Gå til innhold

Hvordan vet dere om noen er syk eller lat, fra utsiden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Godt du har linser da :) 

Ja det er jeg glad for. Takket være linser så ser jeg helt skarpt. Men uten blir det altså sånn om jeg foreks kom inn i en hall med mange mennesker og en foreleser ;) . Så da forstår du gjerne hvorfor jeg bruker begrepet "nesten blind". Men blind er jo såklart verre for da ser man ingenting. Og da har man ikke de gode hjelpemidler som jeg har i linsene mine nå. Linsene mine: love them ;) . Så jeg skal jo være glad for at vi lever i et samfunn med linser og briller ser du. 

Happy med at linsene funker! :D 

display.php?data=4a2bb67a17e94de1881934d

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Mina1 skrev:

Ja det er jeg glad for. Takket være linser så ser jeg helt skarpt. Men uten blir det altså sånn om jeg foreks kom inn i en hall med mange mennesker og en foreleser ;) . Så da forstår du gjerne hvorfor jeg bruker begrepet "nesten blind". Men blind er jo såklart verre for da ser man ingenting. Og da har man ikke de gode hjelpemidler som jeg har i linsene mine nå. Linsene mine: love them ;) . 

display.php?data=4a2bb67a17e94de1881934d

Ja godt du har linser da :) Noen må jo ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanuttius

Jeg hadde bedt legen om å bli henvist til øyelege. Det er billigere hos øyelegen enn hos optikeren, går under egenadelskortet. Dessuten slipper man mas om å kjøpe nye linser og briller fordi synet har endret seg bittelitt, en øyelege er mere realist i fht hva du trenger. Det er ventetid men en saklig vurdering av synet skal du ha og info om det evt er noen sykdommer å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja det er jeg glad for. Takket være linser så ser jeg helt skarpt. Men uten blir det altså sånn om jeg foreks kom inn i en hall med mange mennesker og en foreleser ;) . Så da forstår du gjerne hvorfor jeg bruker begrepet "nesten blind". Men blind er jo såklart verre for da ser man ingenting. Og da har man ikke de gode hjelpemidler som jeg har i linsene mine nå. Linsene mine: love them ;) . Så jeg skal jo være glad for at vi lever i et samfunn med linser og briller ser du. 

Happy med at linsene funker! :D 

display.php?data=4a2bb67a17e94de1881934d

Så leit å høre at du frykter du vil bli blind eller komme «utenfor sonen» for linser/briller. Jeg støtter absolutt forslag fra mange her om å be om time til øyenlege. Det kan være vel anvendte penger. 

Og så håper jeg din optiker har rett og at synet stabiliserer seg snart. Jeg ble gradvis mer nærsynt fra ca 10-11-årsalderen, og det har vel vært stabilt siden jeg var ca 20-21 (bortsett fra at jeg nå har blitt alderslangsynt i tillegg. Høhø.)

Jeg har «bare» ca -6 på ene øyet og ca -7,5 på det andre, men i et rom med folk ser jeg ikke noe bedre enn på bildet over. Forskjellen mlm meg og deg er vel mest mht å se ting på nært hold - der du ser på ti cm avstand ser jeg kanskje på 20 ;) Så litt lettere å lese på senga. :D 

Vedrørende dette med støtte osv: Jeg skjønner godt at du tenker sånn. Det går jo en del penger i løpet av et år med linser. Og brilleglass for veldig nærsynte er mye dyrere enn for moderat nærsynte. Men det er iallfall en stor fordel at man tross alt _kan_ se helt perfekt med lett tilgjengelige hjelpemidler! Jeg tror ikke man defineres som «svaksynt» når det er tilfelle. 

Men det er selvsagt noe annet dersom tilstanden din skulle forverre seg, og det ikke stabiliseres. Ønsker deg all mulig lykke til hos øyenlege! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
3 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg føler at jeg er som et lupedyr... Jeg ser godt 10 centimeter frem, men resten ..ser jeg ikke. Og det skremmer nesten vettet av meg. Det er forferdelig ekkelt... Men jeg har normalt syn med linser på. :) . 

Jeg synes godt du kan gå til øyenlege, men har en liten mistanke om at du begymrer deg alt for mye. 

Det at du er sterkt nærsynt er en risikofaktor mhp netthinneløsning, er det ikke? I utgangspunktet er netthinneløsning veldig sjeldent. Det skjer med ca en av 10 000 i følge google. Selv om risikoen skulle øke 100x så er den er fortsatt lav. Du skal nok dø av kreft eller hjertefeil som oss andre før det skjer.

Jeg vet ikke om du holder på å bli blind, men det er ingen ting du skriver som tyder på at det faktisk er i ferd med å skje, eller?Får du - 10 må du kanskje ha tynne briller i tillegg til linser. Eller du kan opereres.

Ikke ta sorgene på forskudd, men snakk gjerne med en lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes godt du kan gå til øyenlege, men har en liten mistanke om at du begymrer deg alt for mye. 

Det at du er sterkt nærsynt er en risikofaktor mhp netthinneløsning, er det ikke? I utgangspunktet er netthinneløsning veldig sjeldent. Det skjer med ca en av 10 000 i følge google. Selv om risikoen skulle øke 100x så er den er fortsatt lav. Du skal nok dø av kreft eller hjertefeil som oss andre før det skjer.

Jeg vet ikke om du holder på å bli blind, men det er ingen ting du skriver som tyder på at det faktisk er i ferd med å skje, eller?Får du - 10 må du kanskje ha tynne briller i tillegg til linser. Eller du kan opereres.

Ikke ta sorgene på forskudd, men snakk gjerne med en lege. 

Takker deg og dere andre for tipsene og rådene dere gir meg :). Jeg har klart å svelge ned sjokket nå. Men jeg må si at jeg ble veldig sjokket da jeg var hos optiker forleden, og fikk høre at synet var blitt ytterligere dårligere... Jeg har i mange år håpet på at det skulle stabilisere seg. Men nei det går nedover, men jeg håper det ikke fortsetter slik.  Og det som er kjipt er at staten ikke dekker noe for oss som er avhengig av linser, briller, optiker-timer osv. 

Jeg er enig med det du skriver at risikoen for netthinneløsning er nok ganske liten selv om den er mye høyere for meg som er såpass nærsynt. 

Det som jeg frykter mest er at de plutselig ikke skal ha linsestyrken min eller brillestyrken. Når jeg går inn på foreks: Lensit og Lenson sine sider på nettet... der pleier jeg å kjøpe dagslinser, så står det kun ned til -9 på mange av linsene. Jeg liker å gå i linser fordi da får jeg sidesyn og helt annet syn enn med briller. Føler meg også mer vel med linser. Jeg spurte optikeren hva som skjedde om den gikk for langt ned.. Er det mulig å laseroperere da sa jeg.. Han sa: nei da er det ikke mer å gjøre... Men mulig at det var en missforståelse mellom han og meg.. Jeg vet ikke. Men jeg skal ikke ta sorgene på forhånd. Jeg er bare nærsynt med ganske skjeve hornhinner...  Jeg er mer optimistisk nå. Jeg fikk bare et sjokk i starten og var litt lei meg over at synet var enda dårligere.

Jeg tror at alle fra minus 2,5 og utover ser ganske dårlig. Jeg så veldig dårlig da jeg hadde -2,5 også. Men nå har jeg altså -9 nesten... men forskjell på synene for folk med minus er nok hvor langt de ser klart. Altså som en oppe i tråden skriver at hun ser gjerne klart 20 centimeter frem, mens jeg 10.. mens ellers ser vi helt uklart. 

Velger å tro på at optikeren sender meg videre om det er noe. Men jeg kommer til å forhøre meg litt rundt om dette. For det er jo greit å være forberedt. Som optikeren sa: hvorfor skal synet mitt stoppe å gå nedover med minus når det har holdt på slik hele tiden nå? .. men jeg forsøker å fortsette å tro at naturen vil stoppe dette snart ;) 

Ser jo at det var en her inne som hadde -10. Dvs ... ja hun bekymrer seg ikke forstår jeg. Så nå får jeg også slutte å bekymre meg. Er nok meg som er ganske uviten av meg når det gjelder nærsynthet. Frykten min var at nærsyntheten kunne gjøre meg blind i seg selv... men jeg velger å tro at det ikke kan skje. :) . Skrur på optimismen!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg synes godt du kan gå til øyenlege, men har en liten mistanke om at du begymrer deg alt for mye. 

Det at du er sterkt nærsynt er en risikofaktor mhp netthinneløsning, er det ikke? I utgangspunktet er netthinneløsning veldig sjeldent. Det skjer med ca en av 10 000 i følge google. Selv om risikoen skulle øke 100x så er den er fortsatt lav. Du skal nok dø av kreft eller hjertefeil som oss andre før det skjer.

Jeg vet ikke om du holder på å bli blind, men det er ingen ting du skriver som tyder på at det faktisk er i ferd med å skje, eller?Får du - 10 må du kanskje ha tynne briller i tillegg til linser. Eller du kan opereres.

Ikke ta sorgene på forskudd, men snakk gjerne med en lege. 

Wow.. der var jeg inne på lensit sin side på nettet, og finner noen typer linser som er på minus 12... Supert.. da har jeg mer å gå på ;) . Fornøyd ! hehe. Da er det tydeligvis ikke så farlig om jeg fortsetter nedover på minus-siden en stund til.... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mina1 skrev:

Et eksempel over hvordan jeg ser uten hjelpeverktøyet mitt : linser. : Handikappet? .. ganske... så derfor jippi for linsene :) . Og dette vil altså ikke staten gi dekninger for. Men jeg klager sjelden over det. Det har dere sikkert sett.: har ikke skrevet om dette før her inne. 

 

1013941-9-1332882247170.jpg

En stor andel av befolkningen er avhengig av briller. Kostnadene er omtrent de samme hvor "sterke" glass som er nødvendig. Kostnader til briller er noe svært mange av oss må ta med i budsjettene våre. 

Dersom du vil redusere kostnadene, så vil det normalt være billigere å kun bruke briller enn å kjøpe linser i tillegg. 

Siden det er uklart hvorfor synet ditt svekkes gradvis, så er det fornuftig å  be fastlegen om henvisning til øyelege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg hadde bedt legen om å bli henvist til øyelege. Det er billigere hos øyelegen enn hos optikeren, går under egenadelskortet. Dessuten slipper man mas om å kjøpe nye linser og briller fordi synet har endret seg bittelitt, en øyelege er mere realist i fht hva du trenger. Det er ventetid men en saklig vurdering av synet skal du ha og info om det evt er noen sykdommer å bekymre seg over.

Bare en kommentar til det med øyelegers realisme. Min mors øyelege anbefaler henne konsekvent å kjøpe briller på Nille;-) Hun ser imidlertid ganske godt, men er operert flere ganger - både for grønn og grå stær (eller jeg vet ikke helt om de har operert for begge typene da). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

En stor andel av befolkningen er avhengig av briller. Kostnadene er omtrent de samme hvor "sterke" glass som er nødvendig. Kostnader til briller er noe svært mange av oss må ta med i budsjettene våre. 

Dersom du vil redusere kostnadene, så vil det normalt være billigere å kun bruke briller enn å kjøpe linser i tillegg. 

Siden det er uklart hvorfor synet ditt svekkes gradvis, så er det fornuftig å  be fastlegen om henvisning til øyelege. 

Ja man kan jo få dårligere syn av sukkersyke foreks. Men nå tror jeg ikke at jeg har sukkersyke. Optiker trodde bare at jeg var nærsynt.. Han mistenkte ikke noe øyensykdom. Men jeg er veldig uviten om det. Det positive er at jeg fant linsestyrke på minus 12 nå. Trodde den stopper på minus 9. Men problemet er at jeg har ganske skjeve hornhinner som gjør at jeg mister bokstaver når jeg leser med vanlige linser og ser mer uklart og skikkelig tåkete med vanlige linser og. Men nå blir det spennende for jeg skal om noen dager få noen nye linser med tilpasset for mine skjeve hornhinner. Så optiker var flink som fant ut av hvorfor jeg ser tåkete / og uklart med riktig linsestyrke også. Noe jeg har gjort en stund.  Men linsene med hornhinnefiksing strekker seg kun ned til minus 9. 

Det er fristende med laser. Men jeg kommer til å forhøre meg med legen neste gang jeg er der om dette med synet. Jeg burde kanskje testet mer for sukkersyke ... 

Takker for tips anngående dette med synet mitt. Det er nok flere som har like dårlig syn og verre. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frosken skrev:

Bare en kommentar til det med øyelegers realisme. Min mors øyelege anbefaler henne konsekvent å kjøpe briller på Nille;-) Hun ser imidlertid ganske godt, men er operert flere ganger - både for grønn og grå stær (eller jeg vet ikke helt om de har operert for begge typene da). 

Tror desverre ikke de har minus 9 i briller på Nille. Men jeg skal sjekke hvor langt de strekker seg ned. Takk for tips. Det er kostbart å være avhengig av briller og linser men Nille har nok billige men de har sikkert ikke styrken min :/. Men skal se etter :) . Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Tror desverre ikke de har minus 9 i briller på Nille. Men jeg skal sjekke hvor langt de strekker seg ned. Takk for tips. Det er kostbart å være avhengig av briller og linser men Nille har nok billige men de har sikkert ikke styrken min :/. Men skal se etter :) . Takk for tips. 

Jeg kan ikke forestille meg at Nille og lignende har briller med styrke over +/- 3-4. Poenget med historien min var mer det at du sjelden hører optikere si til sine kunder at de like gjerne kan kjøpe briller på Nille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, frosken skrev:

Jeg kan ikke forestille meg at Nille og lignende har briller med styrke over +/- 3-4. Poenget med historien min var mer det at du sjelden hører optikere si til sine kunder at de like gjerne kan kjøpe briller på Nille. 

Jeg fant faktisk nettbutikker som har styrke opptil minus 10 :) . Fant briller for ca 400 kroner, og det er jo langt billigere enn hva det koster hos optiker. Optiker tar mange tusen kroner. Godt at du tipset meg om Nille, for det fikk meg til å søke på nettet, og da fant jeg billige briller med riktige styrkeglass for meg. 

https://extraoptical.com/no/optiker/briller/195-395

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg fant faktisk nettbutikker som har styrke opptil minus 10 :) . Fant briller for ca 400 kroner, og det er jo langt billigere enn hva det koster hos optiker.

Anbefaler at du velger tynnere glass og refleksfri overflate. Da blir det dyrere, men fortsatt langt billigere enn hos optiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, gråstein skrev:

Anbefaler at du velger tynnere glass og refleksfri overflate. Da blir det dyrere, men fortsatt langt billigere enn hos optiker.

Enig. :). Det var langt billigere. Nå hørte jeg at en i familien hadde kjøpt briller hos optiker som kom på 9000 kroner. Er dyrt hos optiker. Mye bedre å bestille noen billige på nettet og dessuten forandres styrken fortløpende hos meg ... hvis den holder på som før. Så da må jo jeg skifte glass ofte...  :).

Disse optikerforretningen tar ekstremt høye priser. Er som på mobilforretningene. Laderledning koster 200-250 kr der. Mens på jula får man den for ca 70 kr. :). Og den dyreste er ikke en bedre lader. ... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 12.30, Mina1 skrev:

Jeg vet ikke årsaken til problemene. Mulig at jeg har lett for å bekymre meg, men man kan bli litt stresset når man ser at synet blir dårligere og dårligere. Nå er det altså -8,75... nesten - 9. Linsestyrken ifølge nettet strekker seg til -9, men ikke lenger. Mulig jeg tar sorgen på forhånd altså, men jeg er er vant med at linsestyrken flytter seg ned et trinn hvert år... og det vekker jo litt tanker om : hva om dette fortsetter.. da vil de ikke ha linsestyrke til meg. Brilleglassene går ned til -10. 

Forhørte meg med noen nå, om dette med øyelege. De sier at øyelege er kjempedyrt. Men det er jo egentlig greit å få sjekket dette grundig opp før jeg blir handikappet av at de ikke har linsestyrke/ brilleglass til meg lenger. Skal jo være optimist igrunnen, men jeg ble jo litt pessimist siden jeg selv har sett utviklingen. Og hvert år så flyttes synet det med ca 1 grad, dvs .. først gikk den fra -3-minus 4, og så neste år -4 til minus 5, året etter -6 til minus 7, året etter - 7 til minus 8... så hvorfor skal man tro at synet stabiliserer seg til neste år igjen ;). Men jeg får håpe. 

Takker for råd, og jeg skal søke litt på øyeleger. Optiker sa at det ikke var noe han ville henvise meg til , og at jeg måtte bare se hvilke vei det gikk. Og går det videre nedover så var det ikke mer å gjøre med det sa han.  Sitter tilbake forvirret , men men jeg har vel en tendens til å stresse ;) 

Og at jeg leser samtidig på nettet at blinde har ingen grunn til å være uffør, gjorde meg bare enda mer oppgitt. ;) . Slik er det når man surfer rundt. Leste også om andre som hadde samme problem, og surfet rundt om det , som også ble oppgitt i det jeg surfet om det å ha -9 i syn. 

Så dette med blinde er eksempel på om det er latskap å være ufføre.. Altså skal en blind jobbe med det handikappet de har. Jeg mener at de burde få slippe. Men nå håper jeg på at jeg aldri blir blind. Men ble lettere oppgitt. :/ 

En øyelege er en lege i spesialisthelsetjenesten, og du kan gå til fastlegen for henvisning. Det kan være lang venteliste, men det bør ikke bli dyrt hvis du har henvisning. En optiker er IKKE en lege, men en spesialist på syn, linser og briller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirabell skrev:

En øyelege er en lege i spesialisthelsetjenesten, og du kan gå til fastlegen for henvisning. Det kan være lang venteliste, men det bør ikke bli dyrt hvis du har henvisning. En optiker er IKKE en lege, men en spesialist på syn, linser og briller. 

Takk for info :)  Det er ikke lett å vite hva som er rett å gjøre i min situasjon. Kjenner ingen med så dårlig syn som meg. Er en i familien min som også er nærsynt men vedkommende sier at han er langt ifra så nærsynt som meg. 

Optiker mener at det er en slags vanlig feil på øyet / en slags brytningsfeil som gjør nærsyntheten utifra hva jeg har fått informasjon om. Jeg har sluttet å tro at det vil slutte å gå nedover med synet etter å ha gått å håpet på det i 20 år. Det har bare gått nedover. Men jeg forsøker å være optimist uansett og ta det som det kommer. Men det er nok lurt å forhøre seg om det om dette fortsetter slik...  

Jeg vet lite om det er normalt å ha så dårlig syn. Vet jo at mange er nærsynte eller langsynte. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker aldri i de baner om andre hvis det ikke er noe særlig spesielt. Alltid er det noe for de fleste tror jeg. Slik de burde være er sjelden noe. Man er vel bare fornøyd om man har det sånn alminneligbra og ikke helt under streken.

Anonymkode: 703c6...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2017 den 1.14, Mina1 skrev:

Jeg tror ikke at du er lat. 

Jeg forsøker nå å søke jobb pluss gå hardt inn for å forsøke å være aktiv å gjøre noe med det som kan gjøre livet mitt bedre. Det som kan bidra til å bedre min psykiske helse, tankekjør og angst. Men på enkelte dager så er det ikke lett. Jeg vil selv tro at jeg kan kvalifiseres til å få en sykemelding / og mulig uføretrygd om jeg ikke kjemper hardt nå. Jeg kjemper hardt for å forsøke å unngå det og for å bli frisk, og helt bedre ble ikke tilstanden min av at synet mitt gradvis blir dårligere. Jeg er nesten blind. Men leser på nettet at sterkt synshemmete og blinde kan også fungere i jobber.

Jeg liker ikke at mennesker snakker om psykisk syke / eller uføre som latslabber. Da mangler de mulig evner til å sette seg inn i andres situasjon. I noen tilfeller kan det være latskap men i mange så tror jeg det ikke er. 

Men jeg må i ettertid få føye til at jeg har følt meg rimelig teit når jeg ble så bekymret over at du skrev at du nesten er blind og at du når som helst kunne få netthinneavløsning. Jeg syntes det hørtes forferdelig ut. 

Også er det hele ganske langt fra sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, ColaZero skrev:

Men jeg må i ettertid få føye til at jeg har følt meg rimelig teit når jeg ble så bekymret over at du skrev at du nesten er blind og at du når som helst kunne få netthinneavløsning. Jeg syntes det hørtes forferdelig ut. 

Også er det hele ganske langt fra sannheten.

Jeg lyver jo ikke når jeg sier at jeg er nesten blind uten linser og briller. Dersom du hadde vært meg og tatt av linsene / eller gått uten briller så hadde du nok blitt ganske så skremt av hvor dårlig du ser. Jeg oppfatter ikke detaljer... går rett i ting... Jeg har ikke noe syn annet enn å klare å se på mobilen hvis jeg tar mobilen helt opp i ansiktet mitt... Så om du synes at ordet jeg brukte at jeg er nesten blind... altså at de er løgnaktige.. så får du tenke sånn, men jeg skrev det som andre med samme syn skriver . ( etter å ha søkt opp andre i samme situasjon) : vi føler oss nesten blinde uten linser og briller.. 

I dag foreks... jeg hørte noen i huset... så ingen... hadde ikke linser på.. Lurte på hvem som var i huset...Trodde jeg så en skygge som gikk.. men jeg så den knappt... var ikke sikker på om det var et menneske eller om det var ingen. Det viste seg at det var min sønn.  Altså nå forteller jeg litt hvordan livet mitt er når jeg har sovet og ikke har linser på. Det er derfor jeg brukte ord som : nesten blind... (uten hjelpemidler som linser og briller) .

Vet ikke hvordan ditt syn er.. og om du er plaget av nærsynthet selv og derfor mener at man ser uten linser / briller når man er nede på minus 9 og i tillegg har veldig skjeve hornhinner... Men jeg er optimistisk og har troen på at dette går bra og at jeg ikke blir blind av dette :) . Det koster iallefall mye penger å ha dette problemet. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...