Gå til innhold

Trisekvens i fertil alder - når bør jeg slutte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg mistet menstruasjonen etter å ha gått på en rekke ulike p-piller da jeg var 16-21 år. De fire påfølgende årene gikk jeg jevnlig til gynekolog for å se at eggstokkene var intakte, samt at jeg tok jevnlige blod- og hormonprøver. Alt ok. For to år siden besluttet vi å tenke fremover, og jeg fikk først foreskrevet minipiller for å få syklusen i gang igjen. Det funket ikke. Jeg forsøkte deretter Sequidot-plaster, noe jeg opplevde som veldig ubehagelig, men jeg fikk menstruasjon. Jeg ble deretter satt på Trisekvens i juni 2017, og dette har jeg gått på siden. Jeg har nå en syklus på ca 28 dager, og mensen kommer med ulik varighet hver måned. Jeg har gått opp mye i vekt, føler meg ofte uvel og merker at jeg gjerne skulle sluttet på pillene hvis mulig... Jeg tar sporadisk eggløsnings- og graviditetstester, alle negative tross ubeskyttet sex.

Gynekologen ba meg gå på Trisekvens et år, og så slutte og se om mensen fortsetter av seg selv. Er det lurt, eller kan jeg slutte nå og ev. begynne på igjen?

To år er en stund, jeg skulle gjerne blitt gravid i går. Hvor store er sjansene for at jeg kan bli det nå, og hvor store er de for at jeg aldri kan bli det?

Takk for svar!

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan regne ut er du nå ca 27 år og det er ideell alder for å bli gravid, men du må ha effektiv hjelp. Det som er avgjørende for en normal syklus med eggløsning er samspill mellom hypofysen (hjernevedhenget) og eggstokkene. Det samspillet blir stoppet ved bruk av p-piller, og er hos deg ikke kommet i gang etter at du sluttet. De behandlinger du har forsøkt (Sequidot og Trisekvens) tilfører deg hormoner som du sannsynligvis mangler, men de setter ikke eggløsning i gang.

Eggløsningen må settes i gang så du kan bli gravid. Jeg foreslår at du stopper med Trisekvens, etter to uker får målt østradiol, FSH og LH (det kan tas når som helst, du skal ikke vente på evt blødning) og får henvisning til et infertilitetssenter (ikke vanlig gynekolog). Litt avhengig av dine hormonverdier, kan det enten bli tabletter (Letrozol) eller hormonsprøyter som er behandling. Noen ganger går man rett på prøverørsbehandling (IVF)

Uten behandling, tror jeg at du har minimale sjanser for graviditet, men med behandling meget gode sjanser. Det forutsetter selvsagt at din mann er i orden, men det vil også bli sjekket.

Lykke til. Gi tilbakemelding om resultatet.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette, tusen takk for svar. Jeg har tatt hormonprøver, alle verdier er normale med unntak av litt lavt østrogen (såvidt under normalt). Om jeg stopper på Trisekvens nå og venter til januar med å ta prøvene, går det? Hvor kan disse tas? 

Igjen takk for svar

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det går bra å stoppe med hormoner nå, blodprøven skal tas hos din fastlege. Du kan allerede nå be om henvisning til spesialistsenter. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det vil være fint om du får opplyst de eksakte verdier av de prøver som er tatt. Ikke bare at de er 'normale'. Du kan gjerne vente med ny prøvetaking til januar. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei igjen. Nå har jeg tatt nye blodprøver, og alle verdier er fremdeles normale... hva betyr det i praksis?

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du må være så snill og gi meg de eksakte verdier. Jeg kan ikke tolke dem når jeg ikke har tallet. Normale kan bety så mangt, det er relasjon mellom verdier som er viktig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Fsh: 9

lh: 3

østradiol: 0,09

progesteron: <3 

kommentar: sannsynligvis normale sykliske verdier.

 

jeg har til info ikke fått mensen etter at jeg sluttet på Trisekvens (skulle hatt for en uke siden)

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt ikke 'normale prøver'. De viser tydelig at dine eggstokker ikke blir stimulert fordi hypofysen ikke sender ut de rette signaler. Eggstokkene har gått i dvale uten at egg modnes og uten at det produseres østradiol. Trisekvens/Sequidot har dekket over problemet og tilført deg østrogen, men det løser ikke problemet. Som sagt, du bør henvises til et infertilitetssenter. Den behandling du kan forvente er stimulering med FSH så egg modnes, og deretter få LH (hCG) for eggløsning. Noen ganger gjøres det som et prøverørsforsøk. Det skulle være god mulighet for resultat, du har alderen på din side. Du har allerede mistet to år med nytteløs 'behandling', så jeg håper at du prioriteres i køen. Gi tilbakemelding om behandling/resultat.

Godt nyttår og lykke til. Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj... legen sa det var normale prøver... jeg ba også legen om henvisning til infertilitetssenter, han visste ikke hva dette er, og en av hans kollegaer kunne fortelle at det ikke fantes så mange sånne i Norge. Er det mulighet å dra til en  ivf-klinikk eller kanskje dra til Danmark?

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og hva kan jeg gjøre når legen tydelig ikke forstår eller orker å sette seg inn i det? Kan jeg be om en henvisning fra annet hold eller eventuelt gå privat? Jeg bør vel starte dette umiddelbart

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj... legen sa det var normale prøver... jeg ba også legen om henvisning til infertilitetssenter, han visste ikke hva dette er, og en av hans kollegaer kunne fortelle at det ikke fantes så mange sånne i Norge. Er det mulighet å dra til en  ivf-klinikk eller kanskje dra til Danmark?

Anonymkode: 29640...d0e

Har nå fått en åpen henvisning fra legen. 

Anonymkode: 29640...d0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det finnes mange infertilitetssentre i Norge, det er de som også foretar IVF, prøverørsbehandling. Prøv å google deg frem. Ditt problem er rett enkelt å løse, så det er ingen grunn til søke til utlandet. Du har bare vært uheldig med gynekolog som ikke var helt oppdatert. Prøver kan være innen 'normalområdet' fordi det i en normal syklus skjer store svingninger, fra lav østradiol til høy østradiol. Men i og med at du ikke har hatt syklus, så kan vi regne med konstant lav verdi, og det er unormalt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...