Gå til innhold

Hvorfor er følelser så vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det overgår all smerte som finnes. Jeg takler fysiske smerter men ikke de emosjonelle. Er det slik for andre?

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye i livet som ofte koster mer enn det smaker. Følelser og dyrkjøpte erfaringer er ofte så sammenvevet. Jeg mener det er ofte så mye som blander seg sammen med følelser som gjør følelser ofte så vonde. Man kan ikke føle uten samtidig å jobbe med noe som er veldig vanskelig og som kanskje også krever en tid og krefter man ikke har i dagliglivet eller der man er i livet nå.

Anonymkode: 5a72a...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det overgår all smerte som finnes. Jeg takler fysiske smerter men ikke de emosjonelle. Er det slik for andre?

Anonymkode: b2e59...2be

Aner ikke. Takket være SSRI har jeg knapt følelser.

Anonymkode: c618a...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye i livet som ofte koster mer enn det smaker. Følelser og dyrkjøpte erfaringer er ofte så sammenvevet. Jeg mener det er ofte så mye som blander seg sammen med følelser som gjør følelser ofte så vonde. Man kan ikke føle uten samtidig å jobbe med noe som er veldig vanskelig og som kanskje også krever en tid og krefter man ikke har i dagliglivet eller der man er i livet nå.

Anonymkode: 5a72a...28b

Mange ganger vil jeg bare få slippe å leve fordi livet er så vanskelig, men jeg har ikke noe valg. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke. Takket være SSRI har jeg knapt følelser.

Anonymkode: c618a...9f1

Hvilke ssri? 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke ssri? 

Anonymkode: b2e59...2be

Cipralex i snart 15 år. Resultat: likeglad zombie.

Anonymkode: c618a...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Cipralex i snart 15 år. Resultat: likeglad zombie.

Anonymkode: c618a...9f1

Jeg vil gjerne være likeglad. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne være likeglad. 

Anonymkode: b2e59...2be

Det er ikke noe liv.

Anonymkode: c618a...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe liv.

Anonymkode: c618a...9f1

Ikke dette livet (følelsene) heller. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det overgår all smerte som finnes. Jeg takler fysiske smerter men ikke de emosjonelle. Er det slik for andre?

Anonymkode: b2e59...2be

Påstanden om at det overgår all smerte som finnes, virker for meg perspektivløs. 

Emosjonelle smerter vil alltid svinge, og det betyr at de også vil bedres dersom man bare klarer å avvente situasjonen. Mange venner seg til at de umiddelbart må gjøre noe for å lindre smerten (så som å snakke med noen, ta medisiner, selvskade), og de går dermed glipp av erfaringen om at sterke følelser vil roe seg av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Cipralex i snart 15 år. Resultat: likeglad zombie.

Anonymkode: c618a...9f1

Hva med å prøve en annen type? Jeg ble mindre flat av brintellix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, frosken skrev:

Påstanden om at det overgår all smerte som finnes, virker for meg perspektivløs. 

Emosjonelle smerter vil alltid svinge, og det betyr at de også vil bedres dersom man bare klarer å avvente situasjonen. Mange venner seg til at de umiddelbart må gjøre noe for å lindre smerten (så som å snakke med noen, ta medisiner, selvskade), og de går dermed glipp av erfaringen om at sterke følelser vil roe seg av seg selv. 

Da kan du ikke ha vært gjennom denne type emosjonell smerte.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du ikke ha vært gjennom denne type emosjonell smerte.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Så godt som de aller fleste voksne mennesker har opplevd rå og brutal emosjonell smerte opptil flere ganger i livet, det er dessverre ikke noe unikt. 

Får du hjelp til å håndtere det du opplever gjør vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, XbellaX skrev:

Så godt som de aller fleste voksne mennesker har opplevd rå og brutal emosjonell smerte opptil flere ganger i livet, det er dessverre ikke noe unikt. 

Får du hjelp til å håndtere det du opplever gjør vondt?

En skal ikke ha hjelp til å håndtere alt. Tiden håndterer det meste. Det bør en la seg selv få erfare.

Anonymkode: 61426...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En skal ikke ha hjelp til å håndtere alt. Tiden håndterer det meste. Det bør en la seg selv få erfare.

Anonymkode: 61426...d5d

Det er riktig men når smerten blir for vanskelige og nærmest uoverkommelige å håndtere over tid -kan det gjøre større skade å leve i den tro at man bør kunne fikse dem selv fremfor å oppsøke hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan du ikke ha vært gjennom denne type emosjonell smerte.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Du kan da ikke i fullt alvor mene at du opplever den største lidelse et menneske kan oppleve? 

I så fall trenger du en realitetsorientering. Se deg rundt, se nyheter, les aviser. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg graver meg selv ned med følelsene mine og krisemaksimerer alt. Har nå i en uke hatt buldrende smerter i klitoris. I utgangspunktet er det litt av og på i smerte, men fordi jeg skremmer meg selv så fryktelig opp så gjør det vondere. Jeg har vært redd for å miste kontrollen at jeg skal få ukontrollerte orgasme osv fordi jeg har sett et program om en som hadde det. Denne videoen kverner om og om igjen i hodet mitt.

Sikker på at smerten hadde gitt seg om jeg ikke stressa så fælt, men følelsene er vonde og jeg bare gråter. Sover ikke om natta heller.

Psykisk sykdom er for jævlig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En skal ikke ha hjelp til å håndtere alt. Tiden håndterer det meste. Det bør en la seg selv få erfare.

Anonymkode: 61426...d5d

Du skulle bare visst hvor mye jeg har håndtert (alene) i mitt liv og hvor mye erfaring jeg har med nettop det.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det overgår all smerte som finnes. Jeg takler fysiske smerter men ikke de emosjonelle. Er det slik for andre?

Anonymkode: b2e59...2be

Føler du følelsene dine, eller blir du stående i «skjærsilden»? Min erfaring er at det er dét som er mest smertefullt; være låst i motstand og forsvar, slik at følelsene i stedet slår ut i sterke, smertefulle kroppslige spenninger. Når sorg, sinne og annen smerte får fritt utløp er opplevelsen mer... god-vond på et vis og forløsende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mari- skrev:

Føler du følelsene dine, eller blir du stående i «skjærsilden»? Min erfaring er at det er dét som er mest smertefullt; være låst i motstand og forsvar, slik at følelsene i stedet slår ut i sterke, smertefulle kroppslige spenninger. Når sorg, sinne og annen smerte får fritt utløp er opplevelsen mer... god-vond på et vis og forløsende. 

Det er min erfaring også. Du satte så godt ord på det. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...