Gå til innhold

Hvorfor er følelser så vondt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På 27.11.2017 den 23.25, frosken skrev:

Påstanden om at det overgår all smerte som finnes, virker for meg perspektivløs. 

Emosjonelle smerter vil alltid svinge, og det betyr at de også vil bedres dersom man bare klarer å avvente situasjonen. Mange venner seg til at de umiddelbart må gjøre noe for å lindre smerten (så som å snakke med noen, ta medisiner, selvskade), og de går dermed glipp av erfaringen om at sterke følelser vil roe seg av seg selv. 

Jeg erfarte at de roet seg denne gangen.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte lurt på om der finnes noe synlig fellestrekk mellom alle mennesker og tror jeg har funnet det. Absolutt alle tror jeg har noe de aldri går på akkord med.

Anonymkode: 5a72a...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.11.2017 den 22.00, frosken skrev:

Det er en viktig erfaring:-)

Resultatet har til slutt blitt at jeg har fått et større, negativt syn på meg selv.. mindre selvrespekt.. fordi noen vet at jeg er som jeg er, hadde ingen visst noe jeg hadde holdt alt for meg selv slik jeg gjorde før i tiden så hadde det gått bra. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet har til slutt blitt at jeg har fått et større, negativt syn på meg selv.. mindre selvrespekt.. fordi noen vet at jeg er som jeg er, hadde ingen visst noe jeg hadde holdt alt for meg selv slik jeg gjorde før i tiden så hadde det gått bra. 

Anonymkode: b2e59...2be

Dette er tull, og det vet du godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir ikke tatt på alvor og lukker nå denne døra for godt. Den var lukket før også og skulle aldri vært åpnet. Takk for svar. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ikke tatt på alvor og lukker nå denne døra for godt. Den var lukket før også og skulle aldri vært åpnet. Takk for svar. 

Anonymkode: b2e59...2be

Det er nettopp på alvor du blir tatt. Når du har emosjonelle stormer, så mister du de perspektivene du vanligvis har. Jeg velger å forvente av deg at du klarer å ta deg inn igjen, du er ingen nybegynner i forhold til episoder som dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frosken skrev:

Det er nettopp på alvor du blir tatt. Når du har emosjonelle stormer, så mister du de perspektivene du vanligvis har. Jeg velger å forvente av deg at du klarer å ta deg inn igjen, du er ingen nybegynner i forhold til episoder som dette. 

 

Jeg snakker ikke om bare emosjonelle stormer, det er generelt også. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om bare emosjonelle stormer, det er generelt også. 

Anonymkode: b2e59...2be

I så fall har du noen vanskelige dager, og det er selvfølgelig tungt. Det pleier å gå en del opp og ned for deg, så forhåpentligvis varer det ikke så lenge før du har det bedre igjen. Hvis du mener du trenger mer hjelp fra helsevesenet enn du får med dine vansker, så er det kanskje lurt å drøfte dette med rette vedkommende. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, frosken skrev:

I så fall har du noen vanskelige dager, og det er selvfølgelig tungt. Det pleier å gå en del opp og ned for deg, så forhåpentligvis varer det ikke så lenge før du har det bedre igjen. Hvis du mener du trenger mer hjelp fra helsevesenet enn du får med dine vansker, så er det kanskje lurt å drøfte dette med rette vedkommende. 

 

Jeg trenger og ønsker ikke mer hjelp. Jeg spurte bare om råd. Ha en fin dag :) 

 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎12‎.‎2017 den 8.05, frosken skrev:

Dette er tull, og det vet du godt. 

At man som voksen sliter det som kjennes som uhåndterlige følelser og ikke helt har lært å regulere dem er vel ikke tull? Syns ikke det er så vanskelig å forstå at det er sårbart å vise det frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, cathlin skrev:

At man som voksen sliter det som kjennes som uhåndterlige følelser og ikke helt har lært å regulere dem er vel ikke tull? Syns ikke det er så vanskelig å forstå at det er sårbart å vise det frem.

Det er veldig sårt å vise det frem.. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cathlin skrev:

At man som voksen sliter det som kjennes som uhåndterlige følelser og ikke helt har lært å regulere dem er vel ikke tull? Syns ikke det er så vanskelig å forstå at det er sårbart å vise det frem.

Det er foresten godt å se at noen endelig forstår hva jeg mener og hva som er så vanskelig for meg. Jeg håndterer følelsene så lenge jeg  holder alt føleriet for meg selv. Det er når jeg åpner opp at jeg får problemer. Jeg takler det å vise følelser (og tanker) svært dårlig. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelser kan føles overveldende hvis man ikke klarer å håndtere de på en grei måte. Tidligere har min strategi vært å unngå følelser jeg ikke takler, men man kan lære seg å takle følelser slik at man klarer å stå i følelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cathlin skrev:

At man som voksen sliter det som kjennes som uhåndterlige følelser og ikke helt har lært å regulere dem er vel ikke tull? Syns ikke det er så vanskelig å forstå at det er sårbart å vise det frem.

Det jeg mener er tull er denne delen av setningen: "hadde ingen visst noe jeg hadde holdt alt for meg selv slik jeg gjorde før i tiden så hadde det gått bra". Når noen gjennom mange år har erfart at endring er mulig og vært fornøyd med at vedkommende har utfordret seg selv, så klarer jeg ikke å bli med på argumentasjon av den typen. Min tilbakemelding handler ikke om vanskelighetene knyttet til å regulere følelser, men om det å ville gjøre følelsen om til "fakta". Når det så i tillegg har blitt fremmet veldig perspektivløse argumenter tidligere i tråden, så gidder jeg ikke gå videre inn i diskusjonen på et slikt nivå.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frosken skrev:

Det jeg mener er tull er denne delen av setningen: "hadde ingen visst noe jeg hadde holdt alt for meg selv slik jeg gjorde før i tiden så hadde det gått bra". Når noen gjennom mange år har erfart at endring er mulig og vært fornøyd med at vedkommende har utfordret seg selv, så klarer jeg ikke å bli med på argumentasjon av den typen. Min tilbakemelding handler ikke om vanskelighetene knyttet til å regulere følelser, men om det å ville gjøre følelsen om til "fakta". Når det så i tillegg har blitt fremmet veldig perspektivløse argumenter tidligere i tråden, så gidder jeg ikke gå videre inn i diskusjonen på et slikt nivå.   

Jaja, perspektiv kan jo være kjekt å bli minnet på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er foresten godt å se at noen endelig forstår hva jeg mener og hva som er så vanskelig for meg. Jeg håndterer følelsene så lenge jeg  holder alt føleriet for meg selv. Det er når jeg åpner opp at jeg får problemer. Jeg takler det å vise følelser (og tanker) svært dårlig. 

Anonymkode: b2e59...2be

Kanskje du kan se litt på måten du uttrykker deg på. Blir litt enten eller for deg og ingen av delene er vel ikke helt lett å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Det jeg mener er tull er denne delen av setningen: "hadde ingen visst noe jeg hadde holdt alt for meg selv slik jeg gjorde før i tiden så hadde det gått bra". Når noen gjennom mange år har erfart at endring er mulig og vært fornøyd med at vedkommende har utfordret seg selv, så klarer jeg ikke å bli med på argumentasjon av den typen. Min tilbakemelding handler ikke om vanskelighetene knyttet til å regulere følelser, men om det å ville gjøre følelsen om til "fakta". Når det så i tillegg har blitt fremmet veldig perspektivløse argumenter tidligere i tråden, så gidder jeg ikke gå videre inn i diskusjonen på et slikt nivå.   

Takk for at du har giddet å engasjere deg. 

Anonymkode: b2e59...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...