jeg-ikke-gå-til-legetimen-kortet" og folk iler til igjen og forteller deg at den må du ikke droppe og på ny har du fått oppmerksomheten du trenger. Og så kverner du videre....Ikke det minste merkelig du er sliten.

Ingen her inne har noen forutsetning for å vite om du er lat eller ikke, men jeg tror de fleste har oppfattet  at du har en psykdom. Hvorvidt du ønsker hjelp til denne er helt og holdent opp til deg selv.

Anonymkode: d4219...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kanuttius
6 timer siden, Mina1 skrev:

Pratet med en jeg kjenner godt i familien om hva jeg slet med. Og vedkommende sa at det kunne være posttraumatisk stresslidelse jeg hadde. Altså at jeg sliter pga tunge brudd, avvisninger, og jeg ble jo mobbet og avvist opp gjennom årene fra jeg var lite barn... Jeg vet ikke hva jeg lider av, men jeg har på en måte mistet mange mennesker ut av livet mitt som betydde veldig mye for meg, og det gjorde disse symptomene verre for hver gang det skjedde. Jeg ble enda mer redd for det jeg hadde igjen hele tiden. . Vedkommende sa at det er umulig å se at jeg lider av noe på meg, men det er jo utrolig trist å høre at du har hatt det sånn sa vedkommende. 

Uansett: alle har angst for noe. Mer eller mindre. Men ble du sjekket ut for posttraumatisk stresslidelse? 

Du vil ha godt av å bli skjenket ut av kyndige folk. Noe er galt, det vet du. Du er  i en ond sirkel hvor alle forsvinner, det er jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan overanstrenges og det er ingen spøk å bli syk.Jeg leter nå på deltids stillinger som er ledig slik legen anbefalte.

Anonymkode: 79fc4...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strevd med dette i mange år. Følte på mye selvfordømmelse fordi jeg ikke klarte å være like effektiv og energisk som andre. Hadde hele tiden denne tanken om at jeg var lat. Jeg « møtte veggen» som det er litt populært å si. Klarte rett og slett ikke jobbe mer og begynte en laaang prossess i psykiatrien. Nå er jeg mye bedre og begynner å kjenne på at det kunne være greit å jobbe litt igjen. Nav har ulike tiltak der man vurderer hvilken type jobb man kan fungere i ut fra den mentale eller fysiske helse. Når man er nedkjørt psykisk er tanken på å bli uføretrygdet fristende men det å finne en løsning sammen med hjelpeapparatet der man kan være litt i aktivitet ( evt delvis ufør) er nok best i det lange løp. 

Anonymkode: 5aad1...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at du starter denne og tilsvarende tråder fordi du er i behov av oppmerksomhet. Og blir du gitt oppmerksomhet starter kverninga. Minker oppmerksomheten trekker du frem "da-behøver-jeg-ikke-gå-til-legetimen-kortet" og folk iler til igjen og forteller deg at den må du ikke droppe og på ny har du fått oppmerksomheten du trenger. Og så kverner du videre....Ikke det minste merkelig du er sliten.

Ingen her inne har noen forutsetning for å vite om du er lat eller ikke, men jeg tror de fleste har oppfattet  at du har en psykdom. Hvorvidt du ønsker hjelp til denne er helt og holdent opp til deg selv.

Anonymkode: d4219...4cb

Det stemmer ikke. Jeg er usikker på om jeg kan klare dette selv eller gå til lege. Jeg kverner mer når jeg er stille  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, BamseLiten skrev:

Du vil ha godt av å bli skjenket ut av kyndige folk. Noe er galt, det vet du. Du er  i en ond sirkel hvor alle forsvinner, det er jeg og.

Jeg tror ikke at partnere forsvinner med å gå pgå psyken min. Jeg tror ikke de merket den i utgangspunktet men jepp... Jeg er trist over at jeg har blitt så mye forlatt. Den er ganske tung selv om jeg liker å være alene iblant og. 

Jeg sliter med noe ja. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som tror man er lat når en ikke greier å fungere normalt. Ser det godt på meg selv. Når psyken er bedre så greier jeg også mer, både det å være sosial, trening og husarbeid. I dårligere perioder så flyter det mer rundt meg og trening blir et ork. Til og med det å være sosial blir tungt. I tillegg så blir jeg nok også litt sliten av medisinene jeg bruker. Lett å føle seg lat da.

Jeg har lett for å sammenligne meg med friske personer og hva de får til, da blir gapet også stort. Føler meg ofte lat og udugelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Tror det er mange som tror man er lat når en ikke greier å fungere normalt. Ser det godt på meg selv. Når psyken er bedre så greier jeg også mer, både det å være sosial, trening og husarbeid. I dårligere perioder så flyter det mer rundt meg og trening blir et ork. Til og med det å være sosial blir tungt. I tillegg så blir jeg nok også litt sliten av medisinene jeg bruker. Lett å føle seg lat da.

Jeg har lett for å sammenligne meg med friske personer og hva de får til, da blir gapet også stort. Føler meg ofte lat og udugelig

I dag foreks. Har bare lyst å sove. Sliten. Årsaken til at jeg plutselig skriver mye om det er ingen oppmerksomhetssyke. Jeg kverner mer når jeg ikke skriver noe. Og så blir jeg en boble som føler at jeg må lette på trykket. Plagsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mina1 skrev:

Jo det er helt greit at du kan mene at jeg er bare lat, men jeg sier bare at : hvis du ser en av de du elsker mest bli påkjørt støtt og stadig.... som mareritt i hodet ditt... bilder som du ikke klarer å skille fra virkelighet, men i underbevisstheten forstår du at det ikke har skjedd...men du slår deg ikke helt til ro med de bildene du så.. og blir redd lenge etter... Når du først har slått deg til ro etter to dager med at det kun var tankene, så får du nye bilder....  hvordan ville du klart da å søke jobb? 

Om dette er latskap og om jeg får bildene pga latskap... så får jeg bare forsøke igjen å skjerpe meg, men jeg får bildene oftest når jeg er aktiv... 

Jeg har tilbøyelighet til å være litt enig med de som gir deg motbør i denne tråden. Hva er vitsen med i det hele tatt å stille dette spørsmålet om det virkelig er så ille? Samme gjelder legetimen, hvordan kan du i mellom vurdere å avbestille denne når du har det slik?

 

Stol på egne følelser,, og kom deg for all del til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Det stemmer ikke. Jeg er usikker på om jeg kan klare dette selv eller gå til lege. Jeg kverner mer når jeg er stille  

Du har skrevet at du har slitt veldig lenge, uavhengig av hvilken partner du har hatt. Kanskje på tide å be om hjelp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, emilie321 skrev:

Du har skrevet at du har slitt veldig lenge, uavhengig av hvilken partner du har hatt. Kanskje på tide å be om hjelp? 

Jeg ble millioner ganger verre ved bruddet. Jeg taklet dårlig alle avvisningene. Og dermed har jeg det tyngre hvis du forstår. Det er årsaken til at jeg dropper å date nå. Ble mye mye verre. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mina1 skrev:

Forstår det slik at noen kan mene at det er bare å skjerpe seg.. gjøre ting, ta tak i livet sitt osv... 

Det vil alltid være noen som mener det, eller i hvert fall som kan finne på å skrive det anonymt på nettet, uansett hva slags problem det gjelder.  Du må slutte å henge deg opp i det lille mindretallet som skriver noe annet enn det du vil høre.  Du ser jo hva flertallet mener, forsøk å ignorere de som bare vil krangle. 

Her på DOL har vi hatt "er jeg syk eller bare lat"-debatter til det kjedsommelige, så terskelen er lav for at folk blir lei av det temaet.  Det er ikke din feil, men det er nok best å ikke forsvare seg mot de som svarer "ta deg sammen", med nye problembeskrivelser, det øker bare irritasjonen. 

Den beste måten du kan ta tak i situasjonen på, er å møte opp på den legetimen og si ting som de er, uten å pynte på noe.  Våg nå å ta det skrittet, du har virret rundt lenge nok.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Det vil alltid være noen som mener det, eller i hvert fall som kan finne på å skrive det anonymt på nettet, uansett hva slags problem det gjelder.  Du må slutte å henge deg opp i det lille mindretallet som skriver noe annet enn det du vil høre.  Du ser jo hva flertallet mener, forsøk å ignorere de som bare vil krangle. 

Her på DOL har vi hatt "er jeg syk eller bare lat"-debatter til det kjedsommelige, så terskelen er lav for at folk blir lei av det temaet.  Det er ikke din feil, men det er nok best å ikke forsvare seg mot de som svarer "ta deg sammen", med nye problembeskrivelser, det øker bare irritasjonen. 

Den beste måten du kan ta tak i situasjonen på, er å møte opp på den legetimen og si ting som de er, uten å pynte på noe.  Våg nå å ta det skrittet, du har virret rundt lenge nok.   

Jeg mener at folk kan få tro at jeg er bare lat om de gjør. Men jeg bare forsvarte det med å forklare at da vet de ikke hvordan det er å se bilder som i drømmene om natten men i våken tilstand av sine mest kjære bli drept nesten hver dag. Og i tillegg få problemer med å skille det fra virkelighet. Men de må allikevel få mene at det allikevel er latskap som gjør at jeg ikke søker jobb. Jeg bare argumenterte hvordan det var. Og hvilke bilder jeg levde med som gjør at når jeg følte meg for dårlig til å søke jobb.  Det er som å sitte med spysyken å søke jobber i en lettere forklaring om hvor vanskelig det føles  

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapport gra gårsdagen:

11 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg sitter ikke bare i ro. I dag har jeg gjort det

Dagens:

8 minutter siden, Mina1 skrev:

I dag foreks. Har bare lyst å sove. Sliten.

Og jeg kan fortelle deg at de fleste som hadde sittet i ro en hel dag slik du gjorde i går, ville følt seg mer opplagt dagen etter.  Forutsatt at det ikke var spesielle omstendigheter (personlige belastninger som sorg, unormalt mye overtid i forkant el.l.).    

Så nå synes jeg du skal forsone deg med tanken på at dette er noe mer enn vanlig og se fram til å få hjelp med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...