Gå til innhold

Smerter på venstre side i underlivet


marchu

Anbefalte innlegg

Hei. De siste 2-3 månedene har jeg slitt med smerter på venstre side i underlivet. De er ikke intense smerter, mer murring. Minner om menstrasjonsmerter. Det har vært litt fra og til. I hovedsak forekommet midt i syklus. Rundt 17-21 dag. (Dette kan være litt tilfeldig siden det ikke er så lenge det er snakk om). Har vært hos gynekolog, som utførte ultralydundersøkelse og fant ingenting. Han mente det kanskje var eggløsning-smerte. Nå gjør det vondt igjen og jeg bekymrer meg stort. Spessielt for kreft. Synes det virker rart at det skal være eggløsningssmerte siden det varer i mange dager? 

Menstrasjonen min er noe ustabil, jeg har i tillegg ofte litt små mellomblødninger midt i syklus, vet ikke om jeg bør bekymre meg for det også?

Går ikke på prevensjon, er ikke gravid og har ingen kjønnsykdommer.

- Jente 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er redd kreft så la oss starte med det. I din alder er underlivskreft meget uvanlig. Første symptomet ved ulike underlivskreftformer er:

Livmorhalskreft: Mellomblødninger og blodig utflod. Kan forebygges med vaksinasjon mot HPV. Forstadier kan oppdages ved celleprøve som tas av kvinner mellom 25 og 70 år.

Kreft i livmorhulen: Meget sjelden før overgangsalderen. Typisk blødning etter overgangsalderen. Unormal blødning er altså vanligste symptom.

Kreft i eggstokkene: Skummel, fordi det ikke er typiske symptomer. Følelse av oppblåsthet, evt. endret vannlatningsmønster.

Som du ser, ingen av kreftformene har smerter som et tidlig symptom. Legen har sett at eggstokkene er normale. Ved den godartede tilstanden endometriose finnes livmorslimhinne på avveier ut i bukhulen, evt på eggstokkene. Det kan gi smerter ved eggløsning og i dagene opptil menstruasjon som gjerne er smertefull. Det er den mest sannsynlige forklaring på dine smerter. Endometriose kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon i narkose, kan som regel ikke ses med ultralyd. P-pille tatt uten pause for å stoppe menstruasjonene er vanligste behandling å starte med. Snakk medd din lege, få evt henvisning til gynekolog.

 

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...