Gå til innhold

Hvordan vet dere om noen er syk eller lat, fra utsiden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men okey. @ColaZero. Jeg uttrykkte meg vel litt feil med å skrive at "jeg er nesten blind". Jeg er nok ikke det selv om minusgraden er langt nede. Men saken er at det føles som om jeg er nesten blind eller på vei til å bli det. Så jeg uttrykkte meg slik fordi jeg blir jo fortvilt og det føles jo slik...  Men jeg ser på ca 10 centimeters avstand, og helt klart på den avstanden... -resten blir helt fjernt og diffust. Jeg velger iallefall å tenke positivt og tro at dette skal gå bra selv om jeg er skremt over hvor langt nedover det har gått jevnt og trutt med synet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg lyver jo ikke når jeg sier at jeg er nesten blind uten linser og briller. Dersom du hadde vært meg og tatt av linsene / eller gått uten briller så hadde du nok blitt ganske så skremt av hvor dårlig du ser. Jeg oppfatter ikke detaljer... går rett i ting... Jeg har ikke noe syn annet enn å klare å se på mobilen hvis jeg tar mobilen helt opp i ansiktet mitt... Så om du synes at ordet jeg brukte at jeg er nesten blind... altså at de er løgnaktige.. så får du tenke sånn, men jeg skrev det som andre med samme syn skriver . ( etter å ha søkt opp andre i samme situasjon) : vi føler oss nesten blinde uten linser og briller.. 

I dag foreks... jeg hørte noen i huset... så ingen... hadde ikke linser på.. Lurte på hvem som var i huset...Trodde jeg så en skygge som gikk.. men jeg så den knappt... var ikke sikker på om det var et menneske eller om det var ingen. Det viste seg at det var min sønn.  Altså nå forteller jeg litt hvordan livet mitt er når jeg har sovet og ikke har linser på. Det er derfor jeg brukte ord som : nesten blind... (uten hjelpemidler som linser og briller) .

Vet ikke hvordan ditt syn er.. og om du er plaget av nærsynthet selv og derfor mener at man ser uten linser / briller når man er nede på minus 9 og i tillegg har veldig skjeve hornhinner... Men jeg er optimistisk og har troen på at dette går bra og at jeg ikke blir blind av dette :) . Det koster iallefall mye penger å ha dette problemet. 

Nei, tenkte ikke at du var løgnaktig. Men en smule dramatiserende. Jeg fikk jo sjokk når jeg leste at du nesten var blind! Og at du hadde stor sjanse for å få netthinneavløsning! Som ikke stemte.

Tror jeg sa noe om ordbruk omtrent i det du begynte å skrive her inne. Du spurte om du kunne sende meg en PM. Der snakket vi litt om at du kunne oppleves som dramatiserende ved bruk av store ord og beskrivelse av store følelser. 

Du har forklart mange ganger at du "føler" deg blind. Men det er stor forskjell fra det å faktisk være det.

Kjempedyrt å gå til optiker. Jeg går til øyelege og får presise tall og dermed handler jeg på Nille. Linser prøvde jeg, men det ble for dyrt for meg. Nå har synet blitt mye svakere det siste året og må en ny tur til Nille. Optikere har også kurver med billigbriller. Min far kjøpte nye briller for 6 mnd siden. 9500 kr!!!! Lurer på om optikeren lurte han siden min far er gammel.

Endret av ColaZero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mina1 skrev:

Men okey. @ColaZero. Jeg uttrykkte meg vel litt feil med å skrive at "jeg er nesten blind". Jeg er nok ikke det selv om minusgraden er langt nede. Men saken er at det føles som om jeg er nesten blind eller på vei til å bli det. Så jeg uttrykkte meg slik fordi jeg blir jo fortvilt og det føles jo slik...  Men jeg ser på ca 10 centimeters avstand, og helt klart på den avstanden... -resten blir helt fjernt og diffust. Jeg velger iallefall å tenke positivt og tro at dette skal gå bra selv om jeg er skremt over hvor langt nedover det har gått jevnt og trutt med synet. :) 

Må fokusere på at det går bra dette her. Tror ikke du er på vei til å bli blind heller. Fikk bare sånn sjokk. Følte ikke at du løy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mina1 skrev:

Men okey. @ColaZero. Jeg uttrykkte meg vel litt feil med å skrive at "jeg er nesten blind". Jeg er nok ikke det selv om minusgraden er langt nede. Men saken er at det føles som om jeg er nesten blind eller på vei til å bli det. Så jeg uttrykkte meg slik fordi jeg blir jo fortvilt og det føles jo slik...  Men jeg ser på ca 10 centimeters avstand, og helt klart på den avstanden... -resten blir helt fjernt og diffust. Jeg velger iallefall å tenke positivt og tro at dette skal gå bra selv om jeg er skremt over hvor langt nedover det har gått jevnt og trutt med synet. :) 

Det er ikke løgn å bruke uttrykket 'nesten blind', men det var settingen det kom i som fikk det til å fremstå som mye verre og mye mer dramatisk enn det det mest sannsynlig er (jeg vet du ikke har vært hos øyenlege ennå for å få avklart om din innerste frykt har noen realitet). Jeg kan også i en mer uformell setting si på en spøkefullmåte at jeg er 'nesten blind', men ville lagt til 'uten briller/linser', eller at det i det minste framgikk tydelig av situasjonen at jeg snakker om hvor hjelpeløs jeg ville ha vært uten synshjelpemidler. Folk som kjenner meg ser jo at jeg fungerer utmerket i dagliglivet og på ingen måte er hemmet av det som tross alt er en helt vanlig løsbar nærsynthet. Da fremstår ikke "nesten blind (uten linser)" sagt f eks over lunsjbordet på jobb som noe mer enn det det er.

Ettersom vi ikke kjenner deg og din sterke nærsynthet ikke har vært oppe tidligere blir det veldig lett å tolke førsteinnlegget der dette ble nevnt som mye mer dramatisk enn det egentlig er. Vi visste jo ikke at du funker helt fint med linser på :) Jeg så for meg en Mina1 som hadde ekstra stor skrift på PC'en og kanskje fikk opplest tekstene maskinelt! :D 

Men din frykt for at det kan forverres fremstår jo som noe som reduserer din livskvalitet, og derfor burde du egentlig få visshet om at det 'bare' er vanlig nærsynthet, om enn veldig mye, og at den vil stabilisere seg snart. Krysser fingrene for deg at du snart slipper å bekymre deg for dette! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, morsan skrev:

Det er ikke løgn å bruke uttrykket 'nesten blind', men det var settingen det kom i som fikk det til å fremstå som mye verre og mye mer dramatisk enn det det mest sannsynlig er (jeg vet du ikke har vært hos øyenlege ennå for å få avklart om din innerste frykt har noen realitet). Jeg kan også i en mer uformell setting si på en spøkefullmåte at jeg er 'nesten blind', men ville lagt til 'uten briller/linser', eller at det i det minste framgikk tydelig av situasjonen at jeg snakker om hvor hjelpeløs jeg ville ha vært uten synshjelpemidler. Folk som kjenner meg ser jo at jeg fungerer utmerket i dagliglivet og på ingen måte er hemmet av det som tross alt er en helt vanlig løsbar nærsynthet. Da fremstår ikke "nesten blind (uten linser)" sagt f eks over lunsjbordet på jobb som noe mer enn det det er.

Ettersom vi ikke kjenner deg og din sterke nærsynthet ikke har vært oppe tidligere blir det veldig lett å tolke førsteinnlegget der dette ble nevnt som mye mer dramatisk enn det egentlig er. Vi visste jo ikke at du funker helt fint med linser på :) Jeg så for meg en Mina1 som hadde ekstra stor skrift på PC'en og kanskje fikk opplest tekstene maskinelt! :D 

Men din frykt for at det kan forverres fremstår jo som noe som reduserer din livskvalitet, og derfor burde du egentlig få visshet om at det 'bare' er vanlig nærsynthet, om enn veldig mye, og at den vil stabilisere seg snart. Krysser fingrene for deg at du snart slipper å bekymre deg for dette! :) 

Helt sant. Jeg ha venner / kollegaer / osv som har samme måte å si ting på som meg. Jeg omgås med dannede hyggelige folk faktisk men når vi skal uttrykke noe så sier vi gjerne ord på den måten når noe plager oss: "Jeg er nesten blind" osv... Iallefall i den grad av minus jeg ligger på. Synet er jo kraftig svekket. Men med linser så ser jeg tåkete men jeg ser. Jeg skal derfor få noen spesielle linser hvor jeg slipper tåkesynet. Tåkesynet skyldes skjeve hornhinnene som ikke er vært oppdaget før nå. Jeg har hatt dette tåkesynet en god stund nå, men jeg trodde alle hadde det sånn. 

Det er jo ikke synd i meg. Jeg klarer meg med linser og briller nå. Men jeg tror du forstår bekymringen som oppsto inni meg rett etter siste kontrollen. Jeg er ikke bekymret nå lenger, men jeg er relalistisk med at jeg vet jo ikke hvilke vei dette vil gå.

For foreks. 6 år siden var jeg på kontroll og da var synet : minus 3, 5.. Så går jeg på ny kontroll et år etter: minus 4,5. Ny kontroll et år etter: minus 5. Ny kontroll året etter : minus 6. Ny kontroll året etter: minus 7, og ny kontroll året etter minus 8. , og ny kontroll året etter gratulerer Mina : minus 9. ;)  Det er slik det holder på... og mellom hver kontroll så har jeg vært optimistisk og håpet på at alt skulle forbedre seg, men så får jeg bare beskjed at det går nedover og nedover. Men at optiker ikke vet hvilke vei dette vil gå.  Men jeg har levd med dette, og jeg regner med at dette skal gå bra. Jeg vet ikke om dere andre hadde blitt engstelig av det? Eller er det bare meg som begynte å tenke på det litt for mye? Jeg har det fint, men jeg tenker på at jeg vet ikke hvordan dette vil ende og at jeg må nyte synet her og nå. :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det vært meg som hadde hatt så rask forverring av synet, hadde jeg gått til lege for minst fire år siden, kanskje fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

Hadde det vært meg som hadde hatt så rask forverring av synet, hadde jeg gått til lege for minst fire år siden, kanskje fem.

Samme her. Uansett hva en mer eller mindre tilfeldig optiker sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mina1, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke går til øyelege. Jeg hadde også gått til øyelege for flere år siden. Nå går jeg fast til øyebunnsfotografering pga diabetes. Sist fikk jeg beskjed om at blodårene var preget etter å ha hatt diabetes i mange år. Må si at jeg ble litt bekymret da. Gruer meg til den dagen jeg må opereres/laser behandles fordi blodårene har blitt verre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, emilie321 skrev:

Mina1, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke går til øyelege. Jeg hadde også gått til øyelege for flere år siden. Nå går jeg fast til øyebunnsfotografering pga diabetes. Sist fikk jeg beskjed om at blodårene var preget etter å ha hatt diabetes i mange år. Må si at jeg ble litt bekymret da. Gruer meg til den dagen jeg må opereres/laser behandles fordi blodårene har blitt verre.

 

Jeg har forhørt meg med en annen i familien som har samme problem som meg, bare at han har litt bedre syn enn meg og hans syn har vært stabil lenge. Vedkommende mener at optikeren er som helsepersonell, og at det har ingen hensikt i å gå til legen med det. Dersom det er noe som må gjøres så har optikeren plikt til å sende videre. Vedkommende sa selv at han forsøkte en gang å ta opp noe med legen, og da sa legen at en optiker er som helsepersonell, og at det er de som tar seg av dette med syn, og sender videre om det er noe. 

Men jeg forstår at dere forstår tankene mine om at jeg er usikker om synet vil fortsette å gå nedover, for hvorfor skal det ikke gjøre det når det har gjort det så lenge? Jeg vurderer å ta dette opp med lege neste gang jeg er hos legen. Altså jeg tenker på å spørre legen om dette med synet og si at det er rart at det har gått så nedover.... 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg vurderer å ta dette opp med lege neste gang jeg er hos legen. Altså jeg tenker på å spørre legen om dette med synet og si at det er rart at det har gått så nedover.... 

Jeg tror du må øve deg på å tøffe deg opp litt :)

Øv deg hjemme foran speilet, og si noe sånt som:

"Jeg er bekymret for synet mitt. Fra jeg var xx år til xx var det ganske stabilt, og ble bare endret fra Y,Y til Y,Y. For 6 år siden var det minus 3, 5. År etter: minus 4,5. Ny kontroll et år etter: minus 5. Ny kontroll året etter : minus 6. Ny kontroll året etter: minus 7, og ny kontroll året etter minus 8. , og nå i år: minus 9. Jeg er redd for at synes mitt skal forverres ytterligere, og jeg ønsker å få rekvisisjon til øyelege for å utrede dette. Jeg har ikke tillitt til at optikeren har full innsikt i hva forverringen skyldes"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, påskelilje skrev:

Jeg tror du må øve deg på å tøffe deg opp litt :)

Øv deg hjemme foran speilet, og si noe sånt som:

"Jeg er bekymret for synet mitt. Fra jeg var xx år til xx var det ganske stabilt, og ble bare endret fra Y,Y til Y,Y. For 6 år siden var det minus 3, 5. År etter: minus 4,5. Ny kontroll et år etter: minus 5. Ny kontroll året etter : minus 6. Ny kontroll året etter: minus 7, og ny kontroll året etter minus 8. , og nå i år: minus 9. Jeg er redd for at synes mitt skal forverres ytterligere, og jeg ønsker å få rekvisisjon til øyelege for å utrede dette. Jeg har ikke tillitt til at optikeren har full innsikt i hva forverringen skyldes"

Jeg tror optikeren er flink, men såklart er jeg usikker på hvilke vei dette med synet vil gå selv om det har lagt seg litt og jeg har sluttet å gå evig rundt å tenke på det. Jeg glemmer det fort, men husker det fort igjen når jeg får høre at styrken går videre nedover på synskontrollene.... Men jeg skal nevne det til legen min neste gang jeg skal der :) . 

Det som jeg kom på å tenke på er sukkersyke. Jeg vet jo at folk med sukkersyke får redusert syn, og jeg har ikke testet meg for det på sikkert over 10 år minst.  Men det kan også bare være en brytningsfeil i øyet det skyldes. Nå fikk jeg resultatene fra synstesten på papir, og det står at jeg har en ganske skjev hornhinne på ene øyet, litt mindre skjev på andre...Nå har jeg iallefall tallene på papir. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎12‎.‎2017 den 22.34, Mina1 skrev:

Jeg har forhørt meg med en annen i familien som har samme problem som meg, bare at han har litt bedre syn enn meg og hans syn har vært stabil lenge. Vedkommende mener at optikeren er som helsepersonell, og at det har ingen hensikt i å gå til legen med det. Dersom det er noe som må gjøres så har optikeren plikt til å sende videre. Vedkommende sa selv at han forsøkte en gang å ta opp noe med legen, og da sa legen at en optiker er som helsepersonell, og at det er de som tar seg av dette med syn, og sender videre om det er noe. 

Men jeg forstår at dere forstår tankene mine om at jeg er usikker om synet vil fortsette å gå nedover, for hvorfor skal det ikke gjøre det når det har gjort det så lenge? Jeg vurderer å ta dette opp med lege neste gang jeg er hos legen. Altså jeg tenker på å spørre legen om dette med synet og si at det er rart at det har gått så nedover.... 

Jeg har veldig stor tillitt til min optiker! Jeg bruker linser, og går jevnlig til linsekontroll, og annenhver gang jeg er der tar de ekstra grundig undersøkelse med fotografering av netthinnen mm for å sjekke at alt er bra, at sidesynet er som det skal være osv. De sammenligner bilder fra år til år for å se etter forandringer, på blodårer og andre ting. Bildene er meget skarpe og detaljerte. Dersom de skulle oppdage noen uhumskheter ville de sporenstreks ha sendt meg videre tio medisinks utredning/oppfølging.

Det er opplagt for meg at fastlegen min ikke er i nærheten engang til å kunne foreta den grundige kontrollen som optikeren gjør, og jeg synes det er veldig betryggende at jeg blir så grundig undersøkt, selv om jeg ikke har noen grunn til å frykte sykdom eller problemer. Nærsyntheten min har vært stabil i ca 30 år (alderslangsyntheten derimot sniker seg på i tillegg...), og jeg har ikke diabetes eller andre sykdommer. Men synet er ikke noe man spøker med, og jeg setter veldig pris på grundigheten og dyktigheten til optikeren hos Krogh, der jeg går.

Når jeg likevel anbefaler deg å kontakte fastlege for å få henvisning til øyenlege, så er det fordi du i motsetning til meg er svært bekymret for dette, og her er det også av stor betydning for denne frykten at nærsyntheten ikke har stabilisert seg. Jeg anbefaler deg ikke øyenlege fordi jeg mistenker at det er noe galt med deg - men for at du skal få dette utredet skikkelig og få en god beskjed og slipper irrasjonell frykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, morsan skrev:

Jeg har veldig stor tillitt til min optiker! Jeg bruker linser, og går jevnlig til linsekontroll, og annenhver gang jeg er der tar de ekstra grundig undersøkelse med fotografering av netthinnen mm for å sjekke at alt er bra, at sidesynet er som det skal være osv. De sammenligner bilder fra år til år for å se etter forandringer, på blodårer og andre ting. Bildene er meget skarpe og detaljerte. Dersom de skulle oppdage noen uhumskheter ville de sporenstreks ha sendt meg videre tio medisinks utredning/oppfølging.

Det er opplagt for meg at fastlegen min ikke er i nærheten engang til å kunne foreta den grundige kontrollen som optikeren gjør, og jeg synes det er veldig betryggende at jeg blir så grundig undersøkt, selv om jeg ikke har noen grunn til å frykte sykdom eller problemer. Nærsyntheten min har vært stabil i ca 30 år (alderslangsyntheten derimot sniker seg på i tillegg...), og jeg har ikke diabetes eller andre sykdommer. Men synet er ikke noe man spøker med, og jeg setter veldig pris på grundigheten og dyktigheten til optikeren hos Krogh, der jeg går.

Når jeg likevel anbefaler deg å kontakte fastlege for å få henvisning til øyenlege, så er det fordi du i motsetning til meg er svært bekymret for dette, og her er det også av stor betydning for denne frykten at nærsyntheten ikke har stabilisert seg. Jeg anbefaler deg ikke øyenlege fordi jeg mistenker at det er noe galt med deg - men for at du skal få dette utredet skikkelig og få en god beskjed og slipper irrasjonell frykt.

Takk for kommentar, og råd :)  Jeg har roet meg ned med dette. Jeg tror at optiker vet hva han driver på med, og at de henviser meg videre om det er noe som må/ kan gjøres. Jeg er ikke positiv anngående utviklingen av synet... spørsmålet er om det kommer til å stabilisere seg eller ikke, og det er det ingen som kan vite per dags dato. 

Optikeren min tar bilde av netthinnen, og grundige undersøkelser. Men jeg ble litt stresset om at jeg ser såpass dårlig, og om det bare kommer til å gå nedover med synet. 

Men ellers har jeg det ganske fint tross at det tok noen dager å svelge sjokket om at det ytterligere hadde gått nedover. Men nå er jeg mer positiv igjen. Men jeg har allikevel liten tro på at det vil stabilisere seg med det første selv om jeg forsøker å ha en positiv innstilling til det. 

Har forresten fått nye linser, og de er kjempegode!. :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan umulig vite men kanskje er det ikke så dumt å være litt lat også. Evnen til å slappe av kan være god egenskap. Kanskje må man bare prøve å lære å ikke plage seg sjøl i det uendelige eller irritere seg selv og andre med mer enn nødvendig også spesielt nå som robotene inntar mer og mer arenaen ettersom man hører og leser.

Ekelte blir så syke i vår tid at de bare sitter å plukker i stykker alt papir og tørkerull vet jeg om et tilfelle av. Men hva skal man egentlig stille opp med for å hjelpe. Alt er ikke så lett å forstå alt med sykdom.

Anonymkode: 703c6...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 2.32, AnonymBruker skrev:

Man kan umulig vite men kanskje er det ikke så dumt å være litt lat også. Evnen til å slappe av kan være god egenskap. Kanskje må man bare prøve å lære å ikke plage seg sjøl i det uendelige eller irritere seg selv og andre med mer enn nødvendig også spesielt nå som robotene inntar mer og mer arenaen ettersom man hører og leser.

Ekelte blir så syke i vår tid at de bare sitter å plukker i stykker alt papir og tørkerull vet jeg om et tilfelle av. Men hva skal man egentlig stille opp med for å hjelpe. Alt er ikke så lett å forstå alt med sykdom.

Anonymkode: 703c6...314

Jeg tror det er sunt å være litt lat og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

sykdommen har kanskje gjort meg lat? jeg behøver jo ikke lenger jobbe, trygden er servert...men jeg vet jo at ingen ville ansatt meg i min situasjon. men skal høre om praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎12‎.‎2017 den 14.11, Mina1 skrev:

Jeg føler meg nesten blind.. for jeg ser jo ikke annet enn 10 centimeter frem uten linser, så jeg skrev derfor nesten blind fordi ellers ser jeg kun noe lys og farger... og kan ikke se verken stoler eller objekter på avstand og derfor kan jeg lett gå i ting...  Det er slik det føles når man går rundt med et så innskrenket syn. Men jeg ser helt klart med linser inntil videre. Men hvis man tenker 10 centimeter frem .. altså om jeg skal se på mobilen så er jeg ikke nesten blind, men ser jeg lengre fremover så ser jeg ingenting... Forstår du da hvorfor jeg da føler meg nesten blind? 

Uttrykket nesten blind brukte jeg fordi jeg må jo gå med hendene foran meg slik jeg ikke går i noe når jeg skal gå til badet om morningen uten linser, eller hvis jeg går noen sted uten linser. Jeg ser da kun 10 centimeter frem. 

Beklager å måtte si det, men du er langt ifra "nesten blind" når du ser normalt med briller/linser. Å være blind innebærer å ha mindre enn 10% syn med beste brillekorreksjon. Om du skulle få nedsatt syn også med briller kan du komme på rehabiliteringskurs hvor du lærer å leve fint med synshemningen din innen bruk av tekniske hjelpemidler, kjøkken, data, punktskrift og mobilitet (bruk av hvit stokk). Da må du ha nedsatt syn med 30-40%. Da kan du kalle deg svaksynt.

Hilsen en som er blind og jobber på rehabiliteringskurs

Anonymkode: 5af7f...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det, men du er langt ifra "nesten blind" når du ser normalt med briller/linser. Å være blind innebærer å ha mindre enn 10% syn med beste brillekorreksjon. Om du skulle få nedsatt syn også med briller kan du komme på rehabiliteringskurs hvor du lærer å leve fint med synshemningen din innen bruk av tekniske hjelpemidler, kjøkken, data, punktskrift og mobilitet (bruk av hvit stokk). Da må du ha nedsatt syn med 30-40%. Da kan du kalle deg svaksynt.

Hilsen en som er blind og jobber på rehabiliteringskurs

Anonymkode: 5af7f...46f

Jeg er veldig lite informert om det med syn og sånn. Forstår veldig lite av det... Jeg fikk råd av en jeg kjenner å gjerne prate med noen for å spørre litt mer om det. Jeg ser normalt med linser og briller forløbig. 

Men å være blind: hva innebærer det? Å ikke se noe som helst eller å se lys eller enkelte ting? Jeg har veldig lite anelse om hva disse tingene innebærer. Fikk vite for litt siden at en i familien har en øyensykdom. Vedkommenda har samme plager som meg anngående nærsyntheten, men har litt bedre syn enn meg. . Så jeg må sjekke litt opp i det og, for den var arvelig. 

Får håpe det går fint med deg. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mina1 skrev:

Jeg er veldig lite informert om det med syn og sånn. Forstår veldig lite av det... Jeg fikk råd av en jeg kjenner å gjerne prate med noen for å spørre litt mer om det. Jeg ser normalt med linser og briller forløbig. 

Men å være blind: hva innebærer det? Å ikke se noe som helst eller å se lys eller enkelte ting? Jeg har veldig lite anelse om hva disse tingene innebærer. Fikk vite for litt siden at en i familien har en øyensykdom. Vedkommenda har samme plager som meg anngående nærsyntheten, men har litt bedre syn enn meg. . Så jeg må sjekke litt opp i det og, for den var arvelig. 

Får håpe det går fint med deg. 

Lenken forteller om verdens helseorganisasjon (WHO) sin definisjon av svaksynt og blind: https://www.blindeforbundet.no/oyehelse-og-synshemninger/whos-definisjon-pa-blind-svaksynt

Denne kom i 1990, men i dag opererer man med en 6. kategori hvor man skiller mellom blinde som kan skille mellom dag og natt og blinde som ikke kan dette. Man må også ta hensyn til om man er ømfientlig for lys, har dårlig kontrastsyn, om man har fargesyn, er nattblind eller har innskrenket synsfelt (dvs. tunellsyn). En som kun har et synsfelt på 10 grader regnes som blind, selv om h*n har normalt syn i de 10 gradene. Om en person har dårlig nattesyn, kan h*n få innvilget førerhund selv om h*n ser bedre enn 5% (som er grensen for å få førerhund) om h*n bor i Nord-Norge med lang mørketid.

Det finnes mange hjelpemidler som kan hjelpe deg når du ser dårlig, som god belysning, luper, kikkerter, kraftige lommelykter, forstørrende TV (leseTV) og diverse PC-programmer med forstørrelse, tale og/eller punktskrift. Det finnes også mange hjelpemidler og teknikker for å klare seg på kjøkkenet, f.eks. med å bruke gode kontraster, bruke måleskjeer istedenfor litermål og ting med tydelige tall. Om du oppfyller kravene som svaksynt, kan du få dette som hjelpemidler dekket av Hjelpemiddelsentralen. Kontakt i så fall ergoterapitjenesten i kommunen for vurderingsbesøk. Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror du må være diagnostisert med en øyelidelse som gjør deg svaksynt (og da svaksynt selv om du bruker briller/linser) for å få dekket briller (ikke innfatningen). Da jeg var svaksynt hadde jeg briller i styrke 18+ for å lese og -6 til daglig bruk og disse ble dekket. De skiftet også farge i dagslys.

Jeg ser at det diskuteres om hva en optiker og øyelege kan hjelpe med. En optiker kan alt om synsforstyrrelser og synskorrigering (dvs. finne briller), men h*n kan ikke diagnostisere og behandle øyesykdommer. Det må en øyelege gjøre. Optikeren din kan henvise til en øyelege. Les mer om hva øyelegers og optikeres oppgaver er her: http://www.lommelegen.no/artikkel/symptomer-fra-øynene-skal-du-gå-til-lege-eller-optiker

Anonymkode: 5af7f...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...