Gå til innhold

"Vårt lille land" i kveld..


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Så utrolig kjekt (not) å få vite at psykiatriske medisiner gjør folk syke...

Så da skal man bare slutte på dem, da? Var det det TV2 ville ha fram som budskap? 

Merker at jeg er litt opprørt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Rådvilla skrev:

Så utrolig kjekt (not) å få vite at psykiatriske medisiner gjør folk syke...

Så da skal man bare slutte på dem, da? Var det det TV2 ville ha fram som budskap? 

Merker at jeg er litt opprørt nå..

Skjønner deg godt, tenker litt det samme.

Noen kan nok ha blitt feilbehandlet med psykiatriske medikamenter å blitt dårligere, men tror nok at flertallet trenger de.

Selv har jeg kuttet ut medisinene flere ganger med det resultat at jeg har blitt skikkelig dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rådvilla skrev:

Så utrolig kjekt (not) å få vite at psykiatriske medisiner gjør folk syke...

Så da skal man bare slutte på dem, da? Var det det TV2 ville ha fram som budskap? 

Merker at jeg er litt opprørt nå..

Dette dreier seg jo om medisin for medisinbivirkninger, så ingen grunn til å bli opprørt. Hun fikk jo så mange på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne blir det litt sånn fra den ene grøfta til den andre.

Ifølge programmet fikk hun vel et tosifret antall medikamenter samtidig uten at de egentlig hadde noen annen plan enn å "prøve".  Det er en dårlig strategi, uansett hva slags sykdom det gjelder. 

Det må finnes bedre metoder enn å enten la en alvorlig depresjon være helt ubehandlet, eller å pøse på ukritisk med en ny medisin uten å stoppe den som ikke virker og uten å sjekke ut om forverringen kan være en typisk bivirkning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rådvilla skrev:

Så utrolig kjekt (not) å få vite at psykiatriske medisiner gjør folk syke...

Så da skal man bare slutte på dem, da? Var det det TV2 ville ha fram som budskap? 

Merker at jeg er litt opprørt nå..

Programmet viste at feilbehandling og manglende kommunikasjon mellom behandlere ikke fører til bedring. Utrolig nok. 

Det viste derimot ikke at psykofarmaka generelt ikke hjelper, eller gjør folk flest verre. 

Så nei, du skal ikke slutte på dine medisiner etter å ha sett dette programmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Janus30 skrev:

Programmet viste at feilbehandling og manglende kommunikasjon mellom behandlere ikke fører til bedring. Utrolig nok. 

Det viste derimot ikke at psykofarmaka generelt ikke hjelper, eller gjør folk flest verre. 

Så nei, du skal ikke slutte på dine medisiner etter å ha sett dette programmet. 

Ok, takk. Fikk ikke med meg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, laban skrev:

I mine øyne blir det litt sånn fra den ene grøfta til den andre.

Ifølge programmet fikk hun vel et tosifret antall medikamenter samtidig uten at de egentlig hadde noen annen plan enn å "prøve".  Det er en dårlig strategi, uansett hva slags sykdom det gjelder. 

Det må finnes bedre metoder enn å enten la en alvorlig depresjon være helt ubehandlet, eller å pøse på ukritisk med en ny medisin uten å stoppe den som ikke virker og uten å sjekke ut om forverringen kan være en typisk bivirkning. 

 

Takk for oppklaring. Hadde ikke fått med meg at hun gikk på alle disse medisinene _samtidig_.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rådvilla skrev:

Takk for oppklaring. Hadde ikke fått med meg at hun gikk på alle disse medisinene _samtidig_.

Jeg fulgte ikke så veldig godt med, men jeg er enig med Janus30 over her i at mye tydet på feil eller i hvert fall tilfeldig behandling og elendig kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rådvilla skrev:

Ok, takk. Fikk ikke med meg alt.

Tilfeller som i denne reportasjen er heldigvis ikke representative. Det er litt av grunnen til at de ender opp på programmer som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Janus30 skrev:

Tilfeller som i denne reportasjen er heldigvis ikke representative. Det er litt av grunnen til at de ender opp på programmer som de

Godt at det ikke er representativt. Men synes ikke du at mye av budskapet i reportasjen var at man har det best uten medisiner, og at man til og med kan bli helt frisk fra sine psykiatriske sykdommer hvis man bare slutter å ta medisinene?

Det kan jo gi folk idéer om at de også burde slutte, for å bli friske?

Og det synes jeg er suspekt. Fikk jo tanken selv, men enn så lenge fortsetter jeg å ta dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rådvilla skrev:

Godt at det ikke er representativt. Men synes ikke du at mye av budskapet i reportasjen var at man har det best uten medisiner, og at man til og med kan bli helt frisk fra sine psykiatriske sykdommer hvis man bare slutter å ta medisinene?

Det kan jo gi folk idéer om at de også burde slutte, for å bli friske?

Og det synes jeg er suspekt. Fikk jo tanken selv, men enn så lenge fortsetter jeg å ta dem ;)

Jeg synes også at mye av budskapet i reportasjen var negativt til medisiner. Fikk selv tanken om at jeg burde slutte med medisiner (nå kommer de tankene titt og ofte uansett da)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så ikke programmet, men mener at når medisinbruk tas opp i media (og særlig psykofarmaca) bør de bli flinkere til å få frem at medisiners virkning og bivirkning er svært individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.11.2017 den 8.17, Eva Sofie skrev:

Jeg så ikke programmet, men mener at når medisinbruk tas opp i media (og særlig psykofarmaca) bør de bli flinkere til å få frem at medisiners virkning og bivirkning er svært individuelt.

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius
På 28.11.2017 den 8.17, Eva Sofie skrev:

Jeg så ikke programmet, men mener at når medisinbruk tas opp i media (og særlig psykofarmaca) bør de bli flinkere til å få frem at medisiners virkning og bivirkning er svært individuelt.

Det er viktig ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er i psykiatrien er at pasienter blir sett på som "annenrangs borgere",samme hva de sier. Her er det fritt fram for alle fagpersoner å eksperimentere. Jeg har virkelig stor tro på at medisiner faktisk kan gjøre folk syke,dette er jo forsket på også,men blir ikke tatt alvorlig i det psykiatriske miljø. Konsekvenser får det jo uansett aldri,ja bortsett fra for pasienten da.

Anonymkode: daffa...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er i psykiatrien er at pasienter blir sett på som "annenrangs borgere",samme hva de sier. Her er det fritt fram for alle fagpersoner å eksperimentere. Jeg har virkelig stor tro på at medisiner faktisk kan gjøre folk syke,dette er jo forsket på også,men blir ikke tatt alvorlig i det psykiatriske miljø. Konsekvenser får det jo uansett aldri,ja bortsett fra for pasienten da.

Anonymkode: daffa...0a7

 

Jeg ser det er mange som sier dette ang. psykiatrien, men selv kan jeg heldigvis si at jeg i de fleste tilfeller, med noen unntak, har blitt møtt med både respekt og forståelse. Jeg tror kanskje at den annenrangsholdningen det snakkes om her på DOL, kanskje også skyldes pasientenes syn på seg selv. Man har det dessverre ikke så bra med seg selv når man er innom psykiatrien og da blir det lett vanskelig å se alle fargene rundt seg.

Og selvfølgelig kan medisiner gjøre en sykere i den egenskap av at det er noe kjemisk som skal påvirke signalstoffer i hjernen, men man må veie virkning opp mot bivirkning. Er det noen pasienter som har grunn til å klage over fæle medisiner, er det pasienter som ikke har noe valg om å gjøre annet enn å gå på medisiner med uhyggelige bivirkninger både på kort og lengre sikt. Jeg tror at det å føle seg som fritt vilt når det kommer til medisinering ikke er enestående innen psykiatrien. Jeg har brukt en del ulike epilepsimedisiner opp igjennom og jeg vet at det er flere med epilepsi som kan skrive under med meg på den påstanden.

Ja, medisinen har et godt stykke lenger å gå når det kommer til holdninger innen psykiske lidelser, men jeg tror vi som pasienter av psykiatrien må klare å se litt lenger enn vår egen snute og litt bak vår egen skulder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...