Gå til innhold

Stikninger eggstokk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei Mette. 

Jeg lurte på om det er vanlig med stikkende smerter i eggstokken på en av sidene mellom EL og mens? 

Har også ømme pupper og brystvorter, og er øm/ har vondt nedover rygg og rumpe/lår. 

Er dette normalt for tiden mellom eggløsning og mens? Eller ville du oppfattet det som graviditetstegn?

mvh jente 21. 

Anonymkode: a9aff...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje forsinket eggløsning som skjer i blant, men hvis du tror du kan være gravid må selvfølgelig du ta en graviditetstest når du forventer mens. 

Ellers er stikking i livmorområdet og menssmerter er mer typiske tegn på tidlig graviditet enn stikking i eggstokker.

Anonymkode: 6c9c8...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje forsinket eggløsning som skjer i blant, men hvis du tror du kan være gravid må selvfølgelig du ta en graviditetstest når du forventer mens. 

Ellers er stikking i livmorområdet og menssmerter er mer typiske tegn på tidlig graviditet enn stikking i eggstokker.

Anonymkode: 6c9c8...005

Tror jeg hadde eggløsning for rundt 5 dager siden.. pleier å kjenne når jeg har det. 

Ja det er det jeg tenker også, og at det mer skulle vært murring i hele mageområdet? Hos meg er det bare vondt og stikking i den ene eggstokken, som om noen stikker en kniv i den.. 

ts

Anonymkode: a9aff...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg hadde eggløsning for rundt 5 dager siden.. pleier å kjenne når jeg har det. 

Ja det er det jeg tenker også, og at det mer skulle vært murring i hele mageområdet? Hos meg er det bare vondt og stikking i den ene eggstokken, som om noen stikker en kniv i den.. 

ts

Anonymkode: a9aff...3e5

Det kan være vondt i eggstokken etter eggløsning også (for dem som kjenner noe) fordi egget ligger inni en folikkel som svulmer opp, brister ved eggløsning der egget plukkes opp av eggleder og så tilbakedannes og noen ganger kan en få vanncyster i forbindelse med den prosessen som kan presse litt ekstra på (det er ikke farlig og er noe kroppen ordner selv).

Tidlig graviditetsstikking er mer i hele underlivets nedre del, men er ikke direkte vondt. Bare småstikking en kjenner. Vet ikke hvorfor du har så vondt, men ville tatt en test om ikke mensen kommer og oppsøkt lege ved store vedvarende smerter uansett hvor de er..

Anonymkode: 6c9c8...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg oppfatter at det du beskriver er noe som er oppstått bare i denne syklus, siden du tenker på graviditet? Det er ikke vanlige graviditetssymptomer, men ømme pupper er typisk for fasen mellom eggløsning og menstruasjon, og ved graviditet fortsetter det noen tid inn i svangerskapet. Ved eggløsning kan det iblant komme litt blødning i en eggstokk, og det kan gi smerter som gir seg etter hvert.

Smerter som fra syklus til syklus kommer mellom eggløsning og menstruasjon kan være tegn på den godartede tilstanden endometriose, men det er tilsynelatende ikke symptomer som du har hatt lenge?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg oppfatter at det du beskriver er noe som er oppstått bare i denne syklus, siden du tenker på graviditet? Det er ikke vanlige graviditetssymptomer, men ømme pupper er typisk for fasen mellom eggløsning og menstruasjon, og ved graviditet fortsetter det noen tid inn i svangerskapet. Ved eggløsning kan det iblant komme litt blødning i en eggstokk, og det kan gi smerter som gir seg etter hvert.

Smerter som fra syklus til syklus kommer mellom eggløsning og menstruasjon kan være tegn på den godartede tilstanden endometriose, men det er tilsynelatende ikke symptomer som du har hatt lenge?

Vennlig hilsen Mette

Det er vell slik hver syklus, bare i varierende grad. Det virker som smertene endrer styrke etter hvilken side egget slippes. 

Har tidligere hatt store problemer med vondt i eggstokk på den ene siden, der legene først trodde jeg hadde en exu. På ultralyd ble det konstantert mye luft på den ene siden hvor smertene satt, og undersøkelsene ble avsluttet der. Jeg hadde fortsatt noe smerter til og fra i rundt 1-2 år, men de har gitt seg nå, bortsett fra noen sykluser slik som denne. 

Har også veldig sein mens, det går alltid over 40-50 dager fra første Mensdag til neste mensdag i ny periode. 

Går heller ikke på noe prevensjon.. 

ts

 

Anonymkode: a9aff...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver kan være for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).    

 

Noen med endometriose har problem med å bli gravid, men for 60-70% går det greit, hilsen Mette   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.12.2017 den 8.59, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det du beskriver kan være for tilstanden endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmorhalsen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).    

 

Noen med endometriose har problem med å bli gravid, men for 60-70% går det greit, hilsen Mette   

Jeg lurer på om det er en mulighet for at det kan være endometriose ja, for nermere mens får jeg også svært vondt langt oppe i endetarmen, og det er vondt å tisse og ha avføring. Det er som om noen stikker med kniv det inne.. og de stikningene i eggstokkene er heller ikke noe som Har oppstått nå nei, det har vært i mer eller mindre grad hver syklus. Jeg har også veldig sjelden mens, det pleier å gå minst 2 mnd i mellom.. 

Anonymkode: a9aff...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...