Gå til innhold

Jeg passer ikke inn..


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
2 timer siden, Gargamel skrev:

Det slo meg at vi alle passer inn på dol, for hva det er verd;)

Det skulle jeg akkurat til å skrive. Faktisk er det ikke alle som passer inn her, de kriger på andre forum. Her er vi som oftest omsorgsfulle mot hverandre. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, BamseLiten skrev:

Det skulle jeg akkurat til å skrive. Faktisk er det ikke alle som passer inn her, de kriger på andre forum. Her er vi som oftest omsorgsfulle mot hverandre. 😊

Sånn er det. Sant det du skriver :)  Ja på andre forum så kriger de og virker bevisst til å være ute etter å ødelegge / psyke hveandre ned. Viktig å være snille mot hveandre  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gargamel skrev:

Det slo meg at vi alle passer inn på dol, for hva det er verd;)

Enig. Alle passer inn og alle er like mye verdt :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ofte i så forskjellige situasjoner i livet. Det er det som gjør at vi mennesker ofte forstår hverandre så dårlig. Jeg tror ikke det er så mye " vond vilje."Jeg samler nå bare kreftene om hva jeg kan greie i livet nå og for øvrig har jeg bare måttet resigne på så mye.

( men jeg er i en høy aldersgruppe nå. Jeg har ikke engang lyst å henge opp en julestjerne i vinduet i år og har bare sett på kalenderen at det erfarte søndag i advent i dag)Jeg har bare kjøpt en slik irisløk og satt i kjøkkenvinduet for å minne oss om vår og sommer og sol og lyse dager her hjemme hos oss.

Håper det snur seg til det bedre snart igjen for deg. 😊

Anonymkode: cd378...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎12‎.‎2017 den 1.35, Rådvilla skrev:

Lenge siden jeg har klaget her nå. Føler at jeg rett og slett ikke passer inn i livet. Jeg er ikke som andre. Jeg er unormal og rar, og greier ikke det andre folk greier.  Og ikke er jeg sosial heller.  Vil bare holde meg innendørs og ikke prate med folk. Vil bare forsvinne.

Å, sånn har jeg det også ofte

trøsteklem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, frosken skrev:

Er du inne i en periode hvor du har det verre enn vanlig? 

Egentlig ikke. Jeg har det veldig bra, men jeg får noen anfall av depressivitet innimellom. Mulig er det et tegn på begynnende forverring, jeg vet ikke. Har også "anfall" av ekstrem irritabilitet. Jeg er nok et mysterium ingen klarer å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rådvilla skrev:

Egentlig ikke. Jeg har det veldig bra, men jeg får noen anfall av depressivitet innimellom. Mulig er det et tegn på begynnende forverring, jeg vet ikke. Har også "anfall" av ekstrem irritabilitet. Jeg er nok et mysterium ingen klarer å finne ut av.

Jeg føler meg veldig opp og ned også. I blant så har jeg veldig gode dager slik som fredag og lørdag, men i dag har jeg en dag der jeg vil bare være inne å gjemme meg ;) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ofte i så forskjellige situasjoner i livet. Det er det som gjør at vi mennesker ofte forstår hverandre så dårlig. Jeg tror ikke det er så mye " vond vilje."Jeg samler nå bare kreftene om hva jeg kan greie i livet nå og for øvrig har jeg bare måttet resigne på så mye.

( men jeg er i en høy aldersgruppe nå. Jeg har ikke engang lyst å henge opp en julestjerne i vinduet i år og har bare sett på kalenderen at det erfarte søndag i advent i dag)Jeg har bare kjøpt en slik irisløk og satt i kjøkkenvinduet for å minne oss om vår og sommer og sol og lyse dager her hjemme hos oss.

Håper det snur seg til det bedre snart igjen for deg. 😊

Anonymkode: cd378...559

Mennesker kan virke til å ha problemer å forstå hveandre, og missforstå hveandre iblant. Det er noe der. Men det er viktig å ikke bry seg om hva andre måtte tenke og tro om en selv.  :). For hva hjelper det å bry seg? ofte ingenting. Man kan ikke gjøre noe med andres tanker, og oppfatning. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rådvilla skrev:

Egentlig ikke. Jeg har det veldig bra, men jeg får noen anfall av depressivitet innimellom. Mulig er det et tegn på begynnende forverring, jeg vet ikke. Har også "anfall" av ekstrem irritabilitet. Jeg er nok et mysterium ingen klarer å finne ut av.

Tror kanskje ikke du er noe mysterium for andre, men at disse kjappe endringene i humør er vanskelig for deg å håndtere. Virker som om du blir litt «fanget» og i øyeblikket skjønner at det ikke er permanent?

Tror også ganske mange kan kjenne seg igjen i følelsen av å ikke helt «passe inn».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cathlin skrev:

Må lage en forening for omplassering av mennesker som ikke passe inn. Det fins jo for dyr. Eller så må vi ta over verden.

Nei, nei, nei. Ikke omplassering! De rundt kan vel tilpasse seg litt bedre de også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frosken skrev:

Tror kanskje ikke du er noe mysterium for andre, men at disse kjappe endringene i humør er vanskelig for deg å håndtere. Virker som om du blir litt «fanget» og i øyeblikket skjønner at det ikke er permanent?

Tror også ganske mange kan kjenne seg igjen i følelsen av å ikke helt «passe inn».

Ja, når depressiviteten kommer over meg, føler jeg meg litt fanget. Og det kan være vanskelig da å skjønne at det _ikke_ er permanent. Altså jeg kan tro at jeg nå er så langt nede at det ikke finnes håp, liksom. Men når jeg kommer ut av det skjønner jeg jo at det bare var en episode. Verre er det selvsagt når depresjonen virkelig tar tak og varer i uker og måneder. 

Håper det blir lenge til neste gang...

Egentlig er vi som sliter sånn noen skikkelige Kjemper med stor K. Sett utenifra (prøver nå å se meg selv utenifra), så er det rimelig beundringsverdig at vi gang på gang tross alt klarer å stå i det, og kjempe oss gjennom det. Så alt kred til meg og mine med-kjemper. Vi er tøffere og sterkere enn vi tror! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rådvilla skrev:

Ja, når depressiviteten kommer over meg, føler jeg meg litt fanget. Og det kan være vanskelig da å skjønne at det _ikke_ er permanent. Altså jeg kan tro at jeg nå er så langt nede at det ikke finnes håp, liksom. Men når jeg kommer ut av det skjønner jeg jo at det bare var en episode. Verre er det selvsagt når depresjonen virkelig tar tak og varer i uker og måneder. 

Håper det blir lenge til neste gang...

Egentlig er vi som sliter sånn noen skikkelige Kjemper med stor K. Sett utenifra (prøver nå å se meg selv utenifra), så er det rimelig beundringsverdig at vi gang på gang tross alt klarer å stå i det, og kjempe oss gjennom det. Så alt kred til meg og mine med-kjemper. Vi er tøffere og sterkere enn vi tror! :)

Må bare tilføye noe i dette med å se seg selv utenfra. Det er nok veldig humør-avhengig for mitt vedkommende hvordan jeg tror andre ser på meg. I depressive faser og hvor sosialangsten er på topp, tror jeg jo helt oppriktig at andre ser på meg som en raring, en mislykket person, en som snylter på staten, osv. I slike perioder tør jeg knapt å vise meg ute.

Men akkurat nå, synes jeg at jeg er en tøff og sterk person ;)

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Det er et holdningsproblem hos det "normale" flertallet i samfunnet. Som en klok lærer sa til meg en gang: Flertallet bestemmer, men det er ikke det samme som at de har rett. Vi lever med et likhetspress. Du skal passe inn, og gjør du det ikke, så skal du tilpasse deg. Gjør du ikke det, er det noe galt med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Det er et holdningsproblem hos det "normale" flertallet i samfunnet. Som en klok lærer sa til meg en gang: Flertallet bestemmer, men det er ikke det samme som at de har rett. Vi lever med et likhetspress. Du skal passe inn, og gjør du det ikke, så skal du tilpasse deg. Gjør du ikke det, er det noe galt med deg. 

Det var utrolig godt og treffende sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Rådvilla skrev:

Må bare tilføye noe i dette med å se seg selv utenfra. Det er nok veldig humør-avhengig for mitt vedkommende hvordan jeg tror andre ser på meg. I depressive faser og hvor sosialangsten er på topp, tror jeg jo helt oppriktig at andre ser på meg som en raring, en mislykket person, en som snylter på staten, osv. I slike perioder tør jeg knapt å vise meg ute.

Men akkurat nå, synes jeg at jeg er en tøff og sterk person ;)

 

Du er egentlig en kandidat for gruppeterapi. Det er perfekt for sosial angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, cathlin skrev:

Du er egentlig en kandidat for gruppeterapi. Det er perfekt for sosial angst.

Artig at du skulle nevne det. Jeg ble i sin tid (10-12 år siden) "kastet ut" av gruppeterapi siden jeg ikke greide å forandre meg. De sa at jeg ikke nyttiggjorde meg terapien etter x antall gruppemøter. Jeg har noen personlighetsmessige utfordringer i tillegg, så personligheten er nok satt, og det er for seint å forandre seg. Jaja, sånn er det gjerne når barndom/oppvekst ikke har vært ideell... mildt sagt.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rådvilla skrev:

Artig at du skulle nevne det. Jeg ble i sin tid (10-12 år siden) "kastet ut" av gruppeterapi siden jeg ikke greide å forandre meg. De sa at jeg ikke nyttiggjorde meg terapien etter x antall gruppemøter. Jeg har noen personlighetsmessige utfordringer i tillegg, så personligheten er nok satt, og det er for seint å forandre seg. Jaja, sånn er det gjerne når barndom/oppvekst ikke har vært ideell... mildt sagt.

Mja, det har for så vidt jeg også. Personligheten kan hele tiden påvirkes. Hva syns du selv, var det nyttig? 

Ellers får det vel bli gruppeterapi her da;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cathlin skrev:

Mja, det har for så vidt jeg også. Personligheten kan hele tiden påvirkes. Hva syns du selv, var det nyttig? 

Ellers får det vel bli gruppeterapi her da;-) 

Tror selv at det ikke var så nyttig, selv om jeg der og da følte meg avvist.  Jeg responderer ikke så godt på kognitiv terapi heller for den sakens skyld. Så jeg er nok et håpløst tilfelle. Men jeg skal ikke bare skylde på oppveksten. Er nok mange faktorer som har gjort meg slik jeg er, blant annet oppveksten (miljø), og en medfødt sårbarhet i forhold til angst og bipolar lidelse (arv). Og så er det jo en faktor som jeg kaller "den frie vilje", og det er nok der det mange ganger stopper opp hos meg. Men det kan jo igjen skyldes arv og miljø at jeg ikke har den viljen til endring i meg. Men hvem vet? Ikke lett å forstå seg på... 

Ønsker deg masse lykke til hvis du nå skal i gruppebehandling. Det er store sjanser for at du lykkes bedre enn meg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rådvilla skrev:

Tror selv at det ikke var så nyttig, selv om jeg der og da følte meg avvist.  Jeg responderer ikke så godt på kognitiv terapi heller for den sakens skyld. Så jeg er nok et håpløst tilfelle. Men jeg skal ikke bare skylde på oppveksten. Er nok mange faktorer som har gjort meg slik jeg er, blant annet oppveksten (miljø), og en medfødt sårbarhet i forhold til angst og bipolar lidelse (arv). Og så er det jo en faktor som jeg kaller "den frie vilje", og det er nok der det mange ganger stopper opp hos meg. Men det kan jo igjen skyldes arv og miljø at jeg ikke har den viljen til endring i meg. Men hvem vet? Ikke lett å forstå seg på... 

Ønsker deg masse lykke til hvis du nå skal i gruppebehandling. Det er store sjanser for at du lykkes bedre enn meg.  ;)

Det er mye jeg kunne sagt om kognitiv terapi og folk som mener man ikke responerer på terapi, men skal spare deg for det. De gangene jeg har opplevd det har det dog vært hos behandlere det ikke har klaffet med og på tidspunkter hvor mer grunnleggende ting har vært viktigere å ta hånd om. Og er det ikke litt lett for dem å skylde på pasienten. 

Holder i grunn med deg i å ta et standpunkt oppe i alt endringshysteriet. Hvorfor skal det være så positivt å ville endre seg. De kan endre seg sjøl. 

Endret av cathlin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...