Gå til innhold

Kombinasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min gamle mor er blitt anbefalt folsyre (1mg) 1 gang daglig og å huske å ta tran av sin fastlege.

Hun er 88 år og har så langt litt forskjellig diagnostikk som brokk og kanskje tette årer i ben og nettopp behandlet for urinveisinfeksjon. Jeg oppfatter henne som lite i stand til å ta vare på seg selv i helsesystemet men da hun ikke har gyldig legitimasjon med bilde og er ubestemt muntlig om saker og ting selv har jeg ikke fullmakt i helseting for henne. Vi deler husvære da hun har borett i mitt hus så lenge hun lever og vil og jeg ønsker henne bare godt forsøker jeg å hjelpe henne så godt jeg kan. Samtidig har jeg plikter i forhold til egen jobbsøking å ivareta.Tilmorgene hadde hun nok prøvd å skjære brød for da jeg kom på kjøkkenet var duken skjært i stykker og jeg må bytte duk for tror femte gang. Nå sover hun og håper hun er våken når hjemsykepleier kommer.

Hun hadde sertifikat men det ble frastjålet for mange år siden og saken ble henlagt.Hun er sterkt preget av mange års slitasjegikt så aktuelt å kjøre bil har det ikke bært side søttitall.Men set kunne jo vært legitimasjon selvsagt kanskje.

Jeg ville ha byttet fastlege for henne men da jeg tror  hun gjennom år er blitt mangelfullt fulgt opp.

Men bør folsyre og tran tas sammen?

Bør de tilogmed  holdes fra hverandre over tid. Det vil si man bør slutte å ta tran en stund før man påbegynner folsyre?

Heldigvis er hun flink å drikke melk. Så ofte hun føler stakkar er det rart lårhalsen ikke er brote. Godt at hjemsykepleieren er fleksibel og hjelper meg å få henne opp. Som en av dem sa " Det ville jo være for galt om du skulle ødlegge ryggen" Det stod i epikriser fra sykehuset da hun kom derfra at hun veiet 53 kg allikevel når muskler sjelden blir brukt er folk tyngre.

På forhånd takk for svar!

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har fått henvisning til undersøkelse poliklinikk ved sykehus i slutten av februar. Jeg er veldig bekymret for at det kanskje egentlig er kreft og ikke brokkoperasjon at hvis vi kommer dit i februar så må hun ny runde i kø for å tatt prøve av kanskje en " cyste" Hun har mye vondt i bena tror jeg. De ble stelt av en foterapaut for noen uker siden men jeg tror det burde vært brukt bedøvelse da de er bare vondt å se på. 

Det virker som eldre personer bare er blitt " parkert" i helsesystemet for mange tiår siden og nå ser vi resultatene for alvor. Slik henger det sammen etter mitt syn.

Det må være mer enn "tilbakestående" som står bak en sånn utvikling i samfunnet.

Jeg tror dessverre ikke arveretten tilfelle er så enestående.

 

 

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke våre tilfelle er så enestående. Ordet arverett hadde feilaktig " sneket" seg inn. Det spiller ingen rolle i vårt tilfelle.

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men bør folsyre og tran tas sammen?

Gravide anbefales ofte å ta både folat og tran, så det er usannsynlig at kombinasjonen gjør noen skade.  Følg anbefalt dosering.

Hvordan har hun fått tak i pensjonen sin uten bankkort eller annen id, har dere hatt felles økonomi helt siden sertifikatet forsvant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun var 67 år fikk min far bankkort uten bilde til henne( han valgte en annen bank enn sin egen) Siden har hun hatt sin minstepensjon på denne. Min far betalte regninger til stor del mens hun bidro mye med mat. Hun hadde jobbet ganske mye men entenvar det ikke registrert noe sted eller deltid som bare ga noen få kroner som tillegg til minstepensjonen.Når min far døde fikk hun et lite tillegg i sin pensjon. Men etter skatt blir det ikke mer enn jeg får som arbeidsledig. Vi fikk noen kroner når jeg måtte selge nr to leilighet ( bare en hybel med felles do på dele med flere på gangen)( ble overtallig i jobb så det ble for dyrt av mange årsaker å beholde den)

Hun ble jo frastjålet sitt førerkort da de tok veska hennes på gata til slutt. Men politiet tror visst fremdeles hun er i stand til å kjøre det sa de til henne da de var her hjemme i forbindelse med at min far hadde ripet opp en parkert bil på en parkeringsplass når han levet.

Manstempler folk for håpløse for tidlig i helsesystemet tror jeg. Man gir opp for tidlig og bare sender folk " på siste reis" virker det som.

Uansett jeg kan ikke tilby bedre og mere tilretteleggagte dusj og toalettmuligheter enn vi har her i huset om hjemsykepleier ønsker det aldri så mye.

Både min mor og jeg burde vært hos tannlegen og ingen har verken ubegrenset ansvar eller ubegrensede ressurser. Stod også å lese i avisa at kommunen her er så belånt at når jeg er 110 år så har man ikke håp om å være " level" engang.

Men selvsagt vi lever.

Men litt leit at man ikke engang har en identifikasjon uten å vite på forhånd hvor mye mangel på det kom til å bety.

Men vi har alle vårt.

Jeg tror hun bare bør ta tran. Det er hva jeg har kunnet lese meg til. Jeg forstår jo at våre problemer gjelder så få at det ikke er interessant der man teller. Allikevel jeg kan fremdeles "tenke selv." Heldigvis for meg.😊

 

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men politiet tror visst fremdeles hun er i stand til å kjøre

Ingen på 88 år kan kjøre uten fersk legeattest.  Det er vel uansett ikke aktuelt. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett jeg kan ikke tilby bedre og mer tilrettelagte dusj og toalettmuligheter enn vi har her i huset om hjemsykepleier ønsker det aldri så mye.

Spør hjemmesykepleier om kommunen har en ergoterapeut som kan komme hjem til dere og vurdere hvilke hjelpemidler som kan være nyttige.  Avhengig av hva ergoterapeuten kommer fram til, kan dere få låne disse av kommunen eller få hjelp til å søke NAV.  Dette kjenner hjemmesykepleieren til, dere må bare få hjelp til å få kontakt. 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når hun var 67 år fikk min far bankkort uten bilde til henne (han valgte en annen bank enn sin egen) Siden har hun hatt sin minstepensjon på denne.

Men de gamle bankkortene brukes jo ikke lenger.  Hvordan får dere tak i pensjonen hennes, lar dere den bare stå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei da det finnes både autogiro og brevgiro fremdeles.

Det er bare så forferdelig mye rart i dag tror jeg det er årsaken til våre erfaringer tror jeg men jeg har påklaget innenfor de få eksisterende muligheter som er så dere kan bare glemme denne tråden.Min samvittighet er heldigvis ren.😊

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen er at der er ofte ingen som ser pasienten før det er for sent oppi profesjonskamper og uklare oppdrag politiske agendaer og mangelfulle regelverk eller kunnskap om disse.

Anonymkode: 91176...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker deg dithen at du ønsker å legge lokk på denne tråden, men før den hermetiseres ønsker jeg å kommentere det du nevner så vidt ang. tannlege. Siden din mor har hjelp fra hjemmesykepleien har hun krav på å få denne dekket hos den offentlige tannhelsetjenesten. Der er det noen ukers ventetid, men tennene blir stelt uten videre kostnad. Om det oppstår behov for akutt hjelp, har man flere steder en offentlig tannlegevakt som også er gratis om man har krav på offentlig tannlegehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal be om et møte med avdelingsleder for hjemmesykepleien. Spør en av dem som kommer hjem til dere hvem som er ansvarlig eller som er deres leder. 

Før møtet ksn du lage en huskeliste med de tingene som du synes er vanskelige eller som dere ikke får hjelp til, f.eks:

Tannlege

Avlastning 

Mulighet for å få middag levert hjem

Mulighet for sykehjemsplass for din mor. 

Ergotetapeut

Evt andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...