Gå til innhold

Hvordan vet dere om noen er syk eller lat, fra utsiden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

29 minutter siden, Mina1 skrev:

 

Forhørte meg med noen nå, om dette med øyelege. De sier at øyelege er kjempedyrt.

Det er ikke veldig dyrt om du har henvisning fra fastlege. Kanskje blir det til og med billigere enn å gå til optiker, på grunn av støtteregimet du da kommer innunder. De fleste øyeleger har lang ventetid, så det er bare å fikse henvisning asap.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Stikkelsbær skrev:

Dette hørtes litt rart ut. Kjenner et par damer med lignende nærsynthet, og de har fått gratis laseroperasjon. Synet kan forandre seg etterpå også, men da blir det justert med briller.

Broren min er tilsvarende langsynt, og kan ikke laseropereres - vet ikke hvorfor. Han må ta på briller for å komme seg på badet, men med briller og linser ser han greit i hverdagen, og kan fint kjøre bil. Langt fra blind, altså. Mulig det er stor forskjell på nærsynthet og langsynthet.

Gratis laseroperasjon? .. Nei det får ikke jeg. Fikk beskjed at jeg måtte betale hele beløpet om synet stabiliserer seg slik at jeg kan ta det. :(  Det er rart, for jeg er jo regnet som en av de som er blant de høygradige nærsynte med mine nesten minus 9 i syn. Men jeg fikk beskjed for et år siden at da mente en optiker at jeg kunne laseropereres, men nå mener han som jeg gikk til at jeg ikke kan pga synet er for ustabilt.  

Dersom jeg foreks skulle miste linsene jeg har på meg når jeg er ute på tur, så vil jeg ha problemer å orientere meg. Da måtte jeg ha tatt frem mobilen min, og mulig brukt google map for å orientere meg siden jeg ser 10 cm frem. Men skal takke meg til at med linser på så ser jeg forløbig helt klart, men det er lett å bekymre seg for de neste årene.... 

Jeg mener at syn er viktigere enn hørsel. Ville heller blitt døv enn blind. Derfor reagerer jeg veldig på at staten ikke gjør noen bedre tiltak for oss som er sterkt svaksynte. Men mulig jeg er litt klagete nå...fordi jeg er skuffet over hvor dårlig synet mitt er. :/ 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Xtra skrev:

Det er ikke veldig dyrt om du har henvisning fra fastlege. Kanskje blir det til og med billigere enn å gå til optiker, på grunn av støtteregimet du da kommer innunder. De fleste øyeleger har lang ventetid, så det er bare å fikse henvisning asap.

Optiker sa at han vil ikke henvise meg pga jeg har for ustabilt syn, og jeg må ta kontakt med øyenlege for laseroperasjon av eget intiativ om det stabiliserer seg, men forløbig så får jeg ikke ta. .Dersom jeg vil ta laser en gang og synet er stabilisert må jeg betale det selv sa han. Lettere oppgitt.. men men ... dette er bare et eksempel av hvilke info man kan få om slike kjedelige situasjoner.... Altså man kan være nesten blind... og man vet rett og slett ingenting... verken om stønader/ om muligheter osv. :( . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel over hvordan jeg ser uten hjelpeverktøyet mitt : linser. : Handikappet? .. ganske... så derfor jippi for linsene :) . Og dette vil altså ikke staten gi dekninger for. Men jeg klager sjelden over det. Det har dere sikkert sett.: har ikke skrevet om dette før her inne. 

 

1013941-9-1332882247170.jpg

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt med over -10 i brillestyrke, men langt fra blind. Dette med netthinneløsning er kun en generelt større sjanse ved stor brytningsgrad, særlig hvis man får et slag mot hodet. Men det er ikke noe jeg ville ha gått rundt og tenkt på. Du får begynne med briller.

Anonymkode: bc8aa...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg henvisning til øyelege via fastlegen. Høres ikke ut som en helt normal optiker du har vært hos, men du kan ikke skylde på han/henne uansett. Enten har du misforstått, ellers så er det noe annet som har skjedd. Føler du at du er i ferd med å bli blind, sørger du selvsagt for å komme deg til øyelege.

De jeg kjenner som fikk gratis laseroperasjon, fikk det på grunnlag av at de trenger godt syn i jobben sin ("vanlige" jobber i helsesektoren). Hvis ikke reglene er forandret, bør du ha krav på gratis operasjon. Du er jo svært oppegående på nettet, så dette finner du sikkert ut mye av på egenhånd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nærsynt med over -10 i brillestyrke, men langt fra blind. Dette med netthinneløsning er kun en generelt større sjanse ved stor brytningsgrad, særlig hvis man får et slag mot hodet. Men det er ikke noe jeg ville ha gått rundt og tenkt på. Du får begynne med briller.

Anonymkode: bc8aa...bc1

Takk for bidrag. Jeg er glad for å høre at det kan funke med over -10 i brillestyrke også. Jeg er bare så redd for om man kan bli blind av denne nærsyntheten... men det må jo stoppe en plass. Får du dekket noe fta staten anngående briller/ osv? 

Takker også for info anngående netthinneløsning. Og hvordan jeg skal forholde meg til dette :) . Er jo livredd for å bli blind. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stikkelsbær skrev:

Få deg henvisning til øyelege via fastlegen. Høres ikke ut som en helt normal optiker du har vært hos, men du kan ikke skylde på han/henne uansett. Enten har du misforstått, ellers så er det noe annet som har skjedd. Føler du at du er i ferd med å bli blind, sørger du selvsagt for å komme deg til øyelege.

De jeg kjenner som fikk gratis laseroperasjon, fikk det på grunnlag av at de trenger godt syn i jobben sin ("vanlige" jobber i helsesektoren). Hvis ikke reglene er forandret, bør du ha krav på gratis operasjon. Du er jo svært oppegående på nettet, så dette finner du sikkert ut mye av på egenhånd.

 

Jeg føler at jeg er som et lupedyr... Jeg ser godt 10 centimeter frem, men resten ..ser jeg ikke. Og det skremmer nesten vettet av meg. Det er forferdelig ekkelt... Men jeg har normalt syn med linser på. :) . 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg tror ikke at du er lat. 

Jeg forsøker nå å søke jobb pluss gå hardt inn for å forsøke å være aktiv å gjøre noe med det som kan gjøre livet mitt bedre. Det som kan bidra til å bedre min psykiske helse, tankekjør og angst. Men på enkelte dager så er det ikke lett. Jeg vil selv tro at jeg kan kvalifiseres til å få en sykemelding / og mulig uføretrygd om jeg ikke kjemper hardt nå. Jeg kjemper hardt for å forsøke å unngå det og for å bli frisk, og helt bedre ble ikke tilstanden min av at synet mitt gradvis blir dårligere. Jeg er nesten blind. Men leser på nettet at sterkt synshemmete og blinde kan også fungere i jobber.

Jeg liker ikke at mennesker snakker om psykisk syke / eller uføre som latslabber. Da mangler de mulig evner til å sette seg inn i andres situasjon. I noen tilfeller kan det være latskap men i mange så tror jeg det ikke er. 

Har lest resten av tråden. Det er jo bra at du ikke er nesten blind. Som du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ColaZero skrev:

Har lest resten av tråden. Det er jo bra at du ikke er nesten blind. Som du skrev.

Jeg føler meg nesten blind.. for jeg ser jo ikke annet enn 10 centimeter frem uten linser, så jeg skrev derfor nesten blind fordi ellers ser jeg kun noe lys og farger... og kan ikke se verken stoler eller objekter på avstand og derfor kan jeg lett gå i ting...  Det er slik det føles når man går rundt med et så innskrenket syn. Men jeg ser helt klart med linser inntil videre. Men hvis man tenker 10 centimeter frem .. altså om jeg skal se på mobilen så er jeg ikke nesten blind, men ser jeg lengre fremover så ser jeg ingenting... Forstår du da hvorfor jeg da føler meg nesten blind? 

Uttrykket nesten blind brukte jeg fordi jeg må jo gå med hendene foran meg slik jeg ikke går i noe når jeg skal gå til badet om morningen uten linser, eller hvis jeg går noen sted uten linser. Jeg ser da kun 10 centimeter frem. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mina1 skrev:

Takk for bidrag. Jeg er glad for å høre at det kan funke med over -10 i brillestyrke også. Jeg er bare så redd for om man kan bli blind av denne nærsyntheten... men det må jo stoppe en plass. Får du dekket noe fta staten anngående briller/ osv? 

Takker også for info anngående netthinneløsning. Og hvordan jeg skal forholde meg til dette :) . Er jo livredd for å bli blind. 

Man blir ikke blind av nærsynthet. Du bør likevel få deg en time hos øyenlege for å få sjekket at det kun dreier seg om vanlig nærsynthet. Jeg vil tro at du vil bli gradvis mer nærsynt, men når du når en viss alder stabiliserer det seg. Dessverre tror jeg at man må opp i helt ekstrem brytningsgrad for å få støtte til briller. Jeg får det i alle fall ikke.

Anonymkode: bc8aa...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ikke blind av nærsynthet. Du bør likevel få deg en time hos øyenlege for å få sjekket at det kun dreier seg om vanlig nærsynthet. Jeg vil tro at du vil bli gradvis mer nærsynt, men når du når en viss alder stabiliserer det seg. Dessverre tror jeg at man må opp i helt ekstrem brytningsgrad for å få støtte til briller. Jeg får det i alle fall ikke.

Anonymkode: bc8aa...bc1

Takker så mye for informasjon. Jeg ble redd for å bli blind, fordi det oppleves så skremmende hver gang jeg tar av linser eller våkner om morningen... Jeg ser jo ikke foran meg hvor jeg går annet enn farger og skygger... men jeg har kraftig skjev hornhinne i tillegg... som også er med på å bidra til at jeg får ekstra med tåkete syn. Optiker har bestillt inn linser tilpasset hornhinnene mine også. Og da blir alt lettere. 

Takk for svar, og takk for at du kunne beroligge med meg at man blir ikke blind av nærsynthet :) Takk takk.. nå ble jeg lettet!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Jeg føler meg nesten blind.. for jeg ser jo ikke annet enn 10 centimeter frem uten linser, så jeg skrev derfor nesten blind fordi ellers ser jeg kun noe lys og farger... og kan ikke se verken stoler eller objekter på avstand og derfor kan jeg lett gå i ting...  Det er slik det føles når man går rundt med et så innskrenket syn. Men jeg ser helt klart med linser inntil videre. 

Er det en øyesykdom du har, siden du skriver at dette antagelig vil bli verre og verre? Har du større sjanse enn andre for å få netthinneavløsning eller det det noe du er redd for på generelt grunnlag?

Jeg støtter forøvrig alle som mener at du bør dra til øyelege. Det kan vel være en rimelig god investering. Kanskje det er noe som kan gjøres. Men det blir vel den samme runddansen som det var med å prøve å overtale deg til å gå til lege ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, ColaZero skrev:

Er det en øyesykdom du har, siden du skriver at dette antagelig vil bli verre og verre? Har du større sjanse enn andre for å få netthinneavløsning eller det det noe du er redd for på generelt grunnlag?

Jeg støtter forøvrig alle som mener at du bør dra til øyelege. Det kan vel være en rimelig god investering. Kanskje det er noe som kan gjøres. Men det blir vel den samme runddansen som det var med å prøve å overtale deg til å gå til lege ;)

Jeg har fått råd av andre som jeg kjenner, og stole på at optikeren sender meg videre om nødvendig. Han har ikke funnet en øyensykdom som gjør det, men mener at dette skyldes vanlig nærsynthet pluss ganske skjeve hornhinner som gir synet veldig slørete uklart.. Og er det som den anonyme brukeren sa: så er det ikke risiko for å bli blind av nærsynthet. Jeg ser jo skremmende dårlig.. og jeg har hørt at andre som er i samme situasjon også føler seg nesten blind. Må jo gå med hendene foran meg for å ikke gå i noe uten linser, og hvis jeg skal finne mobilen min så ser jeg den ikke for den går i ett med bordet selv om den ligger rett foran meg... skremmende? ja.. men jeg ser med linser, og er fornøyd med det. Regner med at optiker sender meg videre om det er noe... Får satse på det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har fått råd av andre som jeg kjenner, og stole på at optikeren sender meg videre om nødvendig. Han har ikke funnet en øyensykdom som gjør det, men mener at dette skyldes vanlig nærsynthet pluss ganske skjeve hornhinner som gir synet veldig slørete uklart.. Og er det som den anonyme brukeren sa: så er det ikke risiko for å bli blind av nærsynthet. Jeg ser jo skremmende dårlig.. og jeg har hørt at andre som er i samme situasjon også føler seg nesten blind. Må jo gå med hendene foran meg for å ikke gå i noe uten linser, og hvis jeg skal finne mobilen min så ser jeg den ikke for den går i ett med bordet selv om den ligger rett foran meg... skremmende? ja.. men jeg ser med linser, og er fornøyd med det. Regner med at optiker sender meg videre om det er noe... Får satse på det. 

Vet ikke om optiker kan skrive rekvisisjon, men du får høre. Da jeg var hos øyelege betalte jeg kun egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ColaZero skrev:

Vet ikke om optiker kan skrive rekvisisjon, men du får høre. Da jeg var hos øyelege betalte jeg kun egenandel.

Jeg må undersøke. Utifra hva andre jeg kjenner forteller meg er at optiker har plikt til å henvise til øyelege om nødvendig. Siden min ikke har gjort det så må det være noe som han ser på som ikke nødvendig. Jeg må stole på det. Har ringt og forhørt meg litt rundt med folk jeg kjenner. 

Netthinneavløsning er jeg sjekket for. Alt ser bra ut nå men optiker sa at jeg er i risikogruppen for det pga høygradig nærsynthet men jeg har tro på at dette går bra :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Et eksempel over hvordan jeg ser uten hjelpeverktøyet mitt : linser. : Handikappet? .. ganske... så derfor jippi for linsene :) . Og dette vil altså ikke staten gi dekninger for. Men jeg klager sjelden over det. Det har dere sikkert sett.: har ikke skrevet om dette før her inne. 

 

1013941-9-1332882247170.jpg

Uff jammen ser du dårlig Mina :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg må undersøke. Utifra hva andre jeg kjenner forteller meg er at optiker har plikt til å henvise til øyelege om nødvendig. Siden min ikke har gjort det så må det være noe som han ser på som ikke nødvendig. Jeg må stole på det. Har ringt og forhørt meg litt rundt med folk jeg kjenner. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Uff jammen ser du dårlig Mina :o 

Ja enda verre enn på det bildet egentlig. Dersom jeg ser ut et vindu og det er fjell  utenfor så ser jeg ikke fjellene i det hele tatt..  De bare er ingenting... tåke hvit .. Men med linser det jeg fjell med mye grønne trær foreks.. helt natt og dag med og uten linser :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Ja enda verre enn på det bildet egentlig. Dersom jeg ser ut et vindu og det er fjell på avstand utenfor så ser jeg ikke fjellene i det hele tatt.. Men med linser det jeg dem. :)

Godt du har linser da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...