Gå til innhold

Pakkekalender hysteri!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

72 små pakker er klare. Mor er svett og blakk, far er lei, og de tre barna kunne egentlig tenkt seg en helt vanlig sjokoladekalender fra butikken

Vi bruker over 1 milliard kroner på julekalendere i år - en vanvittig sum!

Noen mener vi bør slutte med galskapen, andre synes ikke det blir jul uten.

Hva er galt med en potet med fyrstikker?

Anonymkode: 48a9b...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen mener vi bør slutte med galskapen, andre synes ikke det blir jul uten.

Dette må hver familie kunne klare å finne ut av selv.  Det er helt frivillig å lage pakkekalendre, det finnes mange alternativer å få kjøpt i ulike prisklasser.

I noen (ikke alle!) tilfeller burde nok mødrene tenkt seg litt bedre om før de startet en kalendertradisjon med det første barnet, som blir et dyrt slit når det har kommet flere barn i familien og de har blitt store nok til å være misfornøyde med innholdet i pakkene. 

Jeg har aldri orket tanken på 24 eller 48 ekstra småting i desember, så mine har fått andre kalendertyper.  Jeg har aldri vært med i det "julemesterskapet" som enkelte mødre bedriver i adventstiden, så vi har ikke telt ned til julaften med så store bokstaver at kalendrene har vært noe kjempepoeng.  Da ungene var små, fikk de bildekalenderen som hørte til årets adventskalenderserie på NRK og var fornøyde med det. 

Andre synes det er hyggelig med pakkekalendre, og jeg har selvfølgelig ingenting imot andres tradisjoner.  Men det er jo greit at det ikke blir noen offentlig konkurranse, slik at ungene starter hver eneste dag i skole og barnehage med å skryte av hva de fikk. 

Det eneste jeg reagerer direkte negativt på (riktignok i stillhet), er når folk (som regel mødre) velger noe de egentlig ikke orker eller har råd til, sutrer høylydt over det og påstår at man "må" jo.  Det er ikke omsorgssvikt å droppe pakkekalender - heller ikke noe drastisk tradisjonsbrudd av typen "kutte ut julegaver til egne barn". Ingen kan leve opp til maksimumsløsningen på alt.  Barnas juleminner skapes hjemme hos dere, ikke på Facebook eller bloggsider eller i julekataloger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år fikk jeg pakke kalender av datteren min. Det var helt overraskende og jeg må si at jeg synes det er litt gøy. Hun ville gi meg det pga de siste årenes strabaser (har vært mye innlagt på sykehus med diverse operasjoner + +) Nå er det vanligvis barna som får pakke kalender da:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg overhørte en gang ei lita jente (ca 6 år)  som pekte på sjokoladekalender og sa: "Det er sånn jeg ville ha, men så fikk jeg bare en pakkekalender".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierte litt når mine vokste opp, noen ganger pakkekalender og noen ganger sånn med sjokolade i. Ungene var fornøyd de uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Jeg overhørte en gang ei lita jente (ca 6 år)  som pekte på sjokoladekalender og sa: "Det er sånn jeg ville ha, men så fikk jeg bare en pakkekalender".

 

Hm... Den kan jo tolkes på flere måter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
48 minutter siden, Eva Sofie skrev:

 

Hm... Den kan jo tolkes på flere måter... ;)

Hvordan da? Jeg er litt usikker. Jeg tror nok barn ofte ønsker seg det de ikke har, uansett hva de har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk litt variasjon. Noen ganger pakkekalender, og noen ganger sjokoladekalender. :) . Nå er de voksne og vi har sluttet med julekalender. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, så blir pakkekalender til meg selv i år igjen. Har jo ikke godt av sjokolade. Satser på Tesla i luke 24. Håper jeg virkelig har overgått meg selv denne gangen, og blir gledelig overrasket. Men det er litt hysteri med disse pakkekalenderne til barn ja. Ikke bra om de blir bortskjemte og storforlangende. 

Anonymkode: d5a44...289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med laban i at dette får hver familie finne ut av, og sette grenser selv for hva de ønsker å bruke tid og penger på. Det at andre familier har andre vaner enn en selv skjer jo over hele fjøla. Men jeg synes jo pakkekalendrene får mye «tyn» hvert år. Hvem er det som maser om at det er hysteri? Dels mødre som motvillig gjør dette og klager over hvordan ting har blitt? Dels mødre som ikke lager pakkekalender, men som føler presset? Dels folk uten barn, som klager over det meste som ikk fantes før i tida..? 

Man må jo bare «Get over it!» Nye skikker kommer til hele tiden. Og ikke alle følger alle skikker. Andres unger kommer til å ha annet klær og utstyr enn dine barn, de får liv til andre ting enn dine barn gjør, etc. Selvsagt kunn det vært deilig om man kunne bli kvitt alt som ikke stemmer overens med egne valg og ønsker, men det er en del av livet å innrette seg på at verden er sammensatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, laban skrev:

 I noen (ikke alle!) tilfeller burde nok mødrene tenkt seg litt bedre om før de startet en kalendertradisjon med det første barnet, som blir et dyrt slit når det har kommet flere barn i familien og de har blitt store nok til å være misfornøyde med innholdet i pakkene. 

Jeg har også undret meg litt over at ingen med flere barn ser ut til å ha innført regelen om «hver sin dag». Man kan jo få pusteproblemer av å måtte tenke ut 48 eller 72 gaver! :D Særlig ettersom dette ser ut til å være et yndet klagemål hos enkelte. 

Jeg er forberedt på at folk vil si a ettbarnsmødre ikke har talerett - her heller :D Men man kan jo ha tenkt over dette og hint likevel.. 

Først en god stund etter at jeg begynte med pakkekalender skjønte jeg hvor utbredt det hadde blitt med slike kalendere. Ideen hadde jeg fått mange år tidligere, da en nabojente og søsken hadde pakkekalender (med nettopp hver sin dag). Jeg var jo ikke rent lite misunnelig, og bestemte meg allerede dengang på søttitallet at mine fremtidige barn skulle få en slik. :) Nå ble det kun ett barn, og det kan jo hende jeg også hadde gått i dobbelt-opp-fella, men jeg var iallfall i utgangspunktet opptatt av at 24 gaver skulle være max. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, morsan skrev:

Jeg er veldig enig med laban i at dette får hver familie finne ut av, og sette grenser selv for hva de ønsker å bruke tid og penger på. Det at andre familier har andre vaner enn en selv skjer jo over hele fjøla. Men jeg synes jo pakkekalendrene får mye «tyn» hvert år. Hvem er det som maser om at det er hysteri? Dels mødre som motvillig gjør dette og klager over hvordan ting har blitt? Dels mødre som ikke lager pakkekalender, men som føler presset? Dels folk uten barn, som klager over det meste som ikk fantes før i tida..? 

Er det i ikke galemathias å bruke tusenvis av kroner på gaver FØR jul, som enkele gjør? Og dette skal overgås på selveste julaften!"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/jul/fem-moedre-viser-sine-pakkekalendere-til-barna/a/10140741/

De fire barna til Rakel Vatn Sørli (35) har én kalender på deling.

- Jeg virkelig koser meg når jeg holder på med pakkekalenderen, sier 35-åringen.

Årets pakkekalender med 60 gaver kommer på cirka 7000 kroner.

Allerede i sommer begynte Laila Gåsholt (35) å handle inn små ting til sønnenes pakkekalender.

- Jeg forsøker å gi en blanding av ting de trenger og ting jeg vet gjør dem glad. En dag får kanskje Tobias en pysj til 199 kroner, mens han får en liten ting han ønsker seg dagen etter.

Totalt bruker hun 1500-2000 kroner per kalender.

Anonymkode: 48a9b...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sluttet med pakkekalender for noen få år siden. Det ble så mye gruff med det. Minstejenta synes nok det er litt leit. Hun har imidlertid laget pakkekalender til srg selv :D med blanding av småting og utfordringer hun skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i ikke galemathias å bruke tusenvis av kroner på gaver FØR jul, som enkele gjør? Og dette skal overgås på selveste julaften!"

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/jul/fem-moedre-viser-sine-pakkekalendere-til-barna/a/10140741/

De fire barna til Rakel Vatn Sørli (35) har én kalender på deling.

- Jeg virkelig koser meg når jeg holder på med pakkekalenderen, sier 35-åringen.

Årets pakkekalender med 60 gaver kommer på cirka 7000 kroner.

Allerede i sommer begynte Laila Gåsholt (35) å handle inn små ting til sønnenes pakkekalender.

- Jeg forsøker å gi en blanding av ting de trenger og ting jeg vet gjør dem glad. En dag får kanskje Tobias en pysj til 199 kroner, mens han får en liten ting han ønsker seg dagen etter.

Totalt bruker hun 1500-2000 kroner per kalender.

Anonymkode: 48a9b...7bf

Det var jo voldsomt mye penger! Men kanskje det er null problem å overgå det på julaften? Folk har jo ulik økonomi. Husker en gutt i klassen og hans søster fikk slalåmutstyr og feriereise til Østerrike i julegave, og det mens vi typisk fikk klær (herunder polvotter og stillongs), bøker etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store planer med å lage pakkekalender til 4 åringen min. Men hun hadde sett seg ut en sjokoladekalender på butikken hun hadde veldig lyst på,og snakket mye om denne. Da fant jeg ut at den skulle jeg bare kjøpe til henne.Dessuten så syns jeg hun er litt for liten til pakkekalender har jeg funnet ut. Egentlig kalender generelt.Hun har jo store problem med å klare å la være å åpne flere luker på sjokoladekalenderen og syns jeg ser det for meg at hun skal la være å pirke på pakker som henger å dingler fristende. Nei,hun var strålende fornøyd med sjokoladekalenderen sin,fikk jo akkurat det hun ønsket seg. Er jo bare jeg som har ønsket en pakkekalender til henne,ikke hun. Blir nok verre når hun bli eldre og forstår litt mer av " konseptet"😄

Anonymkode: 65dae...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde store planer med å lage pakkekalender til 4 åringen min. Men hun hadde sett seg ut en sjokoladekalender på butikken hun hadde veldig lyst på,og snakket mye om denne. Da fant jeg ut at den skulle jeg bare kjøpe til henne.Dessuten så syns jeg hun er litt for liten til pakkekalender har jeg funnet ut. Egentlig kalender generelt.Hun har jo store problem med å klare å la være å åpne flere luker på sjokoladekalenderen og syns jeg ser det for meg at hun skal la være å pirke på pakker som henger å dingler fristende. Nei,hun var strålende fornøyd med sjokoladekalenderen sin,fikk jo akkurat det hun ønsket seg. Er jo bare jeg som har ønsket en pakkekalender til henne,ikke hun. Blir nok verre når hun bli eldre og forstår litt mer av " konseptet"😄

Anonymkode: 65dae...2a4

Veldig klokt valg! Jeg gledet meg sånn til å lage pakkekalender da jeg fikk barn. Startet da eldstemann var baby med et digert syprosjekt, men det strandet. Da han var 1,5 fikk han pakkekalender. Da søstrene kom, var jeg så dum at heg laget 24 til dem hver også fra de var 1,5... Litt kos, mye stress ig etterhvert mye krangling. 

Mye lurere slik du gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, påskelilje skrev:

Veldig klokt valg! Jeg gledet meg sånn til å lage pakkekalender da jeg fikk barn. Startet da eldstemann var baby med et digert syprosjekt, men det strandet. Da han var 1,5 fikk han pakkekalender. Da søstrene kom, var jeg så dum at heg laget 24 til dem hver også fra de var 1,5... Litt kos, mye stress ig etterhvert mye krangling. 

Mye lurere slik du gjør det!

Tror det ofte er i hodet på oss foreldre hvor koselig og hyggelig dette skal bli. Og det er det nok for mange også,men man må kanskje se barn litt ann. De er jo veldig forskjellige😊Også er det forskjell på om man har flere barn. Forventer den eldste det,så må jo den yngste få også osv. Så det er mye å tenke på for mange.Mange forbanner seg sikkert over tiden og energien de har lagt i en kalender som bare ender krangling og stress😫Men tror nok at barna husker det beste,pleier jo ofte å være sånn,at de husker det var veldig koselig med kalender,uansett hvilke kalender de fikk😊Let's hope!

Anonymkode: 65dae...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter fikk vanligvis sjokolade kalender da hun var liten, og det får hun enda:rolleyes: Hun synes det er koselig å få det, så det har blitt tradisjon ( hun får kinder kalender hvert år).  Hun får også strømpe på julaften (dvs hun må henge den opp selv da vi ikke bor sammen) I strømpen legger jeg en liten gave pluss freia nisse sjokolade og mandariner. Hun setter pris på dette ennå, enda hun er over 20 år:rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde pakkekalendere tidligere til mine to. Kjøpte gjerne identiske gaver, så ikke mye mer jobb med to enn én. Noen år var kalenderne til stor hjelp på morgenene - de vanligvis trege barna var oppe og påkledd i en fart når de først fikk åpne etter dét.

 

Men veien var kort da de etterhvert heller ville ha Flax-kalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...